/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
(ophavsret) Sangtekster online
Fra : Thomas Damgaard Niel~


Dato : 16-09-05 23:32

Hej gruppe.

På sites som http://lyrics.astraweb.com/ og http://www.azlyrics.com/ kan
man finde sangtekster til alle mulige sange. Det er helt gratis.

Er det tilladt at skrive sangtekster af fra album-covers e.lign. og
offentliggøre dem på sit website?

Kræver det, at man får tilladelse fra forfatteren til sangen?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/
Svar venligst under det du citerer. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

 
 
Thomas Damgaard Niel~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard Niel~


Dato : 16-09-05 23:33

Jeg vil lige tilføje, at grunden til jeg spørger, er at jeg har nogle få
sangtekster, som jeg gerne vil lægge online på mit private non-profit
website.
Må jeg mon det?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/
Svar venligst under det du citerer. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kim Ludvigsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-09-05 00:39

Den 17-09-05 00.32 skrev Thomas Damgaard Nielsen følgende:

> Er det tilladt at skrive sangtekster af fra album-covers e.lign. og
> offentliggøre dem på sit website?

Kun hvis man har fået tilladelse fra ophavshaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.
http://kimludvigsen.dk

Thomas Damgaard Niel~ (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard Niel~


Dato : 17-09-05 09:02

Kim Ludvigsen wrote:
>> Er det tilladt at skrive sangtekster af fra album-covers e.lign. og
>> offentliggøre dem på sit website?
>
> Kun hvis man har fået tilladelse fra ophavshaver.

Hvad nu hvis det er meget gamle numre?
Er der ikke noget med, at værker bliver public domain efter noget tid?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/
Svar venligst under det du citerer. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Anders Christensen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 17-09-05 09:10

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> Kim Ludvigsen wrote:
>
>>> Er det tilladt at skrive sangtekster af fra album-covers e.lign. og
>>> offentliggøre dem på sit website?
>>
>>
>> Kun hvis man har fået tilladelse fra ophavshaver.
>
>
> Hvad nu hvis det er meget gamle numre?
> Er der ikke noget med, at værker bliver public domain efter noget tid?

Det er vist først aktuelt når de er mere end 70(?) år gamle.

Thomas Damgaard Niel~ (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard Niel~


Dato : 17-09-05 10:13

Anders Christensen wrote:
> Det er vist først aktuelt når de er mere end 70(?) år gamle.

Hmm... Ok. Så gamle er de godt nok ikke.

Jeg kommer dog til at tænke på en anden ting. Vil de sige, at det er
lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/
Svar venligst under det du citerer. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kim Ludvigsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-09-05 11:23

Den 17-09-05 11.13 skrev Thomas Damgaard Nielsen følgende:
> Anders Christensen wrote:
>
>> Det er vist først aktuelt når de er mere end 70(?) år gamle.
>
>
> Hmm... Ok. Så gamle er de godt nok ikke.
>
> Jeg kommer dog til at tænke på en anden ting. Vil de sige, at det er
> lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
> af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?
>

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det
gratis program Mp3DirectCut.
http://kimludvigsen.dk

Kim Ludvigsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-09-05 11:27

Den 17-09-05 11.13 skrev Thomas Damgaard Nielsen følgende:

> Jeg kommer dog til at tænke på en anden ting. Vil de sige, at det er
> lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
> af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

Ja, hvis der er gået 70 år efter ophavshavers død - bemærk i den
forbindelse, at musikerne også har ophavsret. Det er altså ikke nok, at
komponisten er død.

Så du får det altså ikke nemt, når det drejer sig om musik. Det er lidt
nemmere med bøger:
http://www.gutenberg.org

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.
http://kimludvigsen.dk

O-V R:nen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : O-V R:nen


Dato : 17-09-05 11:45

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:
> Den 17-09-05 11.13 skrev Thomas Damgaard Nielsen følgende:

> > Jeg kommer dog til at tænke på en anden ting. Vil de sige, at det er
> > lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med
> > musik af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

> Ja, hvis der er gået 70 år efter ophavshavers død - bemærk i den
> forbindelse, at musikerne også har ophavsret. Det er altså ikke nok,
> at komponisten er død.

Musikerne har ikke ophavsret men en ophavsretlig naborettighed som
udøvende kunstnere. Også pladeproducenten har sin egen naborettighed.
Begge varer 50 år fra fremførelsen/optagelsen/den første udgivelse,
så det er ikke *helt* umuligt også at finde musik der kan kopieres frit.

Kim Ludvigsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-09-05 12:02

Den 17-09-05 12.44 skrev O-V R:nen følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>>Ja, hvis der er gået 70 år efter ophavshavers død - bemærk i den
>>forbindelse, at musikerne også har ophavsret. Det er altså ikke nok,
>>at komponisten er død.
>
> Musikerne har ikke ophavsret men en ophavsretlig naborettighed som
> udøvende kunstnere. Også pladeproducenten har sin egen naborettighed.
> Begge varer 50 år fra fremførelsen/optagelsen/den første udgivelse,
> så det er ikke *helt* umuligt også at finde musik der kan kopieres frit.

Ok, tak for rettelsen. Hvor læser man om naborettigheder?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange
muligheder, når du surfer på nettet.
http://kimludvigsen.dk

O-V R:nen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : O-V R:nen


Dato : 17-09-05 12:36

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:
> Den 17-09-05 12.44 skrev O-V R:nen følgende:
> > Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> >>Ja, hvis der er gået 70 år efter ophavshavers død - bemærk i den
> >>forbindelse, at musikerne også har ophavsret. Det er altså ikke nok,
> >>at komponisten er død.
> > Musikerne har ikke ophavsret men en ophavsretlig naborettighed som
> > udøvende kunstnere. Også pladeproducenten har sin egen naborettighed.
> > Begge varer 50 år fra fremførelsen/optagelsen/den første udgivelse,
> > så det er ikke *helt* umuligt også at finde musik der kan kopieres frit.

(Det er så et godt spørgsmål om genudgivelse på cd (med eller uden
remastering) så at sige fornyer beskyttelsen dvs at de 50 år i stedet
skal tælles fra genudgivelsen eller ej. Producenterne er naturligvis
alle enige i at det gør det, men helt så enkelt er det nok ikke. Hvis
man vil være helt sikker bliver man nok nødt til at bruge de gamle
plader fra 1954 eller tidligere.)

> Ok, tak for rettelsen. Hvor læser man om naborettigheder?

I ophavsretslovens kapitel 5.

Jonas Kofod (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 17-09-05 11:28

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:432bde30$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
> Anders Christensen wrote:
> > Det er vist først aktuelt når de er mere end 70(?) år gamle.
>
> Hmm... Ok. Så gamle er de godt nok ikke.
>
> Jeg kommer dog til at tænke på en anden ting. Vil de sige, at det er
> lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
> af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

Kun med sikkerhed hvis det er en indspilning Mozart eller Beethoven selv har
lavet. De mennesker der spiller stykket opnår jo ophavsret til opførelsen og
de optagelser der er af den. Så ryger du igen over på forældelsesgrænsen,
bare fra en ny dato.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste