/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hærdning af ventiler ?
Fra : Anders Majland


Dato : 21-11-05 15:03

Jeg så fik jeg skiftet den smadre ventil og opdagede så til min skræk at den
anden udstødningsventil hvis også er lidt skadet. Dvs enden af ventilen er
deformeret en ganske lille smule, men nok til at man kan se og mærke det...
ØV

Men er det kun overfladen på sådan en ventil der er hærded Dvs den _skal_
skiftes eller burde den kunne holde lidt endnu, selvom den er slidt.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Bjørn S (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 21-11-05 16:38

Anders Majland wrote:

>
> Men er det kun overfladen på sådan en ventil der er hærded Dvs den _skal_
> skiftes eller burde den kunne holde lidt endnu, selvom den er slidt.

Det bedste er at få den pillet ud og slebet plan på et værksted, selve
planslibingen tager ingen tid når man har værktøjet til det. Den skal
være plan, så den kan rotere under drift.

--
/Bjørn


Anders Majland (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-11-05 18:51

> Det bedste er at få den pillet ud og slebet plan på et værksted, selve
> planslibingen tager ingen tid når man har værktøjet til det. Den skal være
> plan, så den kan rotere under drift.

Det er den anden ende det er galt med - altså enden som
knastfølgeren/vippearmen trykker på.

Den ene ventil var smadret i toppen (og det var knastfølgeleje og
stilleskruen også) mens den anden så ok ud til jeg tørrede olien af. Det
blev derfor først synligt da jeg havde skiftet den meget defekte ventil.



Armand (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-05 19:21

Anders Majland wrote:
>>Det bedste er at få den pillet ud og slebet plan på et værksted, selve
>>planslibingen tager ingen tid når man har værktøjet til det. Den skal være
>>plan, så den kan rotere under drift.
>
>
> Det er den anden ende det er galt med - altså enden som
> knastfølgeren/vippearmen trykker på.
>
> Den ene ventil var smadret i toppen (og det var knastfølgeleje..


Heeey!
Lærenem, hva'?

> .....mens den anden så ok ud til jeg tørrede olien af. Det
> blev derfor først synligt da jeg havde skiftet den meget defekte ventil.

Jeg tror at alene afmonteringen, á at skulle trække den udslåede ende
igennem det snævert passende ventilstyr, vil afstedkomme kvaler - Eller
har du allerede den ude?

Det kunne forøvrigt se ud til at 'Prilia har et problem med hærdningen
af ventilerne til denneher motor :-/
Der bliver ikke skrevet om mod's eller alternativer nogetsteds??

--
Armand.

Anders Majland (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-11-05 21:20

> Lærenem, hva'?

Må jo hellere høre efter når "ekspertisen" kigger forbi

>> .....mens den anden så ok ud til jeg tørrede olien af. Det blev derfor
>> først synligt da jeg havde skiftet den meget defekte ventil.
>
> Jeg tror at alene afmonteringen, á at skulle trække den udslåede ende
> igennem det snævert passende ventilstyr, vil afstedkomme kvaler - Eller
> har du allerede den ude?

Som du sagde - multisliber ... Jeg fik den helt defekte ud ved at slibe
toppen væk. Så var det ikke noget problem at få den igennem pladen over
fjederen ellers ventilstyr/pakninger.

Jeg har ikke taget den lidt defekte ud endnu....

> Det kunne forøvrigt se ud til at 'Prilia har et problem med hærdningen af
> ventilerne til denneher motor :-/
> Der bliver ikke skrevet om mod's eller alternativer nogetsteds??

Nej desværre - og jeg har læst om rigtig mange motorskader ved 20-30kkm. En
stor del skyldes sikkert mangel på service. Jeg har også hørt en dansk
"knallertmekaniker" mene at det var noget fis at checke/stiller ventiler
hver 6000km på den. Men med en spillerum på 5/100 ifølge specs er der jo
ikke meget at gøre med...

Så mon ikke jeg skal tage mig sammen og skifte den anden ventil også - jeg
har bare ikke flere liggende i skuffen men jeg ved da en forhandler der har
..... (brugte - for ellers tager det sikkert måneder igennem TMP)



Armand (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-05 23:27

Anders Majland wrote:
>>
>
>>Det kunne forøvrigt se ud til at 'Prilia har et problem med hærdningen af
>>ventilerne til denneher motor :-/
>>Der bliver ikke skrevet om mod's eller alternativer nogetsteds??
>
>
> Nej desværre - og jeg har læst om rigtig mange motorskader ved 20-30kkm. En
> stor del skyldes sikkert mangel på service. Jeg har også hørt en dansk
> "knallertmekaniker" mene at det var noget fis at checke/stiller ventiler
> hver 6000km på den. Men med en spillerum på 5/100 ifølge specs er der jo
> ikke meget at gøre med...

Det slår mig at knastfølger-rullen kan få problemer ved kontunierlig
kontakt á for stram tolerence; hvorimod dét ikke ligefrem er tilfældet
ved sammenbankede ventilstammer :-/
Problemet ér nok svage ventiler der såvel bankes flade i toppen af
ventilstammen, som kan tendere til at knække over ved sporet til
låseclips'ene!
Den afbrækkede "trykfod" er en historie for sig, men efter at toppen af
ventilstammen er knækket af strækker ventilfjederen sig alt det som
mekanikken tillader, hvorved at såvel trykfoden kommer i klemme, som at
knastfølger-rullen er belastet hele tiden!
Med et ophugs-topstykke med samme problem og konstanteret fladbankning
på også den tilbageværende problem tyder det kraftigt på en typefejl, og
det undrer mig at der tilsyneladende ikke har været et ord om dét
nogetsteds :-/

Til gengæld står du nu nærmest for at sprede advarsel om at kontrollere
ventilstammens udseende ved ventilservice!!

--
Armand.
(der havde et improviseret house-call i lørdags)

Ukendt (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-05 07:21


Armand skrev i meddelelsen ...

>Det slår mig at knastfølger-rullen kan få problemer ved kontunierlig
>kontakt á for stram tolerence; hvorimod dét ikke ligefrem er tilfældet
>ved sammenbankede ventilstammer :-/

For løst spillerum fører nu også mange gange til "bankningsmærker" både på
ventiler,stilleskruer, og knastfølger, (i dette tilfælde en rulle).
Simpelthen fordi at spillerummet "optages" på et punkt hvor knasten er
væsentlig stejlere end ved det normale tidlige angrebspunkt/normalt
spillerum.


mvh
Orla





Bjørn S (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 22-11-05 09:25

Anders Majland wrote:

>> Det bedste er at få den pillet ud og slebet plan på et værksted, selve
>> planslibingen tager ingen tid når man har værktøjet til det. Den skal være
>> plan, så den kan rotere under drift.

> Det er den anden ende det er galt med - altså enden som
> knastfølgeren/vippearmen trykker på.

Det var nu også den ende jeg svarede på
Hvis du kigger engang vil du se at vippearmen tit træder på ventilen lidt
ude af center - why ?
Det er endel af ventilservicen på et motorværksted at *også* slibe denne
ende plan, den anden ende skulle meget gerne padse til ventilsædet
Nogle motorer har enda en lille hylse ovenpå ventilstammen til at tage
slitagen.
Men hvis nu den aligevel skal slibes til for at få ud gennem ventilstyret
:-/ - behøver den nok uansæt at rettes til hvis den kan reddes.

--
/Bjørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste