/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Danske love
Fra : Ukendt


Dato : 28-02-06 08:11

Er der noget (gratis/offentlig) sted hvor man kan finde opdaterede
danske love?

Så vidt jeg kan se på www.retsinfo.dk har de ikke opdaterede love, fx.
Retsafgiftsloven $1 kan være meget svær at læse, hvis man skal rundt i
12 dokumenter i kronologisk rækkefølge, og selv foretage ændringerne en
efter en. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000080629-REGL

Og nej, jeg er ikke interesseret i et link til en side hvor jeg kan købe
Karnov, jeg leder efter et sted på (gerne på nettet) der løbende er
opdateret med de gældende danske love.

Kristoffer

ps. kør forsigtigt idag, der er hvidt udenfor.

 
 
Klaus Ellegaard (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 28-02-06 08:13

KS <"STOVRING snabela BUSINESS punktum AAU punktum DK"> writes:

>Så vidt jeg kan se på www.retsinfo.dk har de ikke opdaterede love, fx.
>Retsafgiftsloven $1 kan være meget svær at læse, hvis man skal rundt i
>12 dokumenter i kronologisk rækkefølge, og selv foretage ændringerne en
>efter en. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000080629-REGL

Søg efter den gældende bekendtgørelse af loven - det er den
"sammenskrevne" udgave af alle ændringerne.

Mvh.
   Klaus.

Ukendt (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-02-06 08:48

Klaus Ellegaard wrote:
> Søg efter den gældende bekendtgørelse af loven - det er den
> "sammenskrevne" udgave af alle ændringerne.

Tak for det hurtige svar, så vidt jeg har forstået det i retsinfo's
hjælpe guide, så er det Rank A datasammenskrivninger jeg er efter.

men når jeg søger på retsinfo's database efter "retsafgift" og type
"datasammenskrivning" så er der ikke nogen relevante resultater. (så det
nærmeste jeg kan komme er stadig selv at kopiere ændringen fra
http://147.29.40.108/_LINK_0/0&ACCN/A20040143630

har du nogle nærmere instruktioner? måske et link?

mvh
Kristoffer

Klaus Ellegaard (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 28-02-06 09:26

KS <"STOVRING snabela BUSINESS punktum AAU punktum DK"> writes:

>men når jeg søger på retsinfo's database efter "retsafgift" og type
>"datasammenskrivning" så er der ikke nogen relevante resultater. (så det
>nærmeste jeg kan komme er stadig selv at kopiere ændringen fra
>http://147.29.40.108/_LINK_0/0&ACCN/A20040143630

Ind i søgefunktionen:

Dokumenttype: Lovbekendtgørelse
Status: Gældende
Populærtitel: Retsafgiftsloven

Eneste resultat vil være: "LBK nr 806 af 24/08/2000: Bekendtgørelse
af lov om retsafgifter".

Mvh.
   Klaus.

Henning Makholm (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-02-06 09:50

Scripsit Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com>

> Eneste resultat vil være: "LBK nr 806 af 24/08/2000: Bekendtgørelse
> af lov om retsafgifter".

Det var den "KS" henviste til i sit første indlæg.

--
Henning Makholm "And here we could talk about the Plato's Cave thing for a
while---the Veg-O-Matic of metaphors---it slices! it dices!"

Bertel Lund Hansen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-02-06 12:53

KS skrev:

> Er der noget (gratis/offentlig) sted hvor man kan finde opdaterede
> danske love?

Jeg har ikke fundet andet end Retsinfo.

> Så vidt jeg kan se på www.retsinfo.dk har de ikke opdaterede love,

Det tror jeg nu nok de har, men de kan ikke sådan på eget
initiativ sammenskrive nogle love. Det kræver mig bekendt en
bekendtgørelse som selv er et juridisk dokument.

Men jeg forstår din frustration.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

O-V R:nen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : O-V R:nen


Dato : 28-02-06 15:00

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Det tror jeg nu nok de har, men de kan ikke sådan på eget
> initiativ sammenskrive nogle love. Det kræver mig bekendt en
> bekendtgørelse som selv er et juridisk dokument.

Lovbekendtgørelsen har ingen selvstændig retskraft (det har man
den oprindelige lov og ændringslovene til) så enhver kan gøre sin
egen sammenskrivning. Grunden til at Retsinformation ikke gør det
i større udstrækning skyldes nok manglende resurser.

Anders Mortensen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Anders Mortensen


Dato : 28-02-06 15:46


"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse
news:gtr75nziq9.fsf@venus.ling.helsinki.fi...
> Grunden til at Retsinformation ikke gør det
> i større udstrækning skyldes nok manglende resurser.

Det er aldrig Retsinformation (Civilstyrelsen), som udarbejder
lovbekendtgørelser. De udarbejdes af de pågældende ressortministerier, og
det er meget forskelligt, hvornår de enkelte ministerier mener, at der er
behov for en ny lovbekendtgørelse.

Nogle gange kan der f.eks. også være en ny lovændring på trapperne, og så
vil man ofte afvente den. Men så bliver der af og til udarbejdet en såkaldt
sovende lovbekendtgørelse, der typisk offentliggøres på ministeriets
hjemmeside som en almindelig datasammenskrivning.

Anders



O-V R:nen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : O-V R:nen


Dato : 28-02-06 18:05

"Anders Mortensen" <nomail@yahoo.com> writes:
> "O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse
> news:gtr75nziq9.fsf@venus.ling.helsinki.fi...
> > Grunden til at Retsinformation ikke gør det
> > i større udstrækning skyldes nok manglende resurser.

> Det er aldrig Retsinformation (Civilstyrelsen), som udarbejder
> lovbekendtgørelser. De udarbejdes af de pågældende ressortministerier, og
> det er meget forskelligt, hvornår de enkelte ministerier mener, at der er
> behov for en ny lovbekendtgørelse.

Nej, men Retsinformation kunne godt udarbejde deres egne
sammenskrivninger. For tydelighedens skyld bør de selvfølgelig ikke
kalde dem for lovbekendtgørelser, men derimod fx den oprindelige lovs
navn, henvisning til den oprindelige lov (eller den seneste LBK) og
"med senere ændringer ind til [dato]", eller hvordan fx Karnov nu så
har håndteret den slags. Grunden til at det ikke sker på Retsinformation
er som sagt sådan cirka udelukkende penge, på de enkelte
ressortministerier derimod sikkert også traditioner og hvad ved jeg.

Anders Mortensen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Anders Mortensen


Dato : 28-02-06 19:36


"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse
news:gt4q2jv2hk.fsf@venus.ling.helsinki.fi...
> Nej, men Retsinformation kunne godt udarbejde deres egne
> sammenskrivninger.

Det tror jeg ikke ville være nogen god ide. Sammenskrivninger er ikke altid
helt så enkle som man umiddelbart skulle tro, og der vil næsten altid være
nogle elementer, som kræver stillingstagen hos den ansvarlige myndighed,
ligesom myndigheden alligevel skal involveres, fordi det f.eks. vil være
spild af tid, hvis der udarbejdes en datasammenskrivning dagen inden en lov
ophæves.

Anders



Henning Makholm (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-02-06 20:21

Scripsit "Anders Mortensen" <nomail@yahoo.com>

>> Nej, men Retsinformation kunne godt udarbejde deres egne
>> sammenskrivninger.

> Det tror jeg ikke ville være nogen god ide. Sammenskrivninger er ikke altid
> helt så enkle som man umiddelbart skulle tro, og der vil næsten altid være
> nogle elementer, som kræver stillingstagen hos den ansvarlige myndighed,

Det bør der da ikke være medmindre ændringsloven er meget sjusket
skrevet. Eksempler?

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af
en sådan størrelsesorden og af en karaktér, som berettiger
forestillingerne om den nye hjemme- og husholdningsteknologi."

Anders Mortensen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Anders Mortensen


Dato : 28-02-06 21:04


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:8764mz70jd.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Det bør der da ikke være medmindre ændringsloven er meget sjusket
> skrevet. Eksempler?

Først og fremmest stillingstagen til overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelserne. Noget af det mest tidskrævende ved
udarbejdelse af lovbekendtgørelser er faktisk gennemgangen af overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelserne for at vurdere, hvilke der fortsat er aktuelle
og hvilke der kan udgå fra lovbekendtgørelsen. I mange tilfælde kræver det
nøje kendskab til det pågældende område at vurdere, om en
overgangsbestemmelse stadig er aktuel.

Anders



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste