/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ventiler for en dummie
Fra : Studen


Dato : 17-03-06 14:05

Hej allesammen

Jeg er ved at lægge sidste hånd på den "nye" motor. Inden jeg giver den
hatten på, skal jeg lige høre ang. indstilling af ventiler. Haynes beskriver
jo udemærket hvordan det gøres, men jeg er i tvivlt mht. nogle generelle
retningslinier:

Hvorfor stiller man egentlig ventiler så ofte? Jeg forestiller mig, at
fjedrene bliver kortere med tiden, og at afstanden mellem vippearm og
ventilen bliver større?

Hvis ovenstående er korrekt, er det så ikke en fordel at prøve at ramme
0.07mm (Haynes anbefaler 0.07mm til 0.12mm). På den måde skal de vel ikke
stilles helst så ofte?

Hvis ovenstående er helt ude i hampen, hvad er det så der gør at afstanden
skal justeres så relativt ofte?

--
Mvh
Studen - der lige smutter 2 uger til Livigno, inden stumperne skal
samles....
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699



 
 
Kim Olsen (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 17-03-06 14:36

Hej

Hvor ofte stiller du dem da?

Min Kinesiske Geely skal have tjekket for hver 2000 km, men de har de ikke
de sidste 15000 km haft behov for justering.

Nu er min med overliggende knast, men der kunne man vel forestille sig at
enten knasten eller vippetøjet bliver slidt, så den ikke åbner nok.

Hvis den så er stillet til minimumsmål kunne man (teoretisk) vel forstille
sig, at ventilen på sigt ikke mere kan lukke helt tæt. Og så brænder den
altså.

En for stor vandring vil betyder til gengæld lidt tikkeri fra vippetøjet.

Hilsen
Kim



Studen (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 17-03-06 20:32

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:441abb8f$0$206$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvor ofte stiller du dem da?

Aldrig. Det er første gang jeg roder med det ;)

Stud



Ukendt (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-03-06 16:27


Studen skrev i meddelelsen
<441ab408$0$46998$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Hvorfor stiller man egentlig ventiler så ofte? Jeg forestiller mig, at
>fjedrene bliver kortere med tiden, og at afstanden mellem vippearm og
>ventilen bliver større?


Nej, fjedrene ændrer sig ikke, og nej, på nye cykler justerer man så
sjældent som 24.000 Km.

>Hvis ovenstående er korrekt, er det så ikke en fordel at prøve at ramme
>0.07mm (Haynes anbefaler 0.07mm til 0.12mm). På den måde skal de vel ikke
>stilles helst så ofte?


Ikke korrekt, det der som oftest sker er at lukkefladen på ventilen og
ventilsædet slides og "bankes" deformt. Det vil sige at spillerummet normalt
mindskes over tid. Derfor stiller Du typisk ideal til +

>Hvis ovenstående er helt ude i hampen, hvad er det så der gør at afstanden
>skal justeres så relativt ofte?

Du er ude i hampen Se evt http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves om
justering, Haynes er nemlig også ude i hampen om knasternes placering ved
opmåling.

mvh
Orla
Http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr Lidt VTR-F information




Thomas Jensen (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 17-03-06 18:42


>
> Nej, fjedrene ændrer sig ikke, og nej, på nye cykler justerer man så
> sjældent som 24.000 Km.
>
>

40000km på min FZ6 og på R6

noget oftere på min gamle xj600s :)

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Studen (17-03-2006)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 17-03-06 20:43

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:441ad7df$0$866$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nej, fjedrene ændrer sig ikke, og nej, på nye cykler justerer man så
> sjældent som 24.000 Km.

ok

> Ikke korrekt, det der som oftest sker er at lukkefladen på ventilen og
> ventilsædet slides og "bankes" deformt. Det vil sige at spillerummet
> normalt
> mindskes over tid. Derfor stiller Du typisk ideal til +

ok

> Du er ude i hampen Se evt http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves
> om
> justering, Haynes er nemlig også ude i hampen om knasternes placering ved
> opmåling.

tak



N/A (18-03-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 18-03-06 09:54



Ukendt (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-03-06 09:54


Armand skrev i meddelelsen ...

>I gode gamle dage blev hele mekanikken (knast/knastfølger +
>knastfølger/stødstang + Stødstang/vippearm + vippearm/ventilstamme) slidt
>således at der med tiden blev større spillerum!


Der kan ikke generaliseres om dette, desværre er mine mc-erfaringer på det
punkt på maskiner der alligevel i praksis måtte adskilles indenfor
ventilserviceintervalerne. Men OT, Opel 1100 motoren blev ganske rigtigt
løsere i ventilmekanikken, (som i øvrigt var en rigtig minimalkonstruktion),
hvorimod skodamobilet, (med rigtige stødstænger, og lejrede vippearme),
faktisk over en periode på 50.000 Km. udligner spillerummet. :-/

>På OHC-motorer, der nødvendigvis bruger halvstore vippearme, er det
>ligeledes et forstørret spillerum man justerer for!

Dette slid kan kun være to steder, på fladen knasten træder på, og
vippearmens lejring. Det lyder temmeligt skummelt at disse to flader skulle
slides så meget at de ud over at optage ventilens slid á ca. 5/100 over
50.000 Km, endog skulle blive løsere. Men igen, jeg har ingen personlig
langtidserfaring med vippearms OHC, de cykler har altid forladt mig inden
erfaring kunne opbygges.

>Tidens trend er DOHC med mikro-vippearme og shims, hvis berettigelse ikke
>blot er i det servicevenlige, men også p.g.a. "mellem-løsningen" á
>vippearms-slitage der matcher ventil/-sædets nedslidning, således at
>justering skulle holde længere :-|


Arhh mon, Jeg tror simpelthen ikke på så meget (normalt)slid på netop de få
flader. Men mon ikke snart de små vippearme får hydraulisk understøtning som
på biler, så er justerproblematikken jo helt aflivet.

Når et ventilsæde, og ventil, kan slides så "meget" som faktisk er
tilfældet, så er det jo fordi at har det så varmt som de har det, værst for
udstødningsventiler, som i praksis slides med dobbelt hastighed. Og smøring
er der jo intet af.

mvh
Orla



Jens Jacob Bager Jen~ (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-03-06 08:56

> Jeg er ved at lægge sidste hånd på den "nye" motor. Inden jeg giver den
> hatten på, skal jeg lige høre ang. indstilling af ventiler. Haynes
> beskriver jo udemærket hvordan det gøres, men jeg er i tvivlt mht. nogle
> generelle retningslinier:

Hej Morten

Den skal står lige i midten hvis du kan med stilleskruer eller shmis med
spring mindre end justeringsspillerummet. Hvis justeringsspillerummet er
f.eks 5/100 dele og shims kun kan fås med 5/100 spring, så skal den bare
ligge inden for tolerancerne.

Skal jeg ikke komme forbi og vise dig hvordan man gør? Det er ikke nemt
første gang hvis man ikke ved hvordan sørgerbladet skal "føles" for at
spillerummet passer. Der skal ikke slettes noget i min e-mail.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste