/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sand melding om køre- og bremselys
Fra : Perminator


Dato : 15-09-05 23:05

Hej gruppe
Jfr. tidligere tråde er jeg tilbage i flokken efter mange år på 4 hjul, nu
på en dejlig CX500E med fuld Pichelerkåbe og 3 Givitasker.
Jeg hader fornemmelsen af ikke at blive set, og være lidt usikker på om
lanternerne lyser.
Jeg har spænding nok, ca 14,6 V når den snor 3000 rpm. Alligevel går lyset
mærkbart ned når blinker eller bremselys aktiveres. Der er vel ikke anden
udvej end at trække nye ledninger i stort kvadrat, og indskyde relæer hos de
store strømaftagere?
Jeg kunne godt tænke mig at få en sand melding i kåben, om min forlygte
lyser, og om bremselyset fungerer korrekt ved aktivering. Findes der et
diagram, fx. for lysdioder, tilhørende formodstande og en kobling, så man
får den korrekte melding, lidt på samme måde som lanterneovervågningen på et
erhvervsskib. Må man iøvrigt montere en ekstra, højt placeret bremselygte
fx på topboxen?
Tak for alle Jeres gode råd
vh Perminator



 
 
Henrik Aarfeldt (15-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 15-09-05 23:51

Perminator wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at få en sand melding i kåben, om min forlygte
> lyser, og om bremselyset fungerer korrekt ved aktivering.

Jeg har i anden anledning skulle lave noget tilsvarende - nemlig at
kontrollere om noget lyste fra en placering, som ikke havde adgang til
lyset.
Det var vigtigt at det var driftsikkert, derfor blev en 'mekanisk'
løsning valgt.

Jeg trak en tyk [2mm] lysleder hvor den ene ende kunne se lyset, og den
anden ende blev boret i bagfra panelet, limet fast bagfra og skåret plan
med panelet forfra med en skalpel.

Ganske simpelt, nydeligt, driftsikkert, anderledes og billigt :)

Fiberen er beregnet til industrielle formål, såsom at vise status af en
intern diode i elektronik.

--
Mvh Henrik.

Troels Jensen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 16-09-05 06:48


"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
news:4329fab7$0$51655$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg trak en tyk [2mm] lysleder hvor den ene ende kunne se lyset, og den
> anden ende blev boret i bagfra panelet, limet fast bagfra og skåret plan
> med panelet forfra med en skalpel.
>

Genialt - Hvor køber man sådan en fiber og hvad koster den?

--
Troels
FZ6 Fazer



Henrik Aarfeldt (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 16-09-05 15:28

Troels Jensen wrote:

>>Jeg trak en tyk [2mm] lysleder hvor den ene ende kunne se lyset, og den
>>anden ende blev boret i bagfra panelet, limet fast bagfra og skåret plan
>>med panelet forfra med en skalpel.

> Genialt - Hvor køber man sådan en fiber og hvad koster den?

Jeg ledte længe efter varen, og fandt endelig ud af at min svoger bruger
sådan en dims på arbejdet.
Så han klippede et par meter af, som jeg så fik.

Det er en industrivare, dvs man sikkert køber en rulle med 1000fod eller
lignende.
Jeg kan godt undersøge hvor man kan købe det samt prisen.

--
Mvh Henrik.

Ukendt (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-05 07:52


Perminator skrev i meddelelsen
<4329eff6$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Jeg kunne godt tænke mig at få en sand melding i kåben, om min forlygte
>lyser, og om bremselyset fungerer korrekt ved aktivering. Findes der et
>diagram, fx. for lysdioder, tilhørende formodstande og en kobling, så man
>får den korrekte melding, lidt på samme måde som lanterneovervågningen på
et
>erhvervsskib

List forbi en Jaguar forhandler, og tig/køb et brugt forlygtemodul fra en
XJ40, Det har alt hvad Du skal bruge, og jeg skal nok hjælpe med
tilslutningsdiagram.

mvh
Orla



Hans/NTV (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Hans/NTV


Dato : 16-09-05 12:16

Må man iøvrigt montere en ekstra, højt placeret bremselygte
fx på topboxen?

Ja - jeg har købt en GIVI-topbox med indbygget bremselys og hvis de
må sælge og montere skidtet så må du vel osse montere et selv! Her
selv fået trukket nye ledninger fra batteriet til hovedlyset
(dobbelrelæ-sikringer- etc.) da jeg osse syntes at lyset var for svagt
og følsomt overfor bremse/blinklys- det er det ikke mere så det kan
varmt anbefales...
hVh
Hans/NTV


Rasmus og Ditte (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus og Ditte


Dato : 19-09-05 01:35

Må man iøvrigt montere en ekstra, højt placeret bremselygte
fx på topboxen?

Jeg fik ikke kigget ordentlig efter ,hvordan det lige virkede,men den anden
dag,nede hos Vordingborg MC, så jeg et ekstra stoplys,til at montere på
bagsiden af hjelmen.
Så kommer det vist ikke meget højere op..(-:
Om det er lovligt tør jeg ikke sige
Mvh
Rasmus ZX9R-C



Grunnet (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 16-09-05 16:37

"Perminator" <per.misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4329eff6$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Hej gruppe
> Jeg kunne godt tænke mig at få en sand melding i kåben, om min
> forlygte lyser, og om bremselyset fungerer korrekt ved aktivering. vh
> Perminator

På min GL500 er monteret et voltmeter (ved ikke hvor og hvordan det er
tilsluttet).
Det giver synligt udslag når bremselyset tændes (indikation af om at pæren
fungerer - og da bremselyskontakten "hang" en indikation af at det lyste
hele tiden).
Med hensyn til forlygten steg visningen ca. 1/4 volt da min forlygte ikke
lyste (også en indikation, dog ikke så entydig som den med bremselyset)

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)



Perminator (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 18-09-05 21:14

Tak for god inspiration.
Den med lyslederen er interessant, og nytænkning, specielt til kørelyset.
Voltmeterløsningen (analog visning) er heller ikke dumt, specielt hvis
skaleringen er 10-15V, således at de nævnte variationer er til at erkende.
Jfr en tidligere tråd om en kogende akku, forårsaget af en død regulator, og
påfølgende global aflivning af elektronikken ved at starte op med frakoblet
akku - ville diagnosen være stillet, og følgeskader på akku- og elektronik
utvivlsomt være afværget med voltmeterløsningen.
vh Perminator

"Perminator" <per.misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4329eff6$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe
> Jfr. tidligere tråde er jeg tilbage i flokken efter mange år på 4 hjul, nu
> på en dejlig CX500E med fuld Pichelerkåbe og 3 Givitasker.
> Jeg hader fornemmelsen af ikke at blive set, og være lidt usikker på om
> lanternerne lyser.
> Jeg har spænding nok, ca 14,6 V når den snor 3000 rpm. Alligevel går
> lyset mærkbart ned når blinker eller bremselys aktiveres. Der er vel ikke
> anden udvej end at trække nye ledninger i stort kvadrat, og indskyde
> relæer hos de store strømaftagere?
> Jeg kunne godt tænke mig at få en sand melding i kåben, om min forlygte
> lyser, og om bremselyset fungerer korrekt ved aktivering. Findes der et
> diagram, fx. for lysdioder, tilhørende formodstande og en kobling, så man
> får den korrekte melding, lidt på samme måde som lanterneovervågningen på
> et erhvervsskib. Må man iøvrigt montere en ekstra, højt placeret
> bremselygte fx på topboxen?
> Tak for alle Jeres gode råd
> vh Perminator
>



Steen Gruby (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-09-05 22:07

On Sun, 18 Sep 2005 22:13:41 +0200, "Perminator" <per.misser@mail.dk>
wrote:

Hej.
>
>Den med lyslederen er interessant, og nytænkning, specielt til kørelyset.
>Voltmeterløsningen (analog visning) er heller ikke dumt, specielt hvis
>skaleringen er 10-15V, således at de nævnte variationer er til at erkende.
>Jfr en tidligere tråd om en kogende akku, forårsaget af en død regulator, og
>påfølgende global aflivning af elektronikken ved at starte op med frakoblet
>akku - ville diagnosen være stillet, og følgeskader på akku- og elektronik
>utvivlsomt være afværget med voltmeterløsningen.
>
Jeg har kigget lidt på denne tråd af nogle gange uden dog at finde
inspiration til det oprindelige spørgsmål - Og dog

Jeg har en bil hvor der er overvågning på hver enkelt pære i
"udenomslyset".
Om det så er nummerpladebelysningen er den overvåget - Hver pære for
sig
Det er lavet ved at alle ledninger ender i en overvågningsboks, hvor
spændingsfødningen er ført gennem en målemodstand med tilhørende
sensorkredsløb.
Kredsløbet er indstillet således at selv en forkert størrelse pære
giver fejlindikation.
Det er ikke nogen simpel sag (jeg har haft den på operationsbordet, så
tro mig)..
Med det i erindring vil jeg ikke anbefale at bygge noget lignende på
en MC - Der er ledninger nok uden det
Den optiske metode benytter jeg selv, idet jeg har et lille (egentlig
ikke ønsket) hak i afdækningen mellem forlygte og kåbe hvor der kan
skimtes lys fra forlygten - Det er faktisk en OK kontrol af kørelyset
så det får lov til at forblive således.

Det med voltmeteret er ingen dårlig ide, men det fylder AHT.
Så hellere et lille kredsløb med tre lysdioder rød, grøn og gul.
Den gule er tændt når spændingen er under 13,5 volt, den grønne lyser
mellem 13,8 0g 14,6 volt og den røde over 15 volt.
Jeg har for ikke så længe siden lavet sådan et simpelt kredsløb til at
indikere "grønt lys", men det er til at udvidde med de to andre.
Og når jeg tænker mig om, tror jeg jeg har set sådan noget som
byggesæt fra Conrad elektronik.
Og sørme: bestell nr. 197165-99 - pris 13 ØV-ro
Tilhørende kasse 3,5 ØV-roer.
Her er blot tale om 10 LED's hvor de 5 er indenfor norm
spændingsområdet.
Jeg ville nu bygge min egen med kun tre dioder - Jeg er vokset fra den
med lysorglet og det blå lys a'la thansen
Man kan ikke sikre sig imod alle hændelser, heller ikke at
spændingsregulatoren står af.
Men man kan lære en sætning der hedder:
Fjern ALDRIG batteriet fra en kørende motor.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste