/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olielampen lyser ved korrekt oliestand
Fra : Niels B


Dato : 17-10-05 14:53

Så lykkedes det endelig at få liv i min gamle GSX400'er, men nu melder der
sig et nyt problem.

Olielampen lyser!

Første tanke var at hælde olie på (altid et godt trick) men oliestanden
var nu ellers ok fra starten.

Anyways, jeg fyldte olie på, så den stod helt op til max. mærket og
startede så dyret igen.

Olielampen lyser stadig!

Jeg har hørt noget om at olietrykket først er optimalt, når motoren har
kørt lidt, så jeg har nu prøvet at have den til at stå tændt lidt tid, men
nu tør jeg ikke rigtig længere, for der må jo være et problem et eller
andet sted. Om det så bare er en defekt olietryksmålerting ved jeg ikke,
men...

...jeg er lidt bekymret - bør jeg være det?

Mvh. Niels


 
 
Hekto (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-10-05 15:42

In article <dj0ac2$eo4$1@abbeden.bunk.cc>, nielses-
messengerFJERNDETTE@hotmail.com says...
> ..jeg er lidt bekymret - bør jeg være det?
>
Ja, den er der jo ikke for sjov!!!

Det kan være luft i systemet, men det burde forsvinde hurtigt.
Det er OFTEST selve sensoren der er defekt.
Det KUNNE være fordi den taber trykket p.gr.a. slid.

Prøv med en ny sensor!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-10-05 18:44

Hekto wrote:
> In article <dj0ac2$eo4$1@abbeden.bunk.cc>, nielses-
> messengerFJERNDETTE@hotmail.com says...
>
>>..jeg er lidt bekymret - bør jeg være det?
>>
>
> Ja, den er der jo ikke for sjov!!!
>
> Det kan være luft i systemet, men det burde forsvinde hurtigt.
> Det er OFTEST selve sensoren der er defekt.
> Det KUNNE være fordi den taber trykket p.gr.a. slid.
>
> Prøv med en ny sensor!

Prøv først og fremmest at se om der overhovedet sidder en ledning på
sensoren :-|

--
Armand.

Hekto (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-10-05 20:19

In article <ipR4f.70951$Fe7.243923@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Prøv først og fremmest at se om der overhovedet sidder en ledning på
> sensoren :-|
>
De fleste sensorer virker vel ved at de reelt slutter forbindelse til
stel, når der ikke er tryk nok til at åbne kontakten? = så er der en
ledning på hvis lampen lyser.
Det omvendte vil kræve flere 'komponenter' der kan være = fejluligheder.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-10-05 20:33

Hekto wrote:
> In article <ipR4f.70951$Fe7.243923@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>
>>Prøv først og fremmest at se om der overhovedet sidder en ledning på
>>sensoren :-|
>>
>
> De fleste sensorer virker vel ved at de reelt slutter forbindelse til
> stel, når der ikke er tryk nok til at åbne kontakten? = så er der en
> ledning på hvis lampen lyser.
> Det omvendte vil kræve flere 'komponenter' der kan være = fejluligheder.

Du er sq da osse så klog

--
Armand.

Hekto (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-10-05 21:42

In article <M_S4f.70969$Fe7.243813@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Du er sq da osse så klog
>
..... ja, når talen sådan liiige falder på fejlfinding i elektriske
systemer! ;oP

Men egentlig bør man så kontrollere den ledning engang imellem. Løber
olien ud efter den er faldet af ...............
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Martin Sørensen (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-10-05 20:34

>> Prøv først og fremmest at se om der overhovedet sidder en ledning på
>> sensoren :-|
> De fleste sensorer virker vel ved at de reelt slutter forbindelse til
> stel, når der ikke er tryk nok til at åbne kontakten? = så er der en
> ledning på hvis lampen lyser.
> Det omvendte vil kræve flere 'komponenter' der kan være =
> fejluligheder.

Så vidt jeg ved, så laver kontakten først forbindelse til stel, når trykket
er i orden. Så sikrer man også at olielampen lyser hvis ledningen falder af
eller der sker andre fejl.

Mine forældre ringede engang efter Falck da olielampen i deres bil
pludseligt begyndte at lyse. Falck-manden kom og skruede ledning fast igen,
hvorefter de kunne køre videre. Det var vist en fejl han så jævnligt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Hekto (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-10-05 21:44

In article <4353fc95$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...
> Så vidt jeg ved, så laver kontakten først forbindelse til stel, når trykket
> er i orden. Så sikrer man også at olielampen lyser hvis ledningen falder af
> eller der sker andre fejl.
>
Det vil som sagt kræve ekstra komponenter = relæ eller en transistor.
Jeg vil ikke udelukke det, især ikke på en bil hvor der i forvejen er en
masse elektrisk gøjl.

Det mest 'fejlsikre' system er dog at den lægger ledningen på stel uden
tryk, og så afbryder når der kommer tryk.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-10-05 03:04

Hekto wrote:
> In article <4353fc95$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> mos@laxity.invalid says...
>
>>Så vidt jeg ved, så laver kontakten først forbindelse til stel, når trykket
>>er i orden. Så sikrer man også at olielampen lyser hvis ledningen falder af
>>eller der sker andre fejl.
>>
>
> Det vil som sagt kræve ekstra komponenter = relæ eller en transistor.
> Jeg vil ikke udelukke det, især ikke på en bil hvor der i forvejen er en
> masse elektrisk gøjl.
>
> Det mest 'fejlsikre' system er dog at den lægger ledningen på stel uden
> tryk, og så afbryder når der kommer tryk.

Nu vil jeg vide det: Gav jeg mig for tidligt, eller hva'?
Altså: Er funktionen af olietrykskontakten positiv eller negativ??

Er der evt. én med en Suzuki GSX, der vil prøve at se virkningen af at
han afmonterer ledningen på sin olietryks-kontakt, så Niels B kan få
klart svar omkring dén detalje på hans GSX400??

--
Armand.
(hvis CBR, qua omstændig indpakning, ikke er den enkleste at udføre en
sådan simpel test på)

Ukendt (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-10-05 06:14


Armand skrev i meddelelsen ...

>Nu vil jeg vide det: Gav jeg mig for tidligt, eller hva'?
>Altså: Er funktionen af olietrykskontakten positiv eller negativ??


Jeg har set mange, og også på "fie" fungerer sensoren ved at bryde ved tryk.
Sådan har det været på alt hvad jeg har rørt ved, bil som mc.

mvh
Orla



Hekto (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-10-05 08:01

In article <nKY4f.70983$Fe7.244324@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Nu vil jeg vide det: Gav jeg mig for tidligt, eller hva'?
> Altså: Er funktionen af olietrykskontakten positiv eller negativ??
>
*GRILL*

Hvis det skal være 'omvendt' - at den er afbrudt ved 0-tryk - skal der
jo være et andet element der kiver kontakt til stel/12V, og som
afbrydes når olietrykskontakten slutter - ved tryk.

Det skal så være noget i retning af et relæ eller en transistor. Jeg
tror ikke at mange fabrikanter ville ofre den 'femmer'.
I biler/cykler med computer af en eller anden art. kunne man måske nok
finde denne konstruktion. Dog ville det jo øge muligheden for
fejlvisning.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Torben Scheel (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-10-05 08:25

Armand wrote:
> Hekto wrote:
>
>> In article <4353fc95$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
>> mos@laxity.invalid says...
>>
>>> Så vidt jeg ved, så laver kontakten først forbindelse til stel, når
>>> trykket er i orden. Så sikrer man også at olielampen lyser hvis
>>> ledningen falder af eller der sker andre fejl.
>>>
>>
>> Det vil som sagt kræve ekstra komponenter = relæ eller en transistor.
>> Jeg vil ikke udelukke det, især ikke på en bil hvor der i forvejen er
>> en masse elektrisk gøjl.
>>
>> Det mest 'fejlsikre' system er dog at den lægger ledningen på stel
>> uden tryk, og så afbryder når der kommer tryk.
>
>
> Nu vil jeg vide det: Gav jeg mig for tidligt, eller hva'?
> Altså: Er funktionen af olietrykskontakten positiv eller negativ??
>
> Er der evt. én med en Suzuki GSX, der vil prøve at se virkningen af at
> han afmonterer ledningen på sin olietryks-kontakt, så Niels B kan få
> klart svar omkring dén detalje på hans GSX400??
>
Matriklens cykler er inhabile idet de har oliestandsmåler
Problemet med dem er naturligvis at man ikke har den daglige pærecheck
af olielampen som på de fleste andre mærker (medmindre man starter med
en wheelie At andre MC'er lyser med lampen ved tænding med stoppet
motor tager jeg som et klart tegn på at Hekto har ret, men det er
selvfølgelig ikke et bevis.

--
vh
Torben - der _har_ testet xj'erens olielampe..

Torben Scheel (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-10-05 08:38

Torben Scheel wrote:
> Matriklens cykler er inhabile idet de har oliestandsmåler
> Problemet med dem er naturligvis at man ikke har den daglige pærecheck
> af olielampen som på de fleste andre mærker

Sludder. Den lyser når startermotoren kører. Bah.

--
vh
Torben

Ukendt (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-10-05 21:00


Hekto skrev i meddelelsen ...

>De fleste sensorer virker vel ved at de reelt slutter forbindelse til
>stel, når der ikke er tryk nok til at åbne kontakten? = så er der en
>ledning på hvis lampen lyser.


Derfor afmontere man ledningen på sensoren > lyser lampen stadig, så er
ledningen "gnavet" så den kortslutter til stel, sikkert i området omkring
kronrøret. Går lampen ud når ledningen afmonteres > byt til fungerende
sensor, evt tjek med manometer for olietryk.

mvh
Orla



Martin Sørensen (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-10-05 18:59

> Anyways, jeg fyldte olie på, så den stod helt op til max. mærket og
> startede så dyret igen.
> Olielampen lyser stadig!
> ..jeg er lidt bekymret - bør jeg være det?

Jeg ville ihvertfald sørge for at lade motoren køre så lidt som muligt
indtil fejlen er fundet. De fleste cykler har så vidt jeg ved en bolt ind
til oliesmørekanalen, som kan løsnes for at tjekke om der er olietryk på. På
min XS400 sidder den i højre side og har et 10mm hoved. Den skal blot løsnes
en smule til den kan drejes med hånden. Hvis man så starter motoren, burde
der sive olie ud omkring bolten kort tid efter. Hvis det er tilfældet, så er
der i det mindste olietryk på. Om det er tilstrækkeligt er så et andet
spørgsmål.

Men tjek hellere lige om olietryksmåleren er tilsluttet korrekt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-10-05 22:14

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Problemet med dem er naturligvis at man ikke har den daglige
> pærecheck af olielampen som på de fleste andre mærker

På min Fazer, der også har oliestandsmåler, lyser lampen når man
trykker på startknappen (også selvom dødemandsknappen er på 'død'), så
de har tilsynelandende lært det med tiden
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Brian Lund Larsen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 19-10-05 10:41

Jes Vestervang wrote:

> Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
>
>> Problemet med dem er naturligvis at man ikke har den daglige
>> pærecheck af olielampen som på de fleste andre mærker
>
> På min Fazer, der også har oliestandsmåler, lyser lampen når man
> trykker på startknappen (også selvom dødemandsknappen er på 'død'), så
> de har tilsynelandende lært det med tiden

Det samme gør min gamle FZR600R, så jeg tror ikke det er noget nyt - nok
bare Torbens cykler der er i stykker :)

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Niels B (18-10-2005)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 18-10-05 23:30

Ok, mange tak for svarene

Jeg vil lige prøve at koncentrere mig om olietrykskontakten i første
omgang så (så vidt jeg kan se på diagrammet, giver kontakten
stelforbindelse til olielampen).

Jeg giver lige lyd om, hvad jeg finder ud af...

Mvh. Niels


Niels B (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 19-10-05 17:47

I havde ret! Problemet viste sig at være olietrykskontakten. Jeg
prøvede at afmontere ledningen, som foreslået, hvilket fik olielampen til
at slukke (som den burde).

Nu da jeg havde pillet dækslet af ind til kontakten, fik den også lige et
veltilpasset slag med en skruetrækker (man ved jo aldrig - det plejer at
virke på genstridige fjernsyn og den slags).

Da jeg så havde fået skidtet samlet igen og trykkede på starteren,
slukkede lampen - motoren startede dog ikke, men det er et helt andet
problem, som jeg arbejder på men jeg må nok hellere få bestilt en ny
kontakt under alle omstændigheder...


Tak for hjælpen gutter!

Mvh. Niels


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste