/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nyt dæk - passe på ....
Fra : sk@ndersen


Dato : 05-08-05 14:21

Jeg har lige fået et nyt bagdæk, så er mit spørgsmål:
Hvor mange kilometer skal jeg passe specielt på med udskridning mv.

ja, ja, jeg ved godt at jeg altid skal passe på, men ...
der er et eller andet med et nyt dæk har en belægning som skal slides af.
Dækket jeg har købt er et METZELER 150/70ZR17 MEZ4 - det skulle være et
udmærket dæk.

/Søren



 
 
MKS - 74 (05-08-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-08-05 14:34

On Fri, 5 Aug 2005 15:21:01 +0200, "sk@ndersen"
<ska@fjernes.mail.tele.dk> wrote:

>Jeg har lige fået et nyt bagdæk, så er mit spørgsmål:
>Hvor mange kilometer skal jeg passe specielt på med udskridning mv.

Afhængig af hvem der der gør det, 20-50 km med varieret
kørestil/nedlægning er reelt set nok, vil du gå med limrem og seler
100-150 km så er det i hvert fald nok.

>ja, ja, jeg ved godt at jeg altid skal passe på, men ...
>der er et eller andet med et nyt dæk har en belægning som skal slides af.

Det plus at dækket lige skal sætte sig på fælgen.

>Dækket jeg har købt er et METZELER 150/70ZR17 MEZ4 - det skulle være et
>udmærket dæk.

Hvem har fortalt dig det, det er faktisk et ½-ringe dæk udsat for hård
kritik specielt for dets regnvejrsegenskaber.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Futte & Co. (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 05-08-05 16:34

sk@ndersen wrote:
> Jeg har lige fået et nyt bagdæk, så er mit spørgsmål:
> Hvor mange kilometer skal jeg passe specielt på med udskridning mv.
>
> ja, ja, jeg ved godt at jeg altid skal passe på, men ...
> der er et eller andet med et nyt dæk har en belægning som skal slides af.


Øhhhhh........., hvordan får du slidt kylligestriberne af med
forsiktighed ???? . Ja, man ku' jo bruge sandpapir korn 80.
Jeg har altid varmet dækket godt op en 10 - 15 kilometer, og så
har jeg afprøvet dækket. Det er ikke gået galt endnu
--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er

Armand (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-05 18:33

Futte & Co. wrote:
> sk@ndersen wrote:
>
>> Jeg har lige fået et nyt bagdæk, så er mit spørgsmål:
>> Hvor mange kilometer skal jeg passe specielt på med udskridning mv.
>>
>> ja, ja, jeg ved godt at jeg altid skal passe på, men ...
>> der er et eller andet med et nyt dæk har en belægning som skal slides af.
>
> Øhhhhh........., hvordan får du slidt kylligestriberne af med
> forsiktighed ???? . Ja, man ku' jo bruge sandpapir korn 80.
> Jeg har altid varmet dækket godt op en 10 - 15 kilometer, og så
> har jeg afprøvet dækket. Det er ikke gået galt endnu

En knægt i klubben lod sig af mc-værkstedet råde til at køre forsigtigt
de første 100 km, hvorefter han kørte blød hat -kørsel uden nogen form
for nedlægning for med ét at slå over i normal kørsel ved +100,1km
"forsigtig" betyder altså ikke at man skal køre 30 km/t og kun i
Lars-lodret stil, men at man derimod skal tage hul på kanterne af dækket
gradvist!

RR-folket gør meget ud af at pudse friske slidbaner ned med
klud/silikonefjerner; raspe; sandpapir og sågar vinkelsliber, men det er
nok ligeså meget for meditationens skyld :-/
Personligt har jeg aldrig gjort mere ud af friske bagdæk på mit
racejern, end at lave en brænder på løst underlag, og derved at det er
et bagdæksskifte du lige har været igennem, synes jeg at du skulle prøve
det samme - Uanset hvad, så har man nerverne udenpå læderet de første
par omgange på friske dæk, og på samme måde også den første lange tid i
trafikken!

--
Armand.






Jon & Ann-Rikka (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Jon & Ann-Rikka


Dato : 05-08-05 18:57

Hvad gør man så når man er ret sikker på at fodhvilerne hakker i asfalten
før end dækket løber tør for kyllingestriber ????

Jeg tror ikke jeg kan komme ret meget længere ud på dækkets kanter uden at
ramme i jorden med fod+ fodhviler...



--
MVH
Jon Larsen
Technician 1T Pilot Plant
BioProcess Purification Novo Nordisk A/S
Suzuki GSX-R 250
Fiat Punto ELX 80S
Hestene: Lamells Sweet Jossie ( Dansk Pinto ), og Chico Dot DK (
Knabstrupper/PRE ).
MZ ( = Mini Zoo'en bestående af kattene Aslan og Tilde, og marsvinene
Kubling og Ekstreme )





--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 3 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



MKS - 74 (05-08-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-08-05 19:04

On Fri, 5 Aug 2005 19:56:42 +0200, "Jon & Ann-Rikka"
<jonlarsen@stofanet.dk> wrote:

>Hvad gør man så når man er ret sikker på at fodhvilerne hakker i asfalten
>før end dækket løber tør for kyllingestriber ????

1) Skærer ½-delen af fodhvilerne
2) Placerer dem højere.
3) Køber en ordentlig cykel
4) Lader være med at bekymre sig om den slags, idet mange cykler har
så smalle dæk/stejle dæksider at det er omtrent umuligt at undgå....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Armand (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-05 19:10

Jon & Ann-Rikka wrote:
> Hvad gør man så når man er ret sikker på at fodhvilerne hakker i asfalten
> før end dækket løber tør for kyllingestriber ????
>
> Jeg tror ikke jeg kan komme ret meget længere ud på dækkets kanter uden at
> ramme i jorden med fod+ fodhviler...
>

Kom igen med en pålidelig vurdering når fodhvilerne hár været i!

--
Armand.

Kai Harrekilde-Peter~ (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 05-08-05 19:14

"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> writes:

> Hvad gør man så når man er ret sikker på at fodhvilerne hakker i asfalten
> før end dækket løber tør for kyllingestriber ????
>
> Jeg tror ikke jeg kan komme ret meget længere ud på dækkets kanter uden at
> ramme i jorden med fod+ fodhviler...

Løfter foden af fodpinden, så den kan bøje opad i hængslet


Kai (til foranledningen smartass)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Ulvir (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 05-08-05 20:58

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> "Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> writes:

>> Jeg tror ikke jeg kan komme ret meget længere ud på dækkets kanter
>> uden at ramme i jorden med fod+ fodhviler...
>
> Løfter foden af fodpinden, så den kan bøje opad i hængslet

Det gør det vist alligevel, med eller uden fod på..




Tony Lorentzen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 05-08-05 22:20

sk@ndersen wrote:

> Jeg har lige fået et nyt bagdæk, så er mit spørgsmål:
> Hvor mange kilometer skal jeg passe specielt på med udskridning mv.

Sørg for at tage "hul" på dækket gradvist så du stille og roligt øger
nedlægningsvinklen.

> Dækket jeg har købt er et METZELER 150/70ZR17 MEZ4 - det skulle være et
> udmærket dæk.

Siger hvem? Det sad monteret på min Fazer da jeg købte den - og det er
uden tvivl det værste dæk jeg nogensinde har kørt på. På en varm
sommerdag hvor dækket bliver kørt hårdt så det er ordentligt varmt så
vil jeg karakterisere det som "tolerabelt" - men under almindelige
forhold er dækket elendigt og i regnvejr er det decideret livsfarligt.
Jeg har lavet baghjulsudskridninger med 15 km/t på våd asfalt og
forhjulsblokeringer på med varme dæk og moderat nedbremsning.

Da jeg smed BT12ere på Fazeren var det som at få en ny MC!

De "nye" Z6 skulle tilgengæld være af en helt anden kvalitet.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Brian Sørup (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 05-08-05 22:49


"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> skrev i en meddelelse
news:42f3d814$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> sk@ndersen wrote:
>
> > Jeg har lige fået et nyt bagdæk, så er mit spørgsmål:
> > Hvor mange kilometer skal jeg passe specielt på med udskridning mv.
>
> Sørg for at tage "hul" på dækket gradvist så du stille og roligt øger
> nedlægningsvinklen.
>
> > Dækket jeg har købt er et METZELER 150/70ZR17 MEZ4 - det skulle være et
> > udmærket dæk.
>
> Siger hvem? Det sad monteret på min Fazer da jeg købte den - og det er
> uden tvivl det værste dæk jeg nogensinde har kørt på. På en varm
> sommerdag hvor dækket bliver kørt hårdt så det er ordentligt varmt så
> vil jeg karakterisere det som "tolerabelt" - men under almindelige
> forhold er dækket elendigt og i regnvejr er det decideret livsfarligt.
> Jeg har lavet baghjulsudskridninger med 15 km/t på våd asfalt og
> forhjulsblokeringer på med varme dæk og moderat nedbremsning.
>
> Da jeg smed BT12ere på Fazeren var det som at få en ny MC!
>
> De "nye" Z6 skulle tilgengæld være af en helt anden kvalitet.

Nu sidder jeg sgu og bliver lidt nervøs.....

Der sidder et MEZ4 bagpå Vifferen og et Dunlop *et-eller-andet* foran, jeg
har ikke sådan rigtigt gået til stålet endnu, og jeg tør næsten ikke efter
at have læst de mange dårlige ytringer om mit bagdæk.
Det skal lige nævnes at jeg er vant til BT 45'erer under min VF 500, og selv
med den, åbenbart dårlige, dækkombination der er på VFR'en er den bare
*så_meget_mere_stabil* i kurverne end den gamle VF 500
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



Moller (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 05-08-05 23:05

Brian Sørup wrote:

> Der sidder et MEZ4 bagpå Vifferen og et Dunlop *et-eller-andet* foran, jeg
> har ikke sådan rigtigt gået til stålet endnu, og jeg tør næsten ikke efter
> at have læst de mange dårlige ytringer om mit bagdæk.
> Det skal lige nævnes at jeg er vant til BT 45'erer under min VF 500, og selv
> med den, åbenbart dårlige, dækkombination der er på VFR'en er den bare
> *så_meget_mere_stabil* i kurverne end den gamle VF 500

   Der er to ting der spiller ind her... 1. BT-45 er så meget bedre end
Z4, og noget ukendt Dunlop halløj. 2. Det er to forskellige cykler du
sammenligner samtidig med.

   MEN, VFR er så meget bedre rent styrmæssigt end VF500, og derved er den
meget bedre stabilitet medgørende fra at du nu har en meget bedre cykel.
Dæknes rolle her er svære at sammenligne, men for du BT-45 eller
lignende gode dæk på, frem for Z4 og lidt blandet, vil du oplevet at få
en ny cykel igen ;) Men at være ved at skide i bukserne af skræk fordi
du har Z4 på, ville være synd. For så længe du ikke køre i regnvejr, og
huske at dækne skal køres godt varme inden du skal lege :) så er der
intet at frygte, på den anden side... på alm. vej, med synd fornuft, og
kørsel som største delen af landes MC køre har, så skal du ik være
bange. Du er på vejen, ikke en racerbane ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Brian Sørup (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 06-08-05 09:33


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:42f3e276$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...
> Brian Sørup wrote:
>
>
> Der er to ting der spiller ind her... 1. BT-45 er så meget bedre end
> Z4, og noget ukendt Dunlop halløj. 2. Det er to forskellige cykler du
> sammenligner samtidig med.
>
> MEN, VFR er så meget bedre rent styrmæssigt end VF500, og derved er den
> meget bedre stabilitet medgørende fra at du nu har en meget bedre cykel.
> Dæknes rolle her er svære at sammenligne, men for du BT-45 eller
> lignende gode dæk på, frem for Z4 og lidt blandet, vil du oplevet at få
> en ny cykel igen ;) Men at være ved at skide i bukserne af skræk fordi
> du har Z4 på, ville være synd. For så længe du ikke køre i regnvejr, og
> huske at dækne skal køres godt varme inden du skal lege :) så er der
> intet at frygte, på den anden side... på alm. vej, med synd fornuft, og
> kørsel som største delen af landes MC køre har, så skal du ik være
> bange. Du er på vejen, ikke en racerbane ;)

Okay - jeg er ikke typen der skraber fodhvilere i alle sving, så hvis jeg er
lidt forsigtig med gassen og bagbremsen i regnvejr kan det godt gå an ?
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



MKS - 74 (05-08-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-08-05 23:14

On Fri, 5 Aug 2005 23:48:43 +0200, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

>Nu sidder jeg sgu og bliver lidt nervøs.....

Your tires will selfdestruct in 5-4-3-2-1.....*puff*

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Brian Sørup (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 06-08-05 09:34


"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:u2p7f1p01og2h0ke68mqnaam73vjib39c7@4ax.com...
> On Fri, 5 Aug 2005 23:48:43 +0200, "Brian Sørup"
> <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:
>
> >Nu sidder jeg sgu og bliver lidt nervøs.....
>
> Your tires will selfdestruct in 5-4-3-2-1.....*puff*

Laver Zuttezuggi nu også deres egne dæk ???

--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



MKS - 74 (06-08-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 06-08-05 09:41

On Sat, 6 Aug 2005 10:33:37 +0200, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

>Laver Zuttezuggi nu også deres egne dæk ???

Metzeler er importeret af Reinhardt....need i say more

Nej altså - kør det ned, men pas på i regnvejr og lad være med at
sætte Z4 på igen, der findes idag meget bedre alternativer...

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Moller (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-08-05 09:44

MKS - 74 wrote:
> On Sat, 6 Aug 2005 10:33:37 +0200, "Brian Sørup"
> <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:
>
>
>>Laver Zuttezuggi nu også deres egne dæk ???
>
>
> Metzeler er importeret af Reinhardt....need i say more
>
> Nej altså - kør det ned, men pas på i regnvejr og lad være med at
> sætte Z4 på igen, der findes idag meget bedre alternativer...

   Så kan det ikke siges mere fornuftig, både sikkerheds, og økonomisk
fornuftig :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Brian Sørup (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 06-08-05 11:19


"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:sot8f1l83jsbm73cgskjq7i1flealik6ie@4ax.com...
> On Sat, 6 Aug 2005 10:33:37 +0200, "Brian Sørup"
> <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:
>
> >Laver Zuttezuggi nu også deres egne dæk ???
>
> Metzeler er importeret af Reinhardt....need i say more
>
> Nej altså - kør det ned, men pas på i regnvejr og lad være med at
> sætte Z4 på igen, der findes idag meget bedre alternativer...

Jeg regner med der kommer BT 020 på, både for og bag når tiden kommer til
udskiftning.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



Jes Vestervang (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-08-05 22:27

"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> writes:

> Hvad gør man så når man er ret sikker på at fodhvilerne hakker i
> asfalten før end dækket løber tør for kyllingestriber ????

Du kan da kontrollere om fjederforspændingen i bag er stram nok. En
opstramning gav en del ekstra (tiltrængt) frihøjde på Fazeren. Men få
nu fodhvilerne i først, som Armand er inde på

Derudover giver dækket mere efter, når der er fart på. På Fazeren
bliver dækket nok slidt 3 mm længere med fodhvilerne i asfalten ved 80
km/t ifht. 20-30 stykker. Jeg har aldrig haft dem i ved højere
hastigheder (har aldrig været på bane, andet end et bronzekursus), men
jeg går ud fra at det samme gør sig gældende i endnu højere grad.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste