/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp mig med at bruge penge... :-)
Fra : Anders Houmark


Dato : 18-09-05 16:58

Hej
Jeg står for at skulle have en masse smådele til
motorcyklen/værktøjskassen.. Har besluttet mig for at bestille det hele hos
Louis.de

Der er dog nogle ting jeg ikke har kunnet finde/finde ud af. F.eks. hvilken
olie skal jeg købe?
Louis har både noget 5w-40 Procycle til 23 euro for 4 liter (
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038541 ) og noget Castrol
10w-40 til 44 euro for 4 liter (
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038202 ). Jeg går ud fra, at
jeg skal hælde 10w-40 på maskinen, da det er det som forrige ejer har hældt
i? Maskinen er en Yamaha FZR600R.
Måske kunne jeg også være fræk og købe 5w-40'eren og hælde på når den skal
opstaldes for vinteren, og så hælde 10w-40 olie på til foråret? Så sparer
jeg alligevel lige en sjat penge, men det skal selvfølgelig ikke gå ud over
maskinen. "intet er for godt til den"


Håber også at nogle vil hjælpe med at finde varenumre/artikelnumre på et par
af de der metalstativ-hævere som kan løfte maskinen op, i stil med dette:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003369 . Skal bruge en til
både for- og baghjul.

Gerne så billigt som muligt, og hvor de stadig kan løfte maskinen uden at
falde fra hinanden. Har fundet nogle til ca. 15 euro, men så står der at de
kun kan løfte 150kg?



Oliefilter: Champion. artikelnr: 10050403. Skal jeg have nogen
pakning/kobberring med til dette? Kan nemlig ikke finde sådan en, kun til
Delo filtre.





På indkøbslisten står indtil videre følgende ting:

Kæderenser, Kettenmax. http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135
Hjælper den til at give kæden et længere liv? Og ved i om man skal købe
andet for at bruge den, f.eks. rensespray til kæden?

"Olietang".. http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003925
Er den brugbar, eller kan man løsne/stramme oliefilter med hænderne?

10 liters plastikdunk til opsamling af gammel olie..
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003622
Hvor kan jeg for resten komme af med det gamle olie på en miljømæssig
korrekt måde?

1 liters målebæger til ca. 35kroner.. Går ud fra det er den letteste måde at
få hældt det præcise antal liter olie på maskinen?

Unbraco sæt, http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003941
Har ellers det meste af det normale værktøj, men nogen har smidt
unbraconøglerne væk..

Sikringer; 10 af hver af følgende ampere: 10,15,20,30. Koster ca. 65 kroner
i alt.
Det er vel altid godt at have lidt ekstra liggende.. og den pris de tager på
den lokale tankstation er lidt for høj synes jeg.

Tændrør. NGK CR9E. De koster ca. 55 kroner stykket hos Louis, den lokale mc
shop tager 98. Fin besparelse egentlig.

Batterilader til vinteren sådan batteriet holdes friskt.. Synes prisen på 15
euro lyder lidt billigt?

http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003666




Har jeg glemt noget eller er der noget som man bare /absolut skal/ have?


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



 
 
Jacob (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 18-09-05 17:06

> Oliefilter: Champion. artikelnr: 10050403. Skal jeg have nogen
> pakning/kobberring med til dette? Kan nemlig ikke finde sådan en, kun til
> Delo filtre.

Du kan også finde kobber ringe i dit lokale byggemarked...

>
>
>
> På indkøbslisten står indtil videre følgende ting:
>
> Kæderenser, Kettenmax.
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135
> Hjælper den til at give kæden et længere liv? Og ved i om man skal købe
> andet for at bruge den, f.eks. rensespray til kæden?

Det er et meget omdiskuret emne, om man skal rense sin kæde engang imellem
eller ej. Personligt gør jeg det ikke, da smøreolien jeg bruger er så tynd
at den + skidt bliver vasket at når der regner.

> "Olietang".. http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003925
> Er den brugbar, eller kan man løsne/stramme oliefilter med hænderne?

Jeg kunne med hænderne, men du skal muligvis bruge handsker for ikke at
brænde nallerne. Men det kommer jo an på hvor varm du lader motoren blive,
når skifter olien.

> 10 liters plastikdunk til opsamling af gammel olie..
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003622
> Hvor kan jeg for resten komme af med det gamle olie på en miljømæssig
> korrekt måde?

Du kan evt også finde en gratis brugt oliedunk/malerspand eller hvad du nu
kan få plads til under din mc. Jeg brugte en plastikindpakning fra noget is,
bare sørg for at den er stor nok.

> 1 liters målebæger til ca. 35kroner.. Går ud fra det er den letteste måde
> at
> få hældt det præcise antal liter olie på maskinen?

Du kan godt få billigere litermål...

Mvh Jacob



Thomas Jensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 18-09-05 18:01


>>Kæderenser, Kettenmax.
>>http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135
>>Hjælper den til at give kæden et længere liv? Og ved i om man skal købe
>>andet for at bruge den, f.eks. rensespray til kæden?
>

jeg har sådan en, og bruger bare lugtfri petroleum.
Virker fint og der er skal ikke meget til.


>>Hvor kan jeg for resten komme af med det gamle olie på en miljømæssig
>>korrekt måde?
>
>
>

på genbrugspladsen, smed selv 10 liter og et batteri af idag :)

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Martin Sørensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-09-05 17:58

> Der er dog nogle ting jeg ikke har kunnet finde/finde ud af. F.eks.
> hvilken olie skal jeg købe?
> Louis har både noget 5w-40 Procycle til 23 euro for 4 liter (
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038541 ) og noget
> Castrol 10w-40 til 44 euro for 4 liter (
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038202 ).

De har også en Procycle 10W-50 fuldsyntetisk til 25 Euro/4L. Den har fået
rigtigt mange gode ord med på vejen her i gruppen, og den er jeg også sikker
på vil være god i din FZR.

> Jeg går ud
> fra, at jeg skal hælde 10w-40 på maskinen, da det er det som forrige
> ejer har hældt i? Maskinen er en Yamaha FZR600R.

Man går aldrig helt galt i byen med en 10W-40 på de fleste moderne
motorcykler.

> Måske kunne jeg også være fræk og købe 5w-40'eren og hælde på når den
> skal opstaldes for vinteren, og så hælde 10w-40 olie på til foråret?

Hvorfor?
Jeg ville bare skifte olien om efteråret inden den blev stillet væk for
vinteren, og når foråret så kom, så vil jeg være glad for at olien ikke
behøver at blive skiftet igen. Olien bliver jo ikke slidt når
motorcyklen står stille..

> Så sparer jeg alligevel lige en sjat penge, men det skal selvfølgelig
> ikke gå ud over maskinen. "intet er for godt til den"

Lad være med at udskifte olien to gange, så sparer du flere penge.

> Gerne så billigt som muligt, og hvor de stadig kan løfte maskinen
> uden at falde fra hinanden. Har fundet nogle til ca. 15 euro, men så
> står der at de kun kan løfte 150kg?

Sålænge du ikke selv sidder på MC'en, så er det vel også nok?
Vægtfordelingen er sikkert ikke 50/50 på for- og baghjul, men det kan nok
antages at en MC der vejer under 200kg totalt ikke vejer mere end 150kg på
hverken for- eller baghjul.

> Oliefilter: Champion. artikelnr: 10050403. Skal jeg have nogen
> pakning/kobberring med til dette? Kan nemlig ikke finde sådan en, kun
> til Delo filtre.

Det ser ud til at der allerede er en gummipakningsflade på filteret, og når
de ikke skriver at du skal huske at købe en o-ring seperat, så tror jeg ikke
at du har brug for mere.

> På indkøbslisten står indtil videre følgende ting:
> Kæderenser, Kettenmax.
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135 Hjælper den til
> at give kæden et længere liv? Og ved i om man skal købe andet for at
> bruge den, f.eks. rensespray til kæden?

Her er jeg enig med Jacob.. Efter at jeg er begyndt af bruge en (for?)
letflydende kædespray fra Belray, så ser min kæde altid pæn og ren ud, da
skidtet bliver slynget af sammen med kædefedtet. Til gengæld er min bagfælg
blevet sort.

> "Olietang".. http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003925
> Er den brugbar, eller kan man løsne/stramme oliefilter med hænderne?

Du kan godt undvære den. Filteret skal ikke strammes mere end hvad du kan
gøre med hånden, og når den skal af kan du bare jage en skruetrækker igennem
den for at løsne den. Den skal jo ikke genbruges..

> 10 liters plastikdunk til opsamling af gammel olie..
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003622

Der bruger jeg bare en gammel opvaskebalje. Når jeg skifter olie, skal jeg
bruge lige knap 3 liter olie, så når jeg har en frisk 4 liters dunk, så
hælder jeg 1 liter over på en tom 1 liters dunk, fylder olie i motoren og
hælder til sidst spildolien oven i den lille sjat olie der er tilbage i 4
liters dunken.

> Hvor kan jeg for resten komme af med det gamle olie på en miljømæssig
> korrekt måde?

Den lokale genbrugsstation kan tage imod dunken med spildolie.

> 1 liters målebæger til ca. 35kroner.. Går ud fra det er den letteste
> måde at få hældt det præcise antal liter olie på maskinen?

Deciliter-målet på dunken er helt fint til det formål. Brug så
oliepinden/inspektionsruden og hæld på til den står på maks. Du ved
alligevel ikke 100% hvor meget olie der er tilbage i motoren når du har
drænet den. Når så motoren har været startet op første gang, så skal der
fyldes lidt mere på, da oliefiltret sluger en deciliter eller to, og den
bliver først fyldt når motoren har kørt lidt..

> Unbraco sæt, http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003941
> Har ellers det meste af det normale værktøj, men nogen har smidt
> unbraconøglerne væk..

> Sikringer; 10 af hver af følgende ampere: 10,15,20,30. Koster ca. 65
> kroner i alt.
> Det er vel altid godt at have lidt ekstra liggende.. og den pris de
> tager på den lokale tankstation er lidt for høj synes jeg.

Ok, jeg har kun haft brug for 2 sikringer á 5 kr stykket ved den lokale
MC-forhandler i de 4 år jeg har kørt MC, så jeg ved ikke helt om det kan
betale sig at købe så mange..

> Tændrør. NGK CR9E. De koster ca. 55 kroner stykket hos Louis, den
> lokale mc shop tager 98. Fin besparelse egentlig.

Ja, og dem skal man jo bruge jævnligt alligevel, så dem plejer jeg også at
købe nogle stykker af når jeg alligevel lægger en bestilling ved Louis.

> Batterilader til vinteren sådan batteriet holdes friskt.. Synes
> prisen på 15 euro lyder lidt billigt?
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003666

Jeg kender den ikke, men den skiller sig nok ikke rigtigt ud på nogen
punkter. Jeg ville dog ikke have den tilsluttet permanent, det er der ikke
så meget mening i. Men det er sikkert fint at tilslutte den en gang om
måneden, så batteriet jævnligt kan blive ladet helt op.

> Har jeg glemt noget eller er der noget som man bare /absolut skal/
> have?

--
signing off.. Martin Sørensen



Bent Fer (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Bent Fer


Dato : 18-09-05 18:35

>
> Deciliter-målet på dunken er helt fint til det formål. Brug så
> oliepinden/inspektionsruden og hæld på til den står på maks. Du ved
> alligevel ikke 100% hvor meget olie der er tilbage i motoren når du
> har drænet den. Når så motoren har været startet op første gang, så
> skal der fyldes lidt mere på, da oliefiltret sluger en deciliter
> eller to, og den bliver først fyldt når motoren har kørt lidt..
>
Det er en god ide at fylde oliefilteret op med olie inden montage, så tager
det ikke så lang tid at få olietryk på efter første start.

mvh Bent Fer



Martin Sørensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-09-05 19:26

>> Deciliter-målet på dunken er helt fint til det formål. Brug så
>> oliepinden/inspektionsruden og hæld på til den står på maks. Du ved
>> alligevel ikke 100% hvor meget olie der er tilbage i motoren når du
>> har drænet den. Når så motoren har været startet op første gang, så
>> skal der fyldes lidt mere på, da oliefiltret sluger en deciliter
>> eller to, og den bliver først fyldt når motoren har kørt lidt..
> Det er en god ide at fylde oliefilteret op med olie inden montage, så
> tager det ikke så lang tid at få olietryk på efter første start.

Måske, men jeg tror nu ikke det er så kritisk. Når jeg har skiftet olie
tager det under 5 sekunder efter start før olietrykslampen slukker, og da
den normalt slukker umiddelbart efter start, så tager det altså under 5
sekunder at fylde oliefiltret op. Mit oliefilter er så også af en type, som
man slet ikke kan fylde med olie før montering, medmindre man har et
værksted uden gravitation..

--
signing off.. Martin Sørensen



Hekto (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-09-05 19:53

In article <432db120$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...
>
> Måske, men jeg tror nu ikke det er så kritisk. Når jeg har skiftet olie
> tager det under 5 sekunder efter start før olietrykslampen slukker, og da
> den normalt slukker umiddelbart efter start, så tager det altså under 5
> sekunder at fylde oliefiltret op. Mit oliefilter er så også af en type, som
> man slet ikke kan fylde med olie før montering, medmindre man har et
> værksted uden gravitation..
>
>
.... det er dog 5 sekunder uden olietryk!

Man tørner motoren med starteren til lampen slukker.
Man hindrer den i at starte ved at hive tændrørshætterne af, eller
lignende.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Jens Jacob Bager Jen~ (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-09-05 06:09

> ... det er dog 5 sekunder uden olietryk!
>
> Man tørner motoren med starteren til lampen slukker.
> Man hindrer den i at starte ved at hive tændrørshætterne af, eller
> lignende.

Eller køber en Honda. Når man tager dødemandsknappen på sådan en kan motoren
stadig turnes på starteren.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Martin Sørensen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 19-09-05 06:32

>> Man tørner motoren med starteren til lampen slukker.
>> Man hindrer den i at starte ved at hive tændrørshætterne af, eller
>> lignende.
> Eller køber en Honda. Når man tager dødemandsknappen på sådan en kan
> motoren stadig turnes på starteren.

Men hvorfor skulle det være mindre skadeligt at køre motoren på starteren
frem for hvis den selv kører?
Jo flere omdrejninger motoren tager, jo hurtigere kommer olien jo også frem
til topstykket..

--
signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-09-05 06:51

> Men hvorfor skulle det være mindre skadeligt at køre motoren på
> starteren frem for hvis den selv kører?
> Jo flere omdrejninger motoren tager, jo hurtigere kommer olien jo
> også frem til topstykket.

Motoren "Jokker i pedalerne" altså trykker på hovedlejerne, der er smurt af
olietryk, der på dette tidspunkt er ikke eksisterende. Når motoren drejes af
starteren så kører den på"frihjul". Altså der bliver ikke "jokket i
pedalerne" da der ikke er noget gnist. Der er småting, men når nu en Honda
den kan skaffe olietryk efter olieskifte uden at starte motoren, så gør man
jo det.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)




anders majland (19-09-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 19-09-05 07:17

> Man tørner motoren med starteren til lampen slukker.
> Man hindrer den i at starte ved at hive tændrørshætterne af, eller
> lignende.

Eller direkte på krumtappen med en topnøgle Men derfor skal man stadig
huske at der ikke må være tænding på. Jeg har prøvet at starte den med
topnøglen og der var jeg glad for at det var en topnøgle og ikke en
fastnøgle ....

/A



Hekto (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-09-05 11:28

In article <432e739f$2$247$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> Eller direkte på krumtappen med en topnøgle Men derfor skal man stadig
> huske at der ikke må være tænding på. Jeg har prøvet at starte den med
> topnøglen og der var jeg glad for at det var en topnøgle og ikke en
> fastnøgle ....
>
Yyyiiiihaaaaa ....!!!... så er det med at træøkke fingrene til sig og
krybe i flyverskjul!!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Moller (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-09-05 11:31

Hekto wrote:

> ... det er dog 5 sekunder uden olietryk!
>
> Man tørner motoren med starteren til lampen slukker.
> Man hindrer den i at starte ved at hive tændrørshætterne af, eller
> lignende.

   Og er 5 sec. for lang tid, starter man den med fuldgas, så kommer olien
hurtigere rundt ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Kenneth Østrup (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-09-05 14:04

Moller wrote:
> Hekto wrote:
>
>> ... det er dog 5 sekunder uden olietryk!
>>
>> Man tørner motoren med starteren til lampen slukker.
>> Man hindrer den i at starte ved at hive tændrørshætterne af, eller
>> lignende.
>
>
> Og er 5 sec. for lang tid, starter man den med fuldgas, så kommer
> olien hurtigere rundt ;)
>

En ægte svenskerstart!

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Henrik Aarfeldt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 18-09-05 18:41

Anders Houmark wrote:

> Der er dog nogle ting jeg ikke har kunnet finde/finde ud af. F.eks. hvilken
> olie skal jeg købe?

Den her:
http://www.louis.de/_105c7758042eeb616bc3e000d00df7bc1d/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&total=19&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D325%252526wgr%25253D432%252526page%25253D1&artnr_gr=10038200

> "intet er for godt til den"

Så skift hver 6.000 km eller 1 gang årligt - hvad der end måtte komme først.

> Håber også at nogle vil hjælpe med at finde varenumre/artikelnumre på et par
> af de der metalstativ-hævere som kan løfte maskinen op, i stil med dette:
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003369 . Skal bruge en til
> både for- og baghjul.
>
> Gerne så billigt som muligt, og hvor de stadig kan løfte maskinen uden at
> falde fra hinanden. Har fundet nogle til ca. 15 euro, men så står der at de
> kun kan løfte 150kg?

Jeg købte den til 150kg, og den løfter uden problemer en cykel som er
væsentligt tungere end din.
Faktisk var kvaliteten langt bedre end forventet.
Det var lidt et sats da jeg bestilte - man kan da ikke få en rimelig
bagløfter for 15 penge - men det kunne man :)

> Oliefilter: Champion.

Her vil jeg til enhver tid anbefale originalt filter.

> Kæderenser, Kettenmax. http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135
> Hjælper den til at give kæden et længere liv? Og ved i om man skal købe
> andet for at bruge den, f.eks. rensespray til kæden?

Brug petroleum/lampeolie til at fylde i den som rensevæske.

> "Olietang".. http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003925
> Er den brugbar, eller kan man løsne/stramme oliefilter med hænderne?

Jeg har lige købt en original til min - kostede 32,-
Brug nøglen til at demontere, og hænder til montering.
Husk at smøre pakningen på filteret med lidt olie, inden montering.

> 1 liters målebæger til ca. 35kroner.. Går ud fra det er den letteste måde at
> få hældt det præcise antal liter olie på maskinen?

Brug antal liter fra instr-bog som vejledning, og finjuster med oliepind
[læs vejledningen i manualen].

> Har jeg glemt noget eller er der noget som man bare /absolut skal/ have?

Værkstedsbog er absolut at anbefale.
Dæktryksmåler er også en god lille ting.
Ordentligt sikkerhedstøj er selvfølgelig ikke værd at nævne - det har du
vel.

--
Mvh Henrik.

Martin Sørensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-09-05 19:33

>> Der er dog nogle ting jeg ikke har kunnet finde/finde ud af. F.eks.
>> hvilken olie skal jeg købe?
> Den her:
<Castrol 10W-50>

Hmm, API SG. Procycle 10W-50 er API SL, opfylder også Jaso T903 MA og koster
kun lige godt det halve. Hvorfor skal man vælge Castrol frem for Procycle?
De reklamer Castrol har ved Formel 1, Moto GP osv. er sikkert ikke helt
billige, og de skal jo også betales..

--
signing off.. Martin Sørensen



Henrik Aarfeldt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 18-09-05 20:35

Martin Sørensen wrote:

>>>Der er dog nogle ting jeg ikke har kunnet finde/finde ud af. F.eks.
>>>hvilken olie skal jeg købe?
>>
>>Den her:
>
> <Castrol 10W-50>
>
> Hmm, API SG. Procycle 10W-50 er API SL, opfylder også Jaso T903 MA og koster
> kun lige godt det halve. Hvorfor skal man vælge Castrol frem for Procycle?

Sorry, jeg havde ikke set at den foreslåede olie var fuld-syntetisk.
Jeg ville vælge et anerkendt mærke frem for et [for mig] ukendt mærke.

Selv bruger jeg Motul, men prøver at finde en forhandler af AMSOil.

--
Mvh Henrik.



Anders Houmark (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 18-09-05 19:52

Hej og mange tak til alle jer der har svaret mig!
Jeg svarer lige nede i Henrik's indlæg, da det er hans der giver mig flest
"spørgsmål" igen

Henrik Aarfeldt wrote:

>> hvilken olie skal jeg købe?

> Den her:
>
http://www.louis.de/_105c7758042eeb616bc3e000d00df7bc1d/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&total=19&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D325%252526wgr%25253D432%252526page%25253D1&artnr_gr=10038200

Og det er lige meget at den hedder 10W-50 og ikke 10W-40? De har nemlig en
Castrol 10W-40 olie til samme penge.


>> Oliefilter: Champion.
>
> Her vil jeg til enhver tid anbefale originalt filter.

Jeg har ikke kunne finde originale Yamaha filtre nogle steder? Måske ved min
lokale forhandler.. ved i hvert fald at Aagesen kan skaffe dem, for der
sidder originalt filter på nu her. På fakturaer fra tidligere værkstedsbesøg
står det som varenummer "3FV-13440-10" og det er vist også et originalt
Yamaha varenummer.. hmm.. :)

> Brug antal liter fra instr-bog som vejledning, og finjuster med
> oliepind [læs vejledningen i manualen].

Maskinen er købt brugt og jeg fik ingen manual med. Må bare kigge på
inspektionsruden når der hældes ny olie på.. der skal ca. 3,5 liter på, hvis
de oplysninger jeg har fundet på nettet passer..

> Værkstedsbog er absolut at anbefale.

Skal have bestilt en Haynes hos Kosters.dk

> Dæktryksmåler er også en god lille ting.

God ide, tak

> Ordentligt sikkerhedstøj er selvfølgelig ikke værd at nævne - det har
> du vel.

Ja det har jeg. Dog røg der lige det sidste på indkøbslisten... Et par
støvler og nogle Vanucci bukser .. Er dog lidt i tvivl om jeg skal vælge
nogle Dainese støvler til ~500 eller nogle SIDI til ~1000 kroner.. Jeg skal
sikkert bare lige tænke længe nok over det, så ender det med at jeg vælger
SIDI'erne fordi de er pænest.. :)


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



Henrik Aarfeldt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 18-09-05 20:44

Anders Houmark wrote:

>>>Oliefilter: Champion.

>>Her vil jeg til enhver tid anbefale originalt filter.

> Jeg har ikke kunne finde originale Yamaha filtre nogle steder?

Det har din lokale Yamaha-pusher på lager.
Har han ikke det, så skal du finde dig en ny pusher :)
Mit originale filter koster 50,- + moms, så at købe et uoriginalt ville
være galimatias.

>>Værkstedsbog er absolut at anbefale.

> Skal have bestilt en Haynes hos Kosters.dk

De originale plejer at være bedre, men en Hayes/Clymer er da også glimrende.

> Er dog lidt i tvivl om jeg skal vælge
> nogle Dainese støvler til ~500 eller nogle SIDI til ~1000 kroner.

Jeg ville vælge dem der var mest 'cross-agtige' - de plejer at have
bedst beskyttelse.
Man skal selvfølgelig også tænke lidt på komfort :)

Studen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 18-09-05 23:18


"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:KBiXe.68174$Fe7.230235@news000.worldonline.dk...
>......
> Ja det har jeg. Dog røg der lige det sidste på indkøbslisten... Et par
> støvler og nogle Vanucci bukser .. Er dog lidt i tvivl om jeg skal
> vælge
> nogle Dainese støvler til ~500 eller nogle SIDI til ~1000 kroner.. Jeg
> skal
> sikkert bare lige tænke længe nok over det, så ender det med at jeg vælger
> SIDI'erne fordi de er pænest.. :)

Hej Anders

Du er en modig mand sådan at købe fodtøj og bukser over internettet... Har
du prøvet de omtalte modeller i Danmark?
Måske er du bare en rigtig "standard-størrelse" men det det ville aldrig gå
godt for mig....

Studen



Anders Houmark (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 19-09-05 17:53

Studen wrote:


>
> Hej Anders
>
> Du er en modig mand sådan at købe fodtøj og bukser over
> internettet... Har du prøvet de omtalte modeller i Danmark?
> Måske er du bare en rigtig "standard-størrelse" men det det ville
> aldrig gå godt for mig....

Hej Studen

Det er gået fint de par gange jeg har forsøgt mig, det er kun en enkelt gang
jeg har været nødt til at sende nogle bukser tilbage..
Jeg tager chancen gør jeg.. passer de ikke skal jeg spilde lidt penge på
porto, men passer de så har jeg sparet en hel masse.. Så ja, det er da lidt
af et bet, men chancen for at "vinde" er da en smule størrere end hvis man
spiller lotto


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



Hekto (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-09-05 18:54

In article <N2gXe.68159$Fe7.229652@news000.worldonline.dk>,
anders@andersh.fjerndette.dk says...
> Håber også at nogle vil hjælpe med at finde varenumre/artikelnumre på et par
> af de der metalstativ-hævere som kan løfte maskinen op, i stil med dette:
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003369 . Skal bruge en til
> både for- og baghjul.
>

Tap dog olien af maskineriet, og hæld det billigste på, når du alligevel
af een eller anden grund hælder noget andet på til foråret!?
Motoren er sikkert et stort spørgsmålstegn, for den tidligere ejer smed
den bare ind i skuret, og fyldte så ny olie på til foråret!

.... skal vi væde!!!???
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Anders Houmark (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 18-09-05 20:34

Hekto wrote:
> In article <N2gXe.68159$Fe7.229652@news000.worldonline.dk>,
> anders@andersh.fjerndette.dk says...
>> Håber også at nogle vil hjælpe med at finde varenumre/artikelnumre
>> på et par af de der metalstativ-hævere som kan løfte maskinen op, i
>> stil med dette: http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003369
>> . Skal bruge en til både for- og baghjul.
>>
>
> Tap dog olien af maskineriet, og hæld det billigste på, når du
> alligevel af een eller anden grund hælder noget andet på til foråret!?
> Motoren er sikkert et stort spørgsmålstegn, for den tidligere ejer
> smed den bare ind i skuret, og fyldte så ny olie på til foråret!

Heheh.. jeg må have læst forkert en eller anden gang, for det var min
opfattelse at man hældte frisk olie på maskinen inden vinteropstaldning og
hældte noget nyt på når man skulle have gang i maskinen igen.. Men det lader
jeg da bare helt være med så :D

> ... skal vi væde!!!???

Det kan vi godt
Jeg har 2 gamle fakturaer liggende hvor maskinen har været sendt til
vinteropbevaring / service / rep hos Aagesen.. Har kun gidet affotografere
den nyeste, dvs. vinteren mellem 2004 og 2005.
www.andersh.dk/service.jpg

Fakturaen for opbevaring/service mellem 2003 og 2004 ser "vildere" ud. Der
er lavet lidt mere arbejde, og der er ingen store udgifter som et
udstødningsrør (dog en kæde og sådan lidt).. Regningen er dog "kun" på
9000-etellerandet. Efter sigende skulle tidligere ejer have gjort sådan hver
vinter, og den skulle være kørt på værksted hvergang der var noget galt..
Men ja, man kan sgu alligevel aldrig vide hvordan den er blevet passet.. heh


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk





Hekto (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-09-05 21:14

In article <ndjXe.68185$Fe7.230279@news000.worldonline.dk>,
anders@andersh.fjerndette.dk says...
> Fakturaen for opbevaring/service mellem 2003 og 2004 ser "vildere" ud. Der
> er lavet lidt mere arbejde, og der er ingen store udgifter som et
> udstødningsrør (dog en kæde og sådan lidt).. Regningen er dog "kun" på
> 9000-etellerandet. Efter sigende skulle tidligere ejer have gjort sådan hver
> vinter, og den skulle være kørt på værksted hvergang der var noget galt..
> Men ja, man kan sgu alligevel aldrig vide hvordan den er blevet passet.. heh
>
Puuu-Ha!
Man bliver sq da helt svedt ved tanken om at der ikke skulle være plads
ude i skuret, og man ikke selv kunne holde på en skruetrækker!!!! =

Det er jo næsten det dobbelte af hvad det kostede at sætte ny motor i
Duc'en!!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Hekto (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-09-05 18:55

In article <N2gXe.68159$Fe7.229652@news000.worldonline.dk>,
anders@andersh.fjerndette.dk says...
> Håber også at nogle vil hjælpe med at finde varenumre/artikelnumre på et par
> af de der metalstativ-hævere som kan løfte maskinen op, i stil med dette:
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003369 . Skal bruge en til
> både for- og baghjul.
>
Åhhh . jo!

Løfteren fungerer OK, og adapteren kan man selv trille på en drejebænk
på 2 min.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste