/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vandtank - hvad gør I andre
Fra : B. Svensen


Dato : 16-10-05 21:15

Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
10 liter vand i min 300 liter vandtank.
Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
af med eddike-sprit-smagen.
Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.
Hvad gør I andre?

--
Hilsen Bent S.




 
 
Lars Holst (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 16-10-05 22:56

"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> said in news:4352b4cd$0$84024
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
> 10 liter vand i min 300 liter vandtank.
> Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
> af med eddike-sprit-smagen.
> Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.
> Hvad gør I andre?
>

En atamon opløsning med en ren tør (det bliver den jo så ikke ved med at
være klud.

Lad tanken stå tom vinteren over selvfølgelig.
Ellers risikerer du i væsentlig grad frostskader.

--
Lars Holst

Morten Pedersen (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Pedersen


Dato : 16-10-05 23:11

In article <4352b4cd$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
news@bsvensen_news.com says...
> Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
> 10 liter vand i min 300 liter vandtank.
> Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
> af med eddike-sprit-smagen.
> Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.
> Hvad gør I andre?
>
>

Stort set ingenting! Jeg tømmer den om efteråret, først tanken
og derefter slanger og pumper. Jeg har fodpumper som er MEGET
besværlige at afmontere, så jeg pumper løs på dem indtil der ikke
kommer det mindste vandsprøjt ud af dem. Kan du tage dine ud, så
gør det.

Til foråret renser jeg tanken med en svamp og opvaskemiddel. Jeg har
en godt stort låg til tanken så jeg kan komme helt ned i bunden af den
med svampen. Dernæst skyller jeg den og pumper vandet ud gennem hanerne.
Dernæst en hel tankfuld vand tilsat kloramin (Matas) som står en hel
dag. Vandet pumpes ud gennem hanerne for også at få renset slanger og
pumper. Dernæst kører jeg tre hold rent vand igennem for at få
kloraminen helt ud. Til sidst fylder jeg tanken igen og tilsætter en
sølviodid opløsning. Nu kan vandet stå i månedsvis uden at blive
dårligt, og det har så lidt afsmag af sølviodid og plastic at det
kan drikkes rent.

Summa summarum: stort set ingen arbejde om efteråret men masser om
foråret. Men jeg gør det gerne for at få rent velsmagende vand i
sejlsæsonen.

mvh
Morten


Dolan (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Dolan


Dato : 17-10-05 06:38

B. Svensen wrote:
> Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
> 10 liter vand i min 300 liter vandtank.
> Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
> af med eddike-sprit-smagen.
> Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.
> Hvad gør I andre?
>
Rens tanken i Rodalon - og så har du ingen problemer. Klor er en dårlig
ide (det smager ikke ret godt - og smager varer meget meget længe)

Bent Pedersen (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 17-10-05 16:52


"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:435338a3$0$174$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> B. Svensen wrote:
>> Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
>> 10 liter vand i min 300 liter vandtank.
>> Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
>> af med eddike-sprit-smagen.
>> Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.
>> Hvad gør I andre?
>>
> Rens tanken i Rodalon - og så har du ingen problemer. Klor er en dårlig
> ide (det smager ikke ret godt - og smager varer meget meget længe)

Rodalon er sørme da også en dårlig ide. Byder I virkelig jeres familier alle
disse kemikalier.....??

Brug de brint-over-ilte tabletter man kan købe for -næsten- ingen penge. Det
er både nemmere og sikrere. De "futter af" af sig selv og efterlader vandet
rent, uden afsmag af noget som helst.

Bent



Harding E. Larsen (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-10-05 17:15

B. Svensen <news@bsvensen_news.com> skrev:
>Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
>10 liter vand i min 300 liter vandtank.
>Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
>af med eddike-sprit-smagen.

Hej Bent,

Hvad skulle det gøre godt for?

>Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.
>Hvad gør I andre?

Er det en plasttank så rengør den og efterlad "mandehullet" åbent,
så den bliver tør.
Er det en rustfri tank, så tøm den.

Andet behøves du ikke at gøre.
Skulle der stå et par dråber vand, så har det ikke den store
virkning. Vi går jo mod lavere temperaturer alger og baktierier
vil ikke have de bedste betingelser i vinterhalvåret.

Mvh/Harding


B. Svensen (17-10-2005)
Kommentar
Fra : B. Svensen


Dato : 17-10-05 18:45

Min vandtank er af plast
Lars Holst ide med atamon på en tør klud tiltaler mig mest.
Lægger du den aramonvåde klud i tanken og lukker tanken til?
Hvor stor er din tank?

Ideen med brint-over-ilte tabletter synes jeg også lyder nem,
hygiejnisk og tiltalende. Hvor køber man disse tabletter?

--
Hilsen Bent S.



Lars Holst (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 17-10-05 21:49

"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> said in news:4353e342$0$84037
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Min vandtank er af plast
> Lars Holst ide med atamon på en tør klud tiltaler mig mest.
> Lægger du den aramonvåde klud i tanken og lukker tanken til?
> Hvor stor er din tank?
>
> Ideen med brint-over-ilte tabletter synes jeg også lyder nem,
> hygiejnisk og tiltalende. Hvor køber man disse tabletter?
>

Jeg efterlader ikke kluden i tanken.
Jeg tørrer fladerne på indersiden af tanken med kluden.
Tanken er lukket efer "rengøring" med atamon.
Vores tank er 68 liter.

Vi har ægte drikkevand i tanken hele sæsonnen igennem.
Denne tank er aldrig renset med andet.

Jeg ser ingen grund til alle de kemikalieløsninger til rensning af
vandtank.
De skader vandmiljøet i havnen rimelig meget og mange af dem efterlader
langvarig smag i vandet.

Har man kalkproblemer i vandtanken foreslår jeg citronsyre som det mest
miljøvenlige produkt.
Det er også et produkt hvor man nemmest kommer af med eftersmagen.

--
Lars Holst

Peter (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-10-05 10:21



Blot den tilføjelse, at et kulfilter kan have en gavnlig virkning på
(af)smagen af drikkevand fra tank.

Mange hilsener / Peter




Lars Holst (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 18-10-05 11:17

"Peter" <lappa@hotmail.com> said in news:42d03$4354be6b$3e3d8433$24630
@news.arrownet.dk:

>
>
> Blot den tilføjelse, at et kulfilter kan have en gavnlig virkning på
> (af)smagen af drikkevand fra tank.
>
> Mange hilsener / Peter
>
>
>
>

Er der ikke noget med at et aktivt kulfilter ioniserer vandet?

--
Lars Holst

Bent Pedersen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 19-10-05 13:56


"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> skrev i en meddelelse
news:4353e342$0$84037$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Min vandtank er af plast
> Lars Holst ide med atamon på en tør klud tiltaler mig mest.
> Lægger du den aramonvåde klud i tanken og lukker tanken til?
> Hvor stor er din tank?
>
> Ideen med brint-over-ilte tabletter synes jeg også lyder nem,
> hygiejnisk og tiltalende. Hvor køber man disse tabletter?
>
> --
> Hilsen Bent S.
>
>

Brint-over-ilte er klart den bedste løsning, ihvertfald når det er tanke man
ikke umiddelbart kan komme ind i. Det bliver da bl.a. også brugt i
farmaceutiske vandsystemer.

Der er ingen forurening efter dette, da det nedbrydes til ilt og vand efter
12-24 timer.

Kan købes i alle velassorterede bådudstyrs-forretninger.

Bent



Lars Kristensen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 19-10-05 20:06

B. Svensen wrote:

> Ideen med brint-over-ilte tabletter synes jeg også lyder nem,
> hygiejnisk og tiltalende. Hvor køber man disse tabletter?

Brintoverilte kan du købe hos (nogle) matas på vædskeform i relativt
høje opløsninger. Jeg har før kunne finde en 40% opløsning, men sidst
jeg købte var det desværre kun en 32% opløsning.
Jeg skriver "nogle" fordi jeg har hørt folk udtale sig om at de ikke
kunne få det alle steder. Det er ikke produkter der står fremme på
hylden, men skal spørges efter.

- Lars

Claus Tersgov (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-10-05 15:43


"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> skrev

> Sidste år fyldte jeg 5 liter eddikesyre, 1 liter sprit og
> 10 liter vand i min 300 liter vandtank.
> Jeg måtte skylle tanken ud rigtig mange gange for at komme
> af med eddike-sprit-smagen.
> Hvad er den bedste måde at vinter klargøre sin vandtank.

*Aldrig* sprit!

Almindelig husholdningssprit indeholder diethylphthalat (DEP) i
denatureingsmidlet, og det er faktisk giftigt. Desuden er alle nok enige om,
at phatalater er noget møg. Samtidig er det uhyre svært at slippe af med
smagen og navnlig lugten. Iøvrigt er det fuldstændig ligegyldigt med sprit,
når det er fortyndet har det slet ingen virkning overhovedet.

Jeg bruger udelukkende eddikesyre, og det fungere fint. Det fjerne både
kalkaflejringer, alger og de mest almindelige bakterier.

Claus



Harding E. Larsen (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 21-10-05 14:43

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:
>
>"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> skrev
>
>> Sidste år fyldte jeg 5 liter
>>eddikesyre, 1 liter sprit og
>> 10 liter vand i min 300 liter vandtank.
>> Jeg måtte skylle tanken ud rigtig
>>mange gange for at komme
>> af med eddike-sprit-smagen.
>> Hvad er den bedste måde at vinter
>>klargøre sin vandtank.
>
>*Aldrig* sprit!
>
>Almindelig husholdningssprit
>indeholder diethylphthalat (DEP) i
>denatureingsmidlet, og det er faktisk
>giftigt. Desuden er alle nok enige om,
>at phatalater er noget møg. Samtidig
>er det uhyre svært at slippe af med
>smagen og navnlig lugten. Iøvrigt er
>det fuldstændig ligegyldigt med sprit,
>når det er fortyndet har det slet
>ingen virkning overhovedet.
>
>Jeg bruger udelukkende eddikesyre, og
>det fungere fint. Det fjerne både
>kalkaflejringer, alger og de mest
>almindelige bakterier.
>
>Claus

Ifølge miljøministeriet er:

Kemiske stoffer, som er klassificeret som kræftfremkaldende,
skadende for arveanlæg, forplantningsevnen og fostre i kategori
1 og 2 (CMR-stoffer) må ikke sælges i kemiske produkter (f.eks.
maling, lak, lim og rengøringsmidler) til private hvis indholdet
er over 0,5%. Det betyder, at man ikke må sælge kemiske
produkter til private indeholdende DEHP og DBP efter 1. juli
2002, fordi de er klassificeret som skadende for
forplantningsevnen eller fosterskadende (kategori 2),


Mvh/Harding


Harding E. Larsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-10-05 20:45

Se også: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=111256

Hvad enten spritten er denatureret med det ene eller det andet,
så vil jeg aldrig hælde det i min vandtank, da formålet med
denatureringsmidlet jo er gøre sprit udrikkelig, og dermed har
det jo en modbydelig smag, som det kan være meget svært at
komme af med igen, navnlig i en plast/gummi vandtank, da alle
denatureringmidlerne (undtagen IPA) er forholdsvis lidt
vandopløselige, men meget opløselige i organiske
opløsningsmidler (og dermed også i plast/gummi).

Mvh/Harding



B. Svensen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : B. Svensen


Dato : 19-10-05 19:17

Ja, altså det med spritten var faktisk for at forhindre frost i rør
og slanger, såfremt ikke alt vandet er kommet ud af
tank, rør, slanger og haner..
Når jeg har tømt tanken så er der stadig et par liter i
bunden, fordi afløbet sidder lige et par cm. over tankens
bund.
Hvad kan jeg ellers bruge mod evt. frostskader.
Et år brugte jeg et par flasker rød ålborg.
Det fungere ganske udmærket. Men det er jo ikke gratis.
Derfor brugte jeg sprit sidste år.

--
Hilsen Bent S.



BoA (19-10-2005)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 19-10-05 20:49

B. Svensen skrev:
> Ja, altså det med spritten var faktisk for at forhindre frost i rør
> og slanger, såfremt ikke alt vandet er kommet ud af
> tank, rør, slanger og haner..
> Når jeg har tømt tanken så er der stadig et par liter i
> bunden, fordi afløbet sidder lige et par cm. over tankens
> bund.
> Hvad kan jeg ellers bruge mod evt. frostskader.
> Et år brugte jeg et par flasker rød ålborg.
> Det fungere ganske udmærket. Men det er jo ikke gratis.
> Derfor brugte jeg sprit sidste år.
>
Propylalkohol - også betegnet propanol - stinker
ikke som denatureret sprit og kan uden videre
skylles ud af systemet efter brug som
frostsikring. Det er billigere end Rød Aalborg !
Propylalkohol kan fås hos materialister og større
farvehandler. Sprinklervæske og karburatorsprit
til biler indeholder hovedsagelig propylalkohol,
men er desuden tilsat forskelligt andet som jeg
ikke så gerne ville have i en vandtank.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Harding E. Larsen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-10-05 22:32

BoA <boaFJERNESboa@tiscaliFJERNES.dk> skrev:
>B. Svensen skrev:
>> Ja, altså det med spritten var faktisk for at forhindre frost
i rør
>> og slanger, såfremt ikke alt vandet er kommet ud af
>> tank, rør, slanger og haner..
>> Når jeg har tømt tanken så er der stadig et par liter i
>> bunden, fordi afløbet sidder lige et par cm. over tankens
>> bund.
>> Hvad kan jeg ellers bruge mod evt. frostskader.
>> Et år brugte jeg et par flasker rød ålborg.
>> Det fungere ganske udmærket. Men det er jo ikke gratis.
>> Derfor brugte jeg sprit sidste år.
>>
>Propylalkohol - også betegnet propanol - stinker
>ikke som denatureret sprit og kan uden videre
>skylles ud af systemet efter brug som
>frostsikring. Det er billigere end Rød Aalborg !
>Propylalkohol kan fås hos materialister og større
>farvehandler. Sprinklervæske og karburatorsprit
>til biler indeholder hovedsagelig propylalkohol,
>men er desuden tilsat forskelligt andet som jeg
>ikke så gerne ville have i en vandtank.
>
>Med bedste hilsner
>fra
>BoA

Prøv med trykluft, så forsvinder evt. vandrester.

Det er ganske unødvendigt med tilsætningsstoffer, se databladet
for propanol: http://ptcl.chem.ox.ac.uk/~hmc/hsci/chemicals/2-
propanol.html

Mvh/Harding


Claus Tersgov (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-10-05 10:34


"BoA" <boaFJERNESboa@tiscaliFJERNES.dk> skrev

> Propylalkohol kan fås hos materialister og større
> farvehandler. Sprinklervæske og karburatorsprit
> til biler indeholder hovedsagelig propylalkohol,
> men er desuden tilsat forskelligt andet som jeg
> ikke så gerne ville have i en vandtank.


Man skal i hvert fald ikke købe det på apoteket, det gjorde jeg sidste gang,
og hold fast en kæmpepris for en lille bitte flaske.

Claus



Claus Tersgov (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-10-05 10:33


"B. Svensen" <news@bsvensen_news.com> skrev

> Hvad kan jeg ellers bruge mod evt. frostskader.
> Et år brugte jeg et par flasker rød ålborg.
> Det fungere ganske udmærket. Men det er jo ikke gratis.
> Derfor brugte jeg sprit sidste år.

Hvis du lader alle åbninger være åbne, så luften kan komme ud, så kan vandet
udvide sig, og du behøver ikke at være bange for frostsprængninger.
Frostsprængninger sker hovedsagligt kun i lukkede systemer.

Claus



Jørgen Nielsen (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 21-10-05 01:02


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:435765d7$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis du lader alle åbninger være åbne, så luften kan komme ud, så kan
> vandet
> udvide sig, og du behøver ikke at være bange for frostsprængninger.
> Claus

Claus du har engang skrevet at du ikke blev ingeniør fordi du var dårlig
til
matematik. Har du ikke også lidt problemer med fysikken??
Frostsprængning sker fordi vand ved tilstandsændringen fra flydende til
fast
form, udvider sig ca. 10% og det gør det uanset om luften kan komme væk
ellr
ej.
Til B. Svensen. En sjat vand i bunden af din tank gør intet, du skal sikre
dig at dine rør og slangeforbindelser er tømte for vand, så er du
"frostsikret"
JøN


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 15 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Claus Tersgov (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 21-10-05 10:16


"Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev

> Claus du har engang skrevet at du ikke blev ingeniør fordi du var dårlig
> til
> matematik. Har du ikke også lidt problemer med fysikken??
> Frostsprængning sker fordi vand ved tilstandsændringen fra flydende til
> fast
> form, udvider sig ca. 10% og det gør det uanset om luften kan komme væk
> ellr
> ej.

Ja, men kan vandet bevæge sig uhindret, så er der heller ikke noget som kan
frostsprænge. Derfor skriver jeg netop, at han skal sikre sig, at alle
åbninger og ventiler er åbne. Kan vandet bevæge sig uhindret, så er der
heller ikke noget at være bange for.

Claus



Bjarke Christensen (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 21-10-05 11:48

Problemet er bare at vandet bliver "stift" ved 0 grader og mister her sin
evne til "uhindret at flytte sig" uanset hvor åbent systemet måtte være. Men
den frosne masse udvider sig fortsat til temperaturen når minus 4 grader
hvor det frosne vand fylder mest.

Man hører ofte folk sige, at "nu fryser det meget, så nu må jeg hellere gøre
noget". Men så er det bare for sent. Når temperaturen bliver under minus 4
grader begynder det frosne vand at trække sig sammen igen og så er man ovre
det kritiske punkt.

Enig med jørgen i at det primært er rør man skal være bekymret for. og
specielt bøjninger, da de skal tage presset fra den lange stive "is-stang"
der ligger i røret hen til bøjningen.

/Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:4358b376$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev
>
>> Claus du har engang skrevet at du ikke blev ingeniør fordi du var dårlig
>> til
>> matematik. Har du ikke også lidt problemer med fysikken??
>> Frostsprængning sker fordi vand ved tilstandsændringen fra flydende til
>> fast
>> form, udvider sig ca. 10% og det gør det uanset om luften kan komme væk
>> ellr
>> ej.
>
> Ja, men kan vandet bevæge sig uhindret, så er der heller ikke noget som
> kan
> frostsprænge. Derfor skriver jeg netop, at han skal sikre sig, at alle
> åbninger og ventiler er åbne. Kan vandet bevæge sig uhindret, så er der
> heller ikke noget at være bange for.
>
> Claus
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste