Ped skrev  den 21-10-2005 22:30:
> Hej,
> 
> Jeg gav en niece en mobil med tilhørende Telia Express abonnement i 
> konfirmationsgave, med abonnementet betalt i et halvt år. Spørgsmålet er 
> nu, om abonnementet kan overdrages til hende (15 år), eller om det skal 
> overdrages til en voksen i hendes husstand.
Du kan ikke overdrage til en umyndig person, da umyndige ikke kan indgå 
aftaler med økonomiske forpligtelser (på jævnt dansk: gæld/kredit).
Du kan overdrage til en anden voksen person i hendes husstand, såfremt 
denne person bliver kreditgodkendt.
Naturligvis forbliver den nye kontraktansvarlige på det Xpress-niveau 
som man er kommet til.
Som alternativ kan du også få fremsendt regningen til hendes adresse, 
men hvor du stadig vil være den kontraktansvarlig (dvs. hvis hun ikke 
betaler girokortet, så vil du modtage rykkerne).
Man kan ikke - så vidt jeg er orienteret - lave en nummerflytning over 
til noget taletid.
> Jeg kan ikke på Telia's 
> overdragelsesblanket eller på "det med småt" se, om der er en 
> aldersgrænse på 18.
Det kræver lige, at man ved hvad man har skrevet under på.
Fx "§" 2 i betingelserne
----
Denne aftale indgås mellem kunden og Telia.
Parterne er berettiget og forpligtet efter aftalen.
Det er således kunden, der hæfter for
betaling af de ydelser, der leveres iht. aftalen.
Det gælder også, hvis kunden overlader
abonnementet til en eventuel bruger.
----
og
----
19. Ansvar
Kunden
Kunden er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler.
Telia
Telia er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler.
----
samholdt med myndighedslovens paragraffer om, at umyndige ikke kan indgå 
aftaler hvor man hæfter for noget økonomisk, så alene der kan man ikke 
overdrage til umyndige personer.
> Har alle Danmarks teenagere en voksen bag deres 
> abonnement, eller?
> 
Jeg ved ikke med alle, men mange har.  Tilgengæld er der også en 
forbrugskontrol på, så regningen aldrig løber løbsk.
Forbrugskontrol koster 50 kroner i oprettelse og 10 kroner pr. måned.
Forbrugskontrol er dog ingen garanti for, at regningen ikke løber løbsk 
(fx vil der være 24 timers "reaktionstid" mellem hver /kontrol/ af 
forbruget).
Gad egentlig vide om Sonofon har fundet ud af, at opdatere hurtigere for 
de kunder der har forbrugskontrol
Du kan - så vidt jeg er orienteret - få sat spærring på forskellige 
tjenester uden omkostninger fx   90x-numre; udlandstrafik (tale/SMS), 
indholdstakserede sms.
> PS: Har prøvet at kontakte Telia's kundeservice, men de besvarer ikke 
> mails eller fax, og deres telefon melder altid optaget...
Det er da også meget hurtigere med nyhedsgrupperne    
-- 
mvh    Carsten Riis
                                   Red liv! 4 gange om året
                                   
http://www.bloddonor.dk
                                   Du ved ikke om du får brug for det