/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
En lussing til internettet.
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 17:30

Der er faldet dom i USA omkring ansvar:

http://www.borsen.dk/650.74796

Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
på juridisk..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



 
 
Kim Ludvigsen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 27-06-05 18:15

Den 27-06-05 18.29 skrev BJ følgende:
> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>
> http://www.borsen.dk/650.74796
>
> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
> på juridisk..?

Det kræver nok en lovændring først, men man kan da godt forestille sig,
at de europæiske lovgivere følger USA.

Jeg kunne for øvrigt godt tænke mig at se selve dommen, for enten roder
journalisten voldsomt rundt i det, eller også har dommen meget store
konsekvenser.

Først står der, at det er internetudbyderens pligt at sørge for, at der
ikke ulovligt bliver udvekslet film og musik via deres netværk og
hjemmesider. Hvis dette er korrekt, kan vi lige så godt lukke
internettet med det samme.

Senere står der noget om udviklere af ny teknik, der nu kan stilles til
ansvar for piratkopiering udført af tredjemand, som gør brug af
teknikken. Det er noget helt andet. Om end det også er vidtrækkende -
det lyder umiddelbart som en tilbagetrækning af betamax-dommen, der
fastslog det modsatte - så vil det i første omgang især få betydning for
udviklere af fildelingsprogrammer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.
http://kimludvigsen.dk

Povl H. Pedersen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-06-05 18:42

In article <42c0346b$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kim Ludvigsen wrote:
> Senere står der noget om udviklere af ny teknik, der nu kan stilles til
> ansvar for piratkopiering udført af tredjemand, som gør brug af
> teknikken. Det er noget helt andet. Om end det også er vidtrækkende -
> det lyder umiddelbart som en tilbagetrækning af betamax-dommen, der
> fastslog det modsatte - så vil det i første omgang især få betydning for
> udviklere af fildelingsprogrammer.

Enig. Windows filesharing er helt klart et fildelingsprodukt
der må resultere i at Windows 3.11 og nyere tilbagekaldes. Det er
helt urimeligt at man kan dele filer mellem forskellige computere.

Peter Kaas (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kaas


Dato : 27-06-05 19:39

> Jeg kunne for øvrigt godt tænke mig at se selve dommen, for enten roder
> journalisten voldsomt rundt i det, eller også har dommen meget store
> konsekvenser.

Værs'go.

http://a257.g.akamaitech.net/7/257/2422/27jun20051200/www.supremecourtus.gov
/opinions/04pdf/04-480.pdf

I øvrigt er den ganske lang, som amerikanske domme normalt er det. Der er
tale om en såkaldt "slip opinion", hvilket er den endelige dom, dog tages
derforbehold for enkelte, så vidt jeg ved, sproglige og redaktionelle
rettigheder. Dommen kommer mere eller mindre til at se sådan ud, når den
offentliggøres.

Mvh
Peter - der nu skal finde tid til at læse 50 siders dom...



Sune Storgaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 27-06-05 21:22

Kim Ludvigsen skrev

> Den 27-06-05 18.29 skrev BJ følgende:
>> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>>
>> http://www.borsen.dk/650.74796
>>
>> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere
>> internettet på juridisk..?
>
> Det kræver nok en lovændring først, men man kan da godt forestille
> sig, at de europæiske lovgivere følger USA.

Gud forbyde det, vi har åndsvage love nok, vi behøver bestemt ikke flere.


--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".
Which is kind of silly, because if an elephant was on top of the pig,
it wouldnt be making love to it, it would be fucking it ! [Trey Parker]



Peter Lykkegaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 27-06-05 18:18

"BJ" wrote

> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
> http://www.borsen.dk/650.74796
>
> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
> på juridisk..?
>
Søg gerne lidt mere info på nettet får du råber ulven kommer
Det handler om peer-to-peer netværk (bla Grokster)

http://news.google.com/?ncl=http://www.redherring.com/Article.aspx%3Fa%3D12536%26hed%3DGrokster%2BLoses%26sector%3DIndustries%26subsector%3DInternetAndServices&hl=en

http://surl.dk/t0/

- Peter



BJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 18:34


"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:42c034c4$0$684$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

>> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>> http://www.borsen.dk/650.74796
>>
>> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere
>> internettet på juridisk..?
>>
> Søg gerne lidt mere info på nettet får du råber ulven kommer

Jeg råder ikke "ulven kommer", men har man dårlig samvittighed, ser man jo
problemer/udveje alle steder.

> Det handler om peer-to-peer netværk (bla Grokster)
>
> http://news.google.com/?ncl=http://www.redherring.com/Article.aspx%3Fa%3D12536%26hed%3DGrokster%2BLoses%26sector%3DIndustries%26subsector%3DInternetAndServices&hl=en
>
> http://surl.dk/t0/

Det kan vel også være alvorligt nok for udbyderne..specielt dem som
overhovedet ingen styr har på noget som helst..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Lars Fragstrup (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Fragstrup


Dato : 27-06-05 18:45


BJ skrev:

> Det kan vel også være alvorligt nok for udbyderne..specielt dem som
> overhovedet ingen styr har på noget som helst..?

Og det er?




--
Lars Fragstrup


BJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 18:48


"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:42c03ae8_3@x-privat.org...

KLIP

>> Det kan vel også være alvorligt nok for udbyderne..specielt dem som
>> overhovedet ingen styr har på noget som helst..?
>
> Og det er?

Eks. "lejlighedskomplekser for studerende".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Lars Fragstrup (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Fragstrup


Dato : 27-06-05 18:51


BJ skrev:

>> Og det er?
>
> Eks. "lejlighedskomplekser for studerende".

Nå, er de nu blevet til "udbydere".
Du roder vist lidt rundt i begreberne :(




--
Lars Fragstrup


BJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 18:58


"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:42c03c5a_3@x-privat.org...

KLIP

>>> Og det er?
>>
>> Eks. "lejlighedskomplekser for studerende".
>
> Nå, er de nu blevet til "udbydere".
> Du roder vist lidt rundt i begreberne :(

Jeg har svært ved at se forskellen, da slige institutioner køber et
"sugerør" og selv står for netværket.

Men hvis tilstande bliver som beskrevet i artiklen i eks. Danmark også, vil
en "rettergang" kunne svare på din ":(".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Peter Lykkegaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 27-06-05 19:49

"BJ" wrote

> Jeg råder ikke "ulven kommer", men har man dårlig samvittighed, ser man jo
> problemer/udveje alle steder.
>
Du bliver da hurtig gnaven

>> Det handler om peer-to-peer netværk (bla Grokster)
>>
Hvilken del af peer-to-peer er det du ikke helt har forstået?

<quote>
Internet file-sharing services will be held responsible if they intend for
their customers to use software primarily to swap songs and movies illegally
</quote>

Det skete for Napster og nu sker det igen

- Peter




BJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 19:55


"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:42c04a3b$0$660$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Det skete for Napster og nu sker det igen

Den er jeg med på.

Jeg har blot en fornemmelse af, det næste skridt kan blive "kortere".

Nettet er så at sige ved at strammes om free loaderne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Peter Lykkegaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 27-06-05 20:28

"BJ" wrote

>> Det skete for Napster og nu sker det igen
>
> Den er jeg med på.
> Jeg har blot en fornemmelse af, det næste skridt kan blive "kortere".
> Nettet er så at sige ved at strammes om free loaderne.
>
De services/producenter der tilbyder internet filesharing skal blot indbygge
lidt logning så "man" kan se hvem der deler hvad
Det er vist den største anke "man" har

Alternativt kan man vælge at tro at det er MS der får lukket
fildelingstjenester for at de kan promovere deres egen tjeneste der er på
vej sammen med longhorn
Men den er vist lidt langt ude

- Peter



Christian (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 27-06-05 19:52


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:42c02973$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>
> http://www.borsen.dk/650.74796
>
> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
> på juridisk..?
>
> --


hjernedødt..så burde man jo dømme postvæsnet for at sende miltbrand...eller
mobiltelefon fabrikanter for at kunne lade al qaeda kommunikere...




BJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 19:56


"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42c04ac5$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

>> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>>
>> http://www.borsen.dk/650.74796
>>
>> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere
>> internettet på juridisk..?

Principielt kunne man måske sige det samme om Prosa og andre fagforeninger
som sørger for betaling for udført arbejde mv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-06-05 20:03


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:42c04bdc$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Principielt kunne man måske sige det samme om Prosa og andre fagforeninger
> som sørger for betaling for udført arbejde mv.

Ups. .... fik sammenblandet nogen svar... Sorry.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Ludvigsen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 27-06-05 20:25

Den 27-06-05 20.51 skrev Christian følgende:

>>http://www.borsen.dk/650.74796
>
> hjernedødt..så burde man jo dømme postvæsnet for at sende miltbrand...eller
> mobiltelefon fabrikanter for at kunne lade al qaeda kommunikere...

Hvis man lader Børsens artikel gå i glemmebogen (den har ikke fortjent
bedre) er der mere ræson i sagen. Jeg har ikke fået læst dommen, men i
henhold til andre medier /kan/ man være ansvarlig, hvis man udvikler en
teknik, der kan bruges til at bryde ophavsloven, og hvis man
markedsfører teknikken på netop den brug. Det adskiller sig vist ikke så
voldsomt fra den hidtige fortolkning af lovene i USA.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.
http://kimludvigsen.dk

Peter Lykkegaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 27-06-05 20:37

"Kim Ludvigsen" wrote

> Hvis man lader Børsens artikel gå i glemmebogen (den har ikke fortjent
> bedre) er der mere ræson i sagen.

Ja den skuffer slemt

> Jeg har ikke fået læst dommen, men i henhold til andre medier /kan/ man
> være ansvarlig, hvis man udvikler en teknik, der kan bruges til at bryde
> ophavsloven, og hvis man markedsfører teknikken på netop den brug. Det
> adskiller sig vist ikke så voldsomt fra den hidtige fortolkning af lovene
> i USA.
>
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=384776

Sammenligningerne med en økse er noget overfortolket - imho
Jeg vil formode at den manglende logning af trafikken er eet af problemerne

- Peter



Povl H. Pedersen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-06-05 20:55

In article <42c04ac5$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Christian wrote:
>
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
> news:42c02973$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>>
>> http://www.borsen.dk/650.74796
>>
>> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
>> på juridisk..?
>
> hjernedødt..så burde man jo dømme postvæsnet for at sende miltbrand...eller
> mobiltelefon fabrikanter for at kunne lade al qaeda kommunikere...

Som jeg læser det på nettet, så er det ikke fildelingsprogrammet som
sådan der er problemet. Så det er ikke noget der kan ramme BitTorrent
som i vid udstrkning anvendes helt legalt.

Problemet med Grokster er, at de har bygget deres virksomhed op omkring
et netværk til fildeling hvor der stort set aldrig har været lovligt
indhold. De har altså kun haft til formål at tjene på andres ulovligheder
(det er vel tæt på at være hæleri i Danmark)

Så de gratis fildelingsprogrammer har vist ikke noget problem.

Kim Ludvigsen (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 28-06-05 06:54

Den 27-06-05 21.54 skrev Povl H. Pedersen følgende:

> Som jeg læser det på nettet, så er det ikke fildelingsprogrammet som
> sådan der er problemet. Så det er ikke noget der kan ramme BitTorrent
> som i vid udstrkning anvendes helt legalt.

Du har ret i, at det ikke er teknikken som sådan, der rammes. Jeg kender
ikke BitTorrent, men det er ikke et spørgsmål, om det også anvendes legalt.

> Så de gratis fildelingsprogrammer har vist ikke noget problem.

Og det er heller ikke et spørgsmål, om der tjenes penge på programmet.
Det afgørende er, hvordan teknikken/programmet/tjenesten markedsføres.
Tjenes der så samtidig penge, gør det blot sagen værre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.
http://kimludvigsen.dk

Martin Jørgensen (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 28-06-05 20:30

Christian wrote:
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
> news:42c02973$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>>
>>http://www.borsen.dk/650.74796
>>
>>Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
>>på juridisk..?
>>
>>--
>
>
>
> hjernedødt..så burde man jo dømme postvæsnet for at sende miltbrand...eller
> mobiltelefon fabrikanter for at kunne lade al qaeda kommunikere...

Faktisk ikke. Fordi når postvæsenet sender miltbrand så har de ingen
chance for at vide at der er noget ulovligt i brevet. Det samme med
mobilselskaber der lader diverse kriminelle kommunikere.

Men jeg er da også modstander af logning af dit og dat. Jeg vil gerne
have privatliv og ikke have at min internetudbyder skal logge alt hvad
jeg kigger på og læser på nettet.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

BJ (01-07-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-07-05 11:30


"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42c04ac5$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


KLIP

>> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere
>> internettet på juridisk..?
>>
>> --
>
>
> hjernedødt..så burde man jo dømme postvæsnet for at sende
> miltbrand...eller mobiltelefon fabrikanter for at kunne lade al qaeda
> kommunikere...

Så er der nyt i "sagen": http://www.borsen.dk/650.74966

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Ludvigsen (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 01-07-05 12:44

Den 01-07-05 12.29 skrev BJ følgende:

> Så er der nyt i "sagen": http://www.borsen.dk/650.74966

Det har intet med Grokster-dommen at gøre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en
brølende ko med det gratis program Noisy Keyboard.
http://kimludvigsen.dk

BJ (01-07-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-07-05 12:48


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:42c52cdd$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Så er der nyt i "sagen": http://www.borsen.dk/650.74966
>
> Det har intet med Grokster-dommen at gøre.

Nej, men som tidligere sagt, jeg tror nettet strammes omkring free loaderne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Peter Lykkegaard (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-07-05 15:53

"BJ" wrote
>
> Nej, men som tidligere sagt, jeg tror nettet strammes omkring free
> loaderne.
>
Og?



BJ (01-07-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-07-05 16:55


"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:42c558e8$0$726$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

>> Nej, men som tidligere sagt, jeg tror nettet strammes omkring free
>> loaderne.
>>
> Og?

Og hvad..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Peter Lykkegaard (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-07-05 17:32

"BJ" wrote
>
>>> Nej, men som tidligere sagt, jeg tror nettet strammes omkring free
>>> loaderne.
>>>
>> Og?
>
> Og hvad..?
>
Hvad vil du sige med det?
Der er jo ikke kommet nye juridiske tiltag for at gøre det nemmere at fange
dine såkaldte "free loadere"

Jeg kan ikke se hvad du vil med din kommentar da dommen mod Grokster ikke
adskiller sig væsentlig fra tidligere domme mht fildelingsprogrammer
Det er heller ikke noget nyt i at der bliver taget softwarepirater
Den nuværende lovgivning giver rig mulighed for retsforfølgning og straf
såvel her som i udlandet

- Peter



Christian B. Andrese~ (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 28-06-05 11:21


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:42c02973$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Der er faldet dom i USA omkring ansvar:
>
> http://www.borsen.dk/650.74796
>
> Vil denne dom få nogen indflydelse på Europas måde at håndtere internettet
> på juridisk..?

Forhåbentligt vil TDC så gøre mere for at holde dk.binaer ren.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste