/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ser dette lovligt ud?
Fra : Ole Sørensen


Dato : 20-11-05 16:45
 
 
Kim Ludvigsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 20-11-05 17:22

Den 20-11-05 16.44 skrev Ole Sørensen følgende:

> http://holidayoem.com/

Ja, det ligner ethvert andet link. Nå, spøg til side. Jeg har ikke hørt,
at Microsoft sælger Windows via download og uden et fysisk bevis.
Troværdigheden øges nok heller ikke meget af det faktum, at siden blev
oprettet den 8. november.

http://www.dnsstuff.com/tools/whois.ch?ip=holidayoem.com

Jeg vil gætte på, at hvis man er "heldig", kan man få lov at downloade
en piratkopi efter at have betalt. Sandsynligvis får man dog ikke andet
end en lang næse. Microsoft og de andre programproducenter, hvis
produkter tilbydes via siden, vil sikkert gerne informeres.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs
også et interview med en af superbrugerne.
http://kimludvigsen.dk

Peter Lykkegaard (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 20-11-05 17:31

"Kim Ludvigsen" wrote

> Microsoft og de andre programproducenter, hvis produkter tilbydes via
> siden, vil sikkert gerne informeres.
>
Nok nemmest med en mail til BSA
http://www.bsa.org/

Besparelser på op til $8000, lol

- Peter



Povl H. Pedersen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 20-11-05 18:08

In article <4380a29d$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kim Ludvigsen wrote:
> Den 20-11-05 16.44 skrev Ole Sørensen følgende:
>
>> http://holidayoem.com/
>
> Ja, det ligner ethvert andet link. Nå, spøg til side. Jeg har ikke hørt,
> at Microsoft sælger Windows via download og uden et fysisk bevis.
> Troværdigheden øges nok heller ikke meget af det faktum, at siden blev
> oprettet den 8. november.
>
> http://www.dnsstuff.com/tools/whois.ch?ip=holidayoem.com
>
> Jeg vil gætte på, at hvis man er "heldig", kan man få lov at downloade
> en piratkopi efter at have betalt. Sandsynligvis får man dog ikke andet
> end en lang næse. Microsoft og de andre programproducenter, hvis
> produkter tilbydes via siden, vil sikkert gerne informeres.

Hvis man her køber en billig kopi, er det så hæleri ? Eller alene brud
på lov om ophavsret ?

Eller er vi ovre, hvor man som hos allmp3.com som forbruger kan købe
det lovligt, da den erhvervsdrivende der sælger softwaren erklærer
at det er lovligt ?

Jeg vil mene der er en forskel på dette site, og så Kazaa hvor man ved
det er ulovligt.

Kim Ludvigsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 20-11-05 18:37

Den 20-11-05 18.07 skrev Povl H. Pedersen følgende:

> Hvis man her køber en billig kopi, er det så hæleri ? Eller alene brud
> på lov om ophavsret ?

Jeg har som sagt på fornemmelsen, at man slet ikke får noget (ud over
den lange næse). Det kan vist kun være hæleri, hvis der er tale om en
stjålen vare.

> Eller er vi ovre, hvor man som hos allmp3.com som forbruger kan købe
> det lovligt, da den erhvervsdrivende der sælger softwaren erklærer
> at det er lovligt ?

Jeg er ikke enig i, at det er lovligt at købe hos allmp3.com, blot fordi
sitet siger, det er lovligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs
også et interview med en af superbrugerne.
http://kimludvigsen.dk

JL (20-11-2005)
Kommentar
Fra : JL


Dato : 20-11-05 18:46


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
news:4380b44d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> Jeg er ikke enig i, at det er lovligt at købe hos allmp3.com, blot fordi
> sitet siger, det er lovligt.
>

Nej, men kulturministeriet siger også det er lovligt.



Kim Ludvigsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 20-11-05 19:13

Den 20-11-05 18.45 skrev JL følgende:

>>Jeg er ikke enig i, at det er lovligt at købe hos allmp3.com, blot fordi
>>sitet siger, det er lovligt.
>
> Nej, men kulturministeriet siger også det er lovligt.

Har du et link? Kulturministeriet har sagt, at forbrugeren ikke har
undersøgelsespligt. Det er ikke det samme som at sige, det er lovligt.

Jeg er for øvrigt ikke så sikker på, at Kulturministeriet har ret i
denne sag, men det må en fremtidig sag vise.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.
http://kimludvigsen.dk

Povl H. Pedersen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 20-11-05 21:44

In article <4380bc9a$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kim Ludvigsen wrote:
> Den 20-11-05 18.45 skrev JL følgende:
>
>>>Jeg er ikke enig i, at det er lovligt at købe hos allmp3.com, blot fordi
>>>sitet siger, det er lovligt.
>>
>> Nej, men kulturministeriet siger også det er lovligt.
>
> Har du et link? Kulturministeriet har sagt, at forbrugeren ikke har
> undersøgelsespligt. Det er ikke det samme som at sige, det er lovligt.
>
> Jeg er for øvrigt ikke så sikker på, at Kulturministeriet har ret i
> denne sag, men det må en fremtidig sag vise.

Jeg er enig i, at forbruger ikke kan have ansvar for hvad erhvervsdrivende
gør for at skaffe musikken. Og når man ovenikøbet kan læse i dagspressen,
at musikbranchen kæmper for at lukke hullet i den russiske lovgivning,
så er der ingen tvivl om at det er lovligt.

Jeg ved ikke om man kunne købe piratsoftware lovligt i lande der ikke
har tiltrådt den internationale ophavsretslov. Kopien er jo lovlig i
landet.

Lars Knudsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 20-11-05 17:22

Hej,

On Sun, 20 Nov 2005 16:44:37 +0100, "Ole Sørensen"
<sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> wrote:

>http://holidayoem.com/

Nej.


** Lars


Snuden (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 20-11-05 17:27

On Sun, 20 Nov 2005 16:44:37 +0100, "Ole Sørensen"
<sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> wrote:

>http://holidayoem.com/
>
Lovligt: Næppe, omend jeg ikke ved det med 100% sikkerhed, men alene
sætningen "You will not be able to get a technical support and
different rebates from the manufacturer" får alle alarmklokkerne til
at ringe hos mig.

Hvis man så borer lidt yderligere i selve domæne-navnet
"holidayoem.com" er der yderligere grund til at blive nervøs.
Whois-opslag hos http://www.networksolutions.com/whois/index.jhtml
returnerer en registrant ved navn Capital Networks PTY LTD. Dejligt
intetsigende navn. IP-adressen er angivet som 1.1.1.1, men IP-området
1.0.0.0-1.255.255.255 er foreløbig reserveret hos IANA, og benyttes
mig bekendt ikke offentligt - jeg har i hvert fald aldrig set det
brugt.

Hvis man så laver en PING eller NSLOOKUP af holidayoem.com bliver det
endnu værre. PING HOLIDAYOEM.COM og NSLOOKUP HOLIDAYOEM.COM returnerer
IP-adressen 193.238.120.7. Et Whois-opslag på den IP-adresse hos
http://www.ripe.net/whois returnerer en registrant ved navn
"Polivektor Techical", som er hjemhørende i Moskva.

Jeg synes det stinker langt væk af fup og svindel.
--
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Andy (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 20-11-05 20:39

>Ser dette lovligt ud?

Nej! Det circus har dog kørt siden 2001, og typisk eksisterer siden kun i et
par mdr, hvorefter den genopstår under nyt navn og med let ændret tekst.

Du får mulighed for at hente en ulovlig kopi af en speciel virksomhedsudgave
af programmet som ikke skal registreres. Det betyder at du ikke lovligt kan
skaffe opdateringer og at du kan risikere at det kræver specielle
opdateringer til din version(At den normale opdatering som kan findes på
nettet f.eks. ikke kan benyttes til din udgave).

Læg mærke til at uanset hvordan sælger præsenterer sagen, så betaler du
altså blot for at få adgang til en ulovlig kopi af programmet som ligger på
en server i udlandet. Hvis du altså overhovedet får det, for det plejer at
gå igennem østeuropa og så er det mere sandsynligt at det blot er en
interessant måde at få dig til at oplyse kortnummer og udløbsdato på.

Andy



jce (21-11-2005)
Kommentar
Fra : jce


Dato : 21-11-05 00:46


"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4380d098$0$168$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >Ser dette lovligt ud?
>
> Nej! Det circus har dog kørt siden 2001, og typisk eksisterer siden kun i
> et
> par mdr, hvorefter den genopstår under nyt navn og med let ændret tekst.
>
> Du får mulighed for at hente en ulovlig kopi af en speciel
> virksomhedsudgave
> af programmet som ikke skal registreres. Det betyder at du ikke lovligt
> kan
> skaffe opdateringer og at du kan risikere at det kræver specielle
> opdateringer til din version(At den normale opdatering som kan findes på
> nettet f.eks. ikke kan benyttes til din udgave).
>
> Læg mærke til at uanset hvordan sælger præsenterer sagen, så betaler du
> altså blot for at få adgang til en ulovlig kopi af programmet som ligger
> på
> en server i udlandet. Hvis du altså overhovedet får det, for det plejer at
> gå igennem østeuropa og så er det mere sandsynligt at det blot er en
> interessant måde at få dig til at oplyse kortnummer og udløbsdato på.
>
> Andy
>
>Ja, hold dig fra det.. det er en Hoax.. de tager dig bagi.. Har set
>lignende sider hvor folk gir dem penge og de får intet igen... I visse
>sager blir folk endda rippet efterfølgende! Desuden tror jeg også at der
>står et sted i Microsofts Slutbruger licens at din version skal købes i DK
>hvis du bor der... Så tror kun der er en vej, og det er www.edbpriser.dk.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste