/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Svøb og svedekasse?
Fra : MArtin Nielsen


Dato : 25-10-05 14:26

Hvad mener sælger når han om en båd skriver at 10 svøb skal skiftes -
effektiv svedekasse medfølger?



 
 
Ukendt (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-05 14:44


"MArtin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:435e325a$0$38634$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad mener sælger når han om en båd skriver at 10 svøb skal skiftes -
> effektiv svedekasse medfølger?

Hej Martin

Nu skal du bare springe fra hvis det er noget du ved, men på den anden side
så tyder dit spørgsmål på, at du ikke ved så meget om det ))

Altså:

En traditionel træbåd består af en "yderskal" af træ (=klædningen), for at
holde sammen på den er der en indvendig "afstivning" i form af nogle
"ribben". Afhængig af hvilken byggemode der er brugt, så kan der være to
slags afstivning. Nogle kraftige, der er skåret i facon - det er spanterne,
og nogle tyndere der er presset i facon, og det er svøbene.

Der kan være enten det ene eller det andet, eller en kombination.

En folkebåd er f.eks. klinkbygget, og har udelukkende svøb, en spidsgatter
vil typisk have en kombination: et spant og derefter f.eks. 2 eller 3 svøb,
og så et spant igen.
Kraftigere byggede fartøjer har udelukkende spanter.

Da et svøb som beskrevet ikke er skåret i facon, men består at en en "lige
kæp", så skal det presses i facon. For at træet ikke skal knække ved den
behandling skal man have det blødgjort. Det gør ved simpelthen at dampkoge
det i - netop - en svedekasse.

Altså vand i svedekassen, godt med blus under, og i med træet. Så koger man
det i ca. 1 time pr. tomme trætykkelse og når det kommer ud, så er det varmt
og blødt, og kan bøjes i facon uden at knække.

Vupti.

Men man skal altså vide hvad man har med at gøre, og når der er 10 svøb der
er knækket, så kan det godt være der er andet man også liiiige skal kigge
efter (f.eks. kølbolte, råd i dækket, svamp etc.)

hilsen John



MArtin Nielsen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : MArtin Nielsen


Dato : 25-10-05 16:25


> Hej Martin
>
> Nu skal du bare springe fra hvis det er noget du ved, men på den anden
side
> så tyder dit spørgsmål på, at du ikke ved så meget om det ))

Ok det er nok ikke noget for mig så... så er det nok derfor den er så billig
;) Nogen der ved hvad det koster at skifte 10 svøb i netop en folkebåd hvis
man skal betale sig fra det?



john (25-10-2005)
Kommentar
Fra : john


Dato : 25-10-05 19:35


"MArtin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:435e4e54$0$38684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>


> Ok det er nok ikke noget for mig så... så er det nok derfor den er så
> billig
> ;) Nogen der ved hvad det koster at skifte 10 svøb i netop en folkebåd
> hvis
> man skal betale sig fra det?
>
Hej Martin

Som gammel folkebådssejler bliver jeg nu lidt nysgerrig.

Hvilket sejlnummer har skuden??

10 knækkede svøb i en folkebåd kan være meget, men omvendt, så har de en
tendens til at knække helt ned ved de nederste bord, så det kan være at det
er mere kosmetisk, end det reelt er et stort problem, men omvendt hvis det
er 10 på hinanden følgende svøb der er knækket ved det samme bord, så vil
jeg være seriøst bekymret.

Du skal ihvertfald alliere dig med en der har forstand på det før du kaster
din sparepenge i projektet.

Og prisen thjaae. hvis du skal skifte hele svøbet, så¨skal du formentlig
have pillet mere eller mindre af apteringen (køjer, overskabe, dørk, pantry,
klædeskab, kistebænke eller??) ud, og hvis du skal betale dig fra det, så
løber det op, jeg tør ikke byde på det, men mon ikke der i hvertfald går en
dag pr. svøb med det hele altså 75 arbejdtimer á 300 kr det bliver hurtigt
20.000 kr.

Hilsen John



Claus Tersgov (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-10-05 09:31


"MArtin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev


> Ok det er nok ikke noget for mig så... så er det nok derfor den er så
billig
> ;) Nogen der ved hvad det koster at skifte 10 svøb i netop en folkebåd
hvis
> man skal betale sig fra det?


Medmindre du er træmand, så skal du ikke gøre det selv. Det er båden
"hjerte" og kræver en ordentlig kirurg.

Iøvrigt er der en møbelfabrik, som sælger noget vådt asketræ i en speciel
indpakning, som kan bukkes som man vil. De kan monteres i løbende længder i
f.eks. en folkebåd. Det er forholdsvis nemt at have med at gøre, men kræver
stadig træerfaring.

Få nogen til at gøre det for dig og navnlig gå båden igennem. Der kan være
mange skjulte fejl på en gammel folkebåd, navnlig hækken er kendt for at
være udsat. Jeg har sel udskiftet hæk på tre gamle folkebåde.

Claus



Claus Tersgov (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-10-05 09:27


"MArtin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i

> Hvad mener sælger når han om en båd skriver at 10 svøb skal skiftes -
> effektiv svedekasse medfølger?

At det er en båd, man skal holde sig fra. Svøb er ligesom spant, de er bare
meget mindre - altså tyndere. Det er de "lister" som gå vinkelret på
klædningen, og som holder klædningen sammen.

F.eks. er en folkebåd bygget med svøb.

En svedekasse er en kasse til at opvarme vand, så man kan dampe eller varme
træet. På den måde kan man bøje eller bukke træet (næsten) som man vil, for
at få det i den rette facon.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste