/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
forberedelse til vinteropbevaring?
Fra : Torkild


Dato : 06-10-05 19:58

Hej NG

Som nybegynder i denne herlige verden - KK i fredags og samme dag køb af en
pertentlig vedligeholdt og renoveret Honda CX 500 C fra 81, ja så vil jeg
gerne fortsætte den gode linje og fortsætte vedligeholdelsen.

Allerførst så er der en hulens masse godt krom på sådan en mc - hvad er
bedst til at pudse/vedligeholde sådan noget stads med??

men det store 5000 kr spørgsmål. Hvordan forbereder jeg den til den alt for
lange pause indtil foråret. Jeg skal ha den stående i en kælder - ikke
opvarmet, men dog frostfri. er det en fordel at trække en "mc garage" over
eller risikere man bare en hulens masse kondens.


Alle råd er virkelig velkomment - skulle der være en side på nettet der har
har de vise sten, så vil jeg blive en endnu gladere mand.

Torkild
fjern tallene hvis du skriver mig en mail



 
 
Jesper Pedersen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 06-10-05 21:24

Torkild wrote:

> Hej NG

> Som nybegynder i denne herlige verden - KK i fredags og samme dag køb af en
> pertentlig vedligeholdt og renoveret Honda CX 500 C fra 81, ja så vil jeg
> gerne fortsætte den gode linje og fortsætte vedligeholdelsen.

> Allerførst så er der en hulens masse godt krom på sådan en mc - hvad er
> bedst til at pudse/vedligeholde sådan noget stads med??

Autosol

> men det store 5000 kr spørgsmål. Hvordan forbereder jeg den til den alt for
> lange pause indtil foråret. Jeg skal ha den stående i en kælder - ikke
> opvarmet, men dog frostfri. er det en fordel at trække en "mc garage" over
> eller risikere man bare en hulens masse kondens.

Lad motoren køre et par minutter så olien bliver lun. Tøm olien af den og
skift olie + filter. Luk for benzinhanen og tøm karburatorne for benzin.
Vask og puds MC'en og smør den i div led, såsom trækstangen til bagbremsen
osv.
Skruer tændrørene ud og kommer en lille skvat olie ned i (den aftappet
motorolie) og tørner motoren et par gange.
Pil batteriet af
Sæt den i kælderen på centralen, og understøt motoren sådan at ingen af
dækkene rør gulvet og træk garagen henover.
Til foråret sætter du dit friskopladet batteri på, åbner for benzinhanen
sætter 2 nye tændrør i. Evt et nyt luftfilter hvis det trænger.
Træk chokeren og tryk på starteren. En flaske startgas kan være en god
ting at have klar.
Det var metoden jeg brugte på min to CX'ere


> Alle råd er virkelig velkomment - skulle der være en side på nettet der har
> har de vise sten, så vil jeg blive en endnu gladere mand.

www.cxclub.dk

/
Jesper


AW på ZRX (06-10-2005)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 06-10-05 21:58

<Snip>
...en hel masse...
</Snip>

Hvis temperaturen i kælderen er nognelunde konstant (hvad den plejer at være
i en kælder), så vask dyret og sæt den ned. Tøm evt. tanken eller fyld den
helt op.

Skub den lidt en gang om måneden, så hjulene flytter sig, og lad batteriet
op.

Start den til foråret.

Hvis du hælder olie i cylinderne, så plasker det op på tændrørene når du
forsøger at starte den, og så vil den ikke.

Karbunaderne ser jeg ikke formålet med at tømme. Det fordamper af sig selv.
Nogen mener at det er et problem, men på f.eks. en SZR 660 der fordamper
indholdet i karbunaden af sig selv i løbet af en 3 -4 dage. Dvs. på min
kones gamle cykel må det være sket mindst 100 gange. Hvis der er en
bivirkning ved dette, så kender jeg den ikke. I gamle dage (i 70'erne og
før) hvor benzinkvaliteten var dårligere kunne der vist dannes noget man
kalder "gum", som var en belægning der kunne genere funktionaliteten. Men
det er vist mange år siden.

Mens cyklen står i kælderen, kan man smøre, pudse og gøre ved efter behag.
Men det kan man jo hver dag året rundt.

Allan
ZRX 1200 S



Ukendt (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-05 07:45


Jesper Pedersen skrev i meddelelsen ...

>Skruer tændrørene ud og kommer en lille skvat olie ned i (den aftappet
>motorolie) og tørner motoren et par gange.


Brugt olie ? Med det skidt at Du har aftappet fra sumpen ? Nejtak ! I
øvrigt er der nok olie på cylindervæggen til en 3-4 måneders stilstand.

Ellers fin beretning.

mvh
Orla



mlt (08-10-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 08-10-05 18:12

> >Skruer tændrørene ud og kommer en lille skvat olie ned i (den aftappet
> >motorolie) og tørner motoren et par gange.

Den med olie i cylindrene har jeg også dårlig erfaring med. Ved opstart
forår sker der det at olien sætter sig på tændrørerne med det samme, og så
kan du lige så godt spadsere ned til en tændrørsforhandler, for den kører
ikke godt længere på de gamle!

Jeg har med bedre held brugt et lille sprøjt WD-40 i hver cylinder. Det
skader ikke tændrørerne ved opstart som olie gør.

*Med venstre fra styret*

Michael



brobaek (06-10-2005)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 06-10-05 21:50


"Torkild" <torkild32@laerkesen.net> wrote in message
news:434573b0$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Som nybegynder i denne herlige verden - KK i fredags og samme dag køb af
en
> pertentlig vedligeholdt og renoveret Honda CX 500 C fra 81, ja så vil jeg
> gerne fortsætte den gode linje og fortsætte vedligeholdelsen.

Tillykke - feeed cykel... Havde selv en, som jeg solgte i maj 05...

> Allerførst så er der en hulens masse godt krom på sådan en mc - hvad er
> bedst til at pudse/vedligeholde sådan noget stads med??

Autosol og evt. sådan nogle stof-ting til boremaskinen

> men det store 5000 kr spørgsmål. Hvordan forbereder jeg den til den alt
for
> lange pause indtil foråret. Jeg skal ha den stående i en kælder - ikke
> opvarmet, men dog frostfri. er det en fordel at trække en "mc garage" over
> eller risikere man bare en hulens masse kondens.

Søg på <http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel?lnk=sg >
(søgning i denne NG) efter "vinteropbevaring" etc.
eller kig på http://www.dmc-org.dk/

> Alle råd er virkelig velkomment - skulle der være en side på nettet der
har
> har de vise sten, så vil jeg blive en endnu gladere mand.

Udover du bør anskaffe dig en Haynes (hvis du selv vil rode med service
etc. - god ide, da der fx kun er 6.000 km. mellem ventiljustering) så er
gude-siden:
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/

samt www.cx500.gobinet.se

Ellers spørg/søg i denne NG - mange har før eller siden ejet en Güllepumpe


/Martin



Torkild (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Torkild


Dato : 07-10-05 14:33

tak for super hjælp - jeg har bestilt en haynes idag og jo et medlemskab i
cxklub.dk er osse på vej - ville lige ha den over i mit navn inden jeg
begyndte at melde mig ind i diverse klubber.

Gode links der osse kom - der er masser af rigtig god læsning.

Go weekend
Torkild
fjern tallene i adr.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste