/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Simpel Bremseudluftning ?
Fra : Henrik Mahler


Dato : 25-10-05 21:56

I al almindelighed, og til min saxon i særdeleshed

Mit første forsøg i denne genre, og ikke noget special-
værktøj til rådighed, men det skulle kunne la sig gøre,
som Moller nævnte i tidl tråd så findes der f.eks. en
side hvor en metode med to slanger og en flaske vises

Jeg har dog heller ikke kunnet google denne side

Håber nogen kan linke, eller evt gi en trin for trin
instruktion. Kaliberen, (der hang), ligger nu adskilt
og rengjort, diverse fedt og væsker kom i hus idag, de
sidste gummi-stumper hentes torsdag, herefter smøger
jeg ærmerne op, og har forhåbentligt lært noget nyt

Tak for enhver hjælp

MVH

Henrik Mahler


 
 
Thomas Jensen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 26-10-05 08:12

eller evt gi en trin for trin
> instruktion. Kaliberen, (der hang), ligger nu adskilt
> og rengjort, diverse fedt og væsker kom i hus idag, de
> sidste gummi-stumper hentes torsdag, herefter smøger
> jeg ærmerne op, og har forhåbentligt lært noget nyt
>
jeg har gjort dette med succes:

du samler hele skidtet og fylder vædske på.
Sæt så en klar slange på udluftningsskruen på kaliberen og en beholder i
enden af slangen.
Så pumper du håndtaget til det er hårdt, holder det inde, og åbner så for
udluftningsskruen, og ser at der kommer vædske ud med bobler i.
Når du føler at trykket er gået af strammer du skruen og slipper derefter
håndtaget.

Dette gentager du indtil at der ikke længere er luftbobler i vædsken der
kommer ud.

Vær hele tiden opmærksom på at efterfylde med vædske, da der jo forsvinder
noget, og beholderen må ikke blive tom, da du så bare trækker mere luft ned
i systemet.

Hvis du synes at bremserne virker svampede, kan det være fordi der er luft
der ikke er kommet ud.
Enten kan du holde bremsen inde med en elastik eller lign natten over, dette
kan hjælpe.
Det gad jeg ikke, så jeg lavede en billig version af det værktøj som
værksteder bruger.
Hentede en 60 ml. sprøjte på apoteket, og sluttede til udluftningsslangen.
Så åbnede jeg for skuen og sugede ud.
Der kunne jeg se det sidste luft kom med ud, og så bremsede den!

--
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
"Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "




KubikH (26-10-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 26-10-05 19:33


"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:435f2c6d$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...
> eller evt gi en trin for trin
>> instruktion. Kaliberen, (der hang), ligger nu adskilt
>> og rengjort, diverse fedt og væsker kom i hus idag, de
>> sidste gummi-stumper hentes torsdag, herefter smøger
>> jeg ærmerne op, og har forhåbentligt lært noget nyt
>>
> jeg har gjort dette med succes:
>
> du samler hele skidtet og fylder vædske på.
> Sæt så en klar slange på udluftningsskruen på kaliberen og en beholder i
> enden af slangen.
> Så pumper du håndtaget til det er hårdt, holder det inde, og åbner så for
> udluftningsskruen, og ser at der kommer vædske ud med bobler i.
> Når du føler at trykket er gået af strammer du skruen og slipper derefter
> håndtaget.
>
> Dette gentager du indtil at der ikke længere er luftbobler i vædsken der
> kommer ud.
>
> Vær hele tiden opmærksom på at efterfylde med vædske, da der jo forsvinder
> noget, og beholderen må ikke blive tom, da du så bare trækker mere luft
> ned i systemet.
>
> Hvis du synes at bremserne virker svampede, kan det være fordi der er luft
> der ikke er kommet ud.
> Enten kan du holde bremsen inde med en elastik eller lign natten over,
> dette kan hjælpe.
> Det gad jeg ikke, så jeg lavede en billig version af det værktøj som
> værksteder bruger.
> Hentede en 60 ml. sprøjte på apoteket, og sluttede til udluftningsslangen.
> Så åbnede jeg for skuen og sugede ud.
> Der kunne jeg se det sidste luft kom med ud, og så bremsede den!
>
> --
> Thomas Jensen
> FZ6S Fazer ´04
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
> "Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "
>
>
Hej
Jeg plejer også at gøre som ovenstående, med pumperiet.
Det er dog smart lige at sætte et par kiler ned mellem klods og skive,
ellers kan stemplerne godt "fjedre" lidt frem og tilbage, og så tager det
længere tid.
Ellers: Sæt en klar slange på den åbne udluftningsskrue, og før den helt ned
til bunden af en F. eks colaflaske, sæt en anden slange ca. 1 cm ned i
halsen på flasken.
Luk hullet i toppen med f.eks Gaffatape, og sug så i den "øverste" slange.
Evt brug evt. en gammel støvsuger, men vær obs på at den hurtigt løber varm,
da den ikke får køleluft
Så er det bare at følge med og toppe reservoiret op hele tiden.
Når der kommer klar ren væske uden luftperler gennem slangen, er du færdig.
Luk luftskruen og stop sugeriet.
Pump stemplerne frem til skiven, og du er klar
Mvh
Niels



Henrik Mahler (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Mahler


Dato : 26-10-05 20:43

TUSIND TAK TIL JER BEGGE TO

Vil skaffe noget slange og gå
på med krum hals i week-enden

Det bliver fedt at kunne selv

Måske laver jeg en speciel
"cola-flaske" til formålet
med slangerne boret gennem
plast-kapslen frem for gaffa

Jeg påtænker at rense kaliber
og skifte væske hver 12 måned

En god flaske bliver rar at ha

MVH henrik


Calle (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Calle


Dato : 26-10-05 20:49


"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:11302739670.912795365180017@dtext.news.tele.dk...
> I al almindelighed, og til min saxon i særdeleshed
>
> Mit første forsøg i denne genre, og ikke noget special-
> værktøj til rådighed, men det skulle kunne la sig gøre,
> som Moller nævnte i tidl tråd så findes der f.eks. en
> side hvor en metode med to slanger og en flaske vises
>

Mon ikke det er denne side Moller nævnte ? - dejligt
langt link

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC2=/dk-da/tailored/shell_for_motorists/motorcycles/advance/how_to_guides/zzz_lhn.html&FC3=/dk-da/tailored/shell_for_motorists/motorcycles/advance/how_to_guides/ht_brake_ga_2101.html

Hilsen -
Calle



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste