/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvilke søgerblade (ventiljustering XJ600
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 05-02-06 21:02

Arrgh... hvor det klør i fingerne for at komme ud og lege med tøsen -
men det er jo ikke ligefrem vejr til at kører i (specielt når
forsikringen ikke gælder før 1/3) må man jo finde på noget andet at lave
sammen med hende ;) så nu har jeg bestemt mig for at justere ventiler
(man skal jo lære det). Jeg har fundet et par indlæg her i gruppen der
beskriver hvordan seancen skal forløbe + nogle små "cowboy-tricks" - på
forhånd tak for det, det skal jeg nok få brug for.

Inden jeg går i gang skal jeg (bl.a.)have fat i et sæt nye søgerblade,
og her opstår spørgsmålet så; jeg har set nogle søgerblade hvor spidsen
(de yderste 15mm) er bøjet 45 grader, så de (angiveligt) er lettere at
få ind under knasten på OHC-motore. I min Clymer-manual bruger de
almindelige "lige" søgerblade, så spørgsmålet er så om der er nogle der
har erfaring med bøjede vs. lige søgerblade, er det en reel fordel,
eller bare et smart salgstrick?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

 
 
Futte & Co. (05-02-2006)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 05-02-06 21:39


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@post.cybercity.dENMARk> wrote in message
news:43e659d3$0$165$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> og her opstår spørgsmålet så; jeg har set nogle søgerblade hvor spidsen
> (de yderste 15mm) er bøjet 45 grader, så de (angiveligt) er lettere at
> få ind under knasten på OHC-motore. I min Clymer-manual bruger de
> almindelige "lige" søgerblade, så spørgsmålet er så om der er nogle der
> har erfaring med bøjede vs. lige søgerblade, er det en reel fordel,
> eller bare et smart salgstrick?
>

Hej Thomas

Brug du bare de lige blade, de bliver sikkert buede med tiden, hvis du
stiller ventiler ofte nok.
Fordelen med de lige er at de sidder bedre i spænd medens selve justeringen
foretages. (du kan bruge mere end de 15mm af længden af selve søgerbladet )



--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70



Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-02-06 06:46

> Inden jeg går i gang skal jeg (bl.a.)have fat i et sæt nye søgerblade, og
> her opstår spørgsmålet så; jeg har set nogle søgerblade hvor spidsen (de
> yderste 15mm) er bøjet 45 grader, så de (angiveligt) er lettere at få ind
> under knasten på OHC-motorer.

Hej Thomas

Jeg har stillet ventiler "1000" gange på en XJ 600 51J med lige søgerblade.
Hvis man skal bruge et knæk, så bøjer man da bare søgerbladet! De koster jo
ikke noget særligt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



mlt (06-02-2006)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 06-02-06 19:50


Et tillægsspørgsmål fra mig: Skal man have nogle special-brikker til at
justere ventilerne med? Det står i en manual jeg har at man skal bruge
brikker/skiver med forskellig tykkelse til at lægge mellem knast/ventil.
Hvor købes sådan nogen?

* Med venstre fra rattet *

Michael XJ 600



Peter (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 06-02-06 19:57


"mlt" <mlt@dreamon.dk> wrote in message
news:43e79a4f$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Et tillægsspørgsmål fra mig: Skal man have nogle special-brikker til at
> justere ventilerne med? Det står i en manual jeg har at man skal bruge
> brikker/skiver med forskellig tykkelse til at lægge mellem knast/ventil.
> Hvor købes sådan nogen?
>
> * Med venstre fra rattet *
>
> Michael XJ 600

Ja, du skal bruge shims. Hvis du kigger lidt tilbage her på gruppen kan du
finde en tråd om emnet.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Ukendt (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-06 21:21


mlt skrev i meddelelsen <43e79a4f$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>Et tillægsspørgsmål fra mig: Skal man have nogle special-brikker til at
>justere ventilerne med? Det står i en manual jeg har at man skal bruge
>brikker/skiver med forskellig tykkelse til at lægge mellem knast/ventil.


Tag et kig på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves for at få en
fornemmelse af "operationen". Til forskel fra forklaringen på min side, så
ligger XJ'ens shims oven på knastfølgeren, og dine knastaksler skal ikke
demonteres for at skifte shims, men måleproceduren er den samme.

>Hvor købes sådan nogen?

Som Honda ejer køber jeg hos David Silver i England, der koster shims nemlig
kun svarende til Kr. 45,- Det er nooooget under dansk forhandlerpris, og så
fører de originale shims med 0,025 mm. spring.

Mon ikke der findes en lignende Yamaha pusher ?

mvh
Orla




Torben Scheel (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 06-02-06 22:20

Orla Pedersen wrote:

> Som Honda ejer køber jeg hos David Silver i England, der koster shims nemlig
> kun svarende til Kr. 45,- Det er nooooget under dansk forhandlerpris, og så
> fører de originale shims med 0,025 mm. spring.
>
> Mon ikke der findes en lignende Yamaha pusher ?
>
Det skal du ikke regne med - i USA er der vist et par stykker
(zanotti's og en anden) men det er jo ikke megen hjælp.

--
vh
Torben

Thomas Gulholm (06-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 06-02-06 22:06

mlt wrote:
> Et tillægsspørgsmål fra mig: Skal man have nogle special-brikker til at
> justere ventilerne med? Det står i en manual jeg har at man skal bruge
> brikker/skiver med forskellig tykkelse til at lægge mellem knast/ventil.
> Hvor købes sådan nogen?

Jep, jeg har set de kan købes hos www.mcbutikken.dk (vælg "motordele" og
"ventilbrikker" under "Vælg produkt-type"), de har dem med forskellige
tykkelser og diametre (håber så at de har den jeg skal bruge), jeg synes
godt nok prisen er lidt grum; mellem 39 og 69 kr/stk afhængigt af
diameteren, men det er måske prisen (det er jo heller ikke nogen
bondegård... men for sådan nogle små latterligt metaldimser som enhver
10-årig knægt kan lave ud af sin kapselsamling... nå, ja, okay)... eller
er der nogle der kender til steder hvor det kan købes billigere (eller
evt bedre)? - gerne med hurtig levering/afhentning, da jeg helst ikke
vil lade tøsen stå "topløs" længere end højest nødvendigt ;)

I øvrigt tak for svarene ang søgerbladene, jeg tænkte nok det ikke var
"livsnødvendigt" med de bøjede spidser - hvis det var, havde det nok
været nævnt i en af de tidligere tråde om ventiljustering.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Jacob (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-02-06 00:51

Ring til De Voss i Slangerup,
Der købte jeg brugte brikker for 50 kr. stk. Aflevere du dine gl.
brikker, får du en rabat. Ved ikke hvor meget. At brikkerne er brugte
bør ikke betyde noget. Det er ikke brikken der bliver slidt, men
ventil / ventilsæde. Men du kan jo evt. kontrolmåle dem. Ofte nøjes
du med at skifte et par stykker, da de kan "byttes" rundt mellem de
forskellige ventiler.

Dine brikker skal være 29 mm i diameter.

Læs den tidligere tråd omkring samme emne - det er vist ikke 3 uger
siden jeg fik stor hjælp her på gruppen indenfor præcist samme
område (til en XJ 900) og derefter sammenskrev råd og erfaringer som
afslutning på tråden. (Du skal også have fat i et specialværktøj
til at trykke ventilerne ned med - købes hos Louis.de for ca. 150 DKK)

God fornøjelse.

VH Jacob


Thomas Gulholm (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 07-02-06 11:05

Jacob wrote:
> Ring til De Voss i Slangerup,
Alstå: Moto De Voss Kirketorvet 10 3550 Slangerup 47 38 13 20?
"plejer" han at have dem på lager?

> Der købte jeg brugte brikker for 50 kr. stk. Aflevere du dine gl.
> brikker, får du en rabat. Ved ikke hvor meget. At brikkerne er brugte
> bør ikke betyde noget. Det er ikke brikken der bliver slidt, men
> ventil / ventilsæde.

Arhh... de må da blive slidt når knasten "gnider" hen over dem - det er
jo den type hvor brikkerne ligger oven på knastfølgerne... med mindre
Yamaha har vært så "smart" at lave knastakslerne blødere end brikkerne.

> Læs den tidligere tråd omkring samme emne - det er vist ikke 3 uger
> siden jeg fik stor hjælp her på gruppen indenfor præcist samme område
> (til en XJ 900) og derefter sammenskrev råd og erfaringer som
> afslutning på tråden.

Faktisk en rigtig god vejledning - ser det ud til (har ikke prøvet
den... endnu). Har du planer om at lægge den på nettet med nogle
billeder (som en pendant til Orlas VTR-vejledning)? Eller kunne jeg
godt finde på det, hvis det ellers er i orden med ophavsmanden/mændene.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Jacob (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-02-06 00:51

Ring til De Voss i Slangerup,
Der købte jeg brugte brikker for 50 kr. stk. Aflevere du dine gl.
brikker, får du en rabat. Ved ikke hvor meget. At brikkerne er brugte
bør ikke betyde noget. Det er ikke brikken der bliver slidt, men
ventil / ventilsæde. Men du kan jo evt. kontrolmåle dem. Ofte nøjes
du med at skifte et par stykker, da de kan "byttes" rundt mellem de
forskellige ventiler.

Dine brikker skal være 29 mm i diameter.

Læs den tidligere tråd omkring samme emne - det er vist ikke 3 uger
siden jeg fik stor hjælp her på gruppen indenfor præcist samme
område (til en XJ 900) og derefter sammenskrev råd og erfaringer som
afslutning på tråden. (Du skal også have fat i et specialværktøj
til at trykke ventilerne ned med - købes hos Louis.de for ca. 150 DKK)

God fornøjelse.

VH Jacob


Jacob (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-02-06 14:14


Thomas Gulholm skrev:

> Jacob wrote:
> > Ring til De Voss i Slangerup,
> Alstå: Moto De Voss Kirketorvet 10 3550 Slangerup 47 38 13 20?
> "plejer" han at have dem på lager?
Ja - det havde han forleden dag, men det kommer sikkert an på de
specifikke størrelser, men prøv det !

At brikkerne er brugte
> > bør ikke betyde noget. Det er ikke brikken der bliver slidt, men
> > ventil / ventilsæde.
>
> Arhh... de må da blive slidt når knasten "gnider" hen over dem - det er
> jo den type hvor brikkerne ligger oven på knastfølgerne... med mindre
> Yamaha har vært så "smart" at lave knastakslerne blødere end brikkerne.
Yamaha og "alle" de andre har været rigtigt smarte ved ikke om det
ALTID gælder, men som sagt kan du jo kontrol måle dem.

>
> > Læs den tidligere tråd omkring samme emne - det er vist ikke 3 uger
> > siden jeg fik stor hjælp her på gruppen indenfor præcist samme område
> > (til en XJ 900) og derefter sammenskrev råd og erfaringer som
> > afslutning på tråden.
>
> Faktisk en rigtig god vejledning - ser det ud til (har ikke prøvet
> den... endnu). Har du planer om at lægge den på nettet med nogle
> billeder (som en pendant til Orlas VTR-vejledning)? Eller kunne jeg
> godt finde på det, hvis det ellers er i orden med ophavsmanden/mændene.
Jamen Orla har faktisk modtaget 2-4 billeder af processen, med henblik
på at opdatere sin egen hjemmeside - så nu skaber vi jo et vist pres
for at Orla også gør det - men så vidt jeg husker var der noget
om at han behøvede lidt tid, men jeg er sikker på du er mere end
velkommen til at lave en tilsvarende på din egen hjemmeside.

Du er da velkommen til at modtage de samme billeder som jeg tog -
iøvrigt sammen med Torben Scheel - det er vel i alles interesse.

Iøvrigt vil det være en god ide at - hvis muligt - at anskaffe
følerblade i intervallet 0,01 - 0,05 mm også. Nogle af de sæt jeg
har købt er det ikke muligt.

VH Jacob


Jacob (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-02-06 14:14


Thomas Gulholm skrev:

> Jacob wrote:
> > Ring til De Voss i Slangerup,
> Alstå: Moto De Voss Kirketorvet 10 3550 Slangerup 47 38 13 20?
> "plejer" han at have dem på lager?
Ja - det havde han forleden dag, men det kommer sikkert an på de
specifikke størrelser, men prøv det !

At brikkerne er brugte
> > bør ikke betyde noget. Det er ikke brikken der bliver slidt, men
> > ventil / ventilsæde.
>
> Arhh... de må da blive slidt når knasten "gnider" hen over dem - det er
> jo den type hvor brikkerne ligger oven på knastfølgerne... med mindre
> Yamaha har vært så "smart" at lave knastakslerne blødere end brikkerne.
Yamaha og "alle" de andre har været rigtigt smarte ved ikke om det
ALTID gælder, men som sagt kan du jo kontrol måle dem.

>
> > Læs den tidligere tråd omkring samme emne - det er vist ikke 3 uger
> > siden jeg fik stor hjælp her på gruppen indenfor præcist samme område
> > (til en XJ 900) og derefter sammenskrev råd og erfaringer som
> > afslutning på tråden.
>
> Faktisk en rigtig god vejledning - ser det ud til (har ikke prøvet
> den... endnu). Har du planer om at lægge den på nettet med nogle
> billeder (som en pendant til Orlas VTR-vejledning)? Eller kunne jeg
> godt finde på det, hvis det ellers er i orden med ophavsmanden/mændene.
Jamen Orla har faktisk modtaget 2-4 billeder af processen, med henblik
på at opdatere sin egen hjemmeside - så nu skaber vi jo et vist pres
for at Orla også gør det - men så vidt jeg husker var der noget
om at han behøvede lidt tid, men jeg er sikker på du er mere end
velkommen til at lave en tilsvarende på din egen hjemmeside.

Du er da velkommen til at modtage de samme billeder som jeg tog -
iøvrigt sammen med Torben Scheel - det er vel i alles interesse.

Iøvrigt vil det være en god ide at - hvis muligt - at anskaffe
følerblade i intervallet 0,01 - 0,05 mm også. Nogle af de sæt jeg
har købt er det ikke muligt.

VH Jacob


Thomas Gulholm (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 08-02-06 00:26

Jacob wrote:
> Jamen Orla har faktisk modtaget 2-4 billeder af processen, med henblik
> på at opdatere sin egen hjemmeside - så nu skaber vi jo et vist pres
> for at Orla også gør det - men så vidt jeg husker var der noget
> om at han behøvede lidt tid, men jeg er sikker på du er mere end
> velkommen til at lave en tilsvarende på din egen hjemmeside.

Så vil jeg nok gøre det - hvis jeg ellers husker at tage billeder, når
jeg først begynder at rode med tingene ;) Nu du siger det, kan jeg
egentligt godt huske noget fra en tidligere tråd om at Orla ville lave
en lille udvidelse... om han så opfatter det som et "moderat psykisk
pres" at jeg også har tænkt mig at lave en - det vil tiden vise ;)

> Du er da velkommen til at modtage de samme billeder som jeg tog -
> iøvrigt sammen med Torben Scheel - det er vel i alles interesse.

Du må meget gerne sende billederne til mig; post(a)mc.gulholm.net, eller
ligge dem et tilgængeligt sted, det er ikke sikkert jeg bruger dem til
noget (afhænger bl.a. af de billeder jeg selv tager), men det vil da
være rart at se hvad der venter, inden jeg går i gang.

> Iøvrigt vil det være en god ide at - hvis muligt - at anskaffe
> følerblade i intervallet 0,01 - 0,05 mm også. Nogle af de sæt jeg
> har købt er det ikke muligt.

Jeg mener en gang at have læst her i gruppen: "det er svært at finde
søgerblade - det er meget svært at finde ordentlige søgerblade", der er
nok noget om snakken, med mindre de skal bestilles hjem fra england, har
jeg kun kunne finde nogle der går fra 0,05 og op, i spring af 0,05, men
brikkerne går jo også i steps af 0,05 mm, så det burde ikke være umuligt.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Jes Vestervang (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 08-02-06 00:35

Thomas Gulholm <t.gulholm@post.cybercity.dENMARk> writes:

> Jeg mener en gang at have læst her i gruppen: "det er svært at finde
> søgerblade - det er meget svært at finde ordentlige søgerblade", der
> er nok noget om snakken, med mindre de skal bestilles hjem fra
> england, har jeg kun kunne finde nogle der går fra 0,05 og op, i
> spring af 0,05, men brikkerne går jo også i steps af 0,05 mm, så det
> burde ikke være umuligt.

Jeg har et sæt fra Louis der indeholder en masse skæve mål, så man kan
kombinere sig frem til ret små spring mellem størrelserne. Det var
ihvertfald fint til da jeg kontrollerede ventiler på Fazeren sidst.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Thomas Gulholm (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 08-02-06 01:07

Jes Vestervang wrote:
> Thomas Gulholm <t.gulholm@post.cybercity.dENMARk> writes:
>
>>Jeg mener en gang at have læst her i gruppen: "det er svært at finde
>>søgerblade - det er meget svært at finde ordentlige søgerblade", der
>>er nok noget om snakken, med mindre de skal bestilles hjem fra
>>england, har jeg kun kunne finde nogle der går fra 0,05 og op, i
>>spring af 0,05, men brikkerne går jo også i steps af 0,05 mm, så det
>>burde ikke være umuligt.
>
> Jeg har et sæt fra Louis der indeholder en masse skæve mål, så man kan
> kombinere sig frem til ret små spring mellem størrelserne. Det var
> ihvertfald fint til da jeg kontrollerede ventiler på Fazeren sidst.

ÆV! Hvorfor tænkte jeg ikke på at Louis havde det... har netop idag (ja,
det var så igår) modtaget en pakke med ventilstillingsværktøj og nogle
andre småting...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT
Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Jacob (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 07-02-06 16:06

Beklager de her dobbelt indrykninger - aner ikke hvad der går galt
, og det er jo helt uforståeligt at post nr. 13 kommer op endnu
engang :-§ - sikken noget rod

VH Jacob
(Med fare for at det igen igen gentager sig)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste