/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
bremser der hænger
Fra : tb


Dato : 20-08-05 01:05

Har skilt dem ad, og givet dem bremsefedt. Tjekket at stempler er glatte
etc. Alt ok
Alligevel er forhjulet svært at dreje rundt, og skiverne bliver lune efter
30km (ikke brændvarme).

Og hvad så. Vil det hjælpe at købe nye pakninger (rep.kit) eller ? Det går
let og jeg kan uden problemer trykke kaliber ind med fingre.
Det skal siges at det er typen med kalibre i den ene side kun, og en
vandring i selve kaliberen også.



 
 
Richard (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 20-08-05 07:52

tb wrote:

> Har skilt dem ad, og givet dem bremsefedt. Tjekket at stempler er glatte
> etc. Alt ok

Ja, men bliver stemplerne trukket tilbage, så (begge) klodser(ne) slipper
skiven helt, når du slipper bremsegrebet? Eller er det jo ikke OK

Og tid til at hovedreparere cylindrene med nye gummiringe etc.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-08-05 22:29

tb wrote:
> Har skilt dem ad, og givet dem bremsefedt. Tjekket at stempler er glatte
> etc. Alt ok
> Alligevel er forhjulet svært at dreje rundt,.............
> Det skal siges at det er typen med kalibre i den ene side kun, og en
> vandring i selve kaliberen også.

Når du kan beskrive dén konstruktion så sigende, er det vel utænkeligt
at du ikke også har serviceret denne glide-montage - Eller hva'?

Er det bagbremsen vi taler om?
Bagbremspedalens placering har jeg i flere tilfælde oplevet justeret på
stødstangen der udgør forbindelsen til hovedcylinderen; men dét går
ikke: Hvis man justerer pedalen op dér vil man efterlade stødstangen i
en placering hvor den hele tiden "træder" på hovedcylinderen, Også
selvom pedalen er ubelastet
Pedalens position skal trimmes på en dertil forekommende stopskrue,
hvorefter stødstangen til hydraulikken skal justeres så pumpen akkurat
letter trykket når pedalen er sluppet!!

--
Armand.

Jante (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 21-08-05 01:19


"Armand" skrev:
> tb wrote:
> > ...
> > Alligevel er forhjulet svært at dreje rundt,.............
> > ...
>
> ...
> Er det bagbremsen vi taler om?
> ...
>

Og den la'r vi så lige stå et øjeblik


/J


Bo Nielsen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 21-08-05 08:55


"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:kMPNe.65395$Fe7.209475@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" skrev:
>> tb wrote:
>> > ...
>> > Alligevel er forhjulet svært at dreje rundt,.............
>> > ...
>>
>> ...
>> Er det bagbremsen vi taler om?
>> ...
>>
>
> Og den la'r vi så lige stå et øjeblik


GRILL

ScooterBo



Hekto (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-08-05 09:17

In article <kMPNe.65395$Fe7.209475@news000.worldonline.dk>, jante
{REMOVE}@orangenet.dk says...
> Og den la'r vi så lige stå et øjeblik
>
UUUUPPPSS!
Dén smuttede sq Armand! Der er dømt fri mobning!!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Armand (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-08-05 09:46

Hekto wrote:
> In article <kMPNe.65395$Fe7.209475@news000.worldonline.dk>, jante
> {REMOVE}@orangenet.dk says...
>
>>Og den la'r vi så lige stå et øjeblik
>>
>
> UUUUPPPSS!
> Dén smuttede sq Armand! Der er dømt fri mobning!!!!

Så meget for at forsøge at være grundig

Når nu i lyse hoveder kun formår at bruge kreativiteten til mobning, så
kan jeg passende få (endnu?)et relevant ord indført i bekymring over
TB's kvide:

Hvis du har haft calibrene helt adskildt for omtalte rensning og
smøring, behøver det nødvendigvis ikke at være tilstrækkeligt.
Ofte dannes der ir i det spor som (bremse-)stempel-pakningerne ligger i,
hvorved at pakningerne presses hårdt mod stemplet, hvilket ligefrem kan
medføre at pakningen kommer så hårdt i klemme at vrides ud af sporet og
kan ses hænge ud mellem cylinder og stempel. Men allerede inden dét
måtte ske trykker pakningen så hårdt mod stemplet at bevægelsen, og
herunder især tilbagetræknings-bevægelsen, hæmmes!
Hvordan er dine stempler at bevæge? Hvis de er til at trykke ind alene
ved hjælp af hårdt tommelfingerpres, skulle der ikke være nogen ko på
isen i den retning, men hvis det modsatte er tilfældet: at stemplerne
næsten ikke lader sig presse tilbage, kunne paknings-sporene nok trænge
til en oprensning :-|

Hvis du allerede har været så dybt i din hidtidige servicering, er det
ikke noge nyt for dig, og i betragtning af at du spørger til behov for
nye pakninger er et spor-rensnings-arbejde ikke dybereliggende.
Det burde kunne lade sig gøre at adskille; rense og genmontere v.h.a. de
gamle pakninger, men at have et enkelt sæt friske i baghånden i
tilfælde af skader er beroligende. Men fra at købe ét "sikkerheds-sæt"
hjem og til at købe de to der skal til for en fuld fornyelse, er der
ikke særligt langt når nu lortet ér adskildt - Og så kan man jo have de
gamle som back-up.
Ergo: Ryger du på i eftermiddag, kan det fint lade sig gøre; men hvis du
alligevel planlægger jobbet, så skift pakningerne samtidig!

Tillægstip:
Efter rensning af pakningssporene er det fornuftigt at konservere dem
v.h.a. bremsefedt inden pakningerne monteres!

--
Armand.

tb (21-08-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 21-08-05 18:30

> Hvordan er dine stempler at bevæge? Hvis de er til at trykke ind alene ved
> hjælp af hårdt tommelfingerpres, skulle der ikke være nogen ko på isen i
> den retning, men hvis det modsatte er tilfældet: at stemplerne næsten ikke
> lader sig presse tilbage, kunne paknings-sporene nok trænge til en
> oprensning :-|

De er nemme at trykke ind. Dog er der kun stempler i den ene side, og selve
kaliberen kan så bevæge sig i to pinde. Disse går fint når de er adskilt,
men når pakningerne kommer på, går de lidt mere træe, så det kan vel også
meget vel være her problemet er .- eller er det alene stemplernes opgave at
trække sig tilbage?`


Og nåh jah : CBR1K årgang 87



Armand (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-08-05 20:53

tb wrote:
>>Hvordan er dine stempler at bevæge? Hvis de er til at trykke ind alene ved
>>hjælp af hårdt tommelfingerpres, skulle der ikke være nogen ko på isen i
>>den retning, men hvis det modsatte er tilfældet: at stemplerne næsten ikke
>>lader sig presse tilbage, kunne paknings-sporene nok trænge til en
>>oprensning :-|
>
>
> De er nemme at trykke ind. Dog er der kun stempler i den ene side, og selve
> kaliberen kan så bevæge sig i to pinde. Disse går fint når de er adskilt,
> men når pakningerne kommer på, går de lidt mere træe, så det kan vel også
> meget vel være her problemet er .- eller er det alene stemplernes opgave at
> trække sig tilbage?`

Det er kun stemplerne der kan trække sig tilbage, hvorefter at luft der
piskes med rundt på skive-overfladen står for at presse "den stempelløse
bremsklods" væk fra skiven!
Hvordan ser/så slidbilledet på klodserne ud? Kan det passe at det er den
inderste der slides mest??

--
Armand.

tb (21-08-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 21-08-05 09:47

>> Alligevel er forhjulet svært at dreje rundt,.............
>> Det skal siges at det er typen med kalibre i den ene side kun, og en
>> vandring i selve kaliberen også.
>
> Når du kan beskrive dén konstruktion så sigende, er det vel utænkeligt at
> du ikke også har serviceret denne glide-montage - Eller hva'?

Jo jo. skilt ad, renset. Smurt med bremsekaliber fedt og samlet igen. Selv
om det går godt, så hopper den tydligvis ikke tilbage, og derfor spørger jeg
om pakningerne kan være skyld i dette?

En 250km tur i går viste mig at det kun er den ene der hænger (kun den ene
skive der bliver lun når jeg IKKE bremser) Og det er forbremsen vi taler
om. Den der sidder sammen med anti-dive funktionen



Richard (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-08-05 10:04

tb wrote:

> Jo jo. skilt ad, renset. Smurt med bremsekaliber fedt og samlet igen. Selv
> om det går godt, så hopper den tydligvis ikke tilbage, og derfor spørger jeg
> om pakningerne kan være skyld i dette?

Ja, ud over at tætne har bremsecylinderens inderste, firkantede gummiring
den funktion at tvinge stemplet tilbage, når bremsegrebet slipper. Det
sker ved, at gummiringen vrider lidt og "stiller sig på kant", når bremsen
aktiveres, og siden forsøger at retter sig ud. Den virkning forringes i
takt med, at kanterne på den firkantede gummiring slides - og påvirkes
selvklart også af fastgroede stempler og bremseåg, men dem har du jo
ordnet

> En 250km tur i går viste mig at det kun er den ene der hænger (kun den ene
> skive der bliver lun når jeg IKKE bremser)

Ja, men lav dem begge, nu du er igang

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 20:36


Richard skrev i meddelelsen ...

>Ja, ud over at tætne har bremsecylinderens inderste, firkantede gummiring
>den funktion at tvinge stemplet tilbage, når bremsegrebet slipper. Det
>sker ved, at gummiringen vrider lidt og "stiller sig på kant", når bremsen
>aktiveres, og siden forsøger at retter sig ud. Den virkning forringes i
>takt med, at kanterne på den firkantede gummiring slides - og påvirkes
>selvklart også af fastgroede stempler og bremseåg, men dem har du jo
>ordnet


Og dér kan det meget vel være gået galt :-| Gummiringe der genbruges _skal_
anbringes nøjagtigt som da man tog dem ud, ellers er det ikke sikkert at de
virker igen. Og på nogle kalipre er gummiringene end ikke symmetriske, og de
skal vende rigtigt fra starten.

mvh
Orla





Armand (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-08-05 10:23

tb wrote:
>>>
>>Når du kan beskrive dén konstruktion så sigende, er det vel utænkeligt at
>>du ikke også har serviceret denne glide-montage - Eller hva'?
>
>
> Jo jo. skilt ad, renset. Smurt med bremsekaliber fedt og samlet igen. Selv
> om det går godt, så hopper den tydligvis ikke tilbage, og derfor spørger jeg
> om pakningerne kan være skyld i dette?

Vores indlæg har krydset hinanden, så jeg hár været inde på svaret på dét!

> .... Og det er forbremsen vi taler om. Den der sidder sammen med
> anti-dive funktionen

OK!
Jeg tvivler på at det hænger sammen med Anti-dive'n!
Det kunne til gengæld, som altid, være rart at høre hvilken model at
sagen drejer sig om!!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste