/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olieskum/snask ??
Fra : NielSV650


Dato : 14-11-05 08:13

Hej ng,

Jeg har mekket lidt SV'er på det seneste. I udlugtningsslangen til
krumtaphuset fandt jeg noget næsten hvidt snask. Det ser lidt underligt ud
:-/
Olieproppen og koblingsdækslet (se billede) var også "fyldt" med det.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=12772&m=full

Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre det?


--
Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158



 
 
Michael Brock (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Michael Brock


Dato : 14-11-05 08:26

Hej Niels..

Jeg havde engang en honda cb 550 som
lavede noget lign. og det var fordi der var vand i olien
ikke særlig godt..Men jeg aner ikke hvad du skal gøre..

Mic


"NielSV650" <s991793@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:437838f6$0$47014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ng,
>
> Jeg har mekket lidt SV'er på det seneste. I udlugtningsslangen til
> krumtaphuset fandt jeg noget næsten hvidt snask. Det ser lidt underligt ud
> :-/
> Olieproppen og koblingsdækslet (se billede) var også "fyldt" med det.
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=12772&m=full
>
> Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre det?
>
>
> --
> Niels
> S FAU himmelblau
> http://dfmc.dk/158
>
>



Torben Scheel (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-11-05 10:47

NielSV650 wrote:
> Hej ng,
>
> Jeg har mekket lidt SV'er på det seneste. I udlugtningsslangen til
> krumtaphuset fandt jeg noget næsten hvidt snask. Det ser lidt underligt ud
> :-/
> Olieproppen og koblingsdækslet (se billede) var også "fyldt" med det.
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=12772&m=full
>
> Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre det?
>
>
Har du kørt forbi Wonderbar fornylig? Den har da fornøjet sig

Nej, det er majonæse (på fagsprog - derfor ikke mayonnaise), og kommer
af vand i olien. Er der kun lidt er det "nok" ikke andet end
kondensvand. Rens det hele ud, skift olien og kør et par lange ture - er
der meget igen er det sikkert en læk mellem køle- og smøresystem -
f.eks. en defekt toppakning.

--
vh
Torben

Squish (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 14-11-05 13:11

Torben Scheel wrote:
> NielSV650 wrote:

>> Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre det?

> Nej, det er majonæse (på fagsprog - derfor ikke mayonnaise), og kommer
> af vand i olien.

Det' da det samme! http://korpus.dsl.dk/korpus2000/stavning.php?lang=dk

--
Squish
VFR750F
CB400F

Torben Scheel (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-11-05 13:11

Squish wrote:

>> Nej, det er majonæse (på fagsprog - derfor ikke mayonnaise), og kommer
>> af vand i olien.
>
> Det' da det samme! http://korpus.dsl.dk/korpus2000/stavning.php?lang=dk
>
Nixen - du får _aldrig_ en mekaniker til at æde mayonnaise eller sauce.
Den står på majonæse og sovs.

--
vh
Torben

Henrik Nielsen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 14-11-05 10:55

"Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre det?"

Du har vand i olien. Sikkert "bare" kondens. Kør en god lang tur, så den
bliver godt gennem varm, så fordamper vandet. Det er derfor det er vigtigt
at skifte olie før vinteropbevaring.....

Men hold lige øje med kølervæsken... Hvis det svinder af den, er der noget
galt....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



KværnMaster (14-11-2005)
Kommentar
Fra : KværnMaster


Dato : 14-11-05 16:50

Men hvis det fordamper ved en god lang tur, er det vel ikke nødvendigt at
skifte olie inden vinteropbevaringen?

Jeg fik skiftet olie og filter i maj - og har ikke lyst til at skifte igen.
Jeg kørte turen Odense-Nyborg-Odense med god hane i søndags (og vi taler
stram rulle!), så det burde vel være OK at den står i ca. 3 måneder nu??

KværnMaster

Henrik Nielsen wrote:
> "Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre
> det?"
>
> Du har vand i olien. Sikkert "bare" kondens. Kør en god lang tur, så
> den bliver godt gennem varm, så fordamper vandet. Det er derfor det
> er vigtigt at skifte olie før vinteropbevaring.....
>
> Men hold lige øje med kølervæsken... Hvis det svinder af den, er der
> noget galt....



Claus Rittig (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-11-05 17:06

"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4378b22a$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Men hvis det fordamper ved en god lang tur, er det vel ikke nødvendigt at
> skifte olie inden vinteropbevaringen?

> Henrik Nielsen wrote:
> > "Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre
> > det?"

> > Du har vand i olien. Sikkert "bare" kondens. Kør en god lang tur, så
> > den bliver godt gennem varm, så fordamper vandet. Det er derfor det
> > er vigtigt at skifte olie før vinteropbevaring.....

Det har du nemlig ret i KværnMaster! Og som du kan se af læsbarheden af
dette indlæg, så skal du lige øve dig lidt på citatteknik, det er beskrevet
her:
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kør en lang tur inden opstaldning, så er kondensvandet fordampet, det er
ikke derfor man skal skifte olie før vinteropstaldningen! Grunden er i
stedet syreophobninger i gammel, slidt olie. Er olien nogenlunde frisk, er
det ligemeget, men har du kørt hele sæsonen på din olie, så er der nok en
del syre-rester i den, og de kan være hårde ved lejer og alu, men der skal
nu NOGEN vintre med MEGET slidt olie til at tage livet af din cykel

Snaks (Majonæse) i motorudluftningen kan man ikke undgå! Det dannes
naturligt af kondensvand, og det skal jo udskilles et eller andet sted.
Nogle cykler har ligefrem et lille filter, der sorterer majonæsen fra, og
sender den i et separat rør, og overskydende olie op i fx. luftfilterkassen.
Slangen med majonæse skal tømmes jævnligt, for den er typisk lukket med en
prop. I disse miljørigtige tider må man nemlig ikke (som i gamle dage) bare
lade det dryppe nedenud og dermed tømme sig selv.

> > Men hold lige øje med kølervæsken... Hvis det svinder af den, er der
> > noget galt....

Hvis vand i olien skyldes utæthed i kølesystemet kan det ses på andre måder.
Olien bliver grålig, fordi den optager meget vand (og dette er skadeligt for
motoren i længden), og der vil ofte også komme olieperler i kølevandet. Det
har intet med "snask" at gøre, det er langt voldsommere.

Rittig



KværnMaster (14-11-2005)
Kommentar
Fra : KværnMaster


Dato : 14-11-05 22:33

[SNIP]
>
> Det har du nemlig ret i KværnMaster! Og som du kan se af læsbarheden
> af dette indlæg, så skal du lige øve dig lidt på citatteknik, det er
> beskrevet her:
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
[SNIP]

Sorry, du har ret, det skal ikke gentage sig - jeg har nu læst nævnte HP :-/

KværnMaster




J. Jørgensen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : J. Jørgensen


Dato : 14-11-05 16:34


"NielSV650" <s991793@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:437838f6$0$47014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ng,
>
> Jeg har mekket lidt SV'er på det seneste. I udlugtningsslangen til
> krumtaphuset fandt jeg noget næsten hvidt snask. Det ser lidt underligt ud
> :-/
> Olieproppen og koblingsdækslet (se billede) var også "fyldt" med det.
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=12772&m=full
>
> Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre det?
>
>
> --
> Niels
> S FAU himmelblau
> http://dfmc.dk/158
>
>
Hej Niels
I bedste fald er det bare fordi du har kørt nogle småture uden rigtig
gennemvarm motor.
Derved kan der dannes lidt kondensvand i olien.
Ellers er det en sprungen toppakning.

Hilsen
Jørgen



Claus Rittig (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-11-05 17:07

> I bedste fald er det bare fordi du har kørt nogle småture uden rigtig
> gennemvarm motor.
> Derved kan der dannes lidt kondensvand i olien.
> Ellers er det en sprungen toppakning.

Eller defekt cimmering ved drivaksel til oliepumpe, eller for meget kørsel i
vandløb og/eller hav.
Jeg har personligt oplevet det hele

Rittig



Ulvir (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 15-11-05 02:11

Claus Rittig wrote:

> Eller defekt cimmering ved drivaksel til oliepumpe, eller for meget
> kørsel i vandløb og/eller hav.
> Jeg har personligt oplevet det hele
>
> Rittig

Hvordan er det at køre i havet? Er du en rittig Salty Dog?



Claus Rittig (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-11-05 20:24

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43793569$0$8872$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Claus Rittig wrote:
>
> > Eller defekt cimmering ved drivaksel til oliepumpe, eller for meget
> > kørsel i vandløb og/eller hav.
> > Jeg har personligt oplevet det hele
> >
> > Rittig
>
> Hvordan er det at køre i havet? Er du en rittig Salty Dog?

Det er som at køre i alt andet vand: Det kræver en fast hånd. Og det går
langsomt. Ellers vælter der nemlig kaskader af vand ind over een, og man kan
bliver MEGET våd på ganske få sekunder.

Jeg har kørt så meget i saltvand, at mit stel rustede op indefra - jeg var
altid omhyggelig med at skylle saltet af når jeg kom hjem, men det faldt mig
ikke lige ind at der var saltvand INDE i stellet. Men det var der altså.

Jeg har engang mistet en hjem til havet. Jeg var kommet ud hvor jeg ikke
kunne bunde (ja, altså, ikke bogstaveligt, vel?), men jeg var kommet så
langt ud, at en bølge skyllede hen over tanken, og så var der så meget
sideværts tryk på motorcyklen, at jeg måtte ned at ligge. I kampen for at
komme op igen, og få cyklen med, var hjelmen i vejen, så den måtte jeg
smide. Jeg kørte altid med en lille rød badeand limet ovenpå min hjelm, så
det føltes lidt som om jeg bare satte min and fri. Det var en rørende
oplevelse. Jeg fik også tårer i øjnene da jeg fik Falck regningen på
bjergning og hjemtransport af motorcyklen...

Rittig
(Som har KØRT ud til og rundt på mågeøen ved Skagens Gren)



Torben Scheel (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-11-05 22:05

Claus Rittig wrote:

> Jeg har engang mistet en hjem til havet. Jeg var kommet ud hvor jeg ikke
> kunne bunde (ja, altså, ikke bogstaveligt, vel?), men jeg var kommet så
> langt ud, at en bølge skyllede hen over tanken, og så var der så meget
> sideværts tryk på motorcyklen, at jeg måtte ned at ligge. I kampen for at
> komme op igen, og få cyklen med, var hjelmen i vejen, så den måtte jeg
> smide. Jeg kørte altid med en lille rød badeand limet ovenpå min hjelm, så
> det føltes lidt som om jeg bare satte min and fri. Det var en rørende
> oplevelse. Jeg fik også tårer i øjnene da jeg fik Falck regningen på
> bjergning og hjemtransport af motorcyklen...
>
> Rittig
> (Som har KØRT ud til og rundt på mågeøen ved Skagens Gren)
>
>
Er du _sikker_ på at du ikke skulle kontakte en sejlklub?

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste