/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er der en DKW ekspert til stede?
Fra : Kim Olsen


Dato : 07-10-05 14:07

Hej

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en renoveringsprojekt - en lille DKW
rt125/2 fra 1954.

Men jeg kan simpelt hen ikke få det lille kædetandhjul på motoren af.

Der er en blød metalskive bukket hen som låsering, men selv efter at den er
rettet op, kan jeg ikke løsne møtrikken.

Jeg kan holde igen på selve tandhjulet, men slippe vil den ikke.

Nogen der ved om der evt. skulle være modsat gevind ??

Ellers modtages gode råd.

Kim OLsen



 
 
Ukendt (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-05 14:29


Kim Olsen skrev i meddelelsen
<43467160$0$87567$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Nogen der ved om der evt. skulle være modsat gevind ??


Kæde i højre side ? Så ja, det vil være en mulighed. Se ind på enden af
akslen, og følg den sidste "rynke", det kan ses.


mvh
Orla



Steen Gruby (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 07-10-05 18:15

On Fri, 7 Oct 2005 15:29:14 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej.
>
>Kæde i højre side ? Så ja, det vil være en mulighed. Se ind på enden af
>akslen, og følg den sidste "rynke", det kan ses.
>
Mange af de gamle prøjsere havde kæden i højre side, hvilket ikke fik
konstruktørene til at ryste på hånden mht. at anvende højresnoet
gevind.
Blot låseblikket er bukket rigtigt bliver møtrikken siddende.
Et check på NSU Max underbygger det.
Man kan ikke se de yderste rynker, idet det der er monteret en
simmerring i enden af møtrikken.
Årsagen er at koblingens udrykkersystem er placeret inden i akslen.
Så uden konkret viden om gevindets type vil jeg tillade mig at skyde
på højregevind.
Fat luftnøglen og prøv

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kim Olsen (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 07-10-05 18:39

> Fat luftnøglen og prøv
> Steen Gruby

Tak for hjælpen.

Gevindet var selvfølgelig modsat, og mine mange forsøg havde selvfølgelig
fået spændt det ganske godt.
Men luftnøglen klarede det.

Og du har ret at der sidder en simmering, så man ikke kan se gevindet.

Kim Olsen
DKW RT125/2 - 1954
Geely Boss - 2003
Adly Jet 100 - 1999



Armand (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-05 22:19

Kim Olsen wrote:
>>Fat luftnøglen og prøv
>>Steen Gruby
>
>
> Tak for hjælpen.
>
> Gevindet var selvfølgelig modsat, og mine mange forsøg havde selvfølgelig
> fået spændt det ganske godt.
> Men luftnøglen klarede det.

Til en anden gang:
DKW 125 og MZ er så nært beslægtede at det næsten gør ondt, så MZ-folket
burde også have rådet dig her :-/

--
Armand.

Kim Olsen (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 07-10-05 22:31

> Til en anden gang:
> DKW 125 og MZ er så nært beslægtede at det næsten gør ondt, så MZ-folket
> burde også have rådet dig her :-/
>
> --
> Armand.

Hej Armand

Jeg har tidligere haft en CZ 180, og der var alm. gevind. Og den ligner jo
ellers også MZ mfl.

Kim



Armand (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-05 22:46

Kim Olsen wrote:
>>Til en anden gang:
>>DKW 125 og MZ er så nært beslægtede at det næsten gør ondt, så MZ-folket
>>burde også have rådet dig her :-/
>>
> Jeg har tidligere haft en CZ 180, og der var alm. gevind. Og den ligner jo
> ellers også MZ mfl.

Det jeg hentydede til er at DKW/MZ er to sider af samme sag og "siderne"
dækker det gode gamle jerntæppe!
Forklaringen er at DKW blev bygget i Zchopau, som efter '45 kom til at
ligge på østsiden af jerntæppet, hvorfor produktionen blev placeret i
vesttyskland. Altimens fortsatte man i Østtyskland at producere
motorcykler på de bestående maskiner i Motorradwerke Zchopau

DKW er forøvrigt et udspring af en dansk ingeniørs hjerneviklinger

--
Armand.

Steen Gruby (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 07-10-05 22:44

On Fri, 07 Oct 2005 23:46:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hæ.
>
>DKW er forøvrigt et udspring af en dansk ingeniørs hjerneviklinger

Skafte Rasmussen )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-05 23:40

Steen Gruby wrote:
> On Fri, 07 Oct 2005 23:46:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hæ.
>
>>DKW er forøvrigt et udspring af en dansk ingeniørs hjerneviklinger
>
>
> Skafte Rasmussen )
>
Jup!
Gode gamle Jønke!

--
Armand.

Moller (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 08-10-05 08:23

Armand wrote:

> Til en anden gang:
> DKW 125 og MZ er så nært beslægtede at det næsten gør ondt, så MZ-folket
> burde også have rådet dig her :-/

   At MZ var østsiden af DKW som blev skildt ud efter krigen betyder jo
ikke at de ikke udviklede sig videre fra DKW RT 125/2... Og det gør det
jo ikke bedre at DKW RT 125 er verdens mest kopiret Motorcykel, og
derved stamfaderen til nærmest alle 2 takts MC'er som vi kender dem...

   Vi kan jo nævne :

   B.S.A. Lavede en model, som var spejlvendt.

   Harley Davidsond Hummer, er en nærmest eksakt kopi af af RT 125

   Suzuki, Yamaha, osv... lavede kopier.

   I polen lavede de Sokol 125, som er en RT 125

   I Rusland kom de med navne som : Moskva Mi A og senere Minsk 125.

   osv. osv... så man kan ud fra dit udsagn nærmest sige at BSA, HD osv.
ejere burde ha rådet her ;) for den er lige så forskllelig med MZ
motorcyklerne siden, som de er med de andre mærkers cykler.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Armand (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-10-05 10:59

Moller wrote:
> Armand wrote:
>
>> Til en anden gang:
>> DKW 125 og MZ er så nært beslægtede at det næsten gør ondt, så
>> MZ-folket burde også have rådet dig her :-/
>
>
> At MZ var østsiden af DKW som blev skildt ud efter krigen betyder jo
> ikke at de ikke udviklede sig videre fra DKW RT 125/2...
> .......... så man kan ud fra dit udsagn nærmest sige at BSA, HD
> osv. ejere burde ha rådet her ;) for den er lige så forskllelig med MZ
> motorcyklerne siden, som de er med de andre mærkers cykler.

I only know:
Et af klubbbens medlemmer havde mens han studerede kun en lille RT125,
og han roste den for at dele så mange reservedele med 125'er MZ'en at
man ikke skulle frygte at slide den op ved daglig brug trods alderen!

--
Armand.

Jorgen Gerdorf (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 10-10-05 18:25


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev
> Jeg er ved at lægge sidste hånd på en renoveringsprojekt - en lille DKW
> rt125/2 fra 1954.
>
> Men jeg kan simpelt hen ikke få det lille kædetandhjul på motoren af.
>
> Nogen der ved om der evt. skulle være modsat gevind ??
>
> Ellers modtages gode råd.
>
> Kim OLsen

Hej Kim.
Som du jo allerede har fundet ud af er der "Linksgewinde" på forreste
kædetandhjul.
I øvrigt kan du købe reservedelslister, betjeningsvejledninger og
reparationshåndbøger hos "Stemler Motorrad" i Tyskland plus et væld af
reservedele til din DKW.
Prøv at kigge på siden http://www.motorrad-stemler.de/index_e.htm

Prøv også hos "GEYER" i Tyskland, som er et lignendee firme
http://www.dkw-geyer.com/DKW-Geyer/e/index.htm.

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)



Kim Olsen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 11-10-05 16:17

Tak Jørgen

Jeg har allerede handlet hos Stemler et par gange.

Hilsen
Kim

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:434aa3fa$0$84226$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev
> > Jeg er ved at lægge sidste hånd på en renoveringsprojekt - en lille DKW
> > rt125/2 fra 1954.
> >
> > Men jeg kan simpelt hen ikke få det lille kædetandhjul på motoren af.
> >
> > Nogen der ved om der evt. skulle være modsat gevind ??
> >
> > Ellers modtages gode råd.
> >
> > Kim OLsen
>
> Hej Kim.
> Som du jo allerede har fundet ud af er der "Linksgewinde" på forreste
> kædetandhjul.
> I øvrigt kan du købe reservedelslister, betjeningsvejledninger og
> reparationshåndbøger hos "Stemler Motorrad" i Tyskland plus et væld af
> reservedele til din DKW.
> Prøv at kigge på siden http://www.motorrad-stemler.de/index_e.htm
>
> Prøv også hos "GEYER" i Tyskland, som er et lignendee firme
> http://www.dkw-geyer.com/DKW-Geyer/e/index.htm.
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Gerdorf
> DKW RT250/2 (1955)
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste