|
| 47mm cylinder og standard karburator? Fra : Ukendt |
Dato : 01-04-06 20:31 |
|
Hvad siger i til at køre med 47mm men med standard karburator?
Det afhænger selvf. lidt af størrelsen på karburatoren, men kan man generelt
sige at man godt kan køre med det? Sålænge man altså sætter en større dyse i
og/eller hæver nålen...
| |
Allan Riise (01-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 01-04-06 21:02 |
|
"Brian A" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
news:442ed4f2$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvad siger i til at køre med 47mm men med standard karburator?
> Det afhænger selvf. lidt af størrelsen på karburatoren, men kan man
> generelt sige at man godt kan køre med det? Sålænge man altså sætter en
> større dyse i og/eller hæver nålen...
Du kan godt, men der er risiko for at du kører med for lidt flow, og dermed
(især ved luftkøling) at cyllen har lettere ved at sætte sig.
Jeg har forøvrigt et par karburatorer liggende, såfremt...
--
Allan Riise
| |
Ukendt (01-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-04-06 21:24 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:442edc52$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du kan godt, men der er risiko for at du kører med for lidt flow, og
> dermed (især ved luftkøling) at cyllen har lettere ved at sætte sig.
Det er AC :-/
Men hvad mener du med for lidt flow? Større cylle betyder jo netop større
(luft)flow gennem karbunaden..?
> Jeg har forøvrigt et par karburatorer liggende, såfremt...
Det har jeg også, men jeg har ikke tid til at lave tilpasning af en studs så
den større karburator passer - så som en midlertidig løsning ville jeg køre
med standard karburatoren.
Hvilke størrelser har du? Jeg har nemlig kørt med 19mm, men da den "døde"
købte jeg en 21mm, som så ikke passede direkte på studsen. Jeg fik aldrig
motoren til at gå helt rigtigt med 19mm'eren, så jeg overvejer en 17,5mm i
stedet.
| |
Allan Riise (01-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 01-04-06 21:46 |
|
"Brian A" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
news:442ee170$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:442edc52$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Du kan godt, men der er risiko for at du kører med for lidt flow, og
>> dermed (især ved luftkøling) at cyllen har lettere ved at sætte sig.
>
> Det er AC :-/
> Men hvad mener du med for lidt flow? Større cylle betyder jo netop større
> (luft)flow gennem karbunaden..?
Det der køler er jo benzinen og olien får det så til at glide ordentligt,
der er nu en større flade der skal køles/smøres, så derfor ville et større
flow af benzin være at foretrække.
>> Jeg har forøvrigt et par karburatorer liggende, såfremt...
>
> Det har jeg også, men jeg har ikke tid til at lave tilpasning af en studs
> så den større karburator passer - så som en midlertidig løsning ville jeg
> køre med standard karburatoren.
> Hvilke størrelser har du? Jeg har nemlig kørt med 19mm, men da den "døde"
> købte jeg en 21mm, som så ikke passede direkte på studsen. Jeg fik aldrig
> motoren til at gå helt rigtigt med 19mm'eren, så jeg overvejer en 17,5mm i
> stedet.
Mener jeg har en 18 mm. eller lign. Dell'Orto liggende.
Det er fra min nu stjålne Senda R og den passede på original studsen, endda
med original gummibøsningen så vidt jeg husker.
--
Allan Riise
| |
K K (01-04-2006)
| Kommentar Fra : K K |
Dato : 01-04-06 22:04 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev
> Det der køler er jo benzinen...
Vrøvl. Kølingen kommer fra luften der passerer køleribberne
| |
Allan Riise (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 02-04-06 06:55 |
|
"K K" <Nowhere@nothing.invalid> skrev i en meddelelse
news:442eead0$0$857$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev
>
>> Det der køler er jo benzinen...
>
> Vrøvl. Kølingen kommer fra luften der passerer køleribberne
Små slag, du kunne jo risikere ikke at have ret.
Også fra, burde du rettere skrive.
En del af kølingen kommer fra benzinen, du kan jo prøve at tage en halv
mundfuld benzin spidse munden og sprøjte det ned på din håndryg, hvis ellers
du har smag for det.
--
Allan Riise
| |
K K (02-04-2006)
| Kommentar Fra : K K |
Dato : 02-04-06 11:27 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:442f6732$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "K K" <Nowhere@nothing.invalid> skrev i en meddelelse
> news:442eead0$0$857$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev
>>
>>> Det der køler er jo benzinen...
>>
>> Vrøvl. Kølingen kommer fra luften der passerer køleribberne
>
> Små slag, du kunne jo risikere ikke at have ret.
Nej
> Også fra, burde du rettere skrive.
>
> En del af kølingen kommer fra benzinen, du kan jo prøve at tage en halv
> mundfuld benzin spidse munden og sprøjte det ned på din håndryg, hvis
> ellers du har smag for det.
Hvad har det med sagen at gøre ?
Ja det føles koldt, fordi der skal bruges energi(varme) på at få benzinen
fra flydende tilstand og til gasform, og den energi kommer fra hånden.
Hvis din idé om at at en lille karburator skulle få cylinderen til at sætte
sig
så burde vi se det igen og igen på knallerter der er droslet ned med
5-8mm begrænserbøsning i indsugningen og/eller "for lille" karburator.
Scootere der er begrænset med en plade i indsugningen dør heller ikke
af benzinmangel vel ?
K K
| |
Allan Riise (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 02-04-06 12:22 |
|
"K K" <Nowhere@nothing.invalid> skrev i en meddelelse
news:442fa6ed$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:442f6732$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "K K" <Nowhere@nothing.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:442eead0$0$857$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>
>>> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev
>>>
>>>> Det der køler er jo benzinen...
>>>
>>> Vrøvl. Kølingen kommer fra luften der passerer køleribberne
>>
>> Små slag, du kunne jo risikere ikke at have ret.
>
> Nej
>
>> Også fra, burde du rettere skrive.
>>
>> En del af kølingen kommer fra benzinen, du kan jo prøve at tage en halv
>> mundfuld benzin spidse munden og sprøjte det ned på din håndryg, hvis
>> ellers du har smag for det.
>
> Hvad har det med sagen at gøre ?
> Ja det føles koldt, fordi der skal bruges energi(varme) på at få benzinen
> fra flydende tilstand og til gasform, og den energi kommer fra hånden.
Og hvor tror du den energi kommer fra når den ryger op igennem
skyllekanalerne?
> Hvis din idé om at at en lille karburator skulle få cylinderen til at
> sætte sig
Det skriver jeg jo ikke, men at det kan ske, ved en for stor "overflade" på
stempel/cylinder.
> så burde vi se det igen og igen på knallerter der er droslet ned med
> 5-8mm begrænserbøsning i indsugningen og/eller "for lille" karburator.
> Scootere der er begrænset med en plade i indsugningen dør heller ikke
> af benzinmangel vel ?
Næ, men der er fanden til areal forskel på en 39 mm og 47 mm
cylinder/stempel.
--
Allan Riise
| |
K K (02-04-2006)
| Kommentar Fra : K K |
Dato : 02-04-06 12:57 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:442fb3c4$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Og hvor tror du den energi kommer fra når den ryger op igennem
> skyllekanalerne?
Ja den kommer ikke fra skyllekanalerne, det er karburatorens
opgave at forstøve benzinen, ikke cylinderens.
>> Hvis din idé om at at en lille karburator skulle få cylinderen til at
>> sætte sig
>
> Det skriver jeg jo ikke, men at det kan ske, ved en for stor "overflade"
> på stempel/cylinder.
>> så burde vi se det igen og igen på knallerter der er droslet ned med
>> 5-8mm begrænserbøsning i indsugningen og/eller "for lille" karburator.
>> Scootere der er begrænset med en plade i indsugningen dør heller ikke
>> af benzinmangel vel ?
>
> Næ, men der er fanden til areal forskel på en 39 mm og 47 mm
> cylinder/stempel.
Kommer ikke sagen ved, så længe karburatoren kan føde motoren med
benzin/luft i det rette forhold sker der intet.
K K
| |
Allan Riise (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 02-04-06 15:07 |
|
"K K" <Nowhere@nothing.invalid> skrev i en meddelelse
news:442fbc05$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kommer ikke sagen ved, så længe karburatoren kan føde motoren med
> benzin/luft i det rette forhold sker der intet.
Så du mener at så længe forholdet er ens, så er alt andet ligegyldigt?
Så mener du altså at man kan nøjes med en 5 mm. karb. bare forholdet, lad os
kalde det 40 benz til 60 luft er i orden?
Helt alvorligt, det kan du vel nok selv se nok ikke holder i byretten!
--
Allan Riise
| |
Ukendt (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-06 20:30 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:442fda7a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så du mener at så længe forholdet er ens, så er alt andet ligegyldigt?
> Så mener du altså at man kan nøjes med en 5 mm. karb. bare forholdet, lad
> os kalde det 40 benz til 60 luft er i orden?
> Helt alvorligt, det kan du vel nok selv se nok ikke holder i byretten!
Hvis det er 40/60 i en 41mm og det er 40/60 i en 47mm, hvorfor skulle det så
ikke "holde"? Der er selvf. fysisk mere i 47'eren, men hvis forholdet er
rigtigt, hvor er problemet?
| |
Allan Riise (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 03-04-06 08:19 |
|
"Brian A" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
news:443025cc$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:442fda7a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Så du mener at så længe forholdet er ens, så er alt andet ligegyldigt?
>> Så mener du altså at man kan nøjes med en 5 mm. karb. bare forholdet, lad
>> os kalde det 40 benz til 60 luft er i orden?
>> Helt alvorligt, det kan du vel nok selv se nok ikke holder i byretten!
>>
>
> Hvis det er 40/60 i en 41mm og det er 40/60 i en 47mm, hvorfor skulle det
> så ikke "holde"? Der er selvf. fysisk mere i 47'eren, men hvis forholdet
> er rigtigt, hvor er problemet?
*Mængden* af luft og benzin er/kan være(blive) et problem.
Man kan jo prøve at udskifte sin karb. med en der er på 9 mm. hvilket en 39
mm. cylinder og stempel lige kan klare, og så sætte sit 47 mm. sæt på, det
kan da godt være at forholdet så er ok, men man sulter sin motor og vil
dermed også gøre den varmere.
Grunden til at jeg fastholder min påstand er at jeg jo kunne se det på
Senda'en hvor jeg havde temp. måler til kølevandet, og der var motoren 30
grader varmere med original karb. med et lille tun på end med en 18 mm.
--
Allan Riise
| |
Hekto (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-04-06 23:36 |
|
> Grunden til at jeg fastholder min påstand er at jeg jo kunne se det
> på Senda'en hvor jeg havde temp. måler til kølevandet, og der var
> motoren 30 grader varmere med original karb. med et lille tun på end
> med en 18 mm.
Det kan der da være flere årsager til!
Mængden af luft betuyder selvfølgelig noget - motoren kan bare ikke
levere mere end den får luft til! Så den kan ikke 'opfinde' efekt ud af
ingen ting.
Varmen kan komme fra blandingen, eller uheldige strømningsforhold.
Endelig har kaburatorens diameter også indflydelse helt ud i
udstødningen - så måske har udstødningen ikke været optimal til den
kaburator! Det lyder mere logisk at udstødningen for temperaturen til
at stige.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Hekto (01-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 01-04-06 23:12 |
|
> Det der køler er jo benzinen og olien får det så til at glide
> ordentligt, der er nu en større flade der skal køles/smøres, så
> derfor ville et større flow af benzin være at foretrække.
Det er rigtigt at der skal justeres lidt på olien hvis det skal gå
rigtigt til.
Med en mindre kaburator vil spids efekten også være en anelse mindre,
til gengæld vil den have en smule mere i bunden. Der vil dog ikke
dannes 'vacuum' af mangel på luft. Den får stadig den luft den kan suge
ind, og det er bestemmende for efekten og dermed varmeudvilingen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Hagar (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Hagar |
Dato : 02-04-06 00:29 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:442edc52$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Brian A" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
> news:442ed4f2$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hvad siger i til at køre med 47mm men med standard karburator?
>> Det afhænger selvf. lidt af størrelsen på karburatoren, men kan man
>> generelt sige at man godt kan køre med det? Sålænge man altså sætter en
>> større dyse i og/eller hæver nålen...
>
> Du kan godt, men der er risiko for at du kører med for lidt flow, og
> dermed (især ved luftkøling) at cyllen har lettere ved at sætte sig.
>
> Jeg har forøvrigt et par karburatorer liggende, såfremt...
>
> --
> Allan Riise
>
Jeg har nu de sidste 5 år kørt med en 47'er på min Rally AC, og der har
bestemt ikke været problemer, og jeg kører med den originale karburator, men
det er så måske en undtagelse, jeg skal ikke være den der generaliserer
Hagar
| |
Ukendt (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-06 08:37 |
|
"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:442f0cb0$0$27605$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har nu de sidste 5 år kørt med en 47'er på min Rally AC, og der har
> bestemt ikke været problemer, og jeg kører med den originale karburator,
> men det er så måske en undtagelse, jeg skal ikke være den der
> generaliserer
Du skiftede vel dysen? Fra hvilken til hvilken størrelse?
| |
Hagar (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Hagar |
Dato : 02-04-06 11:54 |
|
"Brian A" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
news:442f7f1d$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:442f0cb0$0$27605$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg har nu de sidste 5 år kørt med en 47'er på min Rally AC, og der har
>> bestemt ikke været problemer, og jeg kører med den originale karburator,
>> men det er så måske en undtagelse, jeg skal ikke være den der
>> generaliserer
>
> Du skiftede vel dysen? Fra hvilken til hvilken størrelse?
>
Jeg husker ikke hvilken størrelse dyse jeg har i, men jo, den er skiftet.
Hagar
| |
Henning Lund (02-04-2006)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 02-04-06 10:14 |
|
Hagar wrote:
> Jeg har nu de sidste 5 år kørt med en 47'er på min Rally AC,
> og der har bestemt ikke været problemer, og jeg kører med den
> originale karburator, men det er så måske en undtagelse, jeg
> skal ikke være den der generaliserer
Det samme her, TP Trophy 47 mm med std karburator på PGO PMX. på
snart tredie år, dysede bare op fra 72 til 82, ikke en sk..
andet.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.
| |
|
|