/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
De vil ikke give mig _mine_ feriepenge
Fra : Thomas Andersen


Dato : 02-07-05 11:20

Jeg har i dag fået afslag på at få udbetalt mine ferie penge for 5 dage fra
sidste ferie år. Pengene stammer fra et ophørt arbejdsforhold.

Situationen er den at jeg 31 april 2004 ophørte et arbejde. Derefter gik jeg
ledig (samtidig med jeg var lidt freelance) i 178 dage. I denne periode
afholdte jeg 4 ugers ferie. Der efter fik jeg 2,5 måneders freelance
kontrakt i oktober, og der efter blev jeg fastansat i et andet firma i
januar i år. Jeg har derfor ikke fået afholdt den sidste ferie uge.

Men i afslaget står der at jeg har været arbejdsløs, mere ind jeg har hold
ferie (med henvisning til lov om fratrækkelse af dage med
arbejdsløshedsdagpenge). Er det virkeligt et gyldigt afslag?

--
Mvh, Thomas Andersen



 
 
Thomas Andersen (02-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 02-07-05 11:24

("De" er Arbejdsdirektoratet)

"Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> skrev i
en meddelelse news:42c66a42$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har i dag fået afslag på at få udbetalt mine ferie penge for 5 dage
> fra sidste ferie år. Pengene stammer fra et ophørt arbejdsforhold.
>
> Situationen er den at jeg 31 april 2004 ophørte et arbejde. Derefter gik
> jeg ledig (samtidig med jeg var lidt freelance) i 178 dage. I denne
> periode afholdte jeg 4 ugers ferie. Der efter fik jeg 2,5 måneders
> freelance kontrakt i oktober, og der efter blev jeg fastansat i et andet
> firma i januar i år. Jeg har derfor ikke fået afholdt den sidste ferie
> uge.
>
> Men i afslaget står der at jeg har været arbejdsløs, mere ind jeg har hold
> ferie (med henvisning til lov om fratrækkelse af dage med
> arbejdsløshedsdagpenge). Er det virkeligt et gyldigt afslag?
>
> --
> Mvh, Thomas Andersen
>
>



Bendt Rasmussen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 03-07-05 10:44


"Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> skrev i
en meddelelse news:42c66b1d$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> ("De" er Arbejdsdirektoratet)
>
> "Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> skrev
i
> en meddelelse news:42c66a42$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg har i dag fået afslag på at få udbetalt mine ferie penge for 5 dage
> > fra sidste ferie år. Pengene stammer fra et ophørt arbejdsforhold.
> >
> > Situationen er den at jeg 31 april 2004 ophørte et arbejde. Derefter gik
> > jeg ledig (samtidig med jeg var lidt freelance) i 178 dage. I denne
> > periode afholdte jeg 4 ugers ferie. Der efter fik jeg 2,5 måneders
> > freelance kontrakt i oktober, og der efter blev jeg fastansat i et andet
> > firma i januar i år. Jeg har derfor ikke fået afholdt den sidste ferie
> > uge.
> >
> > Men i afslaget står der at jeg har været arbejdsløs, mere ind jeg har
hold
> > ferie (med henvisning til lov om fratrækkelse af dage med
> > arbejdsløshedsdagpenge). Er det virkeligt et gyldigt afslag?

Hvis du har modtaget en afgørelse fra Arbejdsdirektoratet, har du også
modtaget en klagevejledning.

Hvis du ikke mener at deres afgørelse er korrekt, så klag.

Du har haft rig mulighed for at afholde din ferie, og jeg tvivler på, at en
klage vil ændre noget som helst. Det er kun i situationer, hvor man er
afskåret fra at afholde ferie, at der kan blive tale om, at få pengene
udbetalt uden at have afholdt ferie, eksempelvis hvis man har været syg
gennem længere tid, og derfor ikke har kunnet afholde sin ferie.

Det at du har haft arbejde siden januar, er ikke ensbetydende med, at du
ikke har kunnet afholde din ferie - snarere tværtimod.

mvh
Bendt



Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 11:18


"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42c7b3d5$0$288$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvis du ikke mener at deres afgørelse er korrekt, så klag.

Det gør jeg naturligvis også. Men ville høre her inde først, hvor jeg stod
rent juridisk.

--
Mvh Thomas Andersen



Klaus (02-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 02-07-05 13:42


"Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk>
skrev i en meddelelse
news:42c66a42$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har i dag fået afslag på at få udbetalt mine ferie penge for 5
> dage fra sidste ferie år. Pengene stammer fra et ophørt
> arbejdsforhold.
>
> Situationen er den at jeg 31 april 2004 ophørte et arbejde. Derefter
> gik jeg ledig (samtidig med jeg var lidt freelance) i 178 dage. I
> denne periode afholdte jeg 4 ugers ferie. Der efter fik jeg 2,5
> måneders freelance kontrakt i oktober, og der efter blev jeg fastansat
> i et andet firma i januar i år. Jeg har derfor ikke fået afholdt den
> sidste ferie uge.
>
> Men i afslaget står der at jeg har været arbejdsløs, mere ind jeg har
> hold ferie (med henvisning til lov om fratrækkelse af dage med
> arbejdsløshedsdagpenge). Er det virkeligt et gyldigt afslag?
>
> --
> Mvh, Thomas Andersen
>
Hvis du har fået dagpenge for dagene, kan du ikke også få feriepenge.
Betingelsen for udbetaling af feriepenge er jo at man holder ferie; og
det kan man godt gøre selv om man er arbejdsløs. Det skal bare meddeles
på arbejdsformidlingen.

Klaus H



Thomas Andersen (02-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 02-07-05 19:02


"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42c68b95$0$63655$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> skrev
> i en meddelelse news:42c66a42$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg har i dag fået afslag på at få udbetalt mine ferie penge for 5 dage
>> fra sidste ferie år. Pengene stammer fra et ophørt arbejdsforhold.
>>
>> Situationen er den at jeg 31 april 2004 ophørte et arbejde. Derefter gik
>> jeg ledig (samtidig med jeg var lidt freelance) i 178 dage. I denne
>> periode afholdte jeg 4 ugers ferie. Der efter fik jeg 2,5 måneders
>> freelance kontrakt i oktober, og der efter blev jeg fastansat i et andet
>> firma i januar i år. Jeg har derfor ikke fået afholdt den sidste ferie
>> uge.
>>
>> Men i afslaget står der at jeg har været arbejdsløs, mere ind jeg har
>> hold ferie (med henvisning til lov om fratrækkelse af dage med
>> arbejdsløshedsdagpenge). Er det virkeligt et gyldigt afslag?
>>
>> --
>> Mvh, Thomas Andersen
>>
> Hvis du har fået dagpenge for dagene, kan du ikke også få feriepenge.
> Betingelsen for udbetaling af feriepenge er jo at man holder ferie; og det
> kan man godt gøre selv om man er arbejdsløs. Det skal bare meddeles på
> arbejdsformidlingen.

Hej Klaus,

Ja, det er jeg klar over. Holdte også 4 ugers ferie, men ikke den sidste, da
jeg jo fik arbejde.
Syntes det virker helt vildt underligt, da det jo er penge jeg selv har
indbetalt.

--
Mvh, Thomas Andersen



Klaus Ellegaard (02-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 02-07-05 19:07

Thomas Andersen <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> writes:
>Ja, det er jeg klar over. Holdte også 4 ugers ferie, men ikke den sidste, da
>jeg jo fik arbejde.
>Syntes det virker helt vildt underligt, da det jo er penge jeg selv har
>indbetalt.

Sådan er det jo også for folk, der er i arbejde hele året. Du har
pligt til at holde ferie, og gør du det ikke, så taber du normalt
retten til feriepenge. Det er altså ikke nogen undskyldning, at
man ikke har "haft tid" til at holde ferie.

Mvh.
   Klaus.

Thomas Andersen (02-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 02-07-05 20:24


"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
news:slrndcdlte.1tf.klausellegaard@postednews.klen.dk...
> Sådan er det jo også for folk, der er i arbejde hele året. Du har
> pligt til at holde ferie, og gør du det ikke, så taber du normalt
> retten til feriepenge. Det er altså ikke nogen undskyldning, at
> man ikke har "haft tid" til at holde ferie.

Så vidt jeg ved har man da kun pligt til at holde 4 ugers ferie?

--
Mvh, Thomas Andersen



Povl H. Pedersen (02-07-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-07-05 22:33

In article <42c6e9ca$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas Andersen wrote:
>
> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:slrndcdlte.1tf.klausellegaard@postednews.klen.dk...
>> Sådan er det jo også for folk, der er i arbejde hele året. Du har
>> pligt til at holde ferie, og gør du det ikke, så taber du normalt
>> retten til feriepenge. Det er altså ikke nogen undskyldning, at
>> man ikke har "haft tid" til at holde ferie.
>
> Så vidt jeg ved har man da kun pligt til at holde 4 ugers ferie?

Du har ret og pligt til 5 ugers ferie. Der er så en masse mennesker der
har fået den 6. uge som feriefridage.

Henrik Stidsen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-07-05 00:47

Povl H. Pedersen presented the following explanation :
>> Så vidt jeg ved har man da kun pligt til at holde 4 ugers ferie?

> Du har ret og pligt til 5 ugers ferie. Der er så en masse mennesker der
> har fået den 6. uge som feriefridage.

Er der noget i vejen for at man vælger at arbejde i sin ferie ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/


Povl H. Pedersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-07-05 06:59

In article <mn.186b7d57c77b5c8e.34878@news.hs235.dk>, Henrik Stidsen wrote:
> Povl H. Pedersen presented the following explanation :
>>> Så vidt jeg ved har man da kun pligt til at holde 4 ugers ferie?
>
>> Du har ret og pligt til 5 ugers ferie. Der er så en masse mennesker der
>> har fået den 6. uge som feriefridage.
>
> Er der noget i vejen for at man vælger at arbejde i sin ferie ?

Nej - Men du skal ikke have dobbelt aflønning. Så derfor er staten flink
og sørger for at fordele dine penge til værdigt trængende.

Der er vist nget med, at man nu kan overføre 1 uge til næste ferieår,
og mange virksomheder giver mulighed for at feriefridagene kan udbetales,
da de jo ikke er rene feriedage.

Henrik Stidsen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-07-05 12:46

Povl H. Pedersen pretended :
>> Er der noget i vejen for at man vælger at arbejde i sin ferie ?

> Nej - Men du skal ikke have dobbelt aflønning. Så derfor er staten flink
> og sørger for at fordele dine penge til værdigt trængende.

Hmmm, det kender jeg da mange der gør - holder ferie men tager
byttevagter, ekstra vagter, sygeafløsning osv i deres ferie - svjv får
de ikke trukket i ferieudbetalingen alligevel.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/


Peter Lykkegaard (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 03-07-05 13:38

"Henrik Stidsen" wrote
>
> Hmmm, det kender jeg da mange der gør - holder ferie men tager
> byttevagter, ekstra vagter, sygeafløsning osv i deres ferie - svjv får de
> ikke trukket i ferieudbetalingen alligevel.
>
Det gør det jo ikke "lovligt"?
Jeg har også fået en arbejdsgiver til at skrive feriekortet selvom jeg
arbejdede det er vist ret almindeligt at snyde med dette

http://www.tl.dk/sw244.asp#516_243
"Lønmodtageren har som udgangspunkt kun ret til løn under ferie og
ferietillæg eller feriegodtgørelse, hvis ferien rent faktisk holdes."

Jeg kan desværre ikke hitte de relevante paragraffer

- Peter



Henrik Stidsen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-07-05 13:44

After serious thinking Peter Lykkegaard wrote :
>> Hmmm, det kender jeg da mange der gør - holder ferie men tager byttevagter,
>> ekstra vagter, sygeafløsning osv i deres ferie - svjv får de ikke trukket i
>> ferieudbetalingen alligevel.

> Det gør det jo ikke "lovligt"?

Det påstår jeg heller ikke...

> Jeg har også fået en arbejdsgiver til at skrive feriekortet selvom jeg
> arbejdede det er vist ret almindeligt at snyde med dette

> http://www.tl.dk/sw244.asp#516_243
> "Lønmodtageren har som udgangspunkt kun ret til løn under ferie og
> ferietillæg eller feriegodtgørelse, hvis ferien rent faktisk holdes."

Hmm, ups :)

> Jeg kan desværre ikke hitte de relevante paragraffer

Det går nok uden.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/


Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 08:42


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndce20e.2hb.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> Du har ret og pligt til 5 ugers ferie. Der er så en masse mennesker der
> har fået den 6. uge som feriefridage.

I reglerne står der at vis ferien stammer fra den 5. ferie uge, kan man søge
om at få dem udbetalt (hvilket jeg så gjorte):
http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm
(2. Udbetaling efter ansøgning )

Men pga jeg i starten af året var arbejdsløs i mere ind 5 dage, kan jeg ikke
få dem.
Det er da ikke særligt fair...

--
Mvh, Thomas Andersen



Povl H. Pedersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-07-05 09:15

In article <42c796b8$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas Andersen wrote:
>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrndce20e.2hb.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>> Du har ret og pligt til 5 ugers ferie. Der er så en masse mennesker der
>> har fået den 6. uge som feriefridage.
>
> I reglerne står der at vis ferien stammer fra den 5. ferie uge, kan man søge
> om at få dem udbetalt (hvilket jeg så gjorte):
> http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm
> (2. Udbetaling efter ansøgning )
>
> Men pga jeg i starten af året var arbejdsløs i mere ind 5 dage, kan jeg ikke
> få dem.
> Det er da ikke særligt fair...

Du har vel holdt rigelig med ferie som arbejdsløs. Det må være den uge
hvor du ikke sendte ansøgninger ud

Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 10:34


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndcf7l0.2ke.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42c796b8$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas Andersen
> wrote:
>>
>> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
>> meddelelse
>> news:slrndce20e.2hb.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>>> Du har ret og pligt til 5 ugers ferie. Der er så en masse mennesker der
>>> har fået den 6. uge som feriefridage.
>>
>> I reglerne står der at vis ferien stammer fra den 5. ferie uge, kan man
>> søge
>> om at få dem udbetalt (hvilket jeg så gjorte):
>> http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm
>> (2. Udbetaling efter ansøgning )
>>
>> Men pga jeg i starten af året var arbejdsløs i mere ind 5 dage, kan jeg
>> ikke
>> få dem.
>> Det er da ikke særligt fair...
>
> Du har vel holdt rigelig med ferie som arbejdsløs. Det må være den uge
> hvor du ikke sendte ansøgninger ud

Hmmm... Virkelig god begrundelse. Nu var det jo sådan set ikke mit ønske at
blive fyret.

--
Mvh, Thomas Andersen



Povl H. Pedersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-07-05 11:25

In article <42c7b108$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas Andersen wrote:
>> Du har vel holdt rigelig med ferie som arbejdsløs. Det må være den uge
>> hvor du ikke sendte ansøgninger ud
>
> Hmmm... Virkelig god begrundelse. Nu var det jo sådan set ikke mit ønske at
> blive fyret.

Det er også arbejdsgiveren der bestemmer hvornår du holder ferie.
Og du kan godt holde ferie i din ledighedsperiode, og dermed få den
højere indtægt som feriepenge typisk er. Du skal bare huske at holde
den.

Klaus Ellegaard (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 03-07-05 14:27

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> writes:
>Du har vel holdt rigelig med ferie som arbejdsløs. Det må være den uge
>hvor du ikke sendte ansøgninger ud

Som ledig står du til rådighed for arbejdsmarkedet (ordet siger
næsten sig selv: være ledig til at tage arbejde), så det er ikke
muligt at holde ferie uden rent faktisk at tage ferie.

Mvh.
   Klaus.

Povl H. Pedersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-07-05 15:56

In article <slrndcfpss.sm.klausellegaard@postednews.klen.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> writes:
>>Du har vel holdt rigelig med ferie som arbejdsløs. Det må være den uge
>>hvor du ikke sendte ansøgninger ud
>
> Som ledig står du til rådighed for arbejdsmarkedet (ordet siger
> næsten sig selv: være ledig til at tage arbejde), så det er ikke
> muligt at holde ferie uden rent faktisk at tage ferie.

Da det offentlige ikke aktiverer folk, så er det absolut muligt
i praksis, og praktiseres vist ret bredt. Kender en der var på
ferie i Sverige da han kom i tanke om han havde glemt at indsende
et eller andet kort. Han ringede til A-kassen, og det var ikke noget problem
de fik den et par dage for sent.

Kommunen burde holde dem i gang - sørge for de mødte op en gang i ugen.

alexbo (03-07-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-07-05 12:01


"Thomas Andersen" skrev

> Men pga jeg i starten af året var arbejdsløs i mere ind 5 dage, kan jeg
> ikke få dem.
> Det er da ikke særligt fair...

Det du ønsker er at få feriepenge og understøttelse for den samme periode,
sagt på en anden måde, du vil have understøttelse i din ferie.
synes du det ville være fair.

mvh
Alex Christensen





Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 12:35


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:42c7c5a9$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Thomas Andersen" skrev
>
>> Men pga jeg i starten af året var arbejdsløs i mere ind 5 dage, kan jeg
>> ikke få dem.
>> Det er da ikke særligt fair...
>
> Det du ønsker er at få feriepenge og understøttelse for den samme periode,
> sagt på en anden måde, du vil have understøttelse i din ferie.
> synes du det ville være fair.

Hvem siger det er samme periode?

--
Mvh, Thomas Andersen



Peter Lykkegaard (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 03-07-05 13:43

"Thomas Andersen" wrote
>
> Hvem siger det er samme periode?
>
har du kikket i ferieloven?

http://www.tl.dk/sw244.asp#516_245

Stk. 4 Har lønmodtageren fået arbejdsløshedsdagpenge, ydelse efter lov om
børnepasningsorlov eller kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling efter stk.
2 og 3 kun ske efter direktøren for Arbejdsdirektoratets forudgående
godkendelse.

- Peter



Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 21:38


"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:42c7dd3b$0$759$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Thomas Andersen" wrote
>>
>> Hvem siger det er samme periode?
>>
> har du kikket i ferieloven?
>
> http://www.tl.dk/sw244.asp#516_245
>
> Stk. 4 Har lønmodtageren fået arbejdsløshedsdagpenge, ydelse efter lov om
> børnepasningsorlov eller kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling efter
> stk. 2 og 3 kun ske efter direktøren for Arbejdsdirektoratets forudgående
> godkendelse.

Ja, det var også direktørens tilladelse jeg havde søgt. Men han havde
åbenbart en dårlig dag.

--
Mvh, Thomas Andersen



Carsten Riis (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 04-07-05 17:28

Thomas Andersen skrev den 03-07-2005 22:38:

>>http://www.tl.dk/sw244.asp#516_245
>>
>>Stk. 4 Har lønmodtageren fået arbejdsløshedsdagpenge, ydelse efter lov om
>>børnepasningsorlov eller kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling efter
>>stk. 2 og 3 kun ske efter direktøren for Arbejdsdirektoratets forudgående
>>godkendelse.
>
>
> Ja, det var også direktørens tilladelse jeg havde søgt. Men han havde
> åbenbart en dårlig dag.
>

_forudgående_ tilladelse.


Det du beder om nu er tilbagevirkende.






--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 12:37


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:42c7c5a9$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Thomas Andersen" skrev
>
>> Men pga jeg i starten af året var arbejdsløs i mere ind 5 dage, kan jeg
>> ikke få dem.
>> Det er da ikke særligt fair...
>
> Det du ønsker er at få feriepenge og understøttelse for den samme periode,
> sagt på en anden måde, du vil have understøttelse i din ferie.
> synes du det ville være fair.

Se i øvrigt: news:42c7c1c4$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

--
Mvh, Thomas Andersen



Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 11:24


"Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> skrev i
en meddelelse news:42c66a42$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Efter at have læst reglerne adskillige gange, og at dømme på reaktionerne
her inde. Må jeg vel konstaterer at reglerne er blevet fuldt.
http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm

Det der bare undre mig meget er begrundelsen:
Du har været arbejdsløs til 85kr i timen (eller hvor meget det nu er), så du
kan ikke få de 8000kr tilbage som du har indbetalt. Havde du der i mod ikke
være arbejdsløs i en periode på mere ind 5 dage, kunne du godt have fået
dine penge tilbage; æv bæv. Så må du bare lade være med og bliver fyret, så
kan du lærer det!

--
Mvh, Thomas Andersen



Geert Lund (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Geert Lund


Dato : 03-07-05 11:32

Thomas Andersen wrote:

> Du har været arbejdsløs til 85kr i timen (eller hvor meget det nu er), så du
> kan ikke få de 8000kr tilbage som du har indbetalt. Havde du der i mod ikke
> være arbejdsløs i en periode på mere ind 5 dage, kunne du godt have fået
> dine penge tilbage; æv bæv. Så må du bare lade være med og bliver fyret, så
> kan du lærer det!

Næh, moralen er vel snarere: du skal huske at holde din ferie! Holder du
den ikke kan du dermed heller ikke (normalt) få dine feriepenge
udbetalt. Dette uanset om du er værnepligtig, arbejdsløs, freelancer
eller alm. lønmodtager.

Men det er da mega surt at miste retten til 8.000,- fordi man ikke har
fået holdt ferie. Ingen tvivl om det - så kan da godt forstå du er
irriteret.

--
//Geert


Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 11:46


"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42c7be53$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Thomas Andersen wrote:
> Næh, moralen er vel snarere: du skal huske at holde din ferie! Holder du
> den ikke kan du dermed heller ikke (normalt) få dine feriepenge udbetalt.
> Dette uanset om du er værnepligtig, arbejdsløs, freelancer eller alm.
> lønmodtager.

Nej, ikke hvis jeg forstår det korrekt.
Hvis jeg ikke havde været arbejdsløs på et tidspunkt, kunne jeg godt have
fået mine penge.
Snippet fra http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm:

<SNIP>
"Der er 3 situationer, hvor udbetaling kan ske"
....
"- Hvis beløbet vedrører ferie, som stammer fra den 5. ferieuge, kan
lønmodtageren søge om at få beløbet udbetalt uanset beløbets størrelse"
....
"Hvis lønmodtageren har fået offentlige ydelser i ferieåret, kan det betyde,
at feriepengene ikke kan udbetales"
</SNIP>


> Men det er da mega surt at miste retten til 8.000,- fordi man ikke har
> fået holdt ferie. Ingen tvivl om det - så kan da godt forstå du er
> irriteret.

Tak, endeligt lidt medfølelse
(Og så er det oven i købet 8000kr der er trukket i min egen løn)

--
Mvh, Thomas Andersen



SoftMan Brian (03-07-2005)
Kommentar
Fra : SoftMan Brian


Dato : 03-07-05 13:04

"Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> wrote in
message news:42c7c1c4$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej, ikke hvis jeg forstår det korrekt.
> Hvis jeg ikke havde været arbejdsløs på et tidspunkt, kunne jeg godt have
> fået mine penge.
> Snippet fra http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm:

Man skal lave lidt gambeling hvis man skal have sine optjente feriepenge når
man bliver arbejdsløs... enten skal man tage ferie fra at være arbejdsløs,
så man får udbetalt feriepenge i stedet for dagpenge, men så har men ikke
nogen ret til ferie når man igen starter arbejde... ellers skal man satse på
at holde hele sin ferie når man bliver ansat igen.... men det koster under
alle omstændigheder muligheden for at få en "bonuscheck" ud af sin 5.
ferieuge .... Hvis man holder ferie så restbeløbet kommer under 1500, får
man dog dem udbetalt.



Carsten Riis (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 03-07-05 18:22

Thomas Andersen skrev den 03-07-2005 12:24:
> "Thomas Andersen" <thomas.andersen@gratisemail.detteskalikkemed.dk> skrev i
> en meddelelse news:42c66a42$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Efter at have læst reglerne adskillige gange, og at dømme på reaktionerne
> her inde. Må jeg vel konstaterer at reglerne er blevet fuldt.
> http://www.adir.dk/extern/ferie/Lag_02.htm
>
> Det der bare undre mig meget er begrundelsen:
> Du har været arbejdsløs til 85kr i timen (eller hvor meget det nu er), så du
> kan ikke få de 8000kr tilbage som du har indbetalt.

Nej, dem har din arbejdsgiver indbetalt!

Du tror da vel ikke på, at din arbejdsgiver vil give dig en 12½ procents
lønstigning, så snart feriepengeordning ville blive fjernet, vel?
Hvis ja, så er du da pænt naiv.


Hvad er dit problem?
Du har ikke holdt din ferie. Derfor kan du ikke få dine _ferie_penge.



> Havde du der i mod ikke
> være arbejdsløs i en periode på mere ind 5 dage, kunne du godt have fået
> dine penge tilbage; æv bæv. Så må du bare lade være med og bliver fyret, så
> kan du lærer det!

Så må du tage ferie fra dagpengene. Det kan du snildt melde til både AF
og din akasse. AF skal dog have det at vide 14 dage i forvejen. Din
akasse bare forud, såfremt du er på dagpenge. Skal du bare have
feriedagpenge mens du er i arbejde, så kan du endda få feriedagpenge
bagud også.


Jeg har virkelig ikke ondt dig.
Du kunne have forespurgt på din akasse omkring hvad der er mest optimalt
for dig. At du enten lader være eller har en knap så servicemindet
akasse. Tja, det er dit problem!


Eller for at gentage dig: Så kan du lære det!





--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Thomas Andersen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 03-07-05 21:37

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
news:w8Vxe.58064$Fe7.191749@news000.worldonline.dk...
<ignored>

Hej Carsten, tak for dine altid positive kommentarer Jeg kender dig
heldigvis godt fra ander nyhedsgrupper.



Carsten Riis (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 04-07-05 17:27

Thomas Andersen skrev den 03-07-2005 22:36:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> news:w8Vxe.58064$Fe7.191749@news000.worldonline.dk...
> <ignored>
>
> Hej Carsten, tak for dine altid positive kommentarer Jeg kender dig
> heldigvis godt fra ander nyhedsgrupper.
>
>

Det er jo det.



FUT: dk.snak.snik

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste