/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tændrørsproblemer på totakter
Fra : Henning Lund


Dato : 26-12-05 16:50

Da der også findes totaktsmotorcykler vil jeg prøve at spørge om nogen
her i gruppen har oplevet samme problem jeg jeg ikke kan blive kvit.
Det drejer sig om en scooter jeg roder med, efter at have kørt ca 50 km
dur tændrørene simpelthen ikke mere, den hakker og skyder som om man
slog tændingen fra hele tiden, den kan fint gå i tomgang, men hvis man
giver gas for at køre starter balladen, i med en nyt tændrør, og
problemerne er løst.
Tændrørets elektroder er nøddebrune så det synes jeg ser ret fint ud,
jeg har prøvet flere forskellige NGK tændrør, bla B7-B8-B9 men det samme
sker efter de få km, hvad pokker kan det være der går galt med
tændrørene?

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


 
 
Martin Sørensen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 26-12-05 16:56

> Det drejer sig om en scooter jeg roder med, efter at have kørt ca 50
> km dur tændrørene simpelthen ikke mere, den hakker og skyder som om
> man slog tændingen fra hele tiden, den kan fint gå i tomgang, men
> hvis man giver gas for at køre starter balladen, i med en nyt
> tændrør, og problemerne er løst.

For fed blanding måske. Hvordan ser tændrøret ud?

> Tændrørets elektroder er nøddebrune så det synes jeg ser ret fint ud,
> jeg har prøvet flere forskellige NGK tændrør, bla B7-B8-B9 men det
> samme sker efter de få km, hvad pokker kan det være der går galt med
> tændrørene?

Prøv at skifte til et andet mærke, NGK tændrør er notoriske for at dø,
specielt i en totakter.. Da jeg i sin tid kørte knallert, havde jeg samme
problem med døde NGK tændrør, men efter at jeg skiftede til Bosch tændrør,
forsvandt problemerne.

--
signing off.. Martin Sørensen



Henning Lund (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 26-12-05 18:00


Martin Sørensen <mos@laxity.dk.invalid> skrev:
> For fed blanding måske. Hvordan ser tændrøret ud?

Elektroderne er nøddebrune, og resten af røret er en anelse sort.

> Prøv at skifte til et andet mærke, NGK tændrør er notoriske for at dø,
> specielt i en totakter.. Da jeg i sin tid kørte knallert, havde jeg
> samme problem med døde NGK tændrør, men efter at jeg skiftede til
> Bosch tændrør, forsvandt problemerne.

Måske man skulle overveje det, men de er ret svære at få fat i, det er
ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


John Broberg (26-12-2005)
Kommentar
Fra : John Broberg


Dato : 26-12-05 20:52

ngk tændrør hører ikke hjemme i en 2takter, det skal være Bosch.
Hvad farven angår skal de ikke være nøddebrune, men sølvgrå og resten bør
ikke være en anelse sort.
De fleste 2taktere er jo ikke skabt til at køre med de "begrænsninger" der
er i DK.
Slå op i instrukbogen og se hvad der er anbefalet og vælg så et rør der er
en grad varmere.

Hilsen John



"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
news:43b02154$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Martin Sørensen <mos@laxity.dk.invalid> skrev:
>> For fed blanding måske. Hvordan ser tændrøret ud?
>
> Elektroderne er nøddebrune, og resten af røret er en anelse sort.
>
>> Prøv at skifte til et andet mærke, NGK tændrør er notoriske for at dø,
>> specielt i en totakter.. Da jeg i sin tid kørte knallert, havde jeg
>> samme problem med døde NGK tændrør, men efter at jeg skiftede til
>> Bosch tændrør, forsvandt problemerne.
>
> Måske man skulle overveje det, men de er ret svære at få fat i, det er
> ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
> nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?
>
> --
> Mvh
> Henning Lund
> icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
> http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg



Henning Lund (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 26-12-05 21:53


John Broberg <j.r.broberg@jubiimail.dk> skrev:
> ngk tændrør hører ikke hjemme i en 2takter, det skal være Bosch.
> Hvad farven angår skal de ikke være nøddebrune, men sølvgrå og resten
> bør ikke være en anelse sort.
> De fleste 2taktere er jo ikke skabt til at køre med de
> "begrænsninger" der er i DK.
> Slå op i instrukbogen og se hvad der er anbefalet og vælg så et rør
> der er en grad varmere.

Nu er der heller ikke det der ligner begrænsninger i den motor, den er
ombygget til bane og yder små 20 HK med vandkølet motor, jeg mener nu
stadig en totakter skal være over i det lysebrune, da de jeg ellers har
set grå har været skyld i et hul i stemplet pga for mager blanding.
Har du et bud på hvad Bosch svarer til i NGK?

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


KubikH (26-12-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 26-12-05 23:06


"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
news:43b0580b$0$177$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> John Broberg <j.r.broberg@jubiimail.dk> skrev:
>> ngk tændrør hører ikke hjemme i en 2takter, det skal være Bosch.
>> Hvad farven angår skal de ikke være nøddebrune, men sølvgrå og resten
>> bør ikke være en anelse sort.
>> De fleste 2taktere er jo ikke skabt til at køre med de
>> "begrænsninger" der er i DK.
>> Slå op i instrukbogen og se hvad der er anbefalet og vælg så et rør
>> der er en grad varmere.
>
> Nu er der heller ikke det der ligner begrænsninger i den motor, den er
> ombygget til bane og yder små 20 HK med vandkølet motor, jeg mener nu
> stadig en totakter skal være over i det lysebrune, da de jeg ellers har
> set grå har været skyld i et hul i stemplet pga for mager blanding.
> Har du et bud på hvad Bosch svarer til i NGK?
>
> --
> Mvh
> Henning Lund
> icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
> http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Hej Henning
Hvor i landet bor du ??
De fleste steder der sælger autoreservedele, har mere end et tændrørsmærke.
De har også omsætningstabeller.
Jeg kan desværre ikke finde min

En helt anden ting:
Prøv nu med et Bosch eller Isolator, eller et Champignon.
Det kan selvfølgelig være at du er heldig at det ændrer noget.
Men det med tændrørsmærkerne er noget halvreligiøst voodoo.
MZ folket sværger til Isolator, eller Bosch.
Her i NG hedder det sig at NGK er noget bras.
Jeg har stort set aldrig kørt med andet, og det har altid funket ok, også
selvom jeg for det meste har kørt totaktere.
De har sjældent været "Kedelige" )
Farven er korrekt på dit tændrør, så blandingen er god nok!!
Har du kigget rigtigt godt på tændingstidspunktet????
På en totakter må det MEGET hellere stå for sent, end for tidligt.
Jeg har lidt på fornemmelsen at det er tændingsbanken der tager livet af
dine tændrør.

MVH
Niels



Henning Lund (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-12-05 09:51


KubikH <kallehauge@SLETemail.dk> skrev:

> En helt anden ting:
> Prøv nu med et Bosch eller Isolator, eller et Champignon.
> Det kan selvfølgelig være at du er heldig at det ændrer noget.
> Men det med tændrørsmærkerne er noget halvreligiøst voodoo.
> MZ folket sværger til Isolator, eller Bosch.

G´dag og tak for svaret, jeg har selv hoppet rundt på en MZér med Bosch,
det gik ret fint uanset hvad

> Her i NG hedder det sig at NGK er noget bras.
> Jeg har stort set aldrig kørt med andet, og det har altid funket ok,

Ja det er dælme svært at få andet.

> også selvom jeg for det meste har kørt totaktere.
> De har sjældent været "Kedelige" )
> Farven er korrekt på dit tændrør, så blandingen er god nok!!
> Har du kigget rigtigt godt på tændingstidspunktet????

Den er godt nok ikke let at flytte på sådan en fætter, snifferen kan
ikke justeres så man kan ændre tændingstidspunktet, man kan kun ændre
afstanden fra sniffer og til svinghjul, og den afstand er efter bogen.

> På en totakter må det MEGET hellere stå for sent, end for tidligt.
> Jeg har lidt på fornemmelsen at det er tændingsbanken der tager livet
> af dine tændrør.

Ja bare jeg vidste hvad var galt, det er ret så irreterende at nu når
det går så godt, ja så ryger der et rør.
--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Steen Gruby (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-12-05 00:15

On Mon, 26 Dec 2005 17:59:58 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

Hej
>
>Måske man skulle overveje det, men de er ret svære at få fat i, det er
>ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
>nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?

Jeg har et regneark med sammenligninger.
Send mig en mail på:
oz9zi(schnabelA)gruby(punktum)dk
Så sender jeg listen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henning Lund (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 27-12-05 09:52


Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> skrev:

> Jeg har et regneark med sammenligninger.
> Send mig en mail på:
> oz9zi(schnabelA)gruby(punktum)dk
> Så sender jeg listen.

Done.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Jorgen Gerdorf (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 27-12-05 06:49


"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
news:43b02154$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Måske man skulle overveje det, men de er ret svære at få fat i, det er
> ligesom en religion at føre NGK rør hos div. forhandlere, ved du hvor på
> nettet man kan se en tabel for hvilke Bosch der svarer til NGK´s ?
>
> Mvh
> Henning Lund
> icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
> http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg
>
Lidt søgning i Google efter "Spark plug conversion table" gav følgende
tændrørs kryds-reference-tabeller:

http://home.online.no/~stigbye/snowmobile/teknisk_informasjon/NGK/kryssreferanse/index.htm



http://www.clubplug.net/index.html?http&&&www.clubplug.net/cross.html

Desuden også to udførlige artikler om hvad man skulle kunne læse ud fra et
tændrørs udseende:

http://www.ingfatrygg.se/Spark_plug_diagnostics.html



http://www.strappe.com/plugs.html

Hilsen
Jørgen



per_dykkermail@yahoo~ (26-12-2005)
Kommentar
Fra : per_dykkermail@yahoo~


Dato : 26-12-05 22:41



Nu er der heller ikke det der ligner begrænsninger i den motor, den er

ombygget til bane og yder små 20 HK med vandkølet motor,

Bliver der kørt baneræs med scootere ? Og hvis der gør - hvorhenne ?
Det kunne jo være en økonomisk overkommelig måde at køre lidt ræs.


mvh.
Per


Henning Lund (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 26-12-05 23:15


per_dykkermail@yahoo.dk <per_dykkermail@yahoo.dk> skrev:

> Bliver der kørt baneræs med scootere ? Og hvis der gør - hvorhenne ?
> Det kunne jo være en økonomisk overkommelig måde at køre lidt ræs.

Her i området har vi et par baner, en asfalt og en terræn så jo der
køres steder hvor de unge vil gå amok

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste