/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Våd K100
Fra : Jørgen Mangor Iverse~


Dato : 01-08-05 12:49

Hej

Her i de sidste uger med megen regn, har jeg konstateret et meget
irriterende fænomen: Motoren vil ikke trække på alle cylindre når det har
regnet (meget)! Der er som en cylinder ikke er med ved lave omdrejninger.
Kommer jeg over 2-3.000 rpm sætter den sidste cylinder tydeligt ind, og når
den er blevet godt varm (10 km bykørsel) er der ingen problemer. Jeg
bemærkede forleden da jeg skubbede den ud fra min indkørsel, at den smed at
ordentlig sø (flere deciliter) vand på gaden fra et sted bag motoren.

Er der nogen der kan komme med at godt bud på hvad der er galt eller hvem
man kan spørge? Jeg har overvejet om der er en utæt pankning ved tankdækslet
så der løber regnvand ned i tanken, som så skal trækkes gennem motoren før
den går rent, eller om der ligger en sø i bunden af luftfilteret, eller om
problemet er udvortes med vand i multistik, styrebokse, omkring
indsugningsgummi der evt. kun er tæt når det er tørt?

Jeg kunne meget godt tænke mig nogle idéer at gå efter, inden jeg begynder
at skille en hel masse ad, eller eksperimentere med nedsænkning af motoren i
badekaret!

Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS '84 med EML GT2000 Sidevogn.



 
 
Ukendt (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-05 14:49

Du kunne prøve at starte med at tage alle tændrøshætter af ledning, klippe
et stykke af ledning og på igen.
Derefter fugtfjerner på alle stik m.m.
:)



SmaRTrxxv (01-08-2005)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 01-08-05 20:01

S.G wrote:
> Du kunne prøve at starte med at tage alle tændrøshætter af ledning, klippe
> et stykke af ledning og på igen.
> Derefter fugtfjerner på alle stik m.m.
> :)
>
>
Jeg tænkte noget af det samme... samt en anden ting, tændkablerne kan
være ved færdige, den slags holder ikke evigt, og en BMW fra '84 har
sikkert kørt pænt langt...

Thore

Jens Jacob Bager Jen~ (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-08-05 08:12

>
> Her i de sidste uger med megen regn, har jeg konstateret et meget
> irriterende fænomen: Motoren vil ikke trække på alle cylindre når det
> har regnet (meget)!

Hej Jørgen

Start med at spraye tændrør, tænrørshætter, tændkabler og tændspoler med
silikonespray. Det er med stor sikkerhed her problemet ligger.

Derudover kan man adskille _alle_ stik, sprøjte dem med kontakrens og fylde
stikket med silikonefedt eller vaseline, så det står til alle sider når man
samler stikket igen. På denne måde holder man sit ledningsnet friskt og
ungt, og regnvejr betyder pludseligt intet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



p.jarnbak (02-08-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 02-08-05 10:15


"Jørgen Mangor Iversen" <joergen.iversen@leo-pharma.com> wrote in message
news:42ee0d47$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Her i de sidste uger med megen regn, har jeg konstateret et meget
> irriterende fænomen: Motoren vil ikke trække på alle cylindre når det har
> regnet (meget)! Der er som en cylinder ikke er med ved lave omdrejninger.
> Kommer jeg over 2-3.000 rpm sætter den sidste cylinder tydeligt ind, og
> når
> den er blevet godt varm (10 km bykørsel) er der ingen problemer. Jeg
> bemærkede forleden da jeg skubbede den ud fra min indkørsel, at den smed
> at
> ordentlig sø (flere deciliter) vand på gaden fra et sted bag motoren.

Jeg har haft det samme problem med min k1100lt.Motoren begyndte at gå ujævnt
og trak dårligere.Jeg opdagede at vand temperaturen var under normal og
kørte så ind til siden og
varmede motoren op til normal temperatur hvorefter den kørte normalt 1
km.Derefter havde jeg samme problem
med for lav temperatur.Da indsprøjtningen justere benzin mængde efter
bla.andet vand temperatur giver det
for fed blanding og dermed soder tændrørene til.Jeg har købt en forlænger
til forskærmen og det ser ud
til at hjælpe.Jeg kørte fra odense til nordsjælland søndag uden problemer og
der regnede det meget kraftigt.
Hej Palle.



Jørgen Mangor Iverse~ (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Mangor Iverse~


Dato : 02-08-05 12:21


"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message
news:42ef3970$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jørgen Mangor Iversen" <joergen.iversen@leo-pharma.com> wrote in message
> news:42ee0d47$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hej
> >
> > Her i de sidste uger med megen regn, har jeg konstateret et meget
> > irriterende fænomen: Motoren vil ikke trække på alle cylindre når det
har
> > regnet (meget)! Der er som en cylinder ikke er med ved lave
omdrejninger.
> > Kommer jeg over 2-3.000 rpm sætter den sidste cylinder tydeligt ind, og
> > når
> > den er blevet godt varm (10 km bykørsel) er der ingen problemer. Jeg
> > bemærkede forleden da jeg skubbede den ud fra min indkørsel, at den smed
> > at
> > ordentlig sø (flere deciliter) vand på gaden fra et sted bag motoren.
>
> Jeg har haft det samme problem med min k1100lt.Motoren begyndte at gå
ujævnt
> og trak dårligere.Jeg opdagede at vand temperaturen var under normal og
> kørte så ind til siden og
> varmede motoren op til normal temperatur hvorefter den kørte normalt 1
> km.Derefter havde jeg samme problem
> med for lav temperatur.Da indsprøjtningen justere benzin mængde efter
> bla.andet vand temperatur giver det
> for fed blanding og dermed soder tændrørene til.Jeg har købt en forlænger
> til forskærmen og det ser ud
> til at hjælpe.Jeg kørte fra odense til nordsjælland søndag uden problemer
og
> der regnede det meget kraftigt.
> Hej Palle.
>
>
Først tak for de stillede forslag med at kontrollere tændrør og deres kabler
og hætter.

Til Palle: Kan du forklare lidt nærmere? Du må vel mene temperaturen på
kølevandet? Din løsning med en forskærmsforlænger lyder som om du dermed vil
hæve kølevandstemperaturen, på samme måde som nogle biler blev leveret med
et kølerdækken til vinterbrug i gamle dage. Men det forklarer ikke at jeg
har problemet fra start i regnvejr, men ikke fra start i tørvejr ved samme
temperatur. Min iagttagelse er at problemet hænger sammen med regn, ikke med
temperatur.

Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn.



p.jarnbak (02-08-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 02-08-05 17:34


>>
>>
> Først tak for de stillede forslag med at kontrollere tændrør og deres
> kabler
> og hætter.
>
> Til Palle: Kan du forklare lidt nærmere? Du må vel mene temperaturen på
> kølevandet? Din løsning med en forskærmsforlænger lyder som om du dermed
> vil
> hæve kølevandstemperaturen, på samme måde som nogle biler blev leveret med
> et kølerdækken til vinterbrug i gamle dage. Men det forklarer ikke at jeg
> har problemet fra start i regnvejr, men ikke fra start i tørvejr ved samme
> temperatur. Min iagttagelse er at problemet hænger sammen med regn, ikke
> med
> temperatur.
>
> Jørgen Mangor Iversen
> BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn.
>

Det er mig der skriver lidt dårligt,det kan jeg godt se nu.Det der var mit
problem var at vandet
fra forhjulet sprøjtede lige op på vandpumpen og dermed kølede vandet til
under den temperatur
thermostaten regulerede til.En k100 8v har lidt længere forskærm så
problemet skulle ikke være så stort
med mindre du køre med et bredt bildæk foran.Håber det er lidt mere tydeligt
nu hvad jeg mente.Hvis det er lige
fra start af i regnvejr så er du nok tilbage ved tændkabler og det andet der
er nævnt i andre indlæg.Hvis det er tændkabler,
har jeg et sæt fra en k100 8v der måler det de skal, plus lidt andet godt.
Hej Palle.



Jørgen Mangor Iverse~ (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Mangor Iverse~


Dato : 11-08-05 07:45

Så tror jeg at jeg fandt løsningen! Inspireret af forslagene om at starte
med tændrørshætter og -kabler, fandt jeg en løs forbindelse på det ene
tændrørskabel. På en K100 sidder tændspolerne i venstre side, med
højspændingsterminalerne pegende nedad. Enden af tændrørskablet ender i et
vinklet stik med en gummikapsel, der presses op i tændspolen. Det ene stik
sad løst og lidt på skrå, så der kunne løbe vand ned i gummihætten, selvom
det hele er gemt væk bag en plastickappe. Stikket var også tydeligt irret.
Alle 4 stik fik lidt kontaktspray, så kobberet stod rent og pænt, hvorefter
den startede mere villigt end den har gjort længe. Nu mangler jeg blot en
morgen (eller eftermiddag) med kraftig regn, så jeg kan se effekten når den
er våd.

Tak for inspirationen.

Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste