/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamation på bil.
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-05 15:43

Hej alle i juridiske kyndige,

I foråret købte vi os en nyere brugt bil fra 1998 og fik den lovpligtige
reklamationsret med naturligvis. Nu er problemet så det at jeg har et par
punkter som jeg gerne vil have rettet. Ved venstre forhjul er der en mislyd,
en slags banken og uro i styretøjet. Jeg fortæller forhandleren at jeg har
fundet problemet, nemlig en revnet manchet på den ene bærekugle (der er 2
stk. på en passat). En revnet manchet bevirker at fedtet bliver maseret ud
af kuglen, og vand og skidt kan trænge ind, som forkorter dramatisk kuglens
levetid. et andet klagepunkt er rattet, som sidder fast i den ene side, og
kan derved kun påvirkes til at dytte i højre side af rattet.

Forhandleren får bilen ind. Skifter den forreste bærearm (hvor bærekuglen
sidder) da han har fundt lidt slør i den kugle. Det er fint, men det er den
bagerste bærearm, som jegt har konstateret har en defekt manchet. Jeg
kontakter forhandleren og gør ham opmærksom på at bærearmen med den defekte
manchet, ikke er skiftet og at bilen stadig har uro og bankelyde i rattet,
når man kører over bump med venstre forhjul. Han svarer så til min
forbløffelse at så vil han fandme tage den nye arm af igen, også må jeg
ellers nævne hvad jeg så vil have skiftet. Jeg formoder at den arm han har
skiftet er defekt, da han jo har skiftet den og fortalt at han har
konstateret slør i den. Egentlig er jeg ligeglad med hvad han skifter, bare
uroen og bankelydene stopper. Det er jo ham der er mekanioker, ikke jeg.

Rattet vil han i øvrigt ikke reparere, det kan ikke lade sig gøre, og han
vil ikke ofre et nyt.

Hvad pokker gør man i den situation, uanset hvad jeg siger til ham, angriber
han prompte, og spiller smart og siger at jeg kun er ude på at genere ham.
Det skal nævnes at jeg på intet tidspunkt har talt dårligt til ham, eller på
anden måde opført mig dårligt. Det ærgrer mig at man ikke kan tale
fornuftigt om tingene.

Jeg har overvejet at hive bilen igennem FDM's garantitest, så jeg kan få
repareret alle skjulte fejl og mangler, før garantien udløber.

På forhånd tak

--
Med venlig hilsen,
David


 
 
Arne H. Wilstrup (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 19-08-05 16:37


"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse
news:4305f004$0$43417$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej alle i juridiske kyndige,
>
> I foråret købte vi os en nyere brugt bil fra 1998 og fik
> den lovpligtige reklamationsret med naturligvis. Nu er
> problemet så det at jeg har et par punkter som jeg gerne
> vil have rettet. Ved venstre forhjul er der en mislyd, en
> slags banken og uro i styretøjet. Jeg fortæller
> forhandleren at jeg har fundet problemet, nemlig en revnet
> manchet på den ene bærekugle (der er 2 stk. på en passat).
> En revnet manchet bevirker at fedtet bliver maseret ud af
> kuglen, og vand og skidt kan trænge ind, som forkorter
> dramatisk kuglens levetid. et andet klagepunkt er rattet,
> som sidder fast i den ene side, og kan derved kun påvirkes
> til at dytte i højre side af rattet.
>
> Forhandleren får bilen ind. Skifter den forreste bærearm
> (hvor bærekuglen sidder) da han har fundt lidt slør i den
> kugle. Det er fint, men det er den bagerste bærearm, som
> jegt har konstateret har en defekt manchet. Jeg kontakter
> forhandleren og gør ham opmærksom på at bærearmen med den
> defekte manchet, ikke er skiftet og at bilen stadig har
> uro og bankelyde i rattet, når man kører over bump med
> venstre forhjul. Han svarer så til min forbløffelse at så
> vil han fandme tage den nye arm af igen, også må jeg
> ellers nævne hvad jeg så vil have skiftet. Jeg formoder at
> den arm han har skiftet er defekt, da han jo har skiftet
> den og fortalt at han har konstateret slør i den. Egentlig
> er jeg ligeglad med hvad han skifter, bare uroen og
> bankelydene stopper. Det er jo ham der er mekanioker, ikke
> jeg.
>
> Rattet vil han i øvrigt ikke reparere, det kan ikke lade
> sig gøre, og han vil ikke ofre et nyt.
>
> Hvad pokker gør man i den situation, uanset hvad jeg siger
> til ham, angriber han prompte, og spiller smart og siger
> at jeg kun er ude på at genere ham. Det skal nævnes at jeg
> på intet tidspunkt har talt dårligt til ham, eller på
> anden måde opført mig dårligt. Det ærgrer mig at man ikke
> kan tale fornuftigt om tingene.
>
> Jeg har overvejet at hive bilen igennem FDM's garantitest,
> så jeg kan få repareret alle skjulte fejl og mangler, før
> garantien udløber.
>
> På forhånd tak

Din reklamationsret er 2 år, men din formodningsret er ½
år - er du medlem af FDM, så kontakt deres jurist og forklar
dem sagen - han har pligt til at udbedre ting, der kan være
til fare, men der er nogle forbehold i forbindelse med en
brugt bil, så det kan godt være at din mekaniker kan få
ret - jeg har prøvet turen selv - købte en brugt bil,hvor
FDMs brugtbilstest afslørede 12 graverende fejl - hen til
forhandleren, der reparerede de 8 - tilbage til FDM igen - 4
fejl var altså ikke rettet - hen til forhandleren igen, der
jamrede at det dog var en brugt bil, men lavede så de sidste
fire fejl - igen til FDM, der sagde god for den. Juristen
hos FDM sagde at fejlene var alvorlige for køresikkerheden,
medens nogle enkelte punkter ikke var det og noget jeg næppe
kunne forvente at få repareret, da jeg måtte acceptere et
vist slid og småting, når det drejde sig om en brugt bil.

Mit råd er : FDM-test og juristen på baggrund af testen (FDM
vil alligevel forlange det, hvis du altså er medlem - ellers
skal du selv betale en jurist) - derpå påny henvendelse til
forhandleren - husk at der kan være ventetid hos
FDM-testcentre - så få fart på


--
ahw



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste