/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Umyndiggørelse
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 26-01-06 18:23

Hej NG

Hvor/dan får man en person gjort umyndig ?
og hvad skal der til ?

Meget gerne henvisning til relevante paragrafer, læsestof o.l.

Historien er den, at vi har en datter som er psykisk syg og vi mener ikke
hun kan tage vare på sig selv når hun her til efteråret bliver 18.

Mvh
Michael



 
 
Christian Madsen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 26-01-06 20:12

Kære Michael...

Du finder de nærmere regler om værgemål i VML (link i bunden). Her er lidt
regler:

§ 5. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sindssygdom,
herunder svær demens, eller hæmmet psykisk udvikling eller anden form for
alvorligt svækket helbred er ude af stand til at varetage sine anliggender,
hvis der er behov for det.

Stk. 2. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sygdom eller
stærkt svækket tilstand er uegnet til at varetage sine økonomiske
anliggender, og som selv anmoder herom, hvis der er behov for det i stedet
for samværgemål efter § 7.

Stk. 3. Værgemålet kan begrænses til at angå økonomiske forhold, herunder
bestemte aktiver eller anliggender. Det kan også begrænses til at angå
personlige forhold, herunder bestemte personlige anliggender.



Reglerne siger næsten sig selv. Du skal ind og benytte VML §5, stk. 1. Hvad
du rent praktist set skal gøre er, at henvende dig til statsamtet, jf. VML§
13, (gerne med en lægeerklæring). Du kan fremsætte begæring om at få din
datter under værgemål med hjemmel (tilladelse) i VML § 16, litra 2.

Link til regler:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038830-REGL

Jeg håber at jeg kunne hjælpe. Jeg læser kun jura på 1. år, så jeg kan ikke
garentere at alt er fejlfrit..!

Mvh. Christian

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:zz7Cf.66$q44.36@news.get2net.dk...
> Hej NG
>
> Hvor/dan får man en person gjort umyndig ?
> og hvad skal der til ?
>
> Meget gerne henvisning til relevante paragrafer, læsestof o.l.
>
> Historien er den, at vi har en datter som er psykisk syg og vi mener ikke
> hun kan tage vare på sig selv når hun her til efteråret bliver 18.
>
> Mvh
> Michael
>



Michael Rasmussen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 26-01-06 22:55


"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
news:43d91f0a$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Kære Michael...
>
> Du finder de nærmere regler om værgemål i VML (link i bunden). Her er lidt
> regler:
>
> § 5. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sindssygdom,
> herunder svær demens, eller hæmmet psykisk udvikling eller anden form for
> alvorligt svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
> anliggender, hvis der er behov for det.
>
> Stk. 2. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sygdom eller
> stærkt svækket tilstand er uegnet til at varetage sine økonomiske
> anliggender, og som selv anmoder herom, hvis der er behov for det i stedet
> for samværgemål efter § 7.
>
> Stk. 3. Værgemålet kan begrænses til at angå økonomiske forhold, herunder
> bestemte aktiver eller anliggender. Det kan også begrænses til at angå
> personlige forhold, herunder bestemte personlige anliggender.
>
>
>
> Reglerne siger næsten sig selv. Du skal ind og benytte VML §5, stk. 1.
> Hvad du rent praktist set skal gøre er, at henvende dig til statsamtet,
> jf. VML§ 13, (gerne med en lægeerklæring). Du kan fremsætte begæring om at
> få din datter under værgemål med hjemmel (tilladelse) i VML § 16, litra 2.
>
> Link til regler:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038830-REGL
>
> Jeg håber at jeg kunne hjælpe. Jeg læser kun jura på 1. år, så jeg kan
> ikke garentere at alt er fejlfrit..!
>
> Mvh. Christian

Hej Christian

Det ser ud som lige det vi har behov for.

TUSIND TAK for hjælpen og held og lykke med studierne.

Mvh
Michael



Peter K. Nielsen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 27-01-06 01:05


"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> wrote in message
news:43d91f0a$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Kære Michael...
>
> Du finder de nærmere regler om værgemål i VML (link i bunden). Her er lidt
> regler:
>
> § 5. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sindssygdom,
> herunder svær demens, eller hæmmet psykisk udvikling eller anden form for
> alvorligt svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
> anliggender, hvis der er behov for det.
>
> Stk. 2. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sygdom eller
> stærkt svækket tilstand er uegnet til at varetage sine økonomiske
> anliggender, og som selv anmoder herom, hvis der er behov for det i stedet
> for samværgemål efter § 7.
>
> Stk. 3. Værgemålet kan begrænses til at angå økonomiske forhold, herunder
> bestemte aktiver eller anliggender. Det kan også begrænses til at angå
> personlige forhold, herunder bestemte personlige anliggender.
>
>
>
> Reglerne siger næsten sig selv. Du skal ind og benytte VML §5, stk. 1.
> Hvad du rent praktist set skal gøre er, at henvende dig til statsamtet,
> jf. VML§ 13, (gerne med en lægeerklæring). Du kan fremsætte begæring om at
> få din datter under værgemål med hjemmel (tilladelse) i VML § 16, litra 2.
>
> Link til regler:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038830-REGL
>
> Jeg håber at jeg kunne hjælpe. Jeg læser kun jura på 1. år, så jeg kan
> ikke garentere at alt er fejlfrit..!

Jeg er slet ikke jurist men der må være noget mere der er relevant, for
da vi i sin tid forsøgte at umyndig gøre vores demente mor, fik vi at vide
at så længe hun ikke var til fare for sig selv eller andre var der ikke
noget at gøre. Så der må være mere lovgivning der kan være relevant??

Peter



Christian Madsen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 27-01-06 15:14

Hej Michael..

Det var så lidt..

Hej Peter..

Jeg mener ikke at der er noget der er mere relevant. De regler jeg har
postet er dem som er gældende på området, det er så op til statsamtet at
vudere om det er nødvendigt. Her kan du naturligvis søge støtte på
lægeerklæringer. Der bliver i alle tilfælde lavet en konkret vudering, hvori
der indgået et retligt element, et medicinsk og et behovskriterium. Man
kigger også på hvor store aktiver der er tale om at personen råder over,
hvis der er tale om værgemål pga. fare for "misbrug" af sin økonomiske
midler. Men hvis man fra statsamtet side ikke mener at der er behov for
værgemål, må man anke sagen. (mener jeg at man kan)

Mvh. Christian madsen


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:43d963c8$0$2465$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> wrote in message
> news:43d91f0a$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Kære Michael...
>>
>> Du finder de nærmere regler om værgemål i VML (link i bunden). Her er
>> lidt regler:
>>
>> § 5. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sindssygdom,
>> herunder svær demens, eller hæmmet psykisk udvikling eller anden form for
>> alvorligt svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
>> anliggender, hvis der er behov for det.
>>
>> Stk. 2. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sygdom
>> eller stærkt svækket tilstand er uegnet til at varetage sine økonomiske
>> anliggender, og som selv anmoder herom, hvis der er behov for det i
>> stedet for samværgemål efter § 7.
>>
>> Stk. 3. Værgemålet kan begrænses til at angå økonomiske forhold, herunder
>> bestemte aktiver eller anliggender. Det kan også begrænses til at angå
>> personlige forhold, herunder bestemte personlige anliggender.
>>
>>
>>
>> Reglerne siger næsten sig selv. Du skal ind og benytte VML §5, stk. 1.
>> Hvad du rent praktist set skal gøre er, at henvende dig til statsamtet,
>> jf. VML§ 13, (gerne med en lægeerklæring). Du kan fremsætte begæring om
>> at få din datter under værgemål med hjemmel (tilladelse) i VML § 16,
>> litra 2.
>>
>> Link til regler:
>> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038830-REGL
>>
>> Jeg håber at jeg kunne hjælpe. Jeg læser kun jura på 1. år, så jeg kan
>> ikke garentere at alt er fejlfrit..!
>
> Jeg er slet ikke jurist men der må være noget mere der er relevant,
> for da vi i sin tid forsøgte at umyndig gøre vores demente mor, fik vi at
> vide at så længe hun ikke var til fare for sig selv eller andre var der
> ikke noget at gøre. Så der må være mere lovgivning der kan være relevant??
>
> Peter
>



Christian Madsen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 27-01-06 15:43

Jo, du har mulighed for at anke sagen til domstolene i kraft af Grundlovens
§ 63!
"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
news:43da2aa7$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Michael..
>
> Det var så lidt..
>
> Hej Peter..
>
> Jeg mener ikke at der er noget der er mere relevant. De regler jeg har
> postet er dem som er gældende på området, det er så op til statsamtet at
> vudere om det er nødvendigt. Her kan du naturligvis søge støtte på
> lægeerklæringer. Der bliver i alle tilfælde lavet en konkret vudering,
> hvori der indgået et retligt element, et medicinsk og et behovskriterium.
> Man kigger også på hvor store aktiver der er tale om at personen råder
> over, hvis der er tale om værgemål pga. fare for "misbrug" af sin
> økonomiske midler. Men hvis man fra statsamtet side ikke mener at der er
> behov for værgemål, må man anke sagen. (mener jeg at man kan)
>
> Mvh. Christian madsen
>
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> news:43d963c8$0$2465$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> wrote in message
>> news:43d91f0a$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>> Kære Michael...
>>>
>>> Du finder de nærmere regler om værgemål i VML (link i bunden). Her er
>>> lidt regler:
>>>
>>> § 5. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sindssygdom,
>>> herunder svær demens, eller hæmmet psykisk udvikling eller anden form
>>> for alvorligt svækket helbred er ude af stand til at varetage sine
>>> anliggender, hvis der er behov for det.
>>>
>>> Stk. 2. Der kan iværksættes værgemål for den, der på grund af sygdom
>>> eller stærkt svækket tilstand er uegnet til at varetage sine økonomiske
>>> anliggender, og som selv anmoder herom, hvis der er behov for det i
>>> stedet for samværgemål efter § 7.
>>>
>>> Stk. 3. Værgemålet kan begrænses til at angå økonomiske forhold,
>>> herunder bestemte aktiver eller anliggender. Det kan også begrænses til
>>> at angå personlige forhold, herunder bestemte personlige anliggender.
>>>
>>>
>>>
>>> Reglerne siger næsten sig selv. Du skal ind og benytte VML §5, stk. 1.
>>> Hvad du rent praktist set skal gøre er, at henvende dig til statsamtet,
>>> jf. VML§ 13, (gerne med en lægeerklæring). Du kan fremsætte begæring om
>>> at få din datter under værgemål med hjemmel (tilladelse) i VML § 16,
>>> litra 2.
>>>
>>> Link til regler:
>>> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038830-REGL
>>>
>>> Jeg håber at jeg kunne hjælpe. Jeg læser kun jura på 1. år, så jeg kan
>>> ikke garentere at alt er fejlfrit..!
>>
>> Jeg er slet ikke jurist men der må være noget mere der er relevant,
>> for da vi i sin tid forsøgte at umyndig gøre vores demente mor, fik vi at
>> vide at så længe hun ikke var til fare for sig selv eller andre var der
>> ikke noget at gøre. Så der må være mere lovgivning der kan være
>> relevant??
>>
>> Peter
>>
>
>



DS (27-01-2006)
Kommentar
Fra : DS


Dato : 27-01-06 16:40

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
news:43da316e$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jo, du har mulighed for at anke sagen til domstolene i kraft af
> Grundlovens § 63!

Og værgemålslovens §22 lidt mere detaljeret



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste