/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Q:Regler for kørelys på MC?
Fra : Ukendt


Dato : 25-07-05 19:02

Behøver man lys bag på ?

Må forlygten være svagere end standard lyset, f.eks 20 watt ?

Poul B-H



 
 
Kai Harrekilde-Peter~ (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 25-07-05 19:45

<svar_i_gruppen> writes:

> Behøver man lys bag på ?

Ja. Rødt, synligt mindst 300m væk.

> Må forlygten være svagere end standard lyset, f.eks 20 watt ?

Ja, så længe at den overholder lovens bestemmelser. SJVH skal nærlyset
oplyse vejen 30m fremme sådan at man kan læse en avis.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Hekto (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-07-05 20:02

In article <uy87uraho.fsf@harrekilde.dk>, khp@harrekilde.dk says...
> SJVH skal nærlyset
> oplyse vejen 30m fremme sådan at man kan læse en avis.
>
Det er nu det lange - og 300m.

Jeg er ret overbevist om at man kun behøver at have lys i forlygten om
dagen. Mon ikke der gælder samme krav som til kørelys på biler?

Færdselsstyrelsen må være stedet!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Dak (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 25-07-05 19:49

> Behøver man lys bag på ?

JA! og hvis du ikke har og går i stå på en øde landevej hvad ville ellers
forhindre i at en lastbil kommer med 80km/t og pløjer dig ned? eller bare i
tågevejr eller om natten? Du skal ligesom bil have et baglys, bremselys,
nummerpladelys samt blinklygter. Baglys skal kunne ses 300m væk osv.


> Må forlygten være svagere end standard lyset, f.eks 20 watt ?

ja så længe den kan oplyse vejen 30 meter frem...



Dak
Suzuki GS500Ev



Ukendt (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-07-05 21:13


"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message
news:42e5342a$0$1969$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Behøver man lys bag på ?
>
> JA! og hvis du ikke har og går i stå på en øde landevej hvad ville ellers
> forhindre i at en lastbil kommer med 80km/t og pløjer dig ned? eller bare
i
> tågevejr eller om natten?

Rolig, rolig, jeg spurgte jo bare, men en MC kan man da trække ud i
rabatten.

Poul B-H



Dak (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 25-07-05 21:56

> Rolig, rolig, jeg spurgte jo bare, men en MC kan man da trække ud i
> rabatten.

ja men hvad så med de minutter du lige bruger for at komme af cyklen og så
slæbe den derud? desuden er det sjældent man slæber sin cykel ud i en rabat
hvis man ikke kender hvor hård/blød jorden er i forvejen... så der går også
lige et stykke tid mens man lige tjekker det.


Dak
Suzuki GS500Ev



anders majland (25-07-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 25-07-05 21:23

>> Må forlygten være svagere end standard lyset, f.eks 20 watt ?
>
> ja så længe den kan oplyse vejen 30 meter frem...

Der er nu regler for kørelys der tillader at det ikke lever op til kravene
for nærlys. Jeg kan ikke reglerne i hovedet men mon ikke det er til at finde
igen i detailforskrifterne som kan findes på www.retsinfo.dk - men mener
også de ligger på http://www.dkfritidbil.dk/ under oplysninger.... Checker
lige - Yep følgende er klippet fra dfb

e)
Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et
effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran en parabol.


Så Poul, dit eget bud med 20watt var da tæt på men se også lige den
samlede tekst med alle kravene

/Anders Majland



Ukendt (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-07-05 21:35

Jeg fandt dette:

http://www.toyotaextreme.dk/togtvis.asp?id=4

der skal være baglys og man kan nøjes med 15-21W

Poul B-H

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42e54a50$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
> >> Må forlygten være svagere end standard lyset, f.eks 20 watt ?
> >
> > ja så længe den kan oplyse vejen 30 meter frem...
>
> Der er nu regler for kørelys der tillader at det ikke lever op til kravene
> for nærlys. Jeg kan ikke reglerne i hovedet men mon ikke det er til at
finde
> igen i detailforskrifterne som kan findes på www.retsinfo.dk - men mener
> også de ligger på http://www.dkfritidbil.dk/ under oplysninger.... Checker
> lige - Yep følgende er klippet fra dfb
>
> e)
> Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
> Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et
> effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran en parabol.
>
>
> Så Poul, dit eget bud med 20watt var da tæt på men se også lige den
> samlede tekst med alle kravene
>
> /Anders Majland
>
>



Keld (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 25-07-05 23:11

Fint, så kan du sparre på strømregningen og måske blive anset for en
knallert der kommer listende........

--
>>>>>- Keld -<<<<<<



Ukendt (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-07-05 23:59

Det var dog f...... som man får ørerne i maskinen for et simpelt spørgsmål,
som ingen kender baggrunden for.

Jeg tør jo næsten ikke fortælle at min bil gik i stå mit i Århus, med et
fladt batteri, så der hverken var lys eller katastrofeblink

Poul B-H

"Keld" <keld@mc----familien.dk> wrote in message
news:42e56380$0$85590$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Fint, så kan du sparre på strømregningen og måske blive anset for en
> knallert der kommer listende........
>
> --
> >>>>>- Keld -<<<<<<
>
>



Jens U (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens U


Dato : 26-07-05 00:50

<poul> skrev ...
> Det var dog f...... som man får ørerne i maskinen for et simpelt spørgsmål,
> som ingen kender baggrunden for.
>
> Jeg tør jo næsten ikke fortælle at min bil gik i stå mit i Århus, med et
> fladt batteri, så der hverken var lys eller katastrofeblink
>
Så satte du vel den lovpligtige advarsel trekant bag bilen

Jeg syntes nu ikke dine øre er så store
tekst kan læses på mange måder.
Jeg vil våge og påstå at i d.f.m. taler vi nu meget pænt til hinanden,
end i mange andre news grupper.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/reveredk (tip til NTV/Revere ejer)
DMCN#, MCTC#. V2-Power.





Ukendt (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-05 17:26


svar_i_gruppen skrev i meddelelsen
<42e56e11$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Jeg tør jo næsten ikke fortælle at min bil gik i stå mit i Århus, med et
>fladt batteri, så der hverken var lys eller katastrofeblink


Du burde spærres inde for livstid ! Det er jo helt horibelt

Men ellers er de danske regler helt klare, kørelys indbefatter baglys, og
det er i grunden godtnok, hvis man glemmer at "tænde lyset" om natten.
Føreren er jo den sidste der opdager sit manglende baglys i den situation.

Og så et lille suk fra en modembruger, klip overflødigt væk i det indlæg at
Du besvarer, og af hensyn til læseligheden, gør som de fleste, skriv dit
svar/kommentar under det Du citerer. Det øger læseligheden ganske meget.

mvh
Orla




Mikkel Christensen (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 26-07-05 09:21

"Keld" <keld@mc----familien.dk> writes:

> Fint, så kan du sparre på strømregningen og måske blive anset for en
> knallert der kommer listende........

Øeh... ja... Når han kommer listende i bak-gear?

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408954
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste