/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Trafikuheld ved Operaen - Erstatning
Fra : Christian Flintrup


Dato : 30-06-05 01:51

Hej

Jeg har været ude for et uheld ved Operaen i Kbh, hvor nogle mekaniske
pullerter blev aktiveret, mens min bil kørte hen over dem - således at
de kørte op i bilen nedefra og totalskadede den. Bilen er ikke
kaskoforsikret, og jeg har derfor rettet et krav om erstatning mod Det
Kgl. Teater, som ejer/driver Operaen. Erstatningskravet er på kr.
32.750,-.

Jeg har gennem et par måneder korresponderet med Det Kgl. Teater. Tiden
er bl.a gået med at de har indhentet oplysninger fra politiet (som jeg
tilkaldte lige efter uheldet), samt at de har talt med firmaet der har
lavet pullerterne. Herudover har de besigtiget bilen på værkstedet hvor
den stod.

Et par måneder efter uheldet blev jeg endelig ringet op med den melding,
at teatret desværre ikke mente, at det var deres skyld, men at de
alligevel ville 'slå halv skade' / indgå forlig og betale mig kr.
15.000,- (kr. 7.500 fra teatret selv, og kr. 7.500 fra det firma der
laver de mekaniske pullerter). Jeg fik at vide, at beløbet ikke er til
diskussion, og at jeg ellers må forsøge med en retssag. Men de mener
dog, at de har en god sandsynlighed for at vinde en evt. retssag, pga.
følgende 2 ting:

- Der er ikke offentlig adgang udover ved Operaens forestillinger, kun
ærindekørsel tilladt (den vej jeg kørte er der imidlertid ingen skilte
der forbyder indkørsel).

- Udfra at have set bilen mener de at hastigheden har været "for høj"
(hvordan de kan se dette ved jeg ikke, og i øvrigt kørte jeg langsomt
fordi formålet var at se bygningen og ikke at komme hurtigt afsted).

Hvor gode chancer vil jeg have for at vinde en evt. retssag? Hvor store
udgifter kan jeg regne med til advokater mm.? Hvad hvis jeg eventuelt
skulle tabe sagen?

Den konkrete skrivelse med erstatningskravet til Det Kgl. Teater kan ses
her (PDF-format): <http://agge.net/opera.pdf>

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

 
 
MAndersen (30-06-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 30-06-05 07:37


"Christian Flintrup" <news@agge.net> skrev i en meddelelse
news:1gyy7s3.1yuue111cz5og2N%news@agge.net...
> Hej
>
> Jeg har været ude for et uheld ved Operaen i Kbh, hvor nogle mekaniske
> pullerter blev aktiveret, mens min bil kørte hen over dem - således at
> de kørte op i bilen nedefra og totalskadede den. Bilen er ikke
> kaskoforsikret, og jeg har derfor rettet et krav om erstatning mod Det
> Kgl. Teater, som ejer/driver Operaen. Erstatningskravet er på kr.
> 32.750,-.
>
> Jeg har gennem et par måneder korresponderet med Det Kgl. Teater. Tiden
> er bl.a gået med at de har indhentet oplysninger fra politiet (som jeg
> tilkaldte lige efter uheldet), samt at de har talt med firmaet der har
> lavet pullerterne. Herudover har de besigtiget bilen på værkstedet hvor
> den stod.
>
> Et par måneder efter uheldet blev jeg endelig ringet op med den melding,
> at teatret desværre ikke mente, at det var deres skyld, men at de
> alligevel ville 'slå halv skade' / indgå forlig og betale mig kr.
> 15.000,- (kr. 7.500 fra teatret selv, og kr. 7.500 fra det firma der
> laver de mekaniske pullerter). Jeg fik at vide, at beløbet ikke er til
> diskussion, og at jeg ellers må forsøge med en retssag. Men de mener
> dog, at de har en god sandsynlighed for at vinde en evt. retssag, pga.
> følgende 2 ting:
>
> - Der er ikke offentlig adgang udover ved Operaens forestillinger, kun
> ærindekørsel tilladt (den vej jeg kørte er der imidlertid ingen skilte
> der forbyder indkørsel).
>
> - Udfra at have set bilen mener de at hastigheden har været "for høj"
> (hvordan de kan se dette ved jeg ikke, og i øvrigt kørte jeg langsomt
> fordi formålet var at se bygningen og ikke at komme hurtigt afsted).
>
> Hvor gode chancer vil jeg have for at vinde en evt. retssag? Hvor store
> udgifter kan jeg regne med til advokater mm.? Hvad hvis jeg eventuelt
> skulle tabe sagen?

Hvis jeg var dig, ville jeg:
Finde ud af hvilket firma der har installeret/produceret pullerterne, og
rette et direkte krav mod dem.
Jeg mener der kan være tale om et produktansvar, i det pullerterne må have
en fejl, når de kan køre op, når der er en bil ovenpå.
Ret kravet mod producenten eller det firma der har installeret den, og
samtidig vil jeg opfordre producenten til at videresende kravet til sit
forsikringselskab.

Pullerterne må have en sikkerhedsbrist, når de kan køre op med en bil
ovenpå. Det er vel ikke anderledes end en elevator der kan sætte igang, uden
at dørene er lukket.

Produktansvarsloven (PRAL) §5: Et produkt lider af en defekt, når det ikke
frembyder den sikkerhed, som med rette kan forventes.

Som udgangspunkt er der objektivt ansvar, og jeg mener ikke du har problemer
med at bevise at den defekt, eller manglende sikkerhedsforanstaltning,
selvfølgelig har forbindelse til skaden på din bil.
Jeg mener heller ikke producenten kan påberåbe sig ansvarsfrihedsgrunde, og
jeg mener ikke du har andel i egen skyld PRAL§§7-9.

Producenten bør betale skaden.

MAndersen

















Kim Ludvigsen (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 30-06-05 07:48

Den 30-06-05 08.36 skrev MAndersen følgende:

> Finde ud af hvilket firma der har installeret/produceret pullerterne, og
> rette et direkte krav mod dem.

> Producenten bør betale skaden.

Men han skal vel rette sit krav til ejeren af pullerterne, der så må gå
videre til producenten?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for
makkerens hvasse blikke og spark under bordet.
http://kimludvigsen.dk

Holst (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 30-06-05 09:17


MAndersen wrote:

> Jeg mener der kan være tale om et produktansvar, i det pullerterne må have
> en fejl, når de kan køre op, når der er en bil ovenpå.

Enig. Men han bør vel rette sit krav mod ejeren af pullerterne (dvs.
teatret), som så efterfølgende kan sende kravet videre til producenten.

MAndersen (30-06-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 30-06-05 10:32


"Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42c3aa67$0$304$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> MAndersen wrote:
>
>> Jeg mener der kan være tale om et produktansvar, i det pullerterne må
>> have en fejl, når de kan køre op, når der er en bil ovenpå.
>
> Enig. Men han bør vel rette sit krav mod ejeren af pullerterne (dvs.
> teatret), som så efterfølgende kan sende kravet videre til producenten.

Det må være rigtigt ja!

Men, spg. er også om det er i PRAL vi skal. Det er det vel egentlig næppe,
da det er en erhvervsmæssig genstand, og det må således være almindelig
culpa.

Det rigtige er nok, som Jon har skrevet, få fat i en advokat.

MAndersen




jacob nielsen (02-07-2005)
Kommentar
Fra : jacob nielsen


Dato : 02-07-05 12:30

MAndersen wrote:

> Men, spg. er også om det er i PRAL vi skal. Det er det vel egentlig næppe,
> da det er en erhvervsmæssig genstand, og det må således være almindelig
> culpa.
Hvis det er PAL §2, stk. 2, du har i tankerne, så er det den beskadigede
genstand, der efter sin art sædvanligvis skal være beregnet til
ikke-erhvervsmæssig benyttelse, dvs. "forbrugerting". Om det
skadevoldende produkt anvendes erhvervsmæssigt eller privat er uden
betydning.

> Det rigtige er nok, som Jon har skrevet, få fat i en advokat.
Det er nok det bedste råd, der kan gives her.

--

Jacob

Christian Flintrup (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 30-06-05 13:35

Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:

> Enig. Men han bør vel rette sit krav mod ejeren af pullerterne (dvs.
> teatret), som så efterfølgende kan sende kravet videre til producenten.

Det var også min tanke, og det er også derfor jeg rettede kravet mod Det
Kgl. Teater. Og de har tydeligvis også haft fat i producenten
efterfølgende.

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Jon Bendtsen (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 30-06-05 10:07

Christian Flintrup wrote:

[kliiiiiiiiiiiiiip]

> Hvor gode chancer vil jeg have for at vinde en evt. retssag? Hvor store
> udgifter kan jeg regne med til advokater mm.? Hvad hvis jeg eventuelt
> skulle tabe sagen?

En del familie/indbo forsikringer har en retshjælpsdækning som måske
kan bruges. Ud over det vil jeg anbefale dig at få rådgivning fra en
rigtig advokat. Evt. kan du bruge den gratis retshjælp til at få
rådgivning i første omgang.




JonB

Christian Flintrup (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 30-06-05 13:35

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> En del familie/indbo forsikringer har en retshjælpsdækning som måske
> kan bruges.

Jeg fik desværre at vide af TopDanmark, at retshjælpsdækningen ikke kan
bruges, fordi det har med en bil at gøre. :(

> Ud over det vil jeg anbefale dig at få rådgivning fra en
> rigtig advokat. Evt. kan du bruge den gratis retshjælp til at få
> rådgivning i første omgang.

Ja - advokatvagten kan alle bruge gratis, ikke?

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Holst (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 30-06-05 13:47


Christian Flintrup wrote:

> Jeg fik desværre at vide af TopDanmark, at retshjælpsdækningen ikke kan
> bruges, fordi det har med en bil at gøre. :(

Ja, sådan er det vist ofte. Indimellem inkluderer din bilforsikring også
en retshjælpsforsikring, så prøv også at kig der. Især hvis det er et
andet selskab end TopDanmark. Men denne retshjælp til bil dukker måske
først op, når man har kasko også.

Christian Flintrup (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 30-06-05 14:00

Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:

> Ja, sådan er det vist ofte. Indimellem inkluderer din bilforsikring også
> en retshjælpsforsikring, så prøv også at kig der. Især hvis det er et
> andet selskab end TopDanmark. Men denne retshjælp til bil dukker måske
> først op, når man har kasko også.

Tak for forslaget. Men det gør den desværre ikke, meddeler IDA
Forsikring.

Jeg tror det ender med at jeg søger fri proces. Jeg forstår på
friproces.dk, at det er gratis lige meget hvad der end sker?

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Rasmus (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 30-06-05 17:33


"Christian Flintrup" <news@agge.net> wrote in message
news:1gyz5gq.a409kp15ycni2N%news@agge.net...
> Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:
>
> > Ja, sådan er det vist ofte. Indimellem inkluderer din bilforsikring også
> > en retshjælpsforsikring, så prøv også at kig der. Især hvis det er et
> > andet selskab end TopDanmark. Men denne retshjælp til bil dukker måske
> > først op, når man har kasko også.
>
> Tak for forslaget. Men det gør den desværre ikke, meddeler IDA
> Forsikring.
>
> Jeg tror det ender med at jeg søger fri proces. Jeg forstår på
> friproces.dk, at det er gratis lige meget hvad der end sker?

Måske FDM har nogle jurister der kan hjælpe?, det kræver godt nok at du
melder dig ind i FDM

/Rasmus



Janner (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 01-07-05 14:31





>
> Måske FDM har nogle jurister der kan hjælpe?, det kræver godt nok at du
> melder dig ind i FDM
>
> /Rasmus
>
>
Skulle lige selv til skrive FDM, de har nu hjulpet mig i 2 sager og er
glimrende rådgivning


--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...



BJ (30-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-06-05 17:38


"Christian Flintrup" <news@agge.net> skrev i en meddelelse
news:1gyy7s3.1yuue111cz5og2N%news@agge.net...

KLIP

> Jeg har været ude for et uheld ved Operaen i Kbh, hvor nogle mekaniske
> pullerter blev aktiveret, mens min bil kørte hen over dem - således at
> de kørte op i bilen nedefra og totalskadede den.

Det er ikke et juridisk råd, men prøv at rette henvendelse til en af
dagbladenes motorredaktioner.

Det kan vise sig at være et ret god historie.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



MAndersen (30-06-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 30-06-05 19:38


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:42c41fd0$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Christian Flintrup" <news@agge.net> skrev i en meddelelse
> news:1gyy7s3.1yuue111cz5og2N%news@agge.net...
>
> KLIP
>
>> Jeg har været ude for et uheld ved Operaen i Kbh, hvor nogle mekaniske
>> pullerter blev aktiveret, mens min bil kørte hen over dem - således at
>> de kørte op i bilen nedefra og totalskadede den.
>
> Det er ikke et juridisk råd, men prøv at rette henvendelse til en af
> dagbladenes motorredaktioner.
>
> Det kan vise sig at være et ret god historie.

Heller ikke dumt - journalisterne vil givetvis alliere sig med jurister.

MAndersen




anders majland (30-06-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 30-06-05 22:00

> - Der er ikke offentlig adgang udover ved Operaens forestillinger, kun
> ærindekørsel tilladt (den vej jeg kørte er der imidlertid ingen skilte
> der forbyder indkørsel).

Jeg var forbi idag, og der er yderst ringe hvis overhovedet nogen skiltning.
Desuden er pullertne ikke synderligt synlige så såfremt de er nede tror jeg
nemt de kan overses. Og er de nede er der ingen indikation af at man er på
afveje.



Christian Flintrup (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 01-07-05 01:49

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Jeg var forbi idag, og der er yderst ringe hvis overhovedet nogen skiltning.
> Desuden er pullertne ikke synderligt synlige så såfremt de er nede tror jeg
> nemt de kan overses. Og er de nede er der ingen indikation af at man er på
> afveje.

Godt at høre, at jeg ikke er helt blind. :)

Den eneste relevante skiltning jeg har kunnet finde, er når man kommer
fra P-pladsen for busser og forsøger at køre langs bagsiden af
Operahuset. Her er et skilt med indkørsel forbudt - ærindekørsel
tilladt. Men jeg kørte ad ruten til 'afsætning', dvs. hen mod
hovedindgangen ved Operahusets forside - og her har jeg ikke kunnet
finde nogen skilte, som forbyder indkørsel.

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

"Morten Bjergstrøm" (01-07-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 01-07-05 06:54

news@agge.net (Christian Flintrup) skrev:

> Godt at høre, at jeg ikke er helt blind. :)
>
> Den eneste relevante skiltning jeg har kunnet finde, er når man
> kommer fra P-pladsen for busser og forsøger at køre langs bagsiden
> af Operahuset. Her er et skilt med indkørsel forbudt -
> ærindekørsel tilladt. Men jeg kørte ad ruten til 'afsætning', dvs.
> hen mod hovedindgangen ved Operahusets forside - og her har jeg
> ikke kunnet finde nogen skilte, som forbyder indkørsel.

Har du affotograferet området, hvis "Operaen" igen skulle prøve at
påstå, at der var skiltet evt. ved efterfølgende at sætte skilte op?


--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

anders majland (01-07-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 01-07-05 08:07

>>Her er et skilt med indkørsel forbudt -
>> ærindekørsel tilladt. Men jeg kørte ad ruten til 'afsætning', dvs.
>> hen mod hovedindgangen ved Operahusets forside - og her har jeg
>> ikke kunnet finde nogen skilte, som forbyder indkørsel.

Jeg kørte så lidt modsat, men jeg var på 2 hjul så selvom pullertner var
oppe var det ikke noget problem at liste rundt og kigge. (Og ot så er der
godt nok sket meget derude - jeg fortsatte langs vandet/byggeriet)

> Har du affotograferet området, hvis "Operaen" igen skulle prøve at
> påstå, at der var skiltet evt. ved efterfølgende at sætte skilte op?

Vil nok være en særdeles god ide...

/A



Christian Flintrup (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 01-07-05 11:16

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Har du affotograferet området, hvis "Operaen" igen skulle prøve at
> påstå, at der var skiltet evt. ved efterfølgende at sætte skilte op?

Ja - er gjort. :)

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste