/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Harddisk defekt?
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 13:27

Jeg har fået til opgave at formattere og geninstallere winXP Pro SP2 på en
vens maskine.

Jeg slettede Cartitionen, oprettede ny partition og formattering gik i
gang (NTFS). Den stod meget længe og tyggede på det mellem 39 og 41%. Den
kom dog igennem det og Windows-installationen gik i gang. Nu holdt jeg ikke
slavisk øje med den, men på et tidspunkt kommer den frem med en blå skærm
med bl.a. flg. stopfejl:

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x000000ED (0x81F5CC68, 0xC000014F,0x00000000, 0x00000000)

Nogen der aner hvad det betyder? Er det harddisken der ikke har det så godt?
Jeg kan smide den over i min egen maskine og teste den. Hvilke
testprogrammer kan anbefales?

Harddisken er en Seagate Barracude IV IDE 80GB.



 
 
Bjarne K. (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 16-01-06 13:41

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> wrote in message
news:43cb90d2$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
>
> Tekniske oplysninger:
> *** STOP: 0x000000ED (0x81F5CC68, 0xC000014F,0x00000000, 0x00000000)
>
> Nogen der aner hvad det betyder? Er det harddisken der ikke har det så
> godt? Jeg kan smide den over i min egen maskine og teste den. Hvilke
> testprogrammer kan anbefales?
>
> Harddisken er en Seagate Barracude IV IDE 80GB.

Hvad sker der hvis du forsøger at boote på harddisken, hvor langt kommer
den. Forsøger den at starte XP.

Har tidligere set lignende fejl, hvor det var XP der var gået i udu. Hvis
den kommer til XP startbillede, så se eventuelt om du kan lave en rapair med
XP disken, og ellers forsøg forfra.

Hvis det er disken, kan du vel bare montere den som slave i din egen og køre
en chkdsk (error checking under tools, under properties på drevet).


Med venlig hilsen

Bjarne K.



Per Nielsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 13:46

Bjarne K. wrote:
> Hvad sker der hvis du forsøger at boote på harddisken, hvor langt
> kommer den. Forsøger den at starte XP.

Den når frem til en ny blå skærm med næsten samme besked.

> Har tidligere set lignende fejl, hvor det var XP der var gået i udu.
> Hvis den kommer til XP startbillede, så se eventuelt om du kan lave
> en rapair med XP disken, og ellers forsøg forfra.
>
> Hvis det er disken, kan du vel bare montere den som slave i din egen
> og køre en chkdsk (error checking under tools, under properties på
> drevet).

Jeg prøver at smide den over i min egen maskine og lave en chkdsk der.



Martin Sørensen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-01-06 13:42

> UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
> Nogen der aner hvad det betyder? Er det harddisken der ikke har det
> så godt? Jeg kan smide den over i min egen maskine og teste den.
> Hvilke testprogrammer kan anbefales?
> Harddisken er en Seagate Barracude IV IDE 80GB.

Det er højst sandsynligt harddisken der er defekt. Den kan du teste med
Seagate Seatools:
http://www.seagate.com/support/seatools/

--
signing off.. Martin Sørensen



Søren Larsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 16-01-06 14:40


"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:43cb94ad$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> Nogen der aner hvad det betyder? Er det harddisken der ikke har det
>> så godt? Jeg kan smide den over i min egen maskine og teste den.
>> Hvilke testprogrammer kan anbefales?
>> Harddisken er en Seagate Barracude IV IDE 80GB.
>
> Det er højst sandsynligt harddisken der er defekt. Den kan du teste med
> Seagate Seatools:
> http://www.seagate.com/support/seatools/
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>

Den er defekt, har selv prøvet det samme, ved en næsten ny disk, sad bare på
nettet, pludselig blå skærm med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME, fik den byttet uden
problemer

Søren



Per Nielsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 15:19

Martin Sørensen wrote:
> Det er højst sandsynligt harddisken der er defekt. Den kan du teste
> med Seagate Seatools:
> http://www.seagate.com/support/seatools/

Den ser ud til at være defekt.
Seatools online drive self test kommer frem med:

S.M.A.R.T. Error Detected
One of your Seagate disc drives has returned a S.M.A.R.T. alert or failed a
self-test. Would you like to verify your warranty and obtain an RMA on line?

Og der kommer reading errors i en af de andre tests. Foreløbig 12 reading
errors i Complete Surface Scan og der er kun scannet ca. 20%. Nu kører jeg
lige alle testene igennem og ser hvad de melder.

Nu er det ikke min egen disk. Er der 3 års garanti på sådan en Seagate,
eller?



Per Nielsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 15:57

Per Nielsen wrote:
> Og der kommer reading errors i en af de andre tests. Foreløbig 12
> reading errors i Complete Surface Scan og der er kun scannet ca. 20%.
> Nu kører jeg lige alle testene igennem og ser hvad de melder.

Og den test sluttede så af med:

SeaTools has stopped scanning drive ST380021A because at least 20 sectors on
the drive are unreadable. As a precaution against data loss, it is strongly
suggested that you back up any important data on the drive as soon as
possible.

Så der er vist ingen vej udenom en ny disk.



----OR---- (16-01-2006)
Kommentar
Fra : ----OR----


Dato : 16-01-06 16:23


"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43cbab04$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Sørensen wrote:
>> Det er højst sandsynligt harddisken der er defekt. Den kan du teste
>> med Seagate Seatools:
>> http://www.seagate.com/support/seatools/
>
> Den ser ud til at være defekt.
> Seatools online drive self test kommer frem med:
>
> S.M.A.R.T. Error Detected
> One of your Seagate disc drives has returned a S.M.A.R.T. alert or failed
> a self-test. Would you like to verify your warranty and obtain an RMA on
> line?
>
> Og der kommer reading errors i en af de andre tests. Foreløbig 12 reading
> errors i Complete Surface Scan og der er kun scannet ca. 20%. Nu kører jeg
> lige alle testene igennem og ser hvad de melder.
>
> Nu er det ikke min egen disk. Er der 3 års garanti på sådan en Seagate,
> eller?
Ja, og hvis disken er købt efter 26.juli 2004 er der 5 år. Men jeg gætter på
at disken er 3 år og 1 måned gammel?
Har selv 3 af dem. Har aldrig oplevet fejl.



Per Nielsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 16:36

----OR---- wrote:
> Ja, og hvis disken er købt efter 26.juli 2004 er der 5 år. Men jeg
> gætter på at disken er 3 år og 1 måned gammel?
> Har selv 3 af dem. Har aldrig oplevet fejl.

Har snakket med den uheldige. Det var mig der samlede maskinen i sin tid,
men jeg har ikke selv kvitteringen, og den ser ikke ud til at kunne
opdrives. Men det skal nok passe at den er rundt regnet 3 år gammel. Måske
kunne vi være heldige og diskens alder var på den rigtige side af de 3 år,
men det kan jo være hip som hap når folk ikke passer ordentligt på
kvitteringerne...



Jesper Rasmussen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Rasmussen


Dato : 16-01-06 16:42

On Mon, 16 Jan 2006 16:36:20 +0100, Per Nielsen wrote:

> ----OR---- wrote:
>> Ja, og hvis disken er købt efter 26.juli 2004 er der 5 år. Men jeg
>> gætter på at disken er 3 år og 1 måned gammel?
>> Har selv 3 af dem. Har aldrig oplevet fejl.
>
> Har snakket med den uheldige. Det var mig der samlede maskinen i sin tid,
> men jeg har ikke selv kvitteringen, og den ser ikke ud til at kunne
> opdrives. Men det skal nok passe at den er rundt regnet 3 år gammel. Måske
> kunne vi være heldige og diskens alder var på den rigtige side af de 3 år,
> men det kan jo være hip som hap når folk ikke passer ordentligt på
> kvitteringerne...

Tjek om der er garanti på disken her hos Seagate:
http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp
Hvis der er det skal du bare have oprettet et RMA-nummer og sende disken
til Seagate, dvs til Holland (eller er det Irland?) så det kommer til at
koste lidt i porto... spørgsmålet er om det kan svare sig?)

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Per Nielsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 17:14

Jesper Rasmussen wrote:
> Tjek om der er garanti på disken her hos Seagate:
> http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp
> Hvis der er det skal du bare have oprettet et RMA-nummer og sende
> disken til Seagate, dvs til Holland (eller er det Irland?) så det
> kommer til at koste lidt i porto... spørgsmålet er om det kan svare
> sig?)

Tja, det løste jo det spørgsmål Takker for linket.

Out of Warranty
This drive is out of warranty with Seagate. Repair service for out of
warranty products is available only to contracted customers.

Expiration 07-JAN-2004



----OR---- (16-01-2006)
Kommentar
Fra : ----OR----


Dato : 16-01-06 16:52


"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43cbbd26$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
>. Måske kunne vi være heldige og diskens alder var på den rigtige side af
>de 3 år, men det kan jo være hip som hap når folk ikke passer ordentligt på
>kvitteringerne...
Der må være et datostempel på disken ?



Per Nielsen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 16-01-06 17:13

----OR---- wrote:
> Der må være et datostempel på disken ?

Det kan jeg nu ikke lige finde. Men linket Jesper gav viser at garantien er
udløbet, så jeg gør egentlig heller ikke mere ved det.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste