/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Startproblem
Fra : KværnMaster


Dato : 08-11-05 18:14

Hej NG, min Suzuki GSX 750F '92 har været sløvt startende her på det sidste,
og til morgen lykkedes det mig ikke at få liv i den.

Der er strøm nok på, og startmotoren snurrer, men den starter ikke. Fuld
choker, ingen gas (som jeg plejer). På et tidspunkt skød den bagud, jeg
slap startknappen, og da jeg prøvede igen skød den ikke mere, men stadig
ingen reaktion.

½ fuld tank, og ved sidste tankning fik den karburator sprit. Det er ca. en
uge siden, jeg sidst har kørt. Dødemandsknap osv. er checket

Det store spørgsmål er: Hvad nu? Jeg er ikke teknisk inde i tingene, og har
f.eks. ikke prøvet at tage tanken af osv. Kan dog tage batteriet af, så det
gør jeg i aften, og sætter det til opladning - det løb tør til sidst.

Kan jeg evt. løbe den igang, jeg bor ved en lille, svagt hældende bakke, ca.
150 meter, så den kan godt få lidt fart på... Er det så 2. gear, og koble
blidt ind, med/uden gas/choker, eller hur?

Nogen idéer/forslag? Den skal bare køre en god lang tur, og til sidst på
tanken og fyldes op for vinteren.

På forhånd tak

Mvh. Jan

--
Suzuki GSX 750 F '92 Pearl Black...
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=467



 
 
mlt (08-11-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 08-11-05 22:44

Det er jo nok enten brændstofsproblem eller tændingsproblem... Eller noget
andet mere eller mindre alvorligt. Men prøv dette først:
1) Af med tændrørerne og kikke om de er våde, sodede eller grå og tørre og
om afstanden er OK.
Hvis de er tørre er der nok ikke brændstof til cylindrene:
Brændstofsproblemet checkes ved at du skruer tændrørerne af, hælder en sjat
benzin i alle cylindre, skruer tændrør på igen med hætter, og forsøger at
starte igen.
Starter den kortvarigt, er det helt sikkert brændstofstilførslen det er galt
med.
Check om der kommer benz ud af hanen under tanken. Af med benz slangen og
åbne for tanken. Er der hul igennem??? Hvis der er det, så stopper flowet jo
længere nede omkring karburatorerne.
Du kan selv rense karburatorerne, men måske du skulle tage den til en mekker
og få den renset.

Er tændrørerne derimod våde, aftørres de. Check tændingen på dem ved at give
siden af tændrørerne stel på topstykket og kør kort starteren. Ses en gnist
på tændrøret er det jo så heller ikke tændingen det er galt med. Er der
ingen gnist er det jo tændingsproblem. Skift tændrørerne og prøv igen.
Ellers er det nok en tur til mekker med dyret, da du skriver du ikke er
teknisk inde i tingene... Det kan jo være kompressionsproblemer, utætte
pakninger eller...??

Held og lykke.

*Med venstre fra styret*
Mikker

----- Original Message -----
From: "KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Tuesday, November 08, 2005 6:13 PM
Subject: Startproblem


> Hej NG, min Suzuki GSX 750F '92 har været sløvt startende her på det
sidste,
> og til morgen lykkedes det mig ikke at få liv i den.
>
> Der er strøm nok på, og startmotoren snurrer, men den starter ikke. Fuld
> choker, ingen gas (som jeg plejer). På et tidspunkt skød den bagud, jeg
> slap startknappen, og da jeg prøvede igen skød den ikke mere, men stadig
> ingen reaktion.
>
> ½ fuld tank, og ved sidste tankning fik den karburator sprit. Det er ca.
en
> uge siden, jeg sidst har kørt. Dødemandsknap osv. er checket
>
> Det store spørgsmål er: Hvad nu? Jeg er ikke teknisk inde i tingene, og
har
> f.eks. ikke prøvet at tage tanken af osv. Kan dog tage batteriet af, så
det
> gør jeg i aften, og sætter det til opladning - det løb tør til sidst.
>
> Kan jeg evt. løbe den igang, jeg bor ved en lille, svagt hældende bakke,
ca.
> 150 meter, så den kan godt få lidt fart på... Er det så 2. gear, og koble
> blidt ind, med/uden gas/choker, eller hur?
>
> Nogen idéer/forslag? Den skal bare køre en god lang tur, og til sidst på
> tanken og fyldes op for vinteren.
>
> På forhånd tak
>
> Mvh. Jan
>
> --
> Suzuki GSX 750 F '92 Pearl Black...
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=467
>
>



Armand (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-05 01:20

KværnMaster wrote:
> Hej NG, min Suzuki GSX 750F '92 har været sløvt startende her på det sidste,
> og til morgen lykkedes det mig ikke at få liv i den.
>
> Der er strøm nok på, og startmotoren snurrer, men den starter ikke. Fuld
> choker, ingen gas (som jeg plejer). På et tidspunkt skød den bagud, jeg
> slap startknappen, og da jeg prøvede igen skød den ikke mere, men stadig
> ingen reaktion.
>
> ½ fuld tank, og ved sidste tankning fik den karburator sprit. Det er ca. en
> uge siden, jeg sidst har kørt. Dødemandsknap osv. er checket
>
> Det store spørgsmål er: Hvad nu? Jeg er ikke teknisk inde i tingene, og har
> f.eks. ikke prøvet at tage tanken af osv. Kan dog tage batteriet af, så det
> gør jeg i aften, og sætter det til opladning - det løb tør til sidst.
>
> Kan jeg evt. løbe den igang, jeg bor ved en lille, svagt hældende bakke, ca.
> 150 meter, så den kan godt få lidt fart på... Er det så 2. gear, og koble
> blidt ind, med/uden gas/choker, eller hur?
>

Det skulle være enkelt at løbe den igang når det går ned af bakke, så
prøv bare dét. Men spar dig besværet hvis akkumulatoren er helt drænet!

Omkring dit problem, så er jeg sikker på at akkumulatoren ikke er så
ilter som du tror og endelig har tabt den sidste tilstrækkelighed til
den faldende efterårs-temperatur!
Prøv at få et par startkabler fra et bilbatteri koblet på Zuki'en og du
vil sikkert opleve at fuld strømstyrke får starteren til at snurre
lystigere, såvel som at tændingen slår motoren igang
Holder min hårdt prøvede krystalkugle stik herom, er det enkelt at
skifte batteriet (som reelt set er en almindelig (langtids)sliddel) ud
og genvinde en letstartende model. Men lige dét ville være dumt at gøre
her én tur inden lavsæson-opstaldningen, så løb den igang de sidste par
gange (med varm motor og batteri (generatorens opladning medfører varme
i akkumulatoren) vil den givetvis stadig kunne (gen)starte!) og bryg
vinteren til at holde øje med det absolut bedste tilbud på en ny
akkumulator :-|

--
Armand.

Jan Bachman (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 10-11-05 16:58

On Wed, 09 Nov 2005 01:20:09 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Omkring dit problem, så er jeg sikker på at akkumulatoren ikke er så
>ilter som du tror og endelig har tabt den sidste tilstrækkelighed til
>den faldende efterårs-temperatur!

Jeg har et tilsvarende problem med min Dragstar 1100. De sidste 2-3
skyfrie kolde morgener har den været tæt på umulig at få i gang. Det
er kommet pludseligt. Når jeg trykker på starteren så kører tændingen
kun et par omgange, stopper, og siger en masse hurtige klikkelyde
efter hinanden. Den vil slet ikke med choker. Uden choker har jeg fået
den til at tænde efter 15-20 forsøg. Når den først er kørt varm så er
der ingen problemer med tænding.

Der er strøm på batteriet, da lyset virker, men det kan måske ikke
bruges som indikator for noget? Jeg prøvede her natten over at have
oplader på batteriet (Optimate3-oplader). Den lyste gul for afladet i
går, og grøn for opladt her til morgen, men der var ingen gevinst ved
start af MC alligevel.

Lyder det som et batteri der skal skiftes? Maskinen er fra 99. Jeg fik
den sidste år med 4.800 km på bagen, og har trillet små 9.000 km i
denne sæson. Så vidt jeg ved har batteriet aldrig været skiftet.

/Jan

Armand (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-11-05 23:24

Jan Bachman wrote:
> On Wed, 09 Nov 2005 01:20:09 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>
>>Omkring dit problem, så er jeg sikker på at akkumulatoren ikke er så
>>ilter som du tror og endelig har tabt den sidste tilstrækkelighed til
>>den faldende efterårs-temperatur!
>
>
> Jeg har et tilsvarende problem med min Dragstar 1100. De sidste 2-3
> skyfrie kolde morgener har den været tæt på umulig at få i gang. Det
> er kommet pludseligt. Når jeg trykker på starteren så kører tændingen
> kun et par omgange, stopper, og siger en masse hurtige klikkelyde
> efter hinanden. ...... Når den først er kørt varm så er
> der ingen problemer med tænding.
> Der er strøm på batteriet, da lyset virker, men det kan måske ikke
> bruges som indikator for noget? Jeg prøvede her natten over at have
> oplader på batteriet (Optimate3-oplader). Den lyste gul for afladet i
> går, og grøn for opladt her til morgen, men der var ingen gevinst ved
> start af MC alligevel.
> Lyder det som et batteri der skal skiftes? Maskinen er fra 99. ....
> med 4.800 km på bagen + 9.000 ......Så vidt jeg ved har batteriet
> aldrig været skiftet.

At laderen melder "opladet" betyder blot at batteriet ikke kan tage imod
mere, og ikke at det er ladet op til 100% af den nominelle ydelse!
Et halvfærdigt batteris problem er netop at kapaciteten ikke længere er
som da det var nyt - Og det gælder så også lige efter opladning, men
specielt ved faldende temperaturer

Brug start-kabel tricket som af mig tidligere omtalt og erfar hvor meget
mere punch der er ved fuld strømforsyning, hvorved motorcyklens eget
batteri pludselig kan blegne betragteligt i forhold til

--
Armand.

KværnMaster (11-11-2005)
Kommentar
Fra : KværnMaster


Dato : 11-11-05 20:46

Hej alle, Armand har ret! Længere oppe i tråden fik jeg det råd, at der
skulle være fuld hammer på et batteri, for at få kværnen i gang. Min kunne
snurre i ca. 6 x 10 sek, så var batteriet fladt. Jeg har netop (fredag kl.
20) sat det fuldt opladede batteri på min GSX 740 '92, og til min store
overraskelse (og KÆMPE glæde!!) startede den helt uden choker, efter max 1
sekund!!

Batteriet var løbet fuldstændig tør for væske, så efter at være tanket op,
havde det åbenbart punch nok til at få liv i bæstet.

Det undrer mig blot, at der ikke - som jeg havde det på mine gamle biler -
blot skulle lidt strøm til, når bare startmotoren kunne snurre, var det
nok!?? Er det nødvendigt, at den på en MC skal snurre med en vis hastighed,
for at starte cyklen?

Spøjst - men bare det virker. Så hvis dit batteri er halvdødt, så er kabler
nok en super idé.

Held og lykke!

Jan

PS: Tak for dit gode råd Armand!!!

Armand wrote:
> Jan Bachman wrote:
>> On Wed, 09 Nov 2005 01:20:09 +0100, Armand
>> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>>
>>> Omkring dit problem, så er jeg sikker på at akkumulatoren ikke er så
>>> ilter som du tror og endelig har tabt den sidste tilstrækkelighed
>>> til den faldende efterårs-temperatur!
>>
>>
>> Jeg har et tilsvarende problem med min Dragstar 1100. De sidste 2-3
>> skyfrie kolde morgener har den været tæt på umulig at få i gang. Det
>> er kommet pludseligt. Når jeg trykker på starteren så kører tændingen
>> kun et par omgange, stopper, og siger en masse hurtige klikkelyde
>> efter hinanden. ...... Når den først er kørt varm så er
>> der ingen problemer med tænding.
>> Der er strøm på batteriet, da lyset virker, men det kan måske ikke
>> bruges som indikator for noget? Jeg prøvede her natten over at have
>> oplader på batteriet (Optimate3-oplader). Den lyste gul for afladet i
>> går, og grøn for opladt her til morgen, men der var ingen gevinst ved
>> start af MC alligevel.
>> Lyder det som et batteri der skal skiftes? Maskinen er fra 99. ....
> > med 4.800 km på bagen + 9.000 ......Så vidt jeg ved har batteriet
> > aldrig været skiftet.
>
> At laderen melder "opladet" betyder blot at batteriet ikke kan tage
> imod mere, og ikke at det er ladet op til 100% af den nominelle
> ydelse!
> Et halvfærdigt batteris problem er netop at kapaciteten ikke længere
> er som da det var nyt - Og det gælder så også lige efter opladning,
> men specielt ved faldende temperaturer
>
> Brug start-kabel tricket som af mig tidligere omtalt og erfar hvor
> meget mere punch der er ved fuld strømforsyning, hvorved motorcyklens
> eget batteri pludselig kan blegne betragteligt i forhold til



Hekto (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-11-05 21:14

> Det undrer mig blot, at der ikke - som jeg havde det på mine gamle
> biler -
> blot skulle lidt strøm til, når bare startmotoren kunne snurre, var
> det
> nok!?? Er det nødvendigt, at den på en MC skal snurre med en vis
> hastighed,
> for at starte cyklen?

Næ - problemet er at spændingen trækkes så langt ned at der ikke er nok
til en ordentlig gnist!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Armand (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-05 00:17

Hekto wrote:
>> Det undrer mig blot, at der ikke - som jeg havde det på mine gamle
>> biler -
>> blot skulle lidt strøm til, når bare startmotoren kunne snurre, var det
>> nok!?? Er det nødvendigt, at den på en MC skal snurre med en vis
>> hastighed,
>> for at starte cyklen?
>
>
> Næ - problemet er at spændingen trækkes så langt ned at der ikke er nok
> til en ordentlig gnist!
>

Jup!
DStart motoren er marginalt mindre end en bils, hvorimod batteriet er
absolut minimeret i størrelse/kapacitet. Hvis blot det tvinges lidt i
knæ, så er balladen der: starteren tager næsten al strømmen og tændingen
klarer sig dårligt med de resterende 8-10V - At der starteren samtidig
kun magter at levere sparsomt med rotationer på motoren forstærker
problemet

Tilbage til den gamle GSX'er:
Indtil for nyligt var Suzukis ladesystem notorisk primitivt og har været
årsag til adskillige elektriske nedbrud, så det er naivt at tro at syren
bare lige var fordampet ved et tilfælde!

Først og fremmest bør du oplade batteriet helt og måle spændingen på det
lige erfter endt opladning, samt efter et døgns henstående ubrugt: Hvis
spændingen falder markant blot ved at stå unden lader monteret er det en
sikker indikation på at det ikke er sidste gang du har problemer med
manglende strøm og et nyt vil gavne din dagligdag. Batteriet er i den
sidste ende alligevel blot en udskiftnings-del og efter at have været
kørt tørt må det i grunden antages at være færdigt :-|

Næste primi-test er at måle med hvilken spænding at motorcyklen lader på
det frisktopladede batteri: Såvel manglende ladning (=12V over polerne),
som for meget ladning (over 14,5V over polerne) er kritisk og tyder på
sammenbrud i ladereguleringen!
Hvis generatoren pumper langt over 14 volt i batteriet er det spild af
penge at købe sig et nyt, derved at dét også vil blive knækket inden længe.

Uanset hvad, så har du (måske) lært at kontrol af syrestand er en
detalje på uge-checklisten (i forbindelse med vask?)!?

--
Armand.

Jan Bachman (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 13-11-05 12:22

On Thu, 10 Nov 2005 23:24:06 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Brug start-kabel tricket som af mig tidligere omtalt og erfar hvor meget
>mere punch der er ved fuld strømforsyning, hvorved motorcyklens eget
>batteri pludselig kan blegne betragteligt i forhold til

Jeg turde nu ikke det med bilbatteriet, men var nede hos Aagesen og
købe et nyt batteri (1400 kr brr). En tur i opladeren og alt er som
det skal være. Trille startede med glæde første gang

/Jan

Armand (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-05 22:41

Jan Bachman wrote:
> On Thu, 10 Nov 2005 23:24:06 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>
>>Brug start-kabel tricket som af mig tidligere omtalt og erfar hvor meget
>>mere punch der er ved fuld strømforsyning, hvorved motorcyklens eget
>>batteri pludselig kan blegne betragteligt i forhold til
>
>
> Jeg turde nu ikke det med bilbatteriet,

Turde??

> ........men var nede hos Aagesen og købe et nyt batteri (1400 kr brr).

Jo tak!
Til den pris kan man nærmest montere et friskt fra T-hansen/Louis hvert
forår

> En tur i opladeren og alt er som det skal være. Trille startede med
> glæde første gang

Ergo: Akkumulatoren vár træt!
Og dog: Har du målt hvor mange volt der lades med under kørsel (á over
3.000rpm)?

--
Armand.

Hekto (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-11-05 23:24

> Jo tak!
> Til den pris kan man nærmest montere et friskt fra T-hansen/Louis
> hvert forår

Ja, det må da være med monteribg og vinteropbevaring!
Så hellere et fra TH der holder i 3 år, og så bare bliver skiftet ud.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Jan Bachman (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 14-11-05 15:37

On Sun, 13 Nov 2005 22:41:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Turde??

Ja, der stod 60 ampere på bilbatteriet. Min sikring til starteren er
på 30 ampere. Jeg kan ikke huske fra min skoleelektronik om det
betyder noget

>Jo tak!
>Til den pris kan man nærmest montere et friskt fra T-hansen/Louis hvert
>forår

Det kan der nok være noget om. Jeg kan se at et gel-batteri koster
1000kr hos Louis, men med den vægt det har, så sender de det nok ikke
med brevdue

>Ergo: Akkumulatoren vár træt!

Jeps. Tak for rådene.

>Og dog: Har du målt hvor mange volt der lades med under kørsel (á over
>3.000rpm)?

Nej, men det bliver nok heller ikke aktuelt, da maskinen snart skal
sælges. Jeg har set mig lun på en Wildstar i Holland

/Jan

Orla Pedersen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 14-11-05 15:53

Jan Bachman wrote:

> On Sun, 13 Nov 2005 22:41:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:

>>Turde??

> Ja, der stod 60 ampere på bilbatteriet. Min sikring til starteren er
> på 30 ampere. Jeg kan ikke huske fra min skoleelektronik om det
> betyder noget

Betyder ingenting, og sikringen til starteren er _ikke_ 30 A, normalt er
der ingen sikring til starteren. Sikringen er til resten af elnettet.


>>Og dog: Har du målt hvor mange volt der lades med under kørsel (á over
>>3.000rpm)?

> Nej, men det bliver nok heller ikke aktuelt, da maskinen snart skal
> sælges. Jeg har set mig lun på en Wildstar i Holland

Flot ! Håber køberen er en der kan tampe dig godt og grundigt :-|

mvh
Orla




Jan Bachman (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 14-11-05 16:44

On Mon, 14 Nov 2005 14:52:40 +0000 (UTC),
o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:

>Flot ! Håber køberen er en der kan tampe dig godt og grundigt :-|

Hvad mener du dog med det? Der er da intet uærligt på spil. Maskinen
er fra 99, har kørt 14000 km, og har splinternyt batteri, da det gamle
næppe har været skiftet, og havde alderen til at stå af. Jeg hentede
maskinen i Sydtyskland sidste vinter med kun 4800 på klokken.

Jeg aner ikke engang hvordan jeg skulle kunne måle opladerevnen. Hvis
det kræver at jeg skal på vej, så er den mulighed lukket nu, da
frosten/salten kommer de næste dage, og maskinen bliver i garagen.

Set med mine øjne så var batteriet seks år gammelt, og har måske
heller ikke været holdt opladt de første fem år af sin levetid, med
det lave kilometertal taget i betragtning.

/Jan

Jan Bachman (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 14-11-05 16:50

On Mon, 14 Nov 2005 16:44:25 +0100, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Hvad mener du dog med det? Der er da intet uærligt på spil. Maskinen
>er fra 99, har kørt 14000 km, og har splinternyt batteri, da det gamle
>næppe har været skiftet, og havde alderen til at stå af. Jeg hentede
>maskinen i Sydtyskland sidste vinter med kun 4800 på klokken.

Vil da også lige supplere med at maskinen har været til hhv. 6000 og
12000 eftersyn mens jeg har haft den i denne sæson, hvor
olie/bremser/karburator/tænding og al det lir er blev
efterset/skiftet/justeret.

/Jan

Ukendt (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-05 22:45


Jan Bachman skrev i meddelelsen ...
>On Mon, 14 Nov 2005 14:52:40 +0000 (UTC),
>o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:
>
>>Flot ! Håber køberen er en der kan tampe dig godt og grundigt :-|
>
>Hvad mener du dog med det?

Citat:
"Nej, men det bliver nok heller ikke aktuelt, da maskinen snart skal
sælges. Jeg har set mig lun på en Wildstar i Holland "

Læs lige din egen sætning igen, og fortæl mig så hvordan at jeg skal udlede
andet end, at Du er ligeglad med om cyklen lader korrekt da den alligevel
skal sælges :-/

mvh
Orla



Jan Bachman (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 15-11-05 08:50

On Mon, 14 Nov 2005 22:44:31 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Citat:
>"Nej, men det bliver nok heller ikke aktuelt, da maskinen snart skal
>sælges. Jeg har set mig lun på en Wildstar i Holland "
>
>Læs lige din egen sætning igen, og fortæl mig så hvordan at jeg skal udlede
>andet end, at Du er ligeglad med om cyklen lader korrekt da den alligevel
>skal sælges :-/

Sådan kan det læses indrømmet. Men det virker i mine novice øjne ret
usandsynligt at det er tilfældet. Den har kørt fint hele sæsonen på
det gamle batteri, men gik død for en uge siden, efter at maskinen
havde stået stille i 14 dage. Hvis maskinen ikke kan lade batteriet,
skulle det så ikke hælpe at tage batteriet af og lade det i opladeren?
Det prøvede jeg uden effekt. Ergo det var dødt. Hvis en kommende køber
er nervøs ved at der er nyt batteri, så må vi jo tage den derfra.

/Jan

Ukendt (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-11-05 09:55


Jan Bachman skrev i meddelelsen ...
>On Mon, 14 Nov 2005 22:44:31 +0100, "Orla Pedersen"
><o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
>>Citat:
>>"Nej, men det bliver nok heller ikke aktuelt, da maskinen snart skal
>>sælges. Jeg har set mig lun på en Wildstar i Holland "
>>
>>Læs lige din egen sætning igen, og fortæl mig så hvordan at jeg skal
udlede
>>andet end, at Du er ligeglad med om cyklen lader korrekt da den alligevel
>>skal sælges :-/
>
>Sådan kan det læses indrømmet.

Det var det jeg mente.....

>Men det virker i mine novice øjne ret
>usandsynligt at det er tilfældet. Den har kørt fint hele sæsonen på
>det gamle batteri, men gik død for en uge siden, efter at maskinen
>havde stået stille i 14 dage. Hvis maskinen ikke kan lade batteriet,
>skulle det så ikke hælpe at tage batteriet af og lade det i opladeren?
>Det prøvede jeg uden effekt. Ergo det var dødt. Hvis en kommende køber
>er nervøs ved at der er nyt batteri, så må vi jo tage den derfra.


Så enkelt er det så ikke, omend din akkumulator _var_ gammel. Men et meget
almindeligt scenarie er, at cyklen holder op med at lade, cyklen bliver
efterladt med stortset afladet akkumulator i nogle dage. Og derefter kan
mc'en ikke starte. En akkumulator, der efterlades afladet i nogle dage/uger
er der egentlig ingen grund til at forsøge at genoplade, (uanset alder), der
er i mellemtiden foregået en kemisk process, som ikke kan reverseres.
Kapasiteten er permanent reduceret. Derfor efterprøver man altid ladeanlæget
ved udskiftning af akkumulator for ikke at risikere at ødelægge den nye
akkumulator.

Et andet scenarie, som mange Suzuki, og for den sags skyld Honda VFR ejere
har været udsat for, er at ladeanlæget leverer for høj spænding på grund af
en defekt laderegulator. Det holder akkumulatoren heller ikke til i ret lang
tid. Akkumulatoren overophedes, vædske fordamper, kemien ødelægges, og
resultatet er det samme, "pludselig" vil mc'en ikke starte, og akkumulatoren
reagerer ikke på opladning. En ny akkumulator vil også her kun leve kort
hvis ikke fejlårsagen udbedres.

Hvor ofte fejler ladeanlæget så på en mc ? Tjae hvis at man googler gruppen,
så temmeligt ofte. :-| Væsentlig oftere end på biler og entrepenørmaskiner,
og lignende. Faktisk så ofte at det næsten bør være et fast punkt at tjekke
ved service, på linie med olieskift og ventiljustering. Min fornemmelse er
bare, at det bestemt ikke er i rutinen på alle værksteder, til trods for at
det er et meget simpelt tjek. :-/

Hvis at Du vil være sikker, så kan Du sagtens tjekke efter hjemme i garagen,
men læs først Steen Gruby's værk om generatorer, det forklarer det meste.
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

mvh
Orla




Jan Bachman (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 15-11-05 19:21

On Tue, 15 Nov 2005 09:55:27 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Et andet scenarie, som mange Suzuki, og for den sags skyld Honda VFR ejere
>har været udsat for, er at ladeanlæget leverer for høj spænding på grund af
>en defekt laderegulator. Det holder akkumulatoren heller ikke til i ret lang
>tid. Akkumulatoren overophedes, vædske fordamper, kemien ødelægges, og
>resultatet er det samme, "pludselig" vil mc'en ikke starte, og akkumulatoren
>reagerer ikke på opladning. En ny akkumulator vil også her kun leve kort
>hvis ikke fejlårsagen udbedres.

Jeg har i dag i frokostpausen været en tur i Silvan og købe et
multimeter, som jeg satte på polerne på batteriet, der samtidig sad på
maskinen. På den slukkede maskine målte jeg lige under 13 volt. Jeg
satte maskinen i gang i frigear og gassede op. Herefter sprang
spændingen op og lagde sig lige under 19 volt, hvor den blev ved både
lave og høje omdrejninger! Det synes jeg lyder meget voldsomt, og
passer meget godt på dit scenarie ovenfor. Det kan selvfølgelig være
det er Silvans multimeter (70 kr), der er noget bras. Konsekvensen er
i hvertfald, at jeg kører til Aagesen i morgen tidlig, og får en
sludder med deres værksted om situationen. Det kan være de kan lokkes
til at måle den med det samme, så vi kan konstatere om min regulator
har et problem.

>Hvis at Du vil være sikker, så kan Du sagtens tjekke efter hjemme i garagen,
>men læs først Steen Gruby's værk om generatorer, det forklarer det meste.
>http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

Jeg skimmede værket her til formiddag, og det var afsnittet øverst
s.15 der sendte mig i Silvan.

Så tak for et godt indlæg, som fik en lettere naiv MC-ist (mig) til at
tvivle på, om alting nu rent faktisk var som det skulle være. Det kan
jo meget vel ende med at problemet er reelt, og både jeg og en køber
spares for problemer senere hen

/Jan

Ukendt (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-11-05 20:08


Jan Bachman skrev i meddelelsen
<1r8kn19m224qse2697pn42avp9ncjv20vt@4ax.com>...

>Jeg har i dag i frokostpausen været en tur i Silvan og købe et
>multimeter, som jeg satte på polerne på batteriet, der samtidig sad på
>maskinen. På den slukkede maskine målte jeg lige under 13 volt.

Hvilket er en helt normal hvilespænding for en ny akkumulator

>Jeg satte maskinen i gang i frigear og gassede op. Herefter sprang
>spændingen op og lagde sig lige under 19 volt, hvor den blev ved både
>lave og høje omdrejninger! Det synes jeg lyder meget voldsomt, og
>passer meget godt på dit scenarie ovenfor.

Meget sansynlig med defekt regulator.....

>Det kan selvfølgelig være det er Silvans multimeter (70 kr), der er
>noget bras. Konsekvensen er i hvertfald, at jeg kører til Aagesen i
>morgen tidlig

Jeg tror roligt at Du kan regne med multimetret, de er faktisk slet ikke
ringe.

Men i stedet for at køre til Aagesen, så ville jeg køre ind til Erik
Schnabel E.S.Elektro så vidt jeg husker, adressen må kunne findes på de
gule sider, ellers må andre med bopæl på øen hjælpe. Han reparerer med
uoriginale komponenter af væsentlig højere kvalitet end de originale, og
alligevel til en lavere pris.

mvh
Orla



Futte & Co. (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 15-11-05 20:53

Orla Pedersen wrote:

>
> Men i stedet for at køre til Aagesen, så ville jeg køre ind til Erik
> Schnabel E.S.Elektro så vidt jeg husker, adressen må kunne findes på de
> gule sider, ellers må andre med bopæl på øen hjælpe. Han reparerer med
> uoriginale komponenter af væsentlig højere kvalitet end de originale, og
> alligevel til en lavere pris.
>

Kronborggade 5 2200 N
35 85 40 80

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine, skadede årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er

Moller (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 15-11-05 22:20

Orla Pedersen wrote:

> Men i stedet for at køre til Aagesen, så ville jeg køre ind til Erik
> Schnabel E.S.Elektro så vidt jeg husker, adressen må kunne findes på de
> gule sider, ellers må andre med bopæl på øen hjælpe. Han reparerer med
> uoriginale komponenter af væsentlig højere kvalitet end de originale, og
> alligevel til en lavere pris.

   En meget vigtigere ting omkring snabel, som overskygger både hans
fornuftige priser, og bedre komponenter.. Han er 100% El mand, og ikke
en Mekaniker på et MC værksted der famler i blinde når han skal lave
El-fejl... Jeg ved godt at vi nu har fundet fejlen osv. og derved bare
skal ha skiftet relæ, men en vigtig detalje er at El-problemer skal
findes af en El-mand, da det spare tid og penge for kunden :) og ikke af
en mekaniker som er oplært i det mekaniske ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Torben Scheel (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-11-05 22:27

Moller wrote:
> En meget vigtigere ting omkring snabel, som overskygger både hans
> fornuftige priser, og bedre komponenter.. Han er 100% El mand, og ikke
> en Mekaniker på et MC værksted der famler i blinde når han skal lave
> El-fejl... Jeg ved godt at vi nu har fundet fejlen osv. og derved bare
> skal ha skiftet relæ, men en vigtig detalje er at El-problemer skal
> findes af en El-mand, da det spare tid og penge for kunden :) og ikke af
> en mekaniker som er oplært i det mekaniske ;)
>
Err - OT - han reparerer også bilgeneratorer, ikke? Har en Rover der
driller og en ombytter koster 2000+ ..

--
vh
Torben

Moller (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 15-11-05 23:12

Torben Scheel wrote:
> Moller wrote:
>> En meget vigtigere ting omkring snabel, som overskygger både hans
>> fornuftige priser, og bedre komponenter.. Han er 100% El mand, og ikke
>> en Mekaniker på et MC værksted der famler i blinde når han skal lave
>> El-fejl... Jeg ved godt at vi nu har fundet fejlen osv. og derved bare
>> skal ha skiftet relæ, men en vigtig detalje er at El-problemer skal
>> findes af en El-mand, da det spare tid og penge for kunden :) og ikke
>> af en mekaniker som er oplært i det mekaniske ;)
>>
> Err - OT - han reparerer også bilgeneratorer, ikke? Har en Rover der
> driller og en ombytter koster 2000+ ..

   Mon ik han gør det ??? El dele er el dele ;) det skader ikke at spørge.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Torben Scheel (16-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 16-11-05 09:54

Moller wrote:
>> Err - OT - han reparerer også bilgeneratorer, ikke? Har en Rover der
>> driller og en ombytter koster 2000+ ..
>
>
> Mon ik han gør det ??? El dele er el dele ;) det skader ikke at spørge.
>
Det gør han ikke - jeg ringede i morges uden at få sver - men sørme om
han ikke ringede tilbage og spurgte hvorfor jeg havde ringet - men
afviste altså at rode med min bilgenerator.

--
vh
Torben

Hekto (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-11-05 22:31

> Men i stedet for at køre til Aagesen, så ville jeg køre ind til Erik
> Schnabel E.S.Elektro så vidt jeg husker, adressen må kunne findes på
> de
> gule sider, ellers må andre med bopæl på øen hjælpe. Han
> reparerer med
> uoriginale komponenter af væsentlig højere kvalitet end de originale,
> og
> alligevel til en lavere pris.

Jep!

Hr. Schnabel rules!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Armand (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-11-05 21:21

Jan Bachman wrote:
> On Sun, 13 Nov 2005 22:41:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>
>>Turde??
>
>
> Ja, der stod 60 ampere på bilbatteriet. Min sikring til starteren er
> på 30 ampere. Jeg kan ikke huske fra min skoleelektronik om det
> betyder noget
>

Ampere er noget der forbruges og ikke noget der leveres!
Den 5 Amperes pære der sidder i forlygten brænder vel heller ikke over
p.g.a. at akkumulatoren er så meget større.

Noget andet er at akkumulatorens designation er Ampere-timer - Altså så
at sige et tal for "Duracell-virkningen". Ved opstart vil startmotoren
trække langt over dén strømstyrke

--
Armand.

Jes Vestervang (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-11-05 23:26

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Ampere er noget der forbruges og ikke noget der leveres! Den 5
> Amperes pære der sidder i forlygten brænder vel heller ikke over
> p.g.a. at akkumulatoren er så meget større.

Sagt på en anden måde: Når man pumper et dæk op betyder en forskel på
kompressorens tankvolumen kun hvor mange dæk, der kan pumpes op før
trykket er for lavt og ikke hvor hårdt dækkene pumpes.

Dvs: Tankvolumen = batteriets amperetimer (Ah)
Luftforbrug per sekund = afladningen af batteriet i ampere (A)
Tryk i dæk og kompressor = spænding over pære og batteri i volt

Der ser ud til en være en glimrende introduktion til elektricitet her, som
mange herinde nok kan have glæde af Den er på 15 sider,
letforståelig og dækker de almindeligste begreber.
<http://forlag.fadl.dk/sample/87-7749-398-2/Elterapi-Kap1.pdf>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste