"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42e7f3f1$0$7384$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse ,
>>>
>>>
>>>
>> Mht støddæmpere til eftermontering på andre anhængere har jeg læst om
>> Adria at de billige modeller (som vor egen
), der er født uden
>> støddæmpere ganske vist mangler en lille arm på stræberarmen, der bærer
>> hjulet. Men at denne arm den blot er noget man skal huske at bestille
>> sammen med dæmperne - og at de fleste leverandører af uoriginale dæmpere
>> også har armen klar til levering.
>> Men om det er det samme med CC vil jeg ikke love - men det ku være man
>> var heldig
>>
>
> Nej det tror jeg ikke man kan, idet der er et pladestykke med monterinshul
> der er fabriks-svejset på akslen. Der er så et medfølgende beslag der
> boltes med ind på vangen hvorefter man monterer støddæmperen. Delene er
> typegodkendte og man må ikke svejse på dem.
>
> Og så tror jeg uden at vide det præcist at man ikke må ændre montering på
> en typegodkendt vogn hvor beskrivelsen til den aksel ikke nævner noget om
> støddæmpere.
>
> Ikke at det gør vognen dårligere - men hvis det ikke er nævnt i
> typebeskrivelsen - er det vel galt. Tjae. hvis det ser rigtig ud er det
> måske svært at falde over, men teoretisk ku der måske opstå et eller
> andet.
>
> Akslerne er jo med indbyggede støddæmpervirkning inde i lagene i akslen,
> se på
http://www.al-ko.se/index.asp?CAT=1 hvor der er en lille animering
> der viser hvordan.
>
> Jeg skal ikke kunne sige om det man kalder egendæmpning har indflydelse på
> om man altid behøver støddæmpere - men de støddæmpere der bruges kommer
> vistnok også fra alko og passer til akslens egenskaber. Ja det mener jeg
> da, har ikke gloet for nylig:
>
> Hilsen
>
>
OK - det gør jo en væsentlig forskel. På Adria skulle det være en original
del (eller kopi) der næsten kan monteres uden værktøj - kræver i det mindste
ikke svejsning
.
Fine forklaringer fra Alko - bekræfter helt min opfattelse af hvordan sådan
en gummi-torsions aksel virker.
Har indtil videre kørt med 3 forskellige, lejede Adria-vogne samt vor egen.
Kun en har haft støddæmpere - 3 ha været 430'ere med forskellig indretning
samt en 391DK'er. Kunne faktisk ikke se eller mærke nogen forskel jeg kunn
forklare med støddæmperne.
Men har dog overvejet om de ku afhjælpe vor egen vogns svage
nikkebevægelser, som jeg tilskriver køkken/toilet i bagenden (430PH).
Slingrekobling eller måske ny bagdæmpere på bilen er også lidt inde i
billedet, men på den anden side syntes jeg ikke at det er generende eller
faretruende - ikke engang på de værste småveje vi har mødt.
Men sådan en Volvo 745 er jo heller ingen letvægter, og med campingfjedre
monteret gør læst i bilen samt påhægtet CV ikke det store indtryk.
Hvilket jeg forresten også i høj grad tilskriver bilens baghjulsophæng; stiv
bagaksel med en trailer-arm i hver side samt Panhard-stav - måske lyder det
ikke vildt moderned men opsætningen gør til gengæld at der _ikke_ kommer
mange styrende påvirkninger fra bagvognen.
Egentlig er bagvognens opbygning nærmest 100% overset - alle herinde skriver
om diesel og trækkraft men jeg har endnu ikke set nogen tråd, der kom ind på
hvad bilens hjulophæng egentligt betyder for vogntogets stabilitet.
Jeg ville da meget nødigt hægte en større anhænger på en bil med delvist
medstyrende bagaksel.....uf !
Har i øvrigt lige i forgårs på hjemvejen fra Skagen øget dæktrykket på CV'en
fra de max anbefalede 44 PSI til 50 PSI; +10% over Max pressure som
tidligere anbefalet herinde; syntes det gjorde en positiv forskel. At flytte
på de tunge ting i vognen er selvf. også testet, men det er lidt svært at
flytte de store ting andre steder hen end hvor der er plads; under
dobbeltsengen i fronten....
Nå - en ny dag truer....arbejdsdag efter 3 ugers ferie,,,,,, (ikke kommaer
men tårer
).
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder