/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Flag på køretøjer
Fra : Odin


Dato : 19-02-06 16:29

Apropos det forgående spørgsmål, så har jeg et tillægsspørgsmål, som jeg ikke har
kunnet finde svar i gamle færdselslove.
Fra da jeg var barn husker jeg at ambulancer og brandbiler førte et gult flag med
teksten "Udrykning". De brugte kun flaget i forbindelse med udrykning og når de
brugte det karteristiske "ba-bu" horn.
Man så tit at ambulance føreren farede ud af bilen og satte flaget på inden han
startede hornet.

Nu er mit spørgsmål: Var det obligatorisk at føre dette flag? - Jeg mener at man
stoppede med det sidst i 50'erne, først i 60'erne.

Odin



 
 
Hugo Østergaard-Ande~ (19-02-2006)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 19-02-06 16:47

Odin wrote:
> Apropos det forgående spørgsmål, så har jeg et tillægsspørgsmål, som
> jeg ikke har kunnet finde svar i gamle færdselslove.
> Fra da jeg var barn husker jeg at ambulancer og brandbiler førte et
> gult flag med teksten "Udrykning". De brugte kun flaget i forbindelse
> med udrykning og når de brugte det karteristiske "ba-bu" horn.
> Man så tit at ambulance føreren farede ud af bilen og satte flaget på
> inden han startede hornet.
>
> Nu er mit spørgsmål: Var det obligatorisk at føre dette flag? - Jeg
> mener at man stoppede med det sidst i 50'erne, først i 60'erne.
>

I 1929 blev De danske Redningskorps Fællesforbund meddelt tilladelse til at
køre med større hastighed end tilladt efter loven, dog aldrig mere end 50
km/t i byer. Kørslen kunne kun ske ved anvendelse af 2-tonet signal, 2
gule lygter og et gult flag med "udrykning".



Min kilde: http://www.motorhistorisk.dk/skema_cj.doc



--

Mvh



høa




Odin (19-02-2006)
Kommentar
Fra : Odin


Dato : 19-02-06 18:57

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43f89319$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I 1929 blev De danske Redningskorps Fællesforbund meddelt tilladelse til at køre
> med større hastighed end tilladt efter loven, dog aldrig mere end 50 km/t i byer.
> Kørslen kunne kun ske ved anvendelse af 2-tonet signal, 2 gule lygter og et
> gult flag med "udrykning".

Mange tak for svaret Hugo. Selv om jeg nu ikke husker de gule lygter. Men de har
sikkert brugt dem.

Odin



Bertel Lund Hansen (19-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-02-06 20:47

Odin skrev:

> Mange tak for svaret Hugo. Selv om jeg nu ikke husker de gule lygter.

Det gør jeg.

>Men de har sikkert brugt dem.

Ja, og de ærgrede sig over at farven senere skiftede til blå.
Gule blink er tydeligere end blå, og gult er tæt på risikofarven
rød.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Henrik Stidsen (19-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 19-02-06 22:48

Bertel Lund Hansen presented the following explanation :
> Ja, og de ærgrede sig over at farven senere skiftede til blå.
> Gule blink er tydeligere end blå, og gult er tæt på risikofarven
> rød.

Skulle man så have brugt blå blink til vejarbejde og langsomtkørende
køretøjer ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel



Ukendt (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-02-06 07:06

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:43f8cb22$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ja, og de ærgrede sig over at farven senere skiftede til blå.
> Gule blink er tydeligere end blå, og gult er tæt på risikofarven
> rød.

Jeg husker det ikke selv, men blot af nysgerrighed:
Hvem *de*?
- Mandskabet?
- Beslutningstagerne?

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen





Bertel Lund Hansen (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-02-06 12:38

Stig Johansen skrev:

>> Ja, og de ærgrede sig over at farven senere skiftede til blå.

> Jeg husker det ikke selv, men blot af nysgerrighed:
> Hvem *de*?
> - Mandskabet?

Mandskabet og redningsfirmaerne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Egon Stich (20-02-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 20-02-06 12:18


"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43f95bff$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
> news:43f8cb22$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Ja, og de ærgrede sig over at farven senere skiftede til blå.
> > Gule blink er tydeligere end blå, og gult er tæt på risikofarven
> > rød.
>
> Jeg husker det ikke selv, men blot af nysgerrighed:
> Hvem *de*?
> - Mandskabet?
> - Beslutningstagerne?
>
> --
>
> Med venlig hilsen/Best regards
> Stig Johansen
>

Jeg husker at der var dabat om farveskiftet.
Ligeledes at jeg, som trafikant, fandt at det blå lys ikke virkede så
opmærksomhedsskabende, som det "gamle".

MVH
Egon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste