/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sikring af møtrik på bagakslen
Fra : kc


Dato : 04-01-06 15:42

Mine forhenværende motorcykler var der en sikkerhedssplit der skulle sætte i
bagakslen så møtrikken ikke kan dreje af, men min XJ 600 har ikke den
mulighed.
Jeg kan ikke forstille mig jeg skal købe en ny låsemøtrik hvergang, kan jeg
købe noget til at smøre gevindet med så møtrikken ikke går løs, men kan
løsnes igen med almindelig værktøj. Eller skal jeg bore et hul i akslen til
en split.

KC



 
 
Kai Harrekilde-Peter~ (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 04-01-06 16:04

"kc" <(slet)sibm@ofir.dk> writes:

> Mine forhenværende motorcykler var der en sikkerhedssplit der skulle sætte i
> bagakslen så møtrikken ikke kan dreje af, men min XJ 600 har ikke den
> mulighed.
> Jeg kan ikke forstille mig jeg skal købe en ny låsemøtrik hvergang, kan jeg
> købe noget til at smøre gevindet med så møtrikken ikke går løs, men kan
> løsnes igen med almindelig værktøj. Eller skal jeg bore et hul i akslen til
> en split.

De sidste 5 motorcykler jeg har haft, har ikke haft sikring af møtrik.
Så det behøves ikke, med mindre du skal køre RR (ikke sikker på om det
faktisk er krævet af dmu).


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

kc (04-01-2006)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 04-01-06 16:31


">
> De sidste 5 motorcykler jeg har haft, har ikke haft sikring af møtrik.
> Så det behøves ikke, med mindre du skal køre RR (ikke sikker på om det
> faktisk er krævet af dmu).
>
>
> Kai
---------------------

I min yngre dage var der splitter/låseskiver alle steder på mc'er men kan
huske man begyndte at bruge møtrikkerne som havde et plastlag og kun kunne
bruges en gang.

Men undrer mig bare at motorcyklerne er blevet kraftigere "og sikkerheden er
blevet mindre" eller er der sket noget som jeg ikke ved af, siden det ikke
bliver brugt mere?

KC



Armand (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-01-06 18:41

kc wrote:
>
>>De sidste 5 motorcykler jeg har haft, har ikke haft sikring af møtrik.
>>Så det behøves ikke, med mindre du skal køre RR (ikke sikker på om det
>>faktisk er krævet af dmu).


Når motorsportsorganisationerne kræver splitter hhv. sikringstråd, så er
det ikke mindst p.g.a. den visuelle sikkerhed á man kan hurtigt se at
sagerne er behørigt sikret uder den tekniske kontrol!

> I min yngre dage var der splitter/låseskiver alle steder på mc'er men kan
> huske man begyndte at bruge møtrikkerne som havde et plastlag og kun kunne
> bruges en gang.


Jeg har ikke set én eneste original låsemøtrik af plast-typen. De har
alle været af typen med en blik-klinge til at give friktion og dén type
er ikke nært så opslidelig som plast-typen!

--
Armand.

Kai Harrekilde-Peter~ (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 04-01-06 16:40

"kc" <(slet)sibm@ofir.dk> writes:

>Kai:
>> De sidste 5 motorcykler jeg har haft, har ikke haft sikring af møtrik.
>> Så det behøves ikke, med mindre du skal køre RR (ikke sikker på om det
>> faktisk er krævet af dmu).
>
> I min yngre dage var der splitter/låseskiver alle steder på mc'er men kan
> huske man begyndte at bruge møtrikkerne som havde et plastlag og kun kunne
> bruges en gang.

Jeg tror du tænker på selvlåsende møtrikker - de findes stadig.

> Men undrer mig bare at motorcyklerne er blevet kraftigere "og sikkerheden er
> blevet mindre" eller er der sket noget som jeg ikke ved af, siden det ikke
> bliver brugt mere?

Jeg gætter på det sidste, men jeg er ikke mekanikingeniør


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Anders Majland (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 04-01-06 16:34

> De sidste 5 motorcykler jeg har haft, har ikke haft sikring af møtrik.
> Så det behøves ikke, med mindre du skal køre RR (ikke sikker på om det
> faktisk er krævet af dmu).

En almindelig locktight til skruesikring af beskidte bolte er fin til
formålket (243 ?) - Min lille aprilia har ry for at smide bolten...
Jeg har genbrugt den samme møtrik over ca 8 dækskift, men det korrekte er at
udskifte den hver gang....



Ukendt (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-06 16:35


kc skrev i meddelelsen <43bbde9f$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>...

>Jeg kan ikke forstille mig jeg skal købe en ny låsemøtrik hvergang,

Rolig nu ! En låsemøtrik kan genbruges mange gange. Bagakselmøtrikker er
typisk med metal bladfjedre, der udøver et givent tryk på gevindet. De
fungerer i lang tid.

mvh
Orla



kc (04-01-2006)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 04-01-06 16:53

>>Jeg kan ikke forstille mig jeg skal købe en ny låsemøtrik hvergang,
>
> Rolig nu ! En låsemøtrik kan genbruges mange gange. Bagakselmøtrikker er
> typisk med metal bladfjedre, der udøver et givent tryk på gevindet. De
> fungerer i lang tid.
>
> mvh
> Orla
--------

Aha der er det, der er sket .

KC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste