/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Ancistrus opdræt - tips og forslag?
Fra : ChristianH


Dato : 13-02-06 10:07

Hejsa.

Hejsa jeg er efterhånden blevet bidt af de små usynlige
støvsugerfisk - Ancictrusmaller. Jeg har et setup som jeg gerne vil
høre om i tror kan være fint nok - håber i vil give lidt respons på
det, da jeg er helt ny inden for opdræt.

Jeg har skaffet mig et ældre Akvastabil akvarium, vist fra en
dyrebutik - det er 123 cm langt, 27 dybt og 30 højt - altså ca 100
liter. Jeg tænkte at dette måtte være noget nær det optimale jeg
kunne få, da jeg får et ret stort bundareal (derudover synes jeg at
det er ret fedt ved at det er så langt, fordi fiskene kan svømme
længere og man kan bedre overskue det...

Af grus har jeg noget almindeligt Uranus Grus mrk AT 201A, 4-8 mm.

Jeg har endnu ikke fået mig et armatur, men regner med at finde et (1
eller 2 lysstofrør? Tror selv at et vil være nok) eller måske tage 2
halogenlamper (teleskop halogenlamper) og sætte på det.

Jeg har skaffet mig en pumpe til at putte i akvariet af mærket AM-Top
pro. Den kan trække 800 liter i timen og er egentlig "kun" beregnet
til 83 liters akvarier - men skulle jeg have valgt modellen større,
kunne den pga højden ikke være i akvariet.

Jeg har et varmelegme som kan isættes hvis det skulle blive
nødvendigt...

Dog er jeg ikke helt sikker på hvor varmt der skal være, er det okay
omkring de 25 grader?

Jeg regner med at fylde lidt kokushuler i og nogle rødder til at raspe
af på. Evt lidt store sten også for "hyggens" skyld.

Jeg er ikke sikker på hvilke typer planter der er bedst at putte i -
har i nogle gode ideer til hvilke er bedst - gerne nogle som man kan
finde hos den lokale fiskepusher...

Fiskene regner jeg først med at købe et par uger (kun Ancistrus)
efter at det er oppe at køre således at miljøet er faldet til ro og
vandet er klart (regner med at forberede det ved at hælde 10-20 liter
vand i fra mit allerede kørende akvarium - så bliver de vel også
mere kompatible, skulle jeg få brug for at flytte fisk fra det ene til
det andet. Hvor mange vil i synes jeg skal starte med (de er dyre hos
den lokale fiskepusher, 42 kr pr. stk for ungerne alene...) og vil i
sige 1:1 mht køn eller?

Foder er vel en utrolig lang snak, men primært tænker jeg på
mallepiller og noget frostfoder - evt lidt flager engang imellem... Jeg
er ikke helt sikker på hvad grøntfoder egentlig er? Hvad spiser de
små malleunger? Deres forældre, kan de gå med dem i samme akvarium
eller skal de forflyttes så snart de har født - som f.eks. med
Guppyer?

Nå, men idag kommer Akvariet i hvert tilfælde op - og så håber jeg
på at blive lidt klogere

Med Venlig Hilsen og Tak for en god og inspirerende gruppe
MVH

Christian henriksen, Brabrand


 
 
Niels Christian Mohr (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Niels Christian Mohr


Dato : 13-02-06 10:24

Hejsa

Jeg har en 'ancistrusfarm'. Det er et 200 liters akvarie med 10 voksne
individer i. Det er fyldt med trærødder, kæmpevalisneria og urtepotter samt
kokosnøddeskaller. De afleverer ca 50 unger hver måned, nogle måneder dog
helt op til 200. Mit bundmateriale er alm rød/sort akvariegrus men jeg
overvejer at skifte det til cichlidesand 0.8-1,2 mm da jeg har læst at
mallerne har det bedre med det. Akvasrietemperaturen er 26 grader.
At opdrætte ancistrus er stort set ligeså svært som at opdrætte guppy. Lav
et akvarie med trærødder og huler og sæt nogle voksne individer i akvariet
og vent :)

Held og lykke med det :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
www.mbuna.dk
www.akvadag.dk


"ChristianH" <demosthene@demosthene.dk> skrev i en meddelelse
news:1139821624.501089.114610@f14g2000cwb.googlegroups.com...
Hejsa.

Hejsa jeg er efterhånden blevet bidt af de små usynlige
støvsugerfisk - Ancictrusmaller. Jeg har et setup som jeg gerne vil
høre om i tror kan være fint nok - håber i vil give lidt respons på
det, da jeg er helt ny inden for opdræt.

Jeg har skaffet mig et ældre Akvastabil akvarium, vist fra en
dyrebutik - det er 123 cm langt, 27 dybt og 30 højt - altså ca 100
liter. Jeg tænkte at dette måtte være noget nær det optimale jeg
kunne få, da jeg får et ret stort bundareal (derudover synes jeg at
det er ret fedt ved at det er så langt, fordi fiskene kan svømme
længere og man kan bedre overskue det...

Af grus har jeg noget almindeligt Uranus Grus mrk AT 201A, 4-8 mm.

Jeg har endnu ikke fået mig et armatur, men regner med at finde et (1
eller 2 lysstofrør? Tror selv at et vil være nok) eller måske tage 2
halogenlamper (teleskop halogenlamper) og sætte på det.

Jeg har skaffet mig en pumpe til at putte i akvariet af mærket AM-Top
pro. Den kan trække 800 liter i timen og er egentlig "kun" beregnet
til 83 liters akvarier - men skulle jeg have valgt modellen større,
kunne den pga højden ikke være i akvariet.

Jeg har et varmelegme som kan isættes hvis det skulle blive
nødvendigt...

Dog er jeg ikke helt sikker på hvor varmt der skal være, er det okay
omkring de 25 grader?

Jeg regner med at fylde lidt kokushuler i og nogle rødder til at raspe
af på. Evt lidt store sten også for "hyggens" skyld.

Jeg er ikke sikker på hvilke typer planter der er bedst at putte i -
har i nogle gode ideer til hvilke er bedst - gerne nogle som man kan
finde hos den lokale fiskepusher...

Fiskene regner jeg først med at købe et par uger (kun Ancistrus)
efter at det er oppe at køre således at miljøet er faldet til ro og
vandet er klart (regner med at forberede det ved at hælde 10-20 liter
vand i fra mit allerede kørende akvarium - så bliver de vel også
mere kompatible, skulle jeg få brug for at flytte fisk fra det ene til
det andet. Hvor mange vil i synes jeg skal starte med (de er dyre hos
den lokale fiskepusher, 42 kr pr. stk for ungerne alene...) og vil i
sige 1:1 mht køn eller?

Foder er vel en utrolig lang snak, men primært tænker jeg på
mallepiller og noget frostfoder - evt lidt flager engang imellem... Jeg
er ikke helt sikker på hvad grøntfoder egentlig er? Hvad spiser de
små malleunger? Deres forældre, kan de gå med dem i samme akvarium
eller skal de forflyttes så snart de har født - som f.eks. med
Guppyer?

Nå, men idag kommer Akvariet i hvert tilfælde op - og så håber jeg
på at blive lidt klogere

Med Venlig Hilsen og Tak for en god og inspirerende gruppe
MVH

Christian henriksen, Brabrand



Ole Rasmussen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 13-02-06 17:36

ChristianH wrote:

> Hejsa.
>
> Hejsa jeg er efterhånden blevet bidt af de små usynlige
> støvsugerfisk - Ancictrusmaller. Jeg har et setup som jeg gerne vil
> høre om i tror kan være fint nok - håber i vil give lidt respons på
> det, da jeg er helt ny inden for opdræt.

Som nybegynder er Ancistrus'en et rigtig godt valg. Den er nem at passe,
og den yngler relativt nemt.

> Jeg har skaffet mig et ældre Akvastabil akvarium, vist fra en
> dyrebutik - det er 123 cm langt, 27 dybt og 30 højt - altså ca 100
> liter. Jeg tænkte at dette måtte være noget nær det optimale jeg
> kunne få, da jeg får et ret stort bundareal (derudover synes jeg at
> det er ret fedt ved at det er så langt, fordi fiskene kan svømme
> længere og man kan bedre overskue det...

I forhold til opdræt tror jeg ikke det har nogen betydning. Men syntes
du at det er pænere, så er det jo også bedre .

> Af grus har jeg noget almindeligt Uranus Grus mrk AT 201A, 4-8 mm.

Det kan sagtens bruges - men overvej at skifte det med noget lidt finere
på et tidspunkt.....

> Jeg har endnu ikke fået mig et armatur, men regner med at finde et (1
> eller 2 lysstofrør? Tror selv at et vil være nok) eller måske tage 2
> halogenlamper (teleskop halogenlamper) og sætte på det.

Et enkelt rør burde være nok - hvis du er opmærksom på det i dit
plantevalg. Undgå Halogen, de varmer alt for meget.

> Jeg har skaffet mig en pumpe til at putte i akvariet af mærket AM-Top
> pro. Den kan trække 800 liter i timen og er egentlig "kun" beregnet
> til 83 liters akvarier - men skulle jeg have valgt modellen større,
> kunne den pga højden ikke være i akvariet.

Overvej at investere i et spandfilter. Når først ungerne begynder at
komme poppende med en fart af 1-200 pr. 3. uge, så er dit filter ALT for
lille - medmindre du vil skifte vand hver dag.

> Jeg har et varmelegme som kan isættes hvis det skulle blive
> nødvendigt...

Gør endelig det
>
> Dog er jeg ikke helt sikker på hvor varmt der skal være, er det okay
> omkring de 25 grader?

Hold det på 25-27 grader. engang imellem (ca. hver 2. uge) skifter du
2/3 af vandet med frisktappet hanevand på ca. 15 grader - lad det løbe
langsomt i, f.eks. gennem luftslange (Husk at slukke for varmelegemet!)
Det trigger dem ofte til at lege.

> Jeg regner med at fylde lidt kokushuler i og nogle rødder til at raspe
> af på. Evt lidt store sten også for "hyggens" skyld.

Hvis du erstatter "lidt" med "mange", så er du ved at være der

> Jeg er ikke sikker på hvilke typer planter der er bedst at putte i -
> har i nogle gode ideer til hvilke er bedst - gerne nogle som man kan
> finde hos den lokale fiskepusher...

Gå efter Cryptocoryner og javabregner, evt. javamos og Anubias.

> Fiskene regner jeg først med at købe et par uger (kun Ancistrus)
> efter at det er oppe at køre således at miljøet er faldet til ro og
> vandet er klart (regner med at forberede det ved at hælde 10-20 liter
> vand i fra mit allerede kørende akvarium - så bliver de vel også
> mere kompatible, skulle jeg få brug for at flytte fisk fra det ene til
> det andet. Hvor mange vil i synes jeg skal starte med (de er dyre hos
> den lokale fiskepusher, 42 kr pr. stk for ungerne alene...) og vil i
> sige 1:1 mht køn eller?

Kom til Viborg d. 11. marts. Se mere her:

http://www.viborg-akva.dk/aktiviteter/akva2006.htm

Der er altid masser af ancistrus, og de er helt sikkert billigere end i
butikkerne . hvis du køber unger skal du regne med at købe 6-8 stk.
for at være sikker på at få både hanner og hunner. Det bedste ville være
hvis du kunne finde et sted hvor de nogle der netop har nået den modne
alder, og så køb 2 hanner og 3-4 hunner.

> Foder er vel en utrolig lang snak, men primært tænker jeg på
> mallepiller og noget frostfoder - evt lidt flager engang imellem... Jeg
> er ikke helt sikker på hvad grøntfoder egentlig er? Hvad spiser de
> små malleunger? Deres forældre, kan de gå med dem i samme akvarium
> eller skal de forflyttes så snart de har født - som f.eks. med
> Guppyer?

Undgå flagefoder, det synker ikke, og indeholder ikke særlig meget
næring for en malle. Forældrene rører overhovedet ikke ungerne, bare lad
dem passe sig selv, så skal der nok vokse masser af unger op.

> Nå, men idag kommer Akvariet i hvert tilfælde op - og så håber jeg
> på at blive lidt klogere
>
> Med Venlig Hilsen og Tak for en god og inspirerende gruppe
> MVH
>
> Christian henriksen, Brabrand

Det er altid spændende at starte nyt akvarie op - held og lykke med det

/Ole

H.S. (14-02-2006)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 14-02-06 10:45

Hvad hulen gør du ved alle de maller ?


Niels Christian Mohr (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Niels Christian Mohr


Dato : 14-02-06 19:25

Sælger dem og bruge dem i andre akvarier. Da jeg startede havde jeg 2
akvarier. Nu har jeg 10 akvarier som alle er tæt besatte med ancistrus, dvs
at de ihvertfald er repræsenteret med 6-7 eksemplarer i hvert akvarie. Og så
bliver de ellers solgt når de kommer op i en god størrelse. En lille sjov
anekdote, jeg har kun brune maller, men fik 3 albino i et kuld. Jeg nærer et
spinkelt håb om at kunne starte en albino linie med dem :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
"H.S." <henrik@qlm.dk> skrev i en meddelelse
news:1139910284.505994.255910@o13g2000cwo.googlegroups.com...
Hvad hulen gør du ved alle de maller ?



H.S. (15-02-2006)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 15-02-06 14:25

Albino ancistrus ? - det har jeg vist aldrig set før, men jeg tror dog
ikke du kan fremavle albinoer.

Hvor gamle bliver sådan nogle ? og hvor store ?

Er der penge i at avle fisk ?


Niels Christian Mohr (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Niels Christian Mohr


Dato : 15-02-06 15:37

Albino ancistrus går fint at avle, i butikkerne hedder de Ancistrus Gold
(sælger sikkert bedre). Maller bliver omkring 10-16 år alt efter hvilken
slags. Ancistrus bliver omkring 12-15 cm for hannerne og 10-12 cm for
hunnerne max. Nej der er ikke penge i at avle fisk, det er en
underskudsforretning, men det kan da give lidt penge til ens hobby hvis man
alligevel har dem gående. En typisk pris solgt til en akvariebutik er
imellem 6-10 kroner stykket (alt efter størrelse og butik).

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
www.mbuna.dk (under billeder og andre fisk er der en del billeder af mine
ancistrus)

"H.S." <henrik@qlm.dk> skrev i en meddelelse
news:1140009924.376005.97620@o13g2000cwo.googlegroups.com...
Albino ancistrus ? - det har jeg vist aldrig set før, men jeg tror dog
ikke du kan fremavle albinoer.

Hvor gamle bliver sådan nogle ? og hvor store ?

Er der penge i at avle fisk ?



Camilla Rømer (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Camilla Rømer


Dato : 15-02-06 18:16

Lige et indspark: Hvordan ser man forskel på Ancistrus og Plecostomus?

mvh,
Camilla Rømer



Niels Christian Mohr (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Niels Christian Mohr


Dato : 15-02-06 19:49

Ancistrus er supernem at få til at yngle og bliver max 15 cm. En plecostomus
graver tunneler på 6 meter i naturen i mudderet for at yngle og er ikke
opdrættet hos private akvarister. Placo'en bliver også op mod en halv meter.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

"Camilla Rømer" <nogen@nogen.dk> skrev i en meddelelse
news:942cb$43f361ef$3e3d8b9d$6458@news.arrownet.dk...
> Lige et indspark: Hvordan ser man forskel på Ancistrus og Plecostomus?
>
> mvh,
> Camilla Rømer
>
>



Camilla Rømer (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Camilla Rømer


Dato : 15-02-06 21:13


"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
news:43f37793$0$46992$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ancistrus er supernem at få til at yngle og bliver max 15 cm. En
plecostomus
> graver tunneler på 6 meter i naturen i mudderet for at yngle og er ikke
> opdrættet hos private akvarister. Placo'en bliver også op mod en halv
meter.
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Niels Christian Mohr

Tak, men jeg var nu mest interesseret i hvordan man ser forskel på dem

mvh,
Camilla Rømer



Bainz (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Bainz


Dato : 15-02-06 22:18

Kort fortalt det er to fiske arter af samme type om så er der meget forskel
på hvor store de bliver.

"Camilla Rømer" <nogen@nogen.dk> skrev i en meddelelse
news:bbdf7$43f38b43$3e3d8b9d$10842@news.arrownet.dk...
>
> "Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:43f37793$0$46992$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Ancistrus er supernem at få til at yngle og bliver max 15 cm. En
> plecostomus
>> graver tunneler på 6 meter i naturen i mudderet for at yngle og er ikke
>> opdrættet hos private akvarister. Placo'en bliver også op mod en halv
> meter.
>>
>> Med Venlig Hilsen
>>
>> Niels Christian Mohr
>
> Tak, men jeg var nu mest interesseret i hvordan man ser forskel på dem
>
> mvh,
> Camilla Rømer
>
>



noone (15-02-2006)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 15-02-06 22:48

> Tak, men jeg var nu mest interesseret i hvordan man ser forskel på dem

Bortset fra de ting, der allerede er fortalt, er det to fisk, som ikke
ligner hinanden voldsomt meget.

Det her er en typisk 'plecostomus' - et navn, der normalt bruges i flæng om
flere arter, f.eks. Glyptoperichthys gibbiceps

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/148_F.PHP

Den rigtige er Hypostomus plecostomus, men det er forsvindende sjældent, at
det faktisk er den art, man får, når man køber en 'plecostomus':

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/hypostom/580_F.PHP

Ancistrus er i virkeligheden mange ting. Hvilken art det er, der er vidt
udbredt i akvariehobbyen vides ikke med 100% sikkerhed, men det er
sandsynligvis denne:

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/49_F.PHP

I mange bøger får man at vide, at den almindelige ancistrus er en Ancistrus
temminckii eller en Ancistrus dolichopterus. Ingen af disse fisk er dog den
'almindelige' ancistrus. Den rigtige A. temminckii er endog så sjælden, at
det er særdeles svært bare at finde billeder af den.

Dette besvarer måske ikke dit oprindelige spørgsmål direkte, men hvis du
kigger på det sidste af mine tre links, kan du se, at de egentlig ikke
ligner de to 'plecostomus'-arter ret meget.

noone


Camilla Rømer (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Camilla Rømer


Dato : 17-02-06 01:06


"noone" <noone@nowhere.net> skrev i en meddelelse
news:Xns976BE7FDBA505noonenowherenet@208.49.80.188...
> > Tak, men jeg var nu mest interesseret i hvordan man ser forskel på dem
>
> Bortset fra de ting, der allerede er fortalt, er det to fisk, som ikke
> ligner hinanden voldsomt meget.
>
> Det her er en typisk 'plecostomus' - et navn, der normalt bruges i flæng
om
> flere arter, f.eks. Glyptoperichthys gibbiceps
>
> http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/148_F.PHP
>
> Den rigtige er Hypostomus plecostomus, men det er forsvindende sjældent,
at
> det faktisk er den art, man får, når man køber en 'plecostomus':
>
> http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/hypostom/580_F.PHP
>
> Ancistrus er i virkeligheden mange ting. Hvilken art det er, der er vidt
> udbredt i akvariehobbyen vides ikke med 100% sikkerhed, men det er
> sandsynligvis denne:
>
> http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/49_F.PHP
>
> I mange bøger får man at vide, at den almindelige ancistrus er en
Ancistrus
> temminckii eller en Ancistrus dolichopterus. Ingen af disse fisk er dog
den
> 'almindelige' ancistrus. Den rigtige A. temminckii er endog så sjælden, at
> det er særdeles svært bare at finde billeder af den.
>
> Dette besvarer måske ikke dit oprindelige spørgsmål direkte, men hvis du
> kigger på det sidste af mine tre links, kan du se, at de egentlig ikke
> ligner de to 'plecostomus'-arter ret meget.
>
> noone
>

Tusind tak Det var rigtigt brugbare links... jeg kan ud fra det se, at
jeg har 3 pleco/gibbiceps lignende og kun en enkelt 'ancistrus'. Er det
korrekt set, at 'ancistrus' har topfinnen siddende lidt længere bagud end
pleco? Og at den også er lidt mere flad?

mvh,
Camilla



noone (17-02-2006)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 17-02-06 02:03

> Er det korrekt set, at 'ancistrus' har topfinnen siddende
> lidt længere bagud end pleco? Og at den også er lidt mere flad?

Ja, man kan vel godt sige at rygfinnen sidder længere tilbage på kroppen - og den virker måske også lidt fladere end G.
gibbiceps. De mest tydelige forskelle (i.m.h.o) er, at finnerne generelt er meget mindre på ancistrus end på gibbiceps og
at sidstnævnte allerede i en rimeligt tidlig alder har et tydeligt netmønster.

noone


Camilla Rømer (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Camilla Rømer


Dato : 17-02-06 05:31


"> Ja, man kan vel godt sige at rygfinnen sidder længere tilbage på
kroppen - og den virker måske også lidt fladere end G.
> gibbiceps. De mest tydelige forskelle (i.m.h.o) er, at finnerne generelt
er meget mindre på ancistrus end på gibbiceps og
> at sidstnævnte allerede i en rimeligt tidlig alder har et tydeligt
netmønster.
>
> noone
>

Ok. Jeg blev i al fald en hel del klogere, så tak for det.

mvh,
Camilla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste