/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Defekt elektrolyt ?
Fra : Jakob M


Dato : 20-11-05 19:19

Jeg har fået svigerfars computer til reparation, og den opfører sig
virkeligt mærkeligt. Den fryser ofte og fuldstændigt umotiveret.
Kan det virkeligt være den lille rustplet ovenpå kapacitoren, lige neden for
CPUen, der forårsager alt det ?.
Se billedet i dk.binaer:
Message-ID: <4380bbc8$0$8863$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>

Mvh
Jakob



 
 
Bjarke Andersen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 20-11-05 19:31

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> crashed Echelon writing
news:4380bdab$0$8784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Kan det virkeligt være den lille rustplet ovenpå kapacitoren, lige
> neden for CPUen, der forårsager alt det ?.

Ja, det kan det sagtens. Skift bundkortet eller udskift lytten.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Jakob M (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 20-11-05 20:00


"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9714C695C4D7Ebjoegdk@130.225.247.90...
> "Jakob M" <smoelf@gmail.com> crashed Echelon writing
> news:4380bdab$0$8784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
>> Kan det virkeligt være den lille rustplet ovenpå kapacitoren, lige
>> neden for CPUen, der forårsager alt det ?.
>
> Ja, det kan det sagtens. Skift bundkortet eller udskift lytten.

OK, er det nemt at skifte sådan en fætter på bundkortet, når man ingen
loddeerfaring har ?. Eller er det i virkeligheden nemmere at skifte
bundkortet, hvis man ellers kan få fat i et ?.

Mvh
Jakob



Bjarke Andersen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 20-11-05 20:09

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> crashed Echelon writing
news:4380c767$0$47091$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> OK, er det nemt at skifte sådan en fætter på bundkortet, når man ingen
> loddeerfaring har ?. Eller er det i virkeligheden nemmere at skifte
> bundkortet, hvis man ellers kan få fat i et ?.

Tja, det er jo noget du selv må bedømme, handler jo osse lidt om hvor store
lodningerne er.

Men nok billigst at finde et nyt brugt kort.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Henning (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 20-11-05 20:10

On Sun, 20 Nov 2005 20:00:16 +0100, "Jakob M" <smoelf@gmail.com>
wrote:

>
>"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
>news:Xns9714C695C4D7Ebjoegdk@130.225.247.90...
>> "Jakob M" <smoelf@gmail.com> crashed Echelon writing
>> news:4380bdab$0$8784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>>
>>> Kan det virkeligt være den lille rustplet ovenpå kapacitoren, lige
>>> neden for CPUen, der forårsager alt det ?.
>>
>> Ja, det kan det sagtens. Skift bundkortet eller udskift lytten.
>
>OK, er det nemt at skifte sådan en fætter på bundkortet, når man ingen
>loddeerfaring har ?.
Nej, absolut ikke. Den gamle skal suges ud - for ikke at sige de
gamle! Der er ikke kun een defekt, hele striben i området skal
skiftes. Er de ikke allerede fejlet vil de fejle inden for kort tid.


Henning
hsb(at)image.dk

Jakob M (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 20-11-05 20:19

> Nej, absolut ikke. Den gamle skal suges ud - for ikke at sige de
> gamle! Der er ikke kun een defekt, hele striben i området skal
> skiftes. Er de ikke allerede fejlet vil de fejle inden for kort tid.

Havde det på fornemmelsen. Så må jeg ud og finde et brugt bundkort.

Mvh
Jakob



Max (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-11-05 20:51

Hej Jakob

> Havde det på fornemmelsen. Så må jeg ud og finde et brugt bundkort.

Måske var det bedste at finde en der kunne skifte dem for dig, at finde et
andet brugt bundkort giver nemt nøjagtig de samme problemer som du
har da det er alderen og varmen der ødelægger lytterne.

Mvh Max



Kim Voss Schrader (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 20-11-05 20:51

Hej!

Max wrote:
>
> Måske var det bedste at finde en der kunne skifte dem for dig, at finde et
> andet brugt bundkort giver nemt nøjagtig de samme problemer som du
> har da det er alderen og varmen der ødelægger lytterne.

Ja, men der var også en producent som lavede en serie fejlproducerede lytter. Så
hvis det er ordentlige lytter behøver fejlen ikke gentage sig, omend lytter
holdere længere desto lavere temperatur.

Som du sikkert ved halveres levetiden ca. for en lyt, hvis man sætter
arbejdstemperaturen op med 10 grader.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Max (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-11-05 21:02

Hej Kim

> Ja, men der var også en producent som lavede en serie fejlproducerede
lytter. Så
> hvis det er ordentlige lytter behøver fejlen ikke gentage sig, omend
lytter

Nej, men så er der til gengæld den risiko at finde et bundkort med nøjagtig
den samme sending lytter i, Murphy har jo ikke levet forgæves.

> Som du sikkert ved halveres levetiden ca. for en lyt, hvis man sætter
> arbejdstemperaturen op med 10 grader.

Jeg havde nok en anelse :)

Mvh Max



Kim Voss Schrader (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 20-11-05 23:01

Hej!

Max wrote:
....
> Nej, men så er der til gengæld den risiko at finde et bundkort med nøjagtig
> den samme sending lytter i, Murphy har jo ikke levet forgæves.

Det er rigtigt, men jeg tror ikke chancen er overvældende. Fabrikken har for
længst ændret opskriften...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Henning (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-11-05 09:38

On Sun, 20 Nov 2005 23:00:44 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!
>
>Max wrote:
>...
>> Nej, men så er der til gengæld den risiko at finde et bundkort med nøjagtig
>> den samme sending lytter i, Murphy har jo ikke levet forgæves.
>
>Det er rigtigt, men jeg tror ikke chancen er overvældende. Fabrikken har for
>længst ændret opskriften...

Ikke desto mindre døjer både IBM, HP, Dell og sikkert også andre
stadig med problemet Der er solgt rigtig mange maskiner med 3 års
garanti, problemet dukker op efter 1-2 års daglig drift.

Kim Voss Schrader (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 21-11-05 09:57

Hej!

Henning wrote:
....
> Ikke desto mindre døjer både IBM, HP, Dell og sikkert også andre
> stadig med problemet Der er solgt rigtig mange maskiner med 3 års
> garanti, problemet dukker op efter 1-2 års daglig drift.

Surt (ikke mindst for ejerne). Men jeg tror det må være efterveer fra dengang
lytterne blev produceret forkert.

Dermed ikke sagt, at lytter ikke kan gå istykker alligevel - langt fra :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Ulrik Løye (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Ulrik Løye


Dato : 21-11-05 11:11

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> wrote in message
news:4380cbd0$0$8807$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Nej, absolut ikke. Den gamle skal suges ud - for ikke at sige de
>> gamle! Der er ikke kun een defekt, hele striben i området skal
>> skiftes. Er de ikke allerede fejlet vil de fejle inden for kort tid.
>
> Havde det på fornemmelsen. Så må jeg ud og finde et brugt bundkort.

Tøv en kende... jeg har et MB som i de sidste 3-4 år har mindst 10 utætte
lytter og det fungerer fortsat - det bruges dagligt. Måske du skulle
overveje om der kunne være andre årsager til at maskinen ikke virker som den
skal... det kunne fx være at maskinen bliver for varm; din køler ser jo
noget lådden ud. Prøv at rens køleren. Alternativt er det måske et strøm
problem. Jeg kan næsten forstå at maskinen er godt bedaget og jeg har ofte
set at gamle PSUer bliver noget ustabile; en ujævn PSU kan få maskinen til
at fryse. Så hvis du har en anden PSU så prøv at sæt den til i en periode.

/u



Bjarke Andersen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 21-11-05 17:35

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> crashed Echelon writing
news:43819d99$0$8796$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Tøv en kende... jeg har et MB som i de sidste 3-4 år har mindst 10
> utætte lytter og det fungerer fortsat

Så bør du nok overveje hvor meget resten af maskinen er værd. De omtalte
lytter har den effekt at gemme på strøm eller nedsætte volten, og ved
manglende væske, ja så kan resten af maskineriet få for meget strøm og med
det til følge.

Du fortsætter jo heller ikke med at køre i en bil hvis olien sprøjter ud i
kølerhjelem?

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Ulrik Løye (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Ulrik Løye


Dato : 22-11-05 10:16

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
news:Xns9715B2DFA453Cbjoegdk@130.225.247.90...
> "Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> crashed Echelon writing
> news:43819d99$0$8796$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
>> Tøv en kende... jeg har et MB som i de sidste 3-4 år har mindst 10
>> utætte lytter og det fungerer fortsat
>
> Så bør du nok overveje hvor meget resten af maskinen er værd. De omtalte
> lytter har den effekt at gemme på strøm eller nedsætte volten, og ved
> manglende væske, ja så kan resten af maskineriet få for meget strøm og med
> det til følge.

Maskinen er selvsagt mere end 3-4 år gammel... den er formentlig 5-6 år
gammel og derfor vel afskrevet - jeg kunne ikke drømme om at ofre så meget
som en krone på det gamle hardware og når den en dag ikke længere starter så
køres den til genbrug og jeg køber en ny uden tøven; ikke noget med delvis
udskiftning af gammel hardware for det er ikke tiden, besværet, pengene
eller ærgrelserne værd.

Jeg har en idé om at computer hardware har en levetid på 3-5 år lidt
afhængig af hvilke komponenter der er tale om. Når den tid er gået så skulle
man være et skarn hvis man græder tårer over nedbrud... i stedet bør man
glæde sig dagligt over de ekstra dage man får ud af sin hardware.

Dertil kommer at maskinen ikke længere bruges til livsnødvendige opgaver så
som overvågning af rigshospitalets respiratorer eller atomreaktoren i
Risø... den er med andre ord kørt lidt ud på et sidespor.

> Du fortsætter jo heller ikke med at køre i en bil hvis olien sprøjter ud i
> kølerhjelem?

Det kan ikke sammenlignes, da en bil ikke kan køre 3-4 år uden olie og
olietryk. Men hvis vi antager at problemet svarer til at bilens motor er tæt
på at være slidt ned og dertil tilføjer at bilen ikke længere repræsenterer
nogen værdi eller bruges til vigtig transport (fx job pendling) så er jeg
ret sikker på at jeg ville fortsætte med at bruge bilen til mine søndagsture
og andre uvigtige køreture uden at hovedreparere motoren eller ofre penge på
dens vedligehold.

/u



Jakob M (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 21-11-05 21:46

> Tøv en kende... jeg har et MB som i de sidste 3-4 år har mindst 10 utætte
> lytter og det fungerer fortsat - det bruges dagligt. Måske du skulle
> overveje om der kunne være andre årsager til at maskinen ikke virker som
> den skal... det kunne fx være at maskinen bliver for varm; din køler ser
> jo noget lådden ud. Prøv at rens køleren. Alternativt er det måske et
> strøm problem. Jeg kan næsten forstå at maskinen er godt bedaget og jeg
> har ofte set at gamle PSUer bliver noget ustabile; en ujævn PSU kan få
> maskinen til at fryse. Så hvis du har en anden PSU så prøv at sæt den til
> i en periode.

Den er testet i hoved og mås, CPU, PSU, RAM, HD og CDROM er alle OK. Det kan
kun være bundkortet.

Mvh
Jakob



Ulrik Løye (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Ulrik Løye


Dato : 22-11-05 10:18

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> wrote in message
news:43823158$0$8872$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Tøv en kende... jeg har et MB som i de sidste 3-4 år har mindst 10 utætte
>> lytter og det fungerer fortsat - det bruges dagligt. Måske du skulle
>> overveje om der kunne være andre årsager til at maskinen ikke virker som
>> den skal... det kunne fx være at maskinen bliver for varm; din køler ser
>> jo noget lådden ud. Prøv at rens køleren. Alternativt er det måske et
>> strøm problem. Jeg kan næsten forstå at maskinen er godt bedaget og jeg
>> har ofte set at gamle PSUer bliver noget ustabile; en ujævn PSU kan få
>> maskinen til at fryse. Så hvis du har en anden PSU så prøv at sæt den til
>> i en periode.
>
> Den er testet i hoved og mås, CPU, PSU, RAM, HD og CDROM er alle OK. Det
> kan kun være bundkortet.

I så fald er sagen jo enkel... nu skal du blot gøre op med dig selv om de
resterende dele er værd at ofre penge på at kunne bruge igen eller om du
skulle skifte hele molevitten ud med nyt.

/u



Jakob M (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 23-11-05 21:41

> I så fald er sagen jo enkel... nu skal du blot gøre op med dig selv om de
> resterende dele er værd at ofre penge på at kunne bruge igen eller om du
> skulle skifte hele molevitten ud med nyt.

Det var min svigerfars, og han har allerede bestilt en ny maskine.

Mvh
Jakob



Jakob M (29-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 29-11-05 11:03

> Den er testet i hoved og mås, CPU, PSU, RAM, HD og CDROM er alle OK. Det
> kan kun være bundkortet.

Jeg kan så fortælle at jeg i dag har skiftet bundkortet, og nu virker det
upåklageligt, så det var bundkortet der var defekt.

Mvh
Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste