/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er kardan ?
Fra : Peter


Dato : 20-01-06 18:07

Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?

Peter



 
 
Astrup (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Astrup


Dato : 20-01-06 18:14

Kardan er kraftoverførsel til baghjulet gennem en fast roterende stang
med skråtstillede tandhjul i hver ende. Motorens drivaksel og
baghjulets aksel sidder vinkelret på.


peter (20-01-2006)
Kommentar
Fra : peter


Dato : 20-01-06 18:57

Jeg vil også gå ud fra, at den kræver mindre vedligeholdelse, men vejer
mere..
-peter

"Peter" <p_dahlFJERN@SLETtiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:nM8Af.5089$Cl2.124856@news000.worldonline.dk...
> Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
> afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?
>
> Peter
>



Peter (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-01-06 19:36


"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> wrote in message
news:43d12464$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil også gå ud fra, at den kræver mindre vedligeholdelse, men vejer
> mere..
> -peter

Kardan er dyrere og vejer mere end kæde, men er næsten vedligeholdelsesfrit.
Der skal kun skiftes olie en gang imellem, typisk for hver 10.000 - 40.000
km.

--
Peter
FJR1300A & NTV650 (begge med kardan)



Preben Riis Sørensen (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-01-06 20:05


"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
news:43d12464$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil også gå ud fra, at den kræver mindre vedligeholdelse, men vejer
> mere..

Og det napper et par heste. Men hellere det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Peter (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-01-06 20:20


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:43d13467$0$2515$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
> news:43d12464$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg vil også gå ud fra, at den kræver mindre vedligeholdelse, men vejer
>> mere..
>
> Og det napper et par heste. Men hellere det.

Det er rigtigt. Ihvertfald i forhold til en velholdt kæde.

Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen risiko for
kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller motorhaveri til følge,
ingen kædesmøring og ingen regelmæssig udskiftning af kæde og tandhjul
(typisk 10.000 - 30.000 km).

--
Peter
FJR1300A & NTV650



"J.C.Kløve" (20-01-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 20-01-06 20:35

Peter wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> news:43d13467$0$2515$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
>>news:43d12464$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>

> Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen risiko for
> kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller motorhaveri til følge,
> ingen kædesmøring og ingen regelmæssig udskiftning af kæde og tandhjul
> (typisk 10.000 - 30.000 km).
Tja så mangler vi jo bare automat-gear, og privat-chauffør, så er der
overhovedet intet at spekulere på

Nå ja så laver kardantræk "underlige bevægelser" under acceleration...

-- r kæde og kører ca 25000 km på sådan en svand
Dun@nt - der ha
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Schlæger (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 20-01-06 20:46

J.C.Kløve wrote:

> Nå ja så laver kardantræk "underlige bevægelser" under acceleration...

Det er en sandhed med modifikationer. Min XJ900 har ingen form for
underlige bevægelser (p.g.a. kardantrækket)

Jeg ved dog godt, at f.eks. BMW er kendt for, at de enten løfter sig lidt
bagi eller måske vrider sig lidt i det lodrette plan ved accelleration.

Mch Schlæger


Peter (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-01-06 20:59


""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> wrote in message
news:dqrelg$299$1@abbeden.bunk.cc...
> J.C.Kløve wrote:
>
>> Nå ja så laver kardantræk "underlige bevægelser" under acceleration...
>
> Det er en sandhed med modifikationer. Min XJ900 har ingen form for
> underlige bevægelser (p.g.a. kardantrækket)
>
> Jeg ved dog godt, at f.eks. BMW er kendt for, at de enten løfter sig lidt
> bagi eller måske vrider sig lidt i det lodrette plan ved accelleration.

Er det ikke vridning i det vandrette plan du mener? Denne vridning skyldes
ikke kardan, men at motoren ligger på langs.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Schlæger (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 20-01-06 21:50

Peter wrote:

> Er det ikke vridning i det vandrette plan du mener?

Jo :o/

Mch Schlæger



Ukendt (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-01-06 21:15


Peter skrev i meddelelsen <43d14117$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>...

>Er det ikke vridning i det vandrette plan du mener? Denne vridning skyldes
>ikke kardan, men at motoren ligger på langs.


Det gør BMW og MotoGuzzi, men gamle BMW, og for den sags skyld også Yamaha
XS hæver sig i bagenden under accelleration. Det skyldes at spidshjulet jo
er lejret i baggaflen, og "kravler" op ad kronhjulet. At kardanreaktion så
er meget markant på gamle mc'er skyldes den korte bagsvinger, (kraft*arm).
XJ 900 Diversion har også kardanreaktion, men slet slet ikke i samme grad,
netop fordi at bagsvingeren er næsten 50% længere end eksempelvis XS. Nyere
paralever BMW har ingen kardanreaktion, men det er dyrt købt på vægtfronten
:-|


mvh
Orla



Peter (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 22-01-06 22:49


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:43d3ed71$0$2403$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Peter skrev i meddelelsen <43d14117$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>Er det ikke vridning i det vandrette plan du mener? Denne vridning skyldes
>>ikke kardan, men at motoren ligger på langs.
>
>
> Det gør BMW og MotoGuzzi, men gamle BMW, og for den sags skyld også Yamaha
> XS hæver sig i bagenden under accelleration. Det skyldes at spidshjulet jo
> er lejret i baggaflen, og "kravler" op ad kronhjulet. At kardanreaktion så
> er meget markant på gamle mc'er skyldes den korte bagsvinger, (kraft*arm).
> XJ 900 Diversion har også kardanreaktion, men slet slet ikke i samme grad,
> netop fordi at bagsvingeren er næsten 50% længere end eksempelvis XS.
> Nyere
> paralever BMW har ingen kardanreaktion, men det er dyrt købt på
> vægtfronten

Vi er enige om kardan reaktionen (hævet bagende) på gamle kardan mc'er. Men
det er ikke dette mit indlæg går på, men derimod den anden reaktion Schlæger
nævnte, nemlig vridningen i det vandrette plan.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Ivar (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-06 00:20

Schlæger skrev:

> Jeg ved dog godt, at f.eks. BMW er kendt for, at de enten løfter sig lidt
> bagi eller måske vrider sig lidt i det lodrette plan ved accelleration.

Ja, tidligere løftede de sig. En traditionel kædetrukket motorcykel
trækker motoren i kædens øverste halvdel, den vil derfor forsøge
at trække bagsvingeren op, så den vil sænke sig under acceleration.


Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Peter (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-01-06 20:52


""J.C.Kløve"" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote in message
news:43d13b71$0$1790$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Peter wrote:
>> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
>> news:43d13467$0$2515$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>>>"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
>>>news:43d12464$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>
>> Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen risiko for
>> kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller motorhaveri til følge,
>> ingen kædesmøring og ingen regelmæssig udskiftning af kæde og tandhjul
>> (typisk 10.000 - 30.000 km).
> Tja så mangler vi jo bare automat-gear, og privat-chauffør, så er der
> overhovedet intet at spekulere på
>
> Nå ja så laver kardantræk "underlige bevægelser" under acceleration...

Det er fortid. Det mærkes ikke på moderne mc'er.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Richard (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-01-06 11:15

Peter wrote:
>>Tja så mangler vi jo bare automat-gear, og privat-chauffør, så er der
>>overhovedet intet at spekulere på
>>
>>Nå ja så laver kardantræk "underlige bevægelser" under acceleration...
>
> Det er fortid. Det mærkes ikke på moderne mc'er.

Aye, aye - og ellers kunne et sæt hårdere fjedre sikkert gøre det af med
den smule uro, der måtte være at mærke fra bagenden under acceleration i
sving...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Richard (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-01-06 11:11

J.C.Kløve wrote:
> Nå ja så laver kardantræk "underlige bevægelser" under acceleration...

Sikkert, men det er da vist for intet at regne mod kædens hopperi

- hvem sidder iøvrigt med hovedet nede på siden af bagsvingeren og
kigger på baghjulet under kørslen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Jes Vestervang (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-01-06 16:40

"Peter" <fiktiv@invalid> writes:

> Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen
> risiko for kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller
> motorhaveri til følge,

For noget tid siden var der et par historier om at kardanen havde låst
sig på to forskellige cykler. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde
tråden. Kardaner er selvfølgelig mere stabile end kæder, men intet er
perfekt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Armand (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-01-06 23:00

Jes Vestervang skrev:
> "Peter" <fiktiv@invalid> writes:
>
>> Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen
>> risiko for kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller
>> motorhaveri til følge,
>
> For noget tid siden var der et par historier om at kardanen havde låst
> sig på to forskellige cykler. ....
> Kardaner er selvfølgelig mere stabile end kæder, men intet er
> perfekt.

En lille anekdote fra min tid i klubben:
I sin tid måtte Fini opleve meget modtryk for hans lovprisning af sin
GoldWing's fortræffeligheder, og da den så åd kardan-krydset allerede
før 30.000 km haglede skadefroen formedelst ned over ham.
Den forstummede dog brat da regningen kom: Kun lidt over hvad et kædekit
kostede og med næsten 30.000km ville vi andre jo gladeligt have
overstået dén udgift inden da

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Uffe R. B. Andersen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 23-01-06 12:10

On Sun, 22 Jan 2006 16:40:12 +0100, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

>For noget tid siden var der et par historier om at kardanen havde låst
>sig på to forskellige cykler. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde
>tråden. Kardaner er selvfølgelig mere stabile end kæder, men intet er
>perfekt.

Jeg har oplevet det:
Message-ID: <35f458e6.9493220@news.image.dk> eller
<http://blog.andersen.nu/2004/12/16/hvor-der-er-vilje-er-der-en-vej-en-lang-historie-med-en-happy-end/>

- det er en træls oplevelse :-/ Som du siger, intet er perfekt og
manglende vedligeholdelse af en kardan, kan altså også udvikle sig til
havari.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Per Nielsen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 23-01-06 09:20


"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
news:43d137dc$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> news:43d13467$0$2515$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
>> news:43d12464$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Jeg vil også gå ud fra, at den kræver mindre vedligeholdelse, men vejer
>>> mere..
>>
>> Og det napper et par heste. Men hellere det.
>
> Det er rigtigt. Ihvertfald i forhold til en velholdt kæde.
>
> Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen risiko for
> kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller motorhaveri til følge,
> ingen kædesmøring og ingen regelmæssig udskiftning af kæde og tandhjul
> (typisk 10.000 - 30.000 km).
>
> --
> Peter
> FJR1300A & NTV650
>
Risiko for styrt er nok større med kardan end med kæde (hvis man holder sin
kæde).
Hvis du laver en for lav nedgearing med kardan så blokerer baghjulet, det
sker ikke så nemt med kæde fordi der er flex i kæden.
Prøv at lave en kardan blokering i glat føre, jeg er røget på røven et par
gange.





Torben Scheel (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-01-06 12:58

Per Nielsen wrote:

> Risiko for styrt er nok større med kardan end med kæde (hvis man holder sin
> kæde).
> Hvis du laver en for lav nedgearing med kardan så blokerer baghjulet, det
> sker ikke så nemt med kæde fordi der er flex i kæden.
>
Hva'ba'? Den køber jeg sgu´ikke umiddelbart (medmindre det er en RK
kæde - kardan kan ligesåvel som kædetrukken udstyres med chokkobling
i baghjulet og slipperkobling - mon ikke det er dér forskellen er?

--
vh
Torben

Ukendt (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-01-06 18:27


Torben Scheel skrev i meddelelsen
<43d4c4d2$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Per Nielsen wrote:
>
>> Risiko for styrt er nok større med kardan end med kæde (hvis man holder
sin
>> kæde).
>> Hvis du laver en for lav nedgearing med kardan så blokerer baghjulet, det
>> sker ikke så nemt med kæde fordi der er flex i kæden.
>>
>Hva'ba'? Den køber jeg sgu´ikke umiddelbart (medmindre det er en RK
>kæde - kardan kan ligesåvel som kædetrukken udstyres med chokkobling
>i baghjulet og slipperkobling - mon ikke det er dér forskellen er?


Tjae, jeg ved med sikkerhed at der absolut ingen flex er i en RK kæde :-/
Og helt sagligt, Per vrøvler.

mvh
Orla




Armand (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-01-06 23:48

Per Nielsen skrev:
>
>>
> Risiko for styrt er nok større med kardan end med kæde ...
> Hvis du laver en for lav nedgearing med kardan så blokerer baghjulet, det
> sker ikke så nemt med kæde fordi der er flex i kæden.

Vås!
Hvis hjulet blokerer ved nedgearing, skyldes det primært stor inerti i
motor+transmission og tilkobling ved tomgangsomdrejninger. De nyere
ultrasports-modeller fra japan har dog så voldsom en motorbremse p.g.a.
høj kompression og høje omdrejninger at man på mange ligefrem har
monteret en glidemekanisme i koblingen (á: "slipperkobling") således at
den fedter ved påløb!

> Prøv at lave en kardan blokering i glat føre, jeg er røget på røven et par
> gange.
>
Baghjulsblokering i glat føre ér ikke sjovt :-|
Førnævnte slipperkoblinger kan forøvrigt også komme til kort når føret
er glat, eftersom at fedteriet er sat til at matche ideelle forhold á
tør varm asfalt.
På Lillefrøen kunne jeg ikke få koblingen til at påløbs-fedte før jeg
fik en frisk støddæmper på!

--
Armand.

Kai Harrekilde-Peter~ (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-01-06 17:31

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> "Peter" <fiktiv@invalid> writes:
>
>> Hvis vi skal have det hele med, så er det intet svineri, ingen
>> risiko for kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller
>> motorhaveri til følge,
>
> For noget tid siden var der et par historier om at kardanen havde låst
> sig på to forskellige cykler. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde
> tråden. Kardaner er selvfølgelig mere stabile end kæder, men intet er
> perfekt.

Ydermere giver kardangen en gyroskopisk effekt, som kan give spøjse
effekter, idet rotationsvektoren går på langs af cykelen (det bliver
teoretisk sværere at dreje til den ene siden end den anden).


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Jes Vestervang (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-01-06 18:30

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Ydermere giver kardangen en gyroskopisk effekt, som kan give spøjse
> effekter, idet rotationsvektoren går på langs af cykelen (det bliver
> teoretisk sværere at dreje til den ene siden end den anden).

....og hvis krumtappen er langsliggende kan gyroeffekten måske mærkes i
praksis. Er der nogen der ved hvor meget man mærker til det?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Preben Riis Sørensen (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-01-06 20:00


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87u0bwdvbk.fsf@gmail.com...
> Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:
>
> > Ydermere giver kardangen en gyroskopisk effekt, som kan give spøjse
> > effekter, idet rotationsvektoren går på langs af cykelen (det bliver
> > teoretisk sværere at dreje til den ene siden end den anden).
>
> ...og hvis krumtappen er langsliggende kan gyroeffekten måske mærkes i
> praksis. Er der nogen der ved hvor meget man mærker til det?

BMW har lidt med at mærke anderledes i måden den vrider sig over
forhindringer på. Men sving tages på helt normal vis.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Peter (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 22-01-06 21:29


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43d3d61f$0$2408$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:87u0bwdvbk.fsf@gmail.com...
>> Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:
>>
>> > Ydermere giver kardangen en gyroskopisk effekt, som kan give spøjse
>> > effekter, idet rotationsvektoren går på langs af cykelen (det bliver
>> > teoretisk sværere at dreje til den ene siden end den anden).
>>
>> ...og hvis krumtappen er langsliggende kan gyroeffekten måske mærkes i
>> praksis. Er der nogen der ved hvor meget man mærker til det?
>
> BMW har lidt med at mærke anderledes i måden den vrider sig over
> forhindringer på. Men sving tages på helt normal vis.

Tak for alle input'ne !

Jeg har hele mit liv været vant til kæde - først på mine cykler (undtagen
den første der var med direkte kraftoverførsel, 3 hjul og med lad) og så på
min første MC - en ældre Honda CB350F som jeg købte i efteråret 2004.

Jeg står nu foran den første hele sæson og syntes tiden er til en
opgradering, og jeg er faldet over et godt tilbud ... med kardan!

Jeg er ikke blevet afskrækket af jeres mails og tror det ender med den -
kommer tilbage med min mening om kardan engang efter 1. marts!

Peter




Richard (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 22-01-06 22:40

Peter wrote:

> Tak for alle input'ne !

Velbe', velbe'

> Jeg er ikke blevet afskrækket af jeres mails og tror det ender med den -

Sælfullig

> kommer tilbage med min mening om kardan engang efter 1. marts!

Og på hvilken cykel så, om man må spørge?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Peter (22-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 22-01-06 23:30

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:dr0u49$3bs$1@abbeden.bunk.cc...
> Peter wrote:
>> Tak for alle input'ne !
> Velbe', velbe'
>> Jeg er ikke blevet afskrækket af jeres mails og tror det ender med den -
> Sælfullig
>> kommer tilbage med min mening om kardan engang efter 1. marts!
> Og på hvilken cykel så, om man må spørge?
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Jeg springer fra en Honda årgang 72 til en BMW årgang 82, nærmere betegnet
en R80/7.

Peter



Richard (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-01-06 19:47

Peter wrote:

> Jeg springer fra en Honda årgang 72 til en BMW årgang 82, nærmere betegnet
> en R80/7.

Nå nå, det var da også en fin ældre sag, dem er der vist ikke mange af
herhjemme, vel?

- men så kommer du sikkert til at mærke de omtalte reaktioner fra kardan
og motor, når du sådan rigtig går til den

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Peter (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-01-06 20:45


Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:dr38ad$465$1@abbeden.bunk.cc...

> Nå nå, det var da også en fin ældre sag, dem er der vist ikke mange af
> herhjemme, vel?

Fin ældre sag .... hmmmm! Opgraderingen fra en CB350F 1973 til den
potentielle BMW ser jeg som et stort skridt - og men min nuværende
udskiftningshastighed med 9 år pr. sæson er det allerede i 2009 jeg skal ud
at købe fabriksnyt

Jeg har faktisk fundet flere, der ligner på DBA, men den jeg har kig på er
meget velholdt.

> - men så kommer du sikkert til at mærke de omtalte reaktioner fra kardan
> og motor, når du sådan rigtig går til den

Jeg kommer tilbage med mine oplevelser - er der nogen der har et bud på
vejret i uge 9 ?

Peter



Richard (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-01-06 22:41

Peter wrote:
>>Nå nå, det var da også en fin ældre sag, dem er der vist ikke mange af
>>herhjemme, vel?
>
> Fin ældre sag .... hmmmm!

Ja, ja, respekt for de gyldne årgange bør vi da udvise, BMW eller ej

> Opgraderingen fra en CB350F 1973 til den
> potentielle BMW ser jeg som et stort skridt - og men min nuværende
> udskiftningshastighed med 9 år pr. sæson er det allerede i 2009 jeg skal ud
> at købe fabriksnyt

Jamen så har du da et udgangspunkt at planlægge efter...

> Jeg har faktisk fundet flere, der ligner på DBA, men den jeg har kig på er
> meget velholdt.

Sikkert, af en bekendt med sådan en fik jeg blot det indtryk, at der
ikke kom mange af /7'erne hjem dengang, og at modelserien ikke levede så
længe. Men der kan jo være kommet flere til landet senere, i takt med at
folkesporten brugtimport har vundet popularitet

>>- men så kommer du sikkert til at mærke de omtalte reaktioner fra kardan
>>og motor, når du sådan rigtig går til den
>
> Jeg kommer tilbage med mine oplevelser - er der nogen der har et bud på
> vejret i uge 9 ?

Varmere end uge 3-4, koldere end uge 33-34 - forhåbentlig

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Uffe R. B. Andersen (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 24-01-06 09:21

On Mon, 23 Jan 2006 22:40:49 +0100, Richard
<richardpunktumpade@Se-Epost.dk> wrote:

>Sikkert, af en bekendt med sådan en fik jeg blot det indtryk, at der
>ikke kom mange af /7'erne hjem dengang, og at modelserien ikke levede så
>længe. Men der kan jo være kommet flere til landet senere, i takt med at
>folkesporten brugtimport har vundet popularitet

Politiet havde dem i stort tal - jeg har også sådan en holdende (nu
malet sort).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Torben Scheel (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-01-06 08:10

Peter wrote:

> Jeg kommer tilbage med mine oplevelser - er der nogen der har et bud på
> vejret i uge 9 ?
>
Høj sol, 25 grader og vindstille. Et eller andet sted

--
vh
Torben

Jes Vestervang (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-01-06 14:33

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Peter wrote:
>
>> Jeg kommer tilbage med mine oplevelser - er der nogen der har et
>> bud på vejret i uge 9 ?
>>
> Høj sol, 25 grader og vindstille. Et eller andet sted

Et tyndt skydække er nu bedre så man ikke bliver blændet
--
mvh Jes Vestervang (snotforkølet og forårshungrende) @ FZS600 & DT125R

Torben Scheel (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-01-06 12:54

Peter wrote:
>
> Jeg har hele mit liv været vant til kæde - først på mine cykler (undtagen
> den første der var med direkte kraftoverførsel, 3 hjul og med lad)

LOL

> Jeg står nu foran den første hele sæson og syntes tiden er til en
> opgradering, og jeg er faldet over et godt tilbud ... med kardan!
>
> Jeg er ikke blevet afskrækket af jeres mails og tror det ender med den -
> kommer tilbage med min mening om kardan engang efter 1. marts!
>
Jeg elskede min VF750S for motoren og kardanen. Glæd dig, men vær
opmærksom på at det er _svært_ at vende tilbage til kædetrækket. Min
GSX1100F der efterfulgte VF'eren blev noget forsømt på det område :-/

--
vh
Torben - der har lært at sætte kædesprayen dér hvor cyklen sættes ved
endt tur.

Richard (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-01-06 20:25

Torben Scheel wrote:

> Jeg elskede min VF750S for motoren og kardanen. Glæd dig, men vær
> opmærksom på at det er _svært_ at vende tilbage til kædetrækket. Min
> GSX1100F der efterfulgte VF'eren blev noget forsømt på det område :-/

Og VFSens sorte fælge værdsatte du vel i enndu højere grad, da du så, hvor
hurtigt en kæde sviner en blank alufælg til

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- hvis GB500 vækkede præcis den følelse


Torben Scheel (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-01-06 08:14

Richard wrote:
>
> Og VFSens sorte fælge værdsatte du vel i enndu højere grad, da du så,
> hvor hurtigt en kæde sviner en blank alufælg til
>
Jeg husker ikke GSX'ens bagfælg som blank.. men i øvrigt var udførslen
ens med polerede kanter på begge :
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1108
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=973

--
vh
Torben

Richard (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-01-06 19:36

Torben Scheel wrote:

>> Og VFSens sorte fælge værdsatte du vel i enndu højere grad, da du så,
>> hvor hurtigt en kæde sviner en blank alufælg til
>
> Jeg husker ikke GSX'ens bagfælg som blank.. men i øvrigt var udførslen
> ens med polerede kanter på begge :

Øv, så blev tilbageskridtet fra kardan til kæde blidere for dig, Torben

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Torben Scheel (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-01-06 09:55

Richard wrote:
>>
>> Jeg husker ikke GSX'ens bagfælg som blank.. men i øvrigt var udførslen
>> ens med polerede kanter på begge :
>
> Øv, så blev tilbageskridtet fra kardan til kæde blidere for dig, Torben
>
Nu bliver du nok sur, men jeg oplevede faktisk slet ikke skiftet for et
tilbageskridt. GSX'en styrede som en drøm i forhold til den bedagede
Viffer, og den kunne bedre bære konen og mig på langtur. Motorlyden var
dog noget fesen i forhold til Vifferen.

Her på mine ældre dage er jeg dog ikke i tvivl om hvilken jeg savner
mest

--
vh
Torben

Schlaeger (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Schlaeger


Dato : 25-01-06 12:12

Torben Scheel wrote:

> Her på mine ældre dage er jeg dog ikke i tvivl om hvilken jeg savner
> mest

Gæt: Konen ??

Mch Schlæger


Torben Scheel (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-01-06 12:57

Schlaeger wrote:
> Torben Scheel wrote:
>
>> Her på mine ældre dage er jeg dog ikke i tvivl om hvilken jeg savner
>> mest
>
> Gæt: Konen ??
>
Det kan jeg ikke besvare i offentlighed

--
vh
Torben

Richard (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-01-06 18:56

Torben Scheel wrote:

>>> Jeg husker ikke GSX'ens bagfælg som blank.. men i øvrigt var udførslen
>>> ens med polerede kanter på begge :
>>
>> Øv, så blev tilbageskridtet fra kardan til kæde blidere for dig, Torben
>>
> Nu bliver du nok sur, men jeg oplevede faktisk slet ikke skiftet for et
> tilbageskridt.

Med tilbageskridt mente jeg nu egentlig fra kardan til kæde

Men nu du træder i det, Torben, vil jeg da gerne tilsutte mig din
opfattelse, at det også galdt modelskiftet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ib Jakobsen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 23-01-06 21:53

Jes Vestervang skrev:

> ...og hvis krumtappen er langsliggende kan gyroeffekten måske mærkes i
> praksis. Er der nogen der ved hvor meget man mærker til det?

Det er nok mere hypotetisk. At man snakker om det. Jo, man kan godt
mærke det når man lige kommer fra noget andet. Men de gange jeg har
skiftet mellem Guzzi Le mans, Nimbus og BMW er det ikke noget jeg har
tænkt over. Nogle få km og du er inde i rytmen. Nøjagtig som maskinen
opfører sig anderledes ved nye dæk.



--
MVH

Ib Jakobsen

AW på ZRX (21-01-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 21-01-06 04:01


> Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
> afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?

Du burde læse:

http://auto.howstuffworks.com/motorcycle.htm

Der står det mest basale om motorcykler, og der er links til uddybninger af
de enkelte emner.

Allan



snusken (20-01-2006)
Kommentar
Fra : snusken


Dato : 20-01-06 19:45

> Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
> afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?

Som "kardan-fan" har jeg begået en lille database for nyere kardandrevne
motorcykler på: http://itet.mine.nu/kardanbase/
hvor du kan "google ind på" de forskellige modeller..

--
fjern 2*ii i email adressen

mvh eric

Steen Gruby (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-01-06 21:52

On Fri, 20 Jan 2006 18:06:36 +0100, "Peter"
<p_dahlFJERN@SLETtiscali.dk> wrote:

Hej.

>Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
>afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?
>
Kardan ?????
Er det ikke noget på en bil

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Futte & Co. (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 20-01-06 22:01


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:haj2t1hrjliqgitehrcugj5q256tb9c6v9@4ax.com...
> >
> Kardan ?????
> Er det ikke noget på en bil
>


Jo, det er noget på en lastbil, nogle har endda flere af slagsen.


--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70



Peter (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-01-06 22:00


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:haj2t1hrjliqgitehrcugj5q256tb9c6v9@4ax.com...
> On Fri, 20 Jan 2006 18:06:36 +0100, "Peter"
> <p_dahlFJERN@SLETtiscali.dk> wrote:
>
> Hej.
>
>>Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
>>afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?
>>
> Kardan ?????
> Er det ikke noget på en bil
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo

Jo, ligesom turbo er noget på en dieselmotor

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Steen Gruby (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-01-06 22:04

On Fri, 20 Jan 2006 22:00:06 +0100, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:


Hej Peter.
>
>Jo, ligesom turbo er noget på en dieselmotor

ROTFL ))
1:0

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ib Jakobsen (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 21-01-06 00:32

Steen Gruby skrev:

> Kardan ?????
> Er det ikke noget på en bil

Kæder?. Gik de ikke af mode samtidig med slaveriet ophørte?.




--
MVH

Ib Jakobsen

Ivar (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-06 00:48

Peter skrev:

> Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan afskiller
> "det" sig fra en typisk kæde ?

For lige at forvirre dig lidt mere
En kardanaksel er en aksel med et kardan-led på. Generelt bruges
betegnelsen /kardanaksel/ (eller blot /kardan/) om alle former
for drivaksler. Også for aksler uden kardan-led, som det fx var
på Nimbus.

På motorcykler vil kardan-træk normalt have en dårligere virkningsgrad
end kædetræk. Dette skyldes ikke kardanakselen, men det faktum at
rotationen skal drejes 90 grader ved baghjulet.

To almindelige tandhjul der står lige på hinanden (som fx i en
gearkasse), _ruller_ faktisk på hinanden, fladerne på tænderne
gnidder ikke på hinanden men ruller. Hvis tandhjulene står
vinkelret på hinanden, ruller de ikke mod hinanden, men _gnidder_
mod hinanden. Med lidt god vilje kan man se det, blot ved at lege
tandhjul med fingrene. Hvis man holder hænderne lige ud for hinanden
"ruller" de to fingre der rør hinanden mod hinanden. Holder man
dem vinkelret på hinanden, gnidder de mod hinanden før de slipper.

Gnidning giver varme - varme er tab. For kun at vende
rotationsretningen en gang, er kardan traditionelt kun blevet benyttet
i motorcykler, hvor krumtapakslen ligger på langs i maskinen.
På nyere maskiner kan man finde på at vende rotationsretningen
to gange, her bliver tabet selvfølgelig dobbelt så stort.
Her må man kunne forvente et tab på 10% eller mere i forhold til
kædetræk.


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Armand (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-06 09:47

Ivar skrev:
> Peter skrev:
>
>> Jeg har opdaget at jeg egentligt ikke ved noget om kardan ? Hvordan
>> afskiller "det" sig fra en typisk kæde ?
>
> For lige at forvirre dig lidt mere
> En kardanaksel er en aksel med et kardan-led på. Generelt bruges
> betegnelsen /kardanaksel/ (eller blot /kardan/) om alle former
> for drivaksler. Også for aksler uden kardan-led, som det fx var
> på Nimbus.

Og for lige at følge den helt til dørs nu Peter erklærer sig på herrens
mark, så er et kardansk(!) led, en dims der tillader at en roterende
aksel knækkes i en vinkel!
udførelsen er simpel at udforske hjemme foran pc'en: Find en lille
kubisk klods (den nærmeste er sikkert en spille-terning) og fat om to
den med tommel/pege -finger - Gør dernæst det samme på tværs med den
anden hånds tommel/pege -finger, og leg lidt med hvorledes at man kan
vride sine to hænder i alskens retninger omkring terningen!
Er der et topnøgle-sæt i huset, kan det hænde at der iblandt
enkeltdelene befinder sig et kardan-led hvormed man kan eksperimentere
videre med funktionen!
I praksis er et kardanled opbygget af to gafler (á tommel/pege -finger)
der fatter omkring et "kryds" af aksler hvorpå der sidder kuglelejer!

De motorcykler der har kardan vil man ganske enkelt kunne genkende ved
at de mangler en kæde til baghjulet; men læg i samme forbindelse mærke
til at bagsvingerens ene side er væsentlig tykkere end den anden: Det
skyldes at der skal være plads til den roterende aksel indeni!
Enkelte moderne konstruktioner har dog kardan-akslen liggende ude i det
fri og på dém vil man kunne filosofere over virkningen af det kardanske
leds arbejde under bevægelse.

--
Armand.

Uffe R. B. Andersen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 23-01-06 11:23

On Sat, 21 Jan 2006 09:46:41 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Og for lige at følge den helt til dørs nu Peter erklærer sig på herrens
>mark, så er et kardansk(!) led, en dims der tillader at en roterende
>aksel knækkes i en vinkel!

Og netop derfor har en Nimbus ikke kardantræk, selvom de fleste tror
det. Den har blot en simpel aksel - kardanled er der jo ikke brug for,
når man har stift bagstel.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Ib Jakobsen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 23-01-06 21:49

Uffe R. B. Andersen skrev:

>
> Og netop derfor har en Nimbus ikke kardantræk, selvom de fleste tror
> det. Den har blot en simpel aksel - kardanled er der jo ikke brug for,
> når man har stift bagstel.

Nu er den altså forsynet med koblinger i enden til at kompensere for
afvigelser. Så man kan vel godt tillade sig at sige den har kardantræk.
I så fald hvad skal man eller kalde det?.


>


--
MVH

Ib Jakobsen

Uffe R. B. Andersen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 23-01-06 22:28

On Mon, 23 Jan 2006 21:49:16 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Nu er den altså forsynet med koblinger i enden til at kompensere for
>afvigelser. Så man kan vel godt tillade sig at sige den har kardantræk.
>I så fald hvad skal man eller kalde det?.

Når der ikke er nogen kardanled, så kan man i hvert fald ikke kalde
det kardantræk. Det er vel bare et akseltræk...

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Uffe R. B. Andersen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 23-01-06 22:28

On Mon, 23 Jan 2006 21:49:16 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Nu er den altså forsynet med koblinger i enden til at kompensere for
>afvigelser. Så man kan vel godt tillade sig at sige den har kardantræk.
>I så fald hvad skal man eller kalde det?.

Når der ikke er nogen kardanled, så kan man i hvert fald ikke kalde
det kardantræk. Det er vel bare et akseltræk...

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Armand (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-01-06 23:48

Ib Jakobsen skrev:
> Uffe R. B. Andersen skrev:
>
>>
>> Og netop derfor har en Nimbus ikke kardantræk, selvom de fleste tror
>> det. Den har blot en simpel aksel - kardanled er der jo ikke brug for,
>> når man har stift bagstel.
>
> Nu er den altså forsynet med koblinger i enden til at kompensere for
> afvigelser. Så man kan vel godt tillade sig at sige den har kardantræk.
> I så fald hvad skal man eller kalde det?.

Det er en chock-kobling på linie med dem der sidder i kædehjuls-navet på
kædetrekkere, samt mellem gearkasse og vinkeldrev på japanske
kardantrækkere med tværstillet motor :-|

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

H. P. Holm (21-01-2006)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 21-01-06 13:58

Ivar skrev:

> To almindelige tandhjul der står lige på hinanden (som fx i en
> gearkasse), _ruller_ faktisk på hinanden, fladerne på tænderne
> gnidder ikke på hinanden men ruller. Hvis tandhjulene står
> vinkelret på hinanden, ruller de ikke mod hinanden, men _gnidder_
> mod hinanden. Med lidt god vilje kan man se det, blot ved at lege
> tandhjul med fingrene. Hvis man holder hænderne lige ud for hinanden
> "ruller" de to fingre der rør hinanden mod hinanden. Holder man
> dem vinkelret på hinanden, gnidder de mod hinanden før de slipper.

Forklaringen er ikke så enkel. Der hvor hunden ligger begravet med
hensyn til vinkelgear er i udformningen af tænderne på tandhjulene.
Vinkelgear kan også laves som en spiralformet evolvente-fortanding
(hvor tænderne ruller mod hinanden) - men det giver problemer med
holdbarheden ved store belastninger og er svært at lave beregninger
på ved lave omdrejningstal.

<http://www.zakgear.com/Hypoid_worm.html>

<http://www.aaue.dk/bm/machine%20design/m3-me05-2p.pdf>


Ivar (21-01-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-06 16:08

H. P. Holm skrev:

> Vinkelgear kan også laves som en spiralformet evolvente-fortanding
> (hvor tænderne ruller mod hinanden)

Det kan de kun gøre i et punkt, hvor det ved det almindelige gear
kan det altid en linje. Hvis det kun er et punkt, er det selvfølgeligt
et meget svagt gear. Man kan således vælge mellem et svagt gear eller
et med ringe virkningsgrad. Problematikken er selvfølgeligt
grundlæggende det samme i et almindeligt gear, men virkningsgraden
vil altid være bedre. Hvis man går efter virkningsgrad og styrke
bør man udgå vinkelgear, hvis det er muligt. Ved at vende motoren
i en bil på tværs, kan man transmittere kræfterne uden at skulle
bruge vinkel gear.

Kædetrækket kræver mere vedligeholdelse end et træk med kardanaksel.
Men kædetrækket har nogle åbenlyse fordele med hensyn til virkningsgrad
og styrke. Det ville fx være tåbeligt at lave trædecykler med
kardantræk. Under normal cykling er trækket i kæden selvfølgeligt
begrænset, men den kan blive udsat for relativt store kræfter,
hvis en cyklist lægger al sin vægt på en pedal ved start.
Et kardantræk skulle dimensioneres efter disse kræfter, og ville
derfor have et relativt stort tab ved almindelig cykling.


Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste