/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XT600 kick start procedure
Fra : Harry Teicher


Dato : 06-08-05 18:36

Ja, ehm, så har jeg søgt lidt i arkiverne, og der er meget godt råd
angående at kicke liv en en stor en-potter, men jeg er lidt i tvivl:
nogle sige kicke lige EFTER kompression (TDC?), andre lige FØR. Og så
var der nogle kommentar til at vente på "klicket" på en Suzuki med
auto-dekompression, men ikke noget om XT600 med automatisk
dekrompession. Til sidst, fandt jeg noget om at slippe kikkeren hurtigt
hvis ikke motoren skal går ud, altså på en XT600. Og det hele med
fuld choke, ingen gas.

Andetsteds har jeg læst at man skal bruge de "nederste" af svinget til
at lirke stemplet til starten af kompressionspunktet, hvorved kikkeren
slippes, og dekrompessionen aktiveres, for så at kikke igennem.
Hvordan ved man så, at dekompressionanordning er aktiveret - kan man
høre et klik?

Mange forslag. Men er der en tidlig-XT600 kyndige som kan oplyse den
definitive methode? Evt. nogen der kan gengive hvad der står i
manualen?

På forhånd tak
Harry


 
 
Dr.Enduro (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Dr.Enduro


Dato : 06-08-05 19:40



Hej Harry

XT'eren (så vidt jeg ved også de tidlige modeller) har en
dekompressions-automatik. Den virker på følgende måde:
Sæt dig på maskinen. Sæt en fod på kickstarteren og tryk den langsomt
ned, indtil du lige hører et klik. Gå så op med foden igen til
udgangsstilling, og træd så igennem. Det er meget enkelt. Hvis du ikke
har nok føling med kickstarteren og træder længere igennem end til
klikket, bliver den umulig at træde ned, du skal så starte forfra, dvs.
gå op og træde ned, indtil du lige akkurat rammer klikket.
Om sommeren er det ikke sikkert, at du skal bruge choker. Det er faktisk
individuelt forskelligt fra XT til XT, hvordan den opfører sig. Generelt
skal den kun have choker ved absolut kold motor. Hvis den er halvvarm,
kan det være lidt tricky. Et trick, der har virket for mig, er at kicke
igennem to gange ved slukket tænding og så en gang til med tændingen
slået til, så starter den også, når den er halvvarm. Ellers kan man lade
være med at give den choker og forsigtigt give den gas, når man træder
ned, men pas på, så slår den tilbage!
Når den er kold, skal du i hvert fald ikke give gas, kun fuld choker.
Held og lykke med det!


--

Hilsen Jan

Christian Raaby (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Raaby


Dato : 07-08-05 14:31

> dekompressions-automatik. Den virker på følgende måde:
> Sæt dig på maskinen. Sæt en fod på kickstarteren og tryk den langsomt ned,
> indtil du lige hører et klik. Gå så op med foden igen til udgangsstilling,
> og træd så igennem. Det er meget enkelt. Hvis du ikke har nok føling med
> kickstarteren og træder længere igennem end til klikket, bliver den umulig
> at træde ned, du skal så starte forfra, dvs. gå op og træde ned, indtil du
> lige akkurat rammer klikket.

Heh...
Jeg kan så til de interesserede fortælle, at proceduren er NØJAGTIG den
samme på min gamle Honda XL500.
Hold k*** jeg var ikke gode venner med den maskine før jeg lærte ovenstående
fremgangsmåde. Men når først man kan tricket, så starter den også første
gang

Christian
Honda XL500S "Ben-knuser"
´66 Vespa Super "Spaghetti-kickstart"



Armand (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-08-05 20:42

Harry Teicher wrote:
> Ja, ehm, så har jeg søgt lidt i arkiverne, og der er meget godt råd
> angående at kicke liv en en stor en-potter.........
> Andetsteds har jeg læst at man skal bruge de "nederste" af svinget til
> at lirke stemplet til starten af kompressionspunktet, hvorved kikkeren
> slippes, og dekrompessionen aktiveres, for så at kikke igennem.
> Hvordan ved man så, at dekompressionanordning er aktiveret - kan man
> høre et klik?
> Mange forslag. Men er der en tidlig-XT600 kyndige som kan oplyse den
> definitive methode? Evt. nogen der kan gengive hvad der står i
> manualen?

Rart at se én der vitterligt har gjort forarbejdet. Ros til dig for det!

Hvis du selv kigger efter vil du kunne se mekanikken der via et kabel
mellem kickstarteraksel-området og topstykket auto-løfter ventilen, og
derved kan danne dig selv et indtryk af hvorledes at dekrompressions-
mekanikken fungerer!

Blandt dit refererede kan jeg genkende mit eget indlæg om at sørge for
at slippe kickstarteren efter tråddet, og jeg mener at kunne huske at
jeg i dét indlæg også påviste at motoren ligefrem ville gå ud hvis man i
tomgang træder kickstarteren ned - Dét er ihvertfald tilfældet.
Ergo: på En XT600 er dekompressionen mekanisk påvirket af
kickstarterarmen ligesåsnart den bevæges det mindste, og fidusen er at
man ubesværet kan "transportere" krumtappen til korrekt placering og
sidenhen få mest effekt i "kick'et" uden kompression at kæmpe imod -
Efter tråddet er det så motorens inerti der skal bringe stemplet forbi
kompression når ventilen lukker fordi man har sluppet kickstarteren der
så er svippet tilbage i udgangsposition!
Hvor(!)det korrekte punkt så er, er jeg ikke umiddelbart med på.
Stamfaderen XT500, havde et mikro-koøje i højre ende af topstykket,
hvorigennem man kunne se når knastakslen var på rette plads; men om dén
gimmick har overlevet ved jeg ikke

--
Armand.

Harry Teicher (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Harry Teicher


Dato : 06-08-05 22:13

Tak for de gode svar!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste