/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Teori omkring tænding.
Fra : Flyrider


Dato : 20-10-05 17:22

Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt tændingsteori?
Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen på
pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr. omdrejning. Men
er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af dem placeret et
bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne sidder jo med 75
gr. vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde symmetrisk, men må
sidde i forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der så flere end 2
punkter? Og hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der skal betyde
affyring? Hmmm- ja det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt, sålænge det
virker, og det gør det. Syntes bare det er et interessant emne, så hvis
nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse systemer er
beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)

Hilsner
Palle
XVS1100 Dragstar













 
 
Preben Riis Sørensen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-10-05 18:19


"Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4357c42f$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt
tændingsteori?
> Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen

> pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr. omdrejning.
Men
> er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af dem placeret et
> bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne sidder jo med 75
> gr. vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde symmetrisk, men må
> sidde i forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der så flere end 2
> punkter? Og hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der skal betyde
> affyring? Hmmm- ja det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt, sålænge det
> virker, og det gør det. Syntes bare det er et interessant emne, så hvis
> nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse systemer er
> beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)

Det er jo ikke vinklen mellem cylindrene der er afgørende, men hvor den har
benene afsat på krumtappen. Ofte er der tændinger på udstødningsslaget for
at få kabalen til at gå op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Flyrider (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Flyrider


Dato : 20-10-05 20:48


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4357d192$0$8874$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4357c42f$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt
> tændingsteori?
>> Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen
> på
>> pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr. omdrejning.
> Men
>> er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af dem placeret et
>> bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne sidder jo med 75
>> gr. vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde symmetrisk, men må
>> sidde i forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der så flere end 2
>> punkter? Og hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der skal betyde
>> affyring? Hmmm- ja det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt, sålænge det
>> virker, og det gør det. Syntes bare det er et interessant emne, så hvis
>> nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse systemer er
>> beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)
>
> Det er jo ikke vinklen mellem cylindrene der er afgørende, men hvor den
> har
> benene afsat på krumtappen. Ofte er der tændinger på udstødningsslaget for
> at få kabalen til at gå op.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
Jamen hvis cylindervinklen er 75 gr. og begge plejlstænger sidder på fælles
krumptapsøle, skal krumptappen vel drejes 75 gr. mellem stemplernes TDC.
Eller hvad?
Palle



Preben Riis Sørensen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-10-05 21:18


"Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev > >
> Jamen hvis cylindervinklen er 75 gr. og begge plejlstænger sidder på
fælles
> krumptapsøle, skal krumptappen vel drejes 75 gr. mellem stemplernes TDC.
> Eller hvad?


Rigtigt.

Den er to-cylindret? Og du har set 'dimsen' der fordeler tænding, hvordan
sidder de, eller hvordan kommer du frem til de tre?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk





Henning (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 20-10-05 21:43


"Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4357f475$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4357d192$0$8874$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4357c42f$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt
>> tændingsteori?
>>> Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen
>> på
>>> pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr. omdrejning.
>> Men
>>> er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af dem placeret et
>>> bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne sidder jo med
>>> 75
>>> gr. vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde symmetrisk, men må
>>> sidde i forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der så flere end 2
>>> punkter? Og hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der skal betyde
>>> affyring? Hmmm- ja det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt, sålænge det
>>> virker, og det gør det. Syntes bare det er et interessant emne, så hvis
>>> nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse systemer er
>>> beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)
>>
>> Det er jo ikke vinklen mellem cylindrene der er afgørende, men hvor den
>> har
>> benene afsat på krumtappen. Ofte er der tændinger på udstødningsslaget
>> for
>> at få kabalen til at gå op.
>> --
>> M.V.H.
>> Preben Riis Sørensen
>> preben@esenet.dk
>>
>>
>>
> Jamen hvis cylindervinklen er 75 gr. og begge plejlstænger sidder på
> fælles krumptapsøle, skal krumptappen vel drejes 75 gr. mellem stemplernes
> TDC. Eller hvad?
> Palle
>
Selv om cylindervinklen er 75° og plejlstængerne sidder på den samme
krumtap, kan stemplerne da sagtens følges ad. Der er jo ingen speciel grund
til at plejlstængerne skal sidde lige ved siden af hinanden, hvis de gør det
vil stemplerne være i top med den forskydelse som cylindrene har .
Plejlstængerne sidder på¨en en Yamaha V motor forskudt med samme antal
grader som cylindervinklen er, og derfor går begge stempler i top samtidig.
(der er vistnok en lille forskel for at undgå at begge stempler er i tip på
nøjagatig samme tidspunkt.).
Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
Harley, som af samme grund har den specielle lyd.
MVH
Henning



Armand (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-05 15:48

Henning wrote:
> "Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4357f475$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>
>>Jamen hvis cylindervinklen er 75 gr. og begge plejlstænger sidder på
>>fælles krumptapsøle, .............
>
> Selv om cylindervinklen er 75° og plejlstængerne sidder på den samme
> krumtap,.....

Krumtap-søle!!!

> Der er jo ingen speciel grund til at plejlstængerne skal sidde lige
> ved siden af hinanden....

Der er dén specielle grund at det er enklere at konstruere, samt fjerner
en væsentlig stak vibrationer :-|

> .....hvis de gør det vil stemplerne være i top med den forskydelse som
> cylindrene har .
> Plejlstængerne sidder på¨en en Yamaha V motor forskudt med samme antal
> grader som cylindervinklen er, og derfor går begge stempler i top samtidig.

Vås!

Nu er der et par V-motorer at vælge imellem hos Yamaha, men den største
del er brygget over TR1-motoren, som bruger fælles søle!

> Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
> Harley, som af samme grund har den specielle lyd.

Alle V-motorer med undtagelse af enkelte á Honda Transalp (52° cylinder
-vinkel hhv. 76° krumtap) og Suzuki VX (45° cylinder-vinkel hhv. 75°
krumtap) bruger fælles søle :-|
Harleys forskel er en snæver cylindervinkel på 45° hvor normen er de 90°
som afbalancerer optimalt; men der findes flere tilfælde af
cylindervinkel mellem dé to - Aprillia bruger f.eks. 60° (og balanceaksel!)!

--
Armand.

Ukendt (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-05 14:21


Henning skrev i meddelelsen
<43580165$0$9168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
>Harley, som af samme grund har den specielle lyd.


Nævn mig én 90° V2 hvor plejlstængerne _ikke_ sidder på samme søle.....

mvh
Orla




Armand (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-05 22:54

Orla Pedersen wrote:
> Henning skrev i meddelelsen
> <43580165$0$9168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>
>
>>Jeg tror ikke der er mange V-motorer hvor det ikke er tilfældet bortset fra
>>Harley, som af samme grund har den specielle lyd.
>
>
>
> Nævn mig én 90° V2 hvor plejlstængerne _ikke_ sidder på samme søle.....
>

Det skulle lige være TRX850

--
Armand.

Morten Dybdal (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 21-10-05 23:18

Armand wrote:
> Orla Pedersen wrote:

>>
>> Nævn mig én 90° V2 hvor plejlstængerne _ikke_ sidder på samme søle.....
>>
>
> Det skulle lige være TRX850
>

Det er det da ikke en V2 men en twin.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Ukendt (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-05 08:20


Morten Dybdal skrev i meddelelsen
<43596936$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>Armand wrote:


>> Det skulle lige være TRX850
>>
>
>Det er det da ikke en V2 men en twin.


Det er en "V2" ! Men det er en laaaang historie

Under alle omstændigheder en alternativ konfiguration

mvh
Orla




Ukendt (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-05 08:18


Armand skrev i meddelelsen ...

>Det skulle lige være TRX850


Nåe ja, den hvor at man skal bruge den "alternative" gradskive

mvh
Orla, som på et eller andet tidspunkt skal eje en TRX



Hekto (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-05 12:40

Flyrider explained on 20-10-2005 :
> Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt tændingsteori?
> Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen på
> pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr. omdrejning. Men
> er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af dem placeret et
> bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne sidder jo med 75 gr.
> vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde symmetrisk, men må sidde i
> forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der så flere end 2 punkter? Og
> hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der skal betyde affyring? Hmmm- ja
> det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt, sålænge det virker, og det gør det.
> Syntes bare det er et interessant emne, så hvis nogen har et vise ord, eller
> måske et godt link hvor disse systemer er beskrevet, kan jeg måske få lidt
> nattesøvn igen:)
>

Gruby's udgydelser om tænding:

http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Flyrider (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Flyrider


Dato : 21-10-05 22:34


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.ab337d5a28c07b0c.41842@urxgb.qxROT-13...
> Flyrider explained on 20-10-2005 :
>> Skule der mon være en der sidder med de vise ord omkring lidt
>> tændingsteori?
>> Det drejer sig om Yamahas elektroniske system. Ved at måle på frekvensen
>> på pickuppen har jeg udregnet at der må være 3 aftastninger pr.
>> omdrejning. Men er disse punkter placeret symmetrisk? Eller er de 2 af
>> dem placeret et bestemt antal grader før stemplerne er i top. Cylinderne
>> sidder jo med 75 gr. vinkel, derfor mener jeg ikke punkterne kan sidde
>> symmetrisk, men må sidde i forhold til cylindervinklen. Og hvorfor er der
>> så flere end 2 punkter? Og hvordan ved CPUen hvilket af de 3 punkter der
>> skal betyde affyring? Hmmm- ja det er egentlig fuldstændigt ligegyldigt,
>> sålænge det virker, og det gør det. Syntes bare det er et interessant
>> emne, så hvis nogen har et vise ord, eller måske et godt link hvor disse
>> systemer er beskrevet, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen:)
>>
>
> Gruby's udgydelser om tænding:
>
> http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
>
Tak for et godt link, yderst interesant og fagligt. Det forklarer det meste,
men hvad der undrer mig er at de sker 3 og ikke 2 aftastninger pr omgang,
men det ved Steen sikkert også. Og til Preben der spurte hvorledes jeg var
kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)

MVH
Palle
Yamaha XVS 1100 V2 75gr.




Preben Riis Sørensen (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-10-05 00:23


"Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev
>Og til Preben der spurte hvorledes jeg var
> kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
> omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)

Jo, nu mangler vi så den gode forklaring. Jeg kan ikke rigtigt skyde mig ind
på det, heller ikke ved at læse det udmærkede link.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-05 08:31


Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<43597842$0$8843$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Jo, nu mangler vi så den gode forklaring. Jeg kan ikke rigtigt skyde mig
ind
>på det, heller ikke ved at læse det udmærkede link.


Pulserne er sikkert ikke ensartet forskudt, der er givet én puls der passer
hver cylinders fortændingspunkt. Den sidste puls kan være placeret på en af
cylindrenes topmærke. Det vil betyde at for dén cylinder vil der komme to
pulser med kort afstand, og det kan tændingsboksen afkode til hvilken
cylinder der skal have gnist.

VTR-F bruger en anden afkodningsmåde, den har 9 pulser på 3/4 omgang,
herefter "mangler" 3 pulser i de 90° mellem at stemplerne er i top.

mvh
Orla



Steen Gruby (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-05 09:23

On Fri, 21 Oct 2005 23:34:06 +0200, "Flyrider"
<palleflygenring@hotmail.com> wrote:

Hej Palle.
>>
>Tak for et godt link, yderst interesant og fagligt. Det forklarer det meste,
>men hvad der undrer mig er at de sker 3 og ikke 2 aftastninger pr omgang,
>men det ved Steen sikkert også. Og til Preben der spurte hvorledes jeg var
>kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
>omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)
>
Det med tre pulser som "regnearbejde" er lidt usikkert, men det kan
sagtens være tilfældet.
Ducati Paso med Marelli DigiPlex tænding med kun een pickup, har
faktisk to pulser meget tæt efter hinanden på den første cylinder, og
een puls på den anden.
Dobbeltpulsen benytter microprocessoren til at finde ud af hvor den er
henne i sit "liv".
Andre systemer har flere pulser for at markere start af en "sekvens".
Jeg mener at kunne huske at TL1000 har 5 pulser på 1. cylinder, men
jeg er ikke sikker.
Det er i praksis ikke nødvendigt med mere end de første pulser i en
sekvens for at kunne bestemme en motors tændings- og evt.
indsprøjtnings sekvens og ditto tidspunkt, samt hvor lang tid der skal
lukkes brændstof ind (mængde).
Hastigheden hvormed startpulserne kommer er tilstrækkeligt til at
bestemme motorens omdrejningstal og der ud fra at beregne hvornår de
følgende cylindere skal fyres af.
Ført ud i sin yderste konsekvens er processoren i stand til at finde
ud af om omdrejningstallet stiger eller falder og der ud fra beregne
om der skal justeres tænding og brændstofmængde under acceleration,
eller om der skal leanes til konstant speed.
Husk på at en u-processor er 10.000 gange hurtigere end et sløvt
roterende mekanisk uhyre af en forbrændingsmotor
Det er sådanne "uhyrer" der gør fejlsøgning "interessant" og
hjemmetuning til et helvede med mindre man er programmør, har adgang
til source koden og kan skaffe den originale chip tom, hvilket man
sjældent kan - Nålen i høstakken du ved.
Og det er så her Powercommander kommer ind i billedet

Det er faktisk min mening med tiden at skrive "tredie" del af mine
klummer om MC'ens elektriske installationer i form af et skrift om
indsprøjtningssystemer, men inspirationen mangler lige for tiden

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Flyrider (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Flyrider


Dato : 22-10-05 14:05


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
newsqjl1dt8a4chfk9nthfsf9f4iigbjt22i@4ax.com...
> On Fri, 21 Oct 2005 23:34:06 +0200, "Flyrider"
> <palleflygenring@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Palle.
>>>
>>Tak for et godt link, yderst interesant og fagligt. Det forklarer det
>>meste,
>>men hvad der undrer mig er at de sker 3 og ikke 2 aftastninger pr omgang,
>>men det ved Steen sikkert også. Og til Preben der spurte hvorledes jeg var
>>kommet frem til 3 pulser. Ved at måle frevensen på pickuppen i forhold til
>>omdrejningstallet. Og så lidt arbejde med lommeregneren:)
>>
> Det med tre pulser som "regnearbejde" er lidt usikkert, men det kan
> sagtens være tilfældet.
> Ducati Paso med Marelli DigiPlex tænding med kun een pickup, har
> faktisk to pulser meget tæt efter hinanden på den første cylinder, og
> een puls på den anden.
> Dobbeltpulsen benytter microprocessoren til at finde ud af hvor den er
> henne i sit "liv".
> Andre systemer har flere pulser for at markere start af en "sekvens".
> Jeg mener at kunne huske at TL1000 har 5 pulser på 1. cylinder, men
> jeg er ikke sikker.
> Det er i praksis ikke nødvendigt med mere end de første pulser i en
> sekvens for at kunne bestemme en motors tændings- og evt.
> indsprøjtnings sekvens og ditto tidspunkt, samt hvor lang tid der skal
> lukkes brændstof ind (mængde).
> Hastigheden hvormed startpulserne kommer er tilstrækkeligt til at
> bestemme motorens omdrejningstal og der ud fra at beregne hvornår de
> følgende cylindere skal fyres af.
> Ført ud i sin yderste konsekvens er processoren i stand til at finde
> ud af om omdrejningstallet stiger eller falder og der ud fra beregne
> om der skal justeres tænding og brændstofmængde under acceleration,
> eller om der skal leanes til konstant speed.
> Husk på at en u-processor er 10.000 gange hurtigere end et sløvt
> roterende mekanisk uhyre af en forbrændingsmotor
> Det er sådanne "uhyrer" der gør fejlsøgning "interessant" og
> hjemmetuning til et helvede med mindre man er programmør, har adgang
> til source koden og kan skaffe den originale chip tom, hvilket man
> sjældent kan - Nålen i høstakken du ved.
> Og det er så her Powercommander kommer ind i billedet
>
> Det er faktisk min mening med tiden at skrive "tredie" del af mine
> klummer om MC'ens elektriske installationer i form af et skrift om
> indsprøjtningssystemer, men inspirationen mangler lige for tiden
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
Tror du har ret. Din forklaring lyder meget sansynlig. Men jeg er ret sikker
på de 3 pulser, da alle frekvensmålinger fra 1000 rpm og op, giver 3 +- et
eller andet decimal der nok fremkommer ved at omdrejningtallet ikke måles
præcist nok. Men nu har jeg været så heldig at støve en cpu, komplet
ledningsnet samt alle relæer op. Dog uden pickuppen. Jeg vil nu i nærmeste
fremtid sætte tingene sammen, erstatte pickuppen med en firkantgenerator, og
så se hvad der sker på et scop. Egentlig ligegyldigt, men jeg syntes nu det
er et spændende emne. Og fortsæt endelig med resten af dit skrivearbejde,
som jeg er sikker på mange vil påskønne.
MVH
Palle



Steen Gruby (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-10-05 15:52

On Sat, 22 Oct 2005 15:05:20 +0200, "Flyrider"
<flyrider@flygenring.dk> wrote:


Hej Palle.

>Tror du har ret. Din forklaring lyder meget sansynlig. Men jeg er ret sikker
>på de 3 pulser, da alle frekvensmålinger fra 1000 rpm og op, giver 3 +- et
>eller andet decimal der nok fremkommer ved at omdrejningtallet ikke måles
>præcist nok. Men nu har jeg været så heldig at støve en cpu, komplet
>ledningsnet samt alle relæer op. Dog uden pickuppen. Jeg vil nu i nærmeste
>fremtid sætte tingene sammen, erstatte pickuppen med en firkantgenerator, og
>så se hvad der sker på et scop. Egentlig ligegyldigt, men jeg syntes nu det
>er et spændende emne. Og fortsæt endelig med resten af dit skrivearbejde,
>som jeg er sikker på mange vil påskønne.
>
OK med frekvensmålingen, som jeg antydede kan det være problematisk,
men hvis det passer med det du udlæser er det OK nok.
Jeg bruger konsekvent mit oscilloscope til sådanne målinger - Det
snyder ikke

Den med funktionsgeneratoren er jeg flittig bruger af når jeg tester
tændingsbokse.
Metoden er helt fin på alle "simple" bokse fra de fleste tidlige
japanere og som mine Kokusan på Paso'en
Det er dog ikke alle tændbokse det går godt på.
DigiPlex'en nægter katagorisk at foretage sig noget som helst hvis
ikke pulserne kommer nogenlunde rigtigt.
Visse japanere nægter hvis man ikke simulerer begge pickup's med 180
graders forskydning.
Andre vil ikke lade sig føde direkte fra generatoren men kræver at man
benytter en transformer mellem generatoren og tændingsboksen der
simulerer pickup.
Men ellers er det faktisk ikke så svært at omgås

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste