/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tomgangsproblemer KLR250
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 19-12-05 23:00


Hej NG

Nu har jeg rodet så længe med at få min KLR til at gå ordentligt i
tomgang uden det fornødne held, at jeg nu prøver om der er nogen her der
har nogle ideer.

Symtom
Klappersaki`en kan ikke går ordentligt under 2000 omdr/min, derover går
den nærmest perfekt. Hvis der indstilles en tomgang under 2000 omdr. kan
den godt køre pænt et stykke tid med efterhånden falder omdr. og den går
i stå. Det ligesom hvis man kommer fra høje omdrejning så har den også
en tendens til at gå i stå.

Jeg har gjort følgende.
- Renset karuratoren (mange gange)
- Chekket ventiler
- Udskiftet Tændningsboks (med en anden brugt)
- Udskiftet Tændspole (med en anden brugt)
- Udskiftet Pickupper (med en andre brugte)
- Udskiftet luftfilter + køre uden.
- Brugte mit komplette ordforråd af bandeord (flere gange)

Jeg hælder mest til at det må være tomgangssystemet i karburatoren det
er galt med, men er ikke så sikker mere.

Tegning af karburatoren
http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/kawasaki_klr250/(C_09)_CARBURETOR_small.gif

Nogen der har nogle ideer ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

 
 
Armand (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-12-05 23:11

Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
> Nogen der har nogle ideer ?
>

Falsk luft?
Gi' Kræet et pift startgas omkring karbunaden og hør om den tager flere
omdrejninger (fordi den sniffer startgas et sted)

Læk i choker-mekanismen?

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 19-12-05 23:12

Armand wrote:
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
> Læk i choker-mekanismen?
>

Gider du forklare den lidt nærmere !!

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-12-05 23:21

On Mon, 19 Dec 2005 23:12:19 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan
>
>Gider du forklare den lidt nærmere !!

Da jeg læste din beskrivelse stod der "falsk luft" på min diagnose.
Armand er inde på det samme.
Letteste metode at checke på er at sprøjte dieselstart rundt om
karburatoren (ikke ind i indsunningen).
Hvis omdrejningstallet stiger er der utætheder et eller andet sted.
Hvor finder du hurtigt med sprayflasken

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 20-12-05 00:02

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 19 Dec 2005 23:12:19 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan
>
>>Gider du forklare den lidt nærmere !!
>
>
> Da jeg læste din beskrivelse stod der "falsk luft" på min diagnose.
> Armand er inde på det samme.
> Letteste metode at checke på er at sprøjte dieselstart rundt om
> karburatoren (ikke ind i indsunningen).
> Hvis omdrejningstallet stiger er der utætheder et eller andet sted.
> Hvor finder du hurtigt med sprayflasken
>

2 stk. med samme svar, det bliver chekket når jeg får samlet mc`en igen.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (23-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 23-12-05 09:38

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> Steen Gruby wrote:
>> Da jeg læste din beskrivelse stod der "falsk luft" på min diagnose.
>> Armand er inde på det samme.
>> Letteste metode at checke på er at sprøjte dieselstart rundt om
>> karburatoren (ikke ind i indsunningen).
>> Hvis omdrejningstallet stiger er der utætheder et eller andet sted.
>> Hvor finder du hurtigt med sprayflasken
>
>
> 2 stk. med samme svar, det bliver chekket når jeg får samlet mc`en igen.
>

Så har jeg lige fået ½ time i værkstedet (vi har influenza i hytten), og
det lader til at der er noget falsk luft omkring isolatoren (jeg har en
anden der bliver monteret).
Jeg når nok desværre ikke at gøre noget ved det før mellem jul & nytår,
jeg vender tilbage

Og tak for alle de gode svar.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Armand (23-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-12-05 16:29

Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
> det lader til at der er noget falsk luft omkring isolatoren (jeg har en
> anden der bliver monteret).

Isolatoren??

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (23-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 23-12-05 22:41

Armand wrote:
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
>>
>> det lader til at der er noget falsk luft omkring isolatoren (jeg har
>> en anden der bliver monteret).
>
>
> Isolatoren??
>
Gummistudsen mellem topstykke og Karburator

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Armand (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-05 17:05

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> Armand wrote:
>
>> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>>
>> Læk i choker-mekanismen?
>>
>
> Gider du forklare den lidt nærmere !!
>

Den skal jo både åbne for mer-bensin ved brug, men så sandelig også
lukke (tæt) igen når den ikke bruges!

Til trods for min reaktion á falsk luft, genkender jeg symptomet som én
hængende choker på en flercylindret => for fed blanding, hvorfor jeg
hælder mest til dårligt lukkende choker og/eller luftskruen(*)!¨
du har ikke en afbrækket spids fra luftskruen siddende i sædet dertil?

Membranen:
Jeg mener at det var en (à baby-Gix'er?) der havde problemer med
membranens fixering på spjæld-kroppen - Check op på dét også, mens du
har stumperne i hænderene!

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (23-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 23-12-05 09:42

Armand wrote:
>
> Den skal jo både åbne for mer-bensin ved brug, men så sandelig også
> lukke (tæt) igen når den ikke bruges!

Choker systemet kører med 123 % sikkerhed til retur stilling når den
ikke er aktiveret, alt er renset og nysmurt.
>
> Til trods for min reaktion á falsk luft, genkender jeg symptomet som én
> hængende choker på en flercylindret => for fed blanding, hvorfor jeg
> hælder mest til dårligt lukkende choker og/eller luftskruen(*)!¨
> du har ikke en afbrækket spids fra luftskruen siddende i sædet dertil?

Nej luftskruen er OK, har du stk. hvor den ene er helt ny og det gør
ingen forskel hvilken der er monteret.

> Membranen:
> Jeg mener at det var en (à baby-Gix'er?) der havde problemer med
> membranens fixering på spjæld-kroppen - Check op på dét også, mens du
> har stumperne i hænderene!

Alt ser OK ud, selv når det bliver holdt op mod lyset.


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Armand (23-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-12-05 16:28

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> Armand wrote:
>
>>
>> Den skal jo både åbne for mer-bensin ved brug, men så sandelig også
>> lukke (tæt) igen når den ikke bruges!
>
>
> Choker systemet kører med 123 % sikkerhed til retur stilling når den
> ikke er aktiveret, alt er renset og nysmurt.

Måske nok; men slutter ventilsædet tæt??
>
>>
>> Til trods for min reaktion á falsk luft, genkender jeg symptomet som
>> én hængende choker på en flercylindret => for fed blanding, hvorfor
>> jeg hælder mest til dårligt lukkende choker og/eller luftskruen(*)!¨
>> du har ikke en afbrækket spids fra luftskruen siddende i sædet dertil?
>
>
> Nej luftskruen er OK, har du stk. hvor den ene er helt ny og det gør
> ingen forskel hvilken der er monteret.

Det kunne godt hænde at en tredie luftskrue tidligere er knækket og
spidsen stadig sidder i sædet :-/
Men hvis ikke spidsen på de to du har i hånden er kvæstet er det nok
ikke sandsynligt!

>> Membranen:
>> Jeg mener at det var en (à baby-Gix'er?) der havde problemer med
>> membranens fixering på spjæld-kroppen - Check op på dét også, mens du
>> har stumperne i hænderene!
>
>
> Alt ser OK ud, selv når det bliver holdt op mod lyset.

sidder den ring som membranen er monteret på spjældet v.h.a. fast på
spjældet? Den må ikke kunne forskydes og end ikke drejes!

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 19-12-05 23:15

Armand wrote:
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
> Falsk luft?
> Gi' Kræet et pift startgas omkring karbunaden og hør om den tager flere
> omdrejninger (fordi den sniffer startgas et sted)
>

Jeg har udskiftet indsugningsgummet + pakning, men jeg skal nok chekke
det når jeg får sat Karburatoren på igen, men først vil jeg have chekket
alt før jeg samler/montere karburatoren igen.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Hekto (19-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-12-05 23:18

> Nogen der har nogle ideer ?

Ja ... ideer!

Nu er det jo sådan noget nymodens CV-pjatteri, så jeg forstår ikke
hvorfor du ikke har sat en rigtig kaburator på?

Nå! - Jeg synes ikke jag kan se at der er en cut-off ventil på den? På
Mikuni'er sidder den som regel på højre side, og styres af en lille
menbran. Den koster ca. 100,- at skifte. membranen skal være hel o.s.v.

Ellers er der selve membranen på spjældet; men den har du vel også
cheket?

Det fremgår ikke at du har kontrolleret svømmerhøjden?

På Dell'Orto'erne har jeg været ude for de samme symptomer. F.eks.
stiger tomgangen når den er varm, og falder langsomt til normalen.
Kuren er omhyggelig justering af luftskruen. Et ganske lille nøk kan
gøre forskellen, så måske det også skulle prøves?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Dan \"748\" Dethlefs~ (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 20-12-05 00:00

Hekto wrote:
>> Nogen der har nogle ideer ?
>
>
> Ja ... ideer!
>
> Nu er det jo sådan noget nymodens CV-pjatteri, så jeg forstår ikke
> hvorfor du ikke har sat en rigtig kaburator på?

Jeg har kun den ene, Duc`en er jo med sprøjt

> Nå! - Jeg synes ikke jag kan se at der er en cut-off ventil på den? På
> Mikuni'er sidder den som regel på højre side, og styres af en lille
> menbran. Den koster ca. 100,- at skifte. membranen skal være hel o.s.v.

Nej, der kun Spjæld-membranen i denne karurator, og den er hel, det var
ihvertfald de første 3-5 gange jeg chekkede

> Ellers er der selve membranen på spjældet; men den har du vel også cheket?

Se ovenfor

> Det fremgår ikke at du har kontrolleret svømmerhøjden?

Er chekket og justeret, over efterchekket og efterchekket.........

> På Dell'Orto'erne har jeg været ude for de samme symptomer. F.eks.
> stiger tomgangen når den er varm, og falder langsomt til normalen. Kuren
> er omhyggelig justering af luftskruen. Et ganske lille nøk kan gøre
> forskellen, så måske det også skulle prøves?

Ja, det er måske her problemet ligger, jeg synes at der skal skrues
temmeligt meget på den før der sker de store ændringer, men det kan
måske hænge sammen med falsk luft ??


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Hekto (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-12-05 00:19

> Ja, det er måske her problemet ligger, jeg synes at der skal skrues
> temmeligt meget på den før der sker de store ændringer, men det kan
> måske hænge sammen med falsk luft ??

Systemet er ret enkelt. En luftkanal fører fra forrest på venturien ind
forbi en dyse og videre om til bagsiden af spjældet. Man varierer enten
luften, eller benzinen.
Er spidsen på selve skruen ok? Er der f.eks. en o-ring der mangler til
at tætne omkring skruen?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Dan \"748\" Dethlefs~ (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 20-12-05 00:42

Hekto wrote:
>> Ja, det er måske her problemet ligger, jeg synes at der skal skrues
>> temmeligt meget på den før der sker de store ændringer, men det kan
>> måske hænge sammen med falsk luft ??
>
>
> Systemet er ret enkelt. En luftkanal fører fra forrest på venturien ind
> forbi en dyse og videre om til bagsiden af spjældet. Man varierer enten
> luften, eller benzinen.
> Er spidsen på selve skruen ok? Er der f.eks. en o-ring der mangler til
> at tætne omkring skruen?
>

Det også hvad jeg får udaf at kigge på systemet, har chekket med
trykluft + lommelampe og der er gennemgang de steder du beskriver.

Jeg har købt et rep. kit til karburatoren og der var der en ny skrue
med, har prøvet at skifte mellem ny og gammel uden at det gør den helt
store forskel. Jeps selvfølgelig er o-ring`en tilstede.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Hekto (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-12-05 09:29

Dan "748" Dethlefsen explained :
> Jeg har købt et rep. kit til karburatoren og der var der en ny skrue med, har
> prøvet at skifte mellem ny og gammel uden at det gør den helt store forskel.
> Jeps selvfølgelig er o-ring`en tilstede.

Hmmmmm .... så hælder jeg mest i retning af at den drukner p.gr.a. at
benzinstanden står for højt i svømmerhuset. Utæt svømmerventil eller
svømmerhøjden. (målt rigtigt, med kaburatoren i rigtig stilling
o.s.v.?)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Jens Jacob Bager Jen~ (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-12-05 07:12

> Nu har jeg rodet så længe med at få min KLR til at gå ordentligt i
> tomgang uden det fornødne held, at jeg nu prøver om der er nogen her
> der har nogle ideer.

Hej Dan

Du skal lede efter følgende fejl. Går den bedst kold eller varm? Går den
bedst varm er den for mager, Går den bedst kold er den for fed. Kan den
starte uden choker, eller skal man tage chokeren fra få sekunder efter den
er startet, så går den for fedt.

Jeg ville:

Juster svømmehushøjden. Dette er vigtigt!
Rense tomgangssystemet med trykluft. Det er en luftdyse på luftfilterkasse
siden af karburatoren. Det er en tomgangsdyse i svømmehus siden og CO skruen
der skal pilles ud.
Mit intuitive gæt er den går for fedt. Det plejer det at være når den laver
det trick.
Sidder CO skruen på motorsiden af karburatoren er det en skrue der justerer
benzin. Skru den ind for at magre den ud. Sidder skruen på luftfilterkasse
siden justerer den ludt. Sku den ud for at magre den ud. Du skal justere
skruen højest en 1/4 omgang af gangen, og man juster kun på Skruen med
driftsvarm motor, da det er blandningen her der skal være optimal.
Er du sikker på svømmehusventilen lukker ordenligt?
Hvis du sætter et nyt tændrør i med driftsvarm motor (forsigtigt- pas på
gevindet), og kun lader den gå i tomgang i 5-10 minutter. Hvilken farve har
tændrøret så? Sort og mat = for fed blandning. Hvid eller lysegrå = for
mager.
Er stålerøret slidt ovalt i toppen?
Har nålen slidmærker på siden?
Dette giver dig et par ledetråde.

--
Et stort Mojn til øen
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Dan \"748\" Dethlefs~ (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-12-05 13:50

Dan "748" Dethlefsen wrote:
>
> Nogen der har nogle ideer ?
>

Så fandt jeg fejlen, Isolatoren (gummistudsen mellem karburator og
topstykke) var ikke spændt med nok moment. Så jeg skiftede lige
pakningen (O-ring) og vupti så kunne KLR`eren køre i tomgang igen.

Lille ting stor virkning ;-(

Så skal lige have lavet et nyt udst. da det gamle er rustet igennem, før
jeg kan justere karburatoren ordentligt ind.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste