/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
rysten i styret, styrdæmper... og er
Fra : Moller


Dato : 11-07-05 09:16

Hejsa,
   Efter en kanon fed søndag på Sturups nybyggede anlæg, kom der stof til
eftertanke.

   Når jeg kørte ud af nogen af svingende, og jeg gav den rulle i 2 gear,
så begyndte styret at ryste helt vildt... ikke så meget at en fast hånd
kunne holde det nogenlunde i ro, men hele forenden ku jeg mærke rystede
rundt. Ret ubehagelig oplevelse, og noget som jeg godt ku tænke mig at
hjælpe bare lidt på.

   Så er den slags noget man kan fjerne med en styrdæmper ? og hvad vil
jeg så være nød til at ofre hvis jeg monter en ?

   For at være på den sikre side, så er der her noget ekstra info :

   Fordæk BT-014, bagdæk BT-020, begge monteret i sidste uge.
   Kæde strammet op efter bogen.
   Bagdæmper strammet lidt for hårdt i fjederforspændingen(sag = 2-2,5cm)
   Forspændingen foran er ca. 2,5-3cm i sag, jeg mistænker denne lidt
også, men nåede ikke at løsne den lidt for at teste.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

 
 
Hekto (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-07-05 09:37

In article <42d22acb$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    Så er den slags noget man kan fjerne med en styrdæmper ? og hvad vil
> jeg så være nød til at ofre hvis jeg monter en ?
>
Styrdæmperen fjerner kun symptomerne på at der er noget galt et aller
andet sted.
Du burde nok forske lidt i årsagen til rysteriet, inden du sætter en
dæmper på løjerne!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ukendt (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-05 21:16


Hekto skrev i meddelelsen ...
>In article <42d22acb$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
>says...
>> Så er den slags noget man kan fjerne med en styrdæmper ? og hvad vil
>> jeg så være nød til at ofre hvis jeg monter en ?
>>
>Styrdæmperen fjerner kun symptomerne på at der er noget galt et aller
>andet sted.
>Du burde nok forske lidt i årsagen til rysteriet, inden du sætter en
>dæmper på løjerne!


Og med de dækbredder der findes idag, må det også være tiden for dynamisk
afbalancering ligesom på bilhjul :-/ For hvorfor skulle ubalancen i dækket
befinde sig i centerlinien ! Det kunne godt være et sådant problem, der
ikke dæmpes af friktionen mod asfalten når hjulet bliver "let"

mvh
Orla



Carsten Mortensen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Mortensen


Dato : 20-07-05 20:42

Du skal nok kigge efter slør i forhjulslejerne, eller kigge caliberen efter
om den "hænger". Kronrørslejer er også en mulighed.

Det du beskriver er begyndelsen på en tankslapper hvor cyklen går i
selvsving. Nogle cykler er mere disponeret for dette end andre (TL 1000).
Men inden du køber en styrdæmper, så check lige ovennævnte....

MVH Carsten Mortensen

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:42d22acb$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa,
> Efter en kanon fed søndag på Sturups nybyggede anlæg, kom der stof til
> eftertanke.
>
> Når jeg kørte ud af nogen af svingende, og jeg gav den rulle i 2 gear, så
> begyndte styret at ryste helt vildt... ikke så meget at en fast hånd kunne
> holde det nogenlunde i ro, men hele forenden ku jeg mærke rystede rundt.
> Ret ubehagelig oplevelse, og noget som jeg godt ku tænke mig at hjælpe
> bare lidt på.
>
> Så er den slags noget man kan fjerne med en styrdæmper ? og hvad vil jeg
> så være nød til at ofre hvis jeg monter en ?
>
> For at være på den sikre side, så er der her noget ekstra info :
>
> Fordæk BT-014, bagdæk BT-020, begge monteret i sidste uge.
> Kæde strammet op efter bogen.
> Bagdæmper strammet lidt for hårdt i fjederforspændingen(sag = 2-2,5cm)
> Forspændingen foran er ca. 2,5-3cm i sag, jeg mistænker denne lidt også,
> men nåede ikke at løsne den lidt for at teste.
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 300 CDi ReedValve
> Suzuki GSF-R 1200
> Yamaha FZR1000 årgang 87
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit



Jens Jacob Bager Jen~ (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-07-05 08:04

> Når jeg kørte ud af nogen af svingende, og jeg gav den rulle i 2 gear,
> så begyndte styret at ryste helt vildt... ikke så meget at en fast
> hånd kunne holde det nogenlunde i ro, men hele forenden ku jeg mærke
> rystede rundt.

Hej Lars

Ifølge PMC's affjedrings teks så siger den:

Fronten ryster på vej ud af sving: Blødere fjedre i forgaflen reducer
dæmpning i forgaflen.

Hvordan er din sag foran? Hvilken olie har du hældt i?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Moller (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 21-07-05 13:07

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>Når jeg kørte ud af nogen af svingende, og jeg gav den rulle i 2 gear,
>>så begyndte styret at ryste helt vildt... ikke så meget at en fast
>>hånd kunne holde det nogenlunde i ro, men hele forenden ku jeg mærke
>>rystede rundt.
>
>
> Hej Lars
>
> Ifølge PMC's affjedrings teks så siger den:
>
> Fronten ryster på vej ud af sving: Blødere fjedre i forgaflen reducer
> dæmpning i forgaflen.
>
> Hvordan er din sag foran? Hvilken olie har du hældt i?

   Øh, bø... sag = ca. 2-2,5cm foran, tror sgi den er der.

   Olien = 10W15

   Nå, må hellere få den justeret tilbage.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jes Vestervang (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-07-05 20:27

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Fronten ryster på vej ud af sving: Blødere fjedre i forgaflen
> reducer dæmpning i forgaflen.

Det lyder lidt sært at en fjeder har noget med dæmpning at gøre. Skal
det forstås som om at det er den dæmpning, der er på drejning af
styret og ikke forgaflens egen bevægelse? Jeg undrer mig dog stadig

--
mvh Jes Vestervang (der ikke ved så meget om affjedringssetup, men til
gengæld har haft nogle mekanik-kurser @ FZS600 & DT125R

Ukendt (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-07-05 21:28


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87pstcklix.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
>"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
>
>> Fronten ryster på vej ud af sving: Blødere fjedre i forgaflen
>> reducer dæmpning i forgaflen.
>
>Det lyder lidt sært at en fjeder har noget med dæmpning at gøre. Skal
>det forstås som om at det er den dæmpning, der er på drejning af
>styret og ikke forgaflens egen bevægelse? Jeg undrer mig dog stadig
>


Det er begge dele der menes, både blødere fjedre, og mindre dæmpning.

Jeg har selv haft det inde på livet, "fie" har indtil i vinters været lidt
usikker på forhjulet, specielt i kurver med ujævnheder. Sag har været ca.
50% med fuldjusteret "forspænding", og returdæmpningsjusteringen fungerede
tilsyneladende ikke som vist i instruktionsbogen. Jeg indkøbte i vinters nye
fjedre, og dæmperolie fra Wilbers, og fik derved mulighed for at se gaflen
inden i, og også muligheden for at se hvordan returdæmperjusteringen
fungerede. De nye fjedre kan holde et sag på 30% ved middeljustering af
"forspændingen", og alligevel opleves de meget mere fleksible over for
ujævnheder, så der må være andre parametre i fjedre end "bare" styrke. Jeg
fik også lært at det reguleringsområde for returdæmpningen, som er beskrevet
i instruktionsbogen, intet har med virkeligheden at gøre. Bogen foreslår én
omgang ud fra bundstilling som udgangspunkt, hvilket ikke giver nogen som
helst forskel fra skruet i bund/hård dæmpning, og det er da også let at
forstå _når_ man har set den nåleventil skruen udgør. 2½ omgang ud, så
begynder der at ske noget, og det er den indstilling der passer godt til de
små veje i Himmerland. Opsummeret, så har jeg med en "hurtigere" fjeder, og
mindre dæmpning fået et meget sikrere vejgreb, og det afslører sig da også
på mit nye bagdæk.

Ulemper: Tjae, nu glæder jeg mig til at få råd til en anden
bagdæmper/fjeder, selvom bagenden slet ikke er så ringe endda, kun lidt for
hård til min ringe vægt.

mvh
Orla



Jes Vestervang (22-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-07-05 22:55

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang skrev:
>>"Jens Jacob Bager Jensen" writes:
>>
>>> Fronten ryster på vej ud af sving: Blødere fjedre i forgaflen
>>> reducer dæmpning i forgaflen.
>>
>>Det lyder lidt sært at en fjeder har noget med dæmpning at gøre.
>
> Det er begge dele der menes, både blødere fjedre, og mindre
> dæmpning.

Nåja, jeg læste i min søvnighed "reducerer" istedet. Et komma kunne nu
have hjulpet på sagen

> Jeg har selv haft det inde på livet, "fie" har indtil i vinters
> været lidt usikker på forhjulet, specielt i kurver med
> ujævnheder. Sag har været ca. 50% med fuldjusteret "forspænding",
> og returdæmpningsjusteringen fungerede tilsyneladende ikke som vist
> i instruktionsbogen.

På Fazerens forgaffel kan jeg slet ikke justere noget :-/ Omvendt har
jeg dog øget preload med 1,5 cm ved at smide en stor møtrik og et par
spændeskiver ned mellem fjeder og afstandsrør. Det hævede sag fra lidt
over midtvejs til 1/3 nede. Nu mangler der bare lidt dæmpning, har jeg
en teori om, men lad os nu se. I første omgang skal jeg lige have
forgaflen tæt igen.

Jeg overvejer forresten lidt at smide en Thundercat multijusterbar
forgaffel på, da den nuværende alligevel er slemt korroderet. Hvis nu
jeg er heldig på eBay koster det jo ikke drabeligt meget mere end det
grej, der skal til for at få den nuværende pæn igen.


> Jeg indkøbte i vinters nye fjedre, og dæmperolie fra Wilbers, og fik
> derved mulighed for at se gaflen inden i, og også muligheden for at
> se hvordan returdæmperjusteringen fungerede. De nye fjedre kan holde
> et sag på 30% ved middeljustering af "forspændingen", og alligevel
> opleves de meget mere fleksible over for ujævnheder, så der må være
> andre parametre i fjedre end "bare" styrke.

Ikke jf. de fysiske love (á F = -k * x). Omvendt kan fjederen jo være
progressiv (dér røg den formels gyldighed , men det burde vel
nærmere at øge sag'et (findes der ikke et dansk ord? Ordbogen siger
nedhæng(ning) og nedsynkning, jeg foretrækker sidstnævnte). Altså få
den til at hænge endnu lavere.


> [.....] Opsummeret, så har jeg med en "hurtigere" fjeder, og mindre
> dæmpning fået et meget sikrere vejgreb, og det afslører sig da også
> på mit nye bagdæk.

Det lyder jo også meget sandsynligt, det er jo med at opsuge bumpet og
retablere vejgrebet hurtigst muligt (uden oversving) efter at hjulet
er blevet løftet af en ujævnhed. Dem der tror at stiv-som-et-bræt er
sportsligt har ikke helt ret

> Ulemper: Tjae, nu glæder jeg mig til at få råd til en anden
> bagdæmper/fjeder, selvom bagenden slet ikke er så ringe endda, kun
> lidt for hård til min ringe vægt.

Vi har åbenbart ret modsatte problemer på dette punkt
--
mvh Jes Vestervang (nu under 100 kg @ FZS600 & DT125R

Ukendt (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-05 08:26


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <878xzyld5t.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

>Ikke jf. de fysiske love (á F = -k * x). Omvendt kan fjederen jo være
>progressiv (dér røg den formels gyldighed , men det burde vel
>nærmere at øge sag'et (findes der ikke et dansk ord? Ordbogen siger
>nedhæng(ning) og nedsynkning, jeg foretrækker sidstnævnte). Altså få
>den til at hænge endnu lavere.


Både Honda fjedrene, såvel som Wilbers erstatningerne er progressive, og
viklet i samme længde. Forskellen er trådtykkelse.

Men hvor Honda foreskriver den progressive "tunge ende" nedad, så siger
Wilbers omvendt den "tunge ende" opad, hvilket da også giver en vis mening.
Derfor er der også specificeret en anden oliehøjde i teleskopet.

>Det lyder jo også meget sandsynligt, det er jo med at opsuge bumpet og
>retablere vejgrebet hurtigst muligt (uden oversving) efter at hjulet
>er blevet løftet af en ujævnhed. Dem der tror at stiv-som-et-bræt er
>sportsligt har ikke helt ret


Når man står med teleskopbenet i hånden, så er det letttere at få indblik i
hvad indstillingen af returdæmpningen rent faktisk gør, og følger man
instruktionsbogen, så ender man med et kraftigt overdæmpet system. Et
overdæmpet fjeder/dæmper system kan kendes ved, at det "komprimeres" når man
kører på ujævne flader/veje, og i øvrigt "slår igennem" i styret.

I bagklogskabens klare lys, så kunne jeg selvfølgelig have rettet op på de
lidt svage fjedre ved at løsne returdæmpningen helt, fred være med det, nu
ved jeg hvordan systemet fungerer

>Vi har åbenbart ret modsatte problemer på dette punkt


Mon vi kan få rabat ved fælles indkøb

mvh
Orla




Armand (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-05 21:58

Jes Vestervang wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
>
>
> På Fazerens forgaffel kan jeg slet ikke justere noget :-/ Omvendt har
> jeg dog øget preload med 1,5 cm ved at smide en stor møtrik og et par
> spændeskiver ned mellem fjeder og afstandsrør. Det hævede sag fra lidt
> over midtvejs til 1/3 nede. Nu mangler der bare lidt dæmpning, har jeg
> en teori om, men lad os nu se.

Jup!
En strammere fjeder kræver hårdere dæmpning for at expansionstiden
forbliver den samme, derfor er den primære dæmpning man ser monteret
også expansionsdæmpning - monteret i forbindelse med justerbar preload
af fjederen!


> I første omgang skal jeg lige have forgaflen tæt igen.

Har du betænkt at det volumen som skiver og møtrik har, fortrænger
luften i toppen af teleskopet, hvilket igen svarer til at hæve
oliestanden. Man skal ikke hæve oliestanden mange mm førend at der ikke
er meget luft at komprimere ved sammentrykningen => pakdåseproblemer

> ..... at øge sag'et (findes der ikke et dansk ord? Ordbogen siger
> nedhæng(ning) og nedsynkning, jeg foretrækker sidstnævnte).

"synk"!

--
Armand.

Armand (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-05 21:47

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>Når jeg kørte ud af nogen af svingende, og jeg gav den rulle i 2 gear,
>>så begyndte styret at ryste helt vildt... ikke så meget at en fast
>>hånd kunne holde det nogenlunde i ro, men hele forenden ku jeg mærke
>>rystede rundt.
>
>
> Hej Lars
>
> Ifølge PMC's affjedrings teks så siger den:
>
> Fronten ryster på vej ud af sving: Blødere fjedre i forgaflen reducer
> dæmpning i forgaflen.
>

Er dét ikke mere á "stepper", dvs. vandrer hoppende sideværts??

--
Armand.

Armand (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-05 21:45

Moller wrote:
> >
> Når jeg kørte ud af nogen af svingende, og jeg gav den rulle i 2
> gear, så begyndte styret at ryste helt vildt...
> For at være på den sikre side, så er der her noget ekstra info :
> Fordæk BT-014, bagdæk BT-020, begge monteret i sidste uge.
>

- - - - Og i originale dimensioner??

--
Armand.

Jes Vestervang (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-07-05 20:25

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jes Vestervang wrote:
>> I første omgang skal jeg lige have forgaflen tæt igen.
>
> Har du betænkt at det volumen som skiver og møtrik har, fortrænger
> luften i toppen af teleskopet, hvilket igen svarer til at hæve
> oliestanden. Man skal ikke hæve oliestanden mange mm førend at der
> ikke er meget luft at komprimere ved sammentrykningen =>
> pakdåseproblemer

Det højere olieniveau havde jeg ikke skænket en tanke. Jeg kan jo
egentlig bare sjusse mig frem til møtrikkens volumen og så suge det
op, efter at have påfyldt den angivne mængde... eller bare regne ud
hvor meget lavere oliespejlet skal være

Men egentlig tror jeg ikke at det er det højere oliespejl, der er
skyld i pakdåsens utæthed. Den er jo kun utæt i den ene side, og det
er nok min egen skyld. Jeg skulle jo lige have et mål på synket
og smurte så et tyndt lag fedt på det ene inderrør. I
bagklogskabens ulideligt klare lys var det nok ikke godt for
pakdåsen. Men pyt, det koster ikke så meget hos Louis (det gør
bremseklodser, der ikke har været vædet i olie til gengæld).

>> ..... at øge sag'et (findes der ikke et dansk ord? Ordbogen siger
>> nedhæng(ning) og nedsynkning, jeg foretrækker sidstnævnte).
>
> "synk"!

Noteret!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

N/A (29-07-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-07-05 11:21



Jes Vestervang (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-07-05 22:47

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87oe8qg02x.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
>
>>Den er jo kun utæt i den ene side, og det
>>er nok min egen skyld. Jeg skulle jo lige have et mål på synket
>> og smurte så et tyndt lag fedt på det ene inderrør. I
>>bagklogskabens ulideligt klare lys var det nok ikke godt for
>>pakdåsen
>
> Det er den godtnok ligeglad med, fedt er harmløst. Altså med mindre at Du
> ligefrem lod fedtet blive siddende i dagevis og samle på "grus".

Det var jo så også molybdænfedt, hvilket vist er lidt tykkere.

> Pakdåser med aksialbevægelse giver bare op, sådan er livet :-/

Med til historien hører så at jeg lige havde skiftet pakdåserne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

N/A (29-07-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-07-05 11:21



Jes Vestervang (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-07-05 09:44

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang skrev:
>
>>Med til historien hører så at jeg lige havde skiftet pakdåserne.
>
> Jeg tror nu stadig ikke rigtigt på den med fedtet. Har Du husket at
> nedslibe evt. rustkratere i inderrørene ?

Jeg så ikke nogen, men jeg forventede selvfølgelig heller ikke at se
nogen. Jeg må lige være opmærksom på det når jeg skiller det ad igen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-07-05 23:18

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid>
> writes:

>> Jeg tror nu stadig ikke rigtigt på den med fedtet. Har Du husket at
>> nedslibe evt. rustkratere i inderrørene ?
>
> Jeg så ikke nogen, men jeg forventede selvfølgelig heller ikke at se
> nogen. Jeg må lige være opmærksom på det når jeg skiller det ad
> igen.

Idag skiftede jeg så den utætte pakdåse igen. Til min rædsel så jeg at
inderrøret havde nogle halvdybe mærker. Umiddelbart så det ud til at
det var nogen jeg selv havde lavet, da jeg hev den første, gamle
pakdåse ud. Det stemmer bare ikke rigtigt overens med placeringen af
mærkerne, så jeg er lidt forvirret.

Nåmen, jeg fik dem glattet mærkerne lidt ud og monteret den ny pakdåse
og tog en kort prøvetur med 20+ stoppies på 500 meter Indtil
videre holder det tæt, men om det også gør sig gældende i det lange
løb er ikke godt at vide. Sidste gang var gaflen dog utæt næsten
øjeblikkeligt, så jeg er da fortrøstningsfuld. Ellers må jeg hitte en
Thundercat-gaffel på eBay, det ville ikke være så ringe.

Derudover havde det ene sæt bremseklodser jo fået en enorm omgang
olie. Jeg har jo lært at man ikke bare kan rense og genbruge dem, så
det skulle jo prøves Problemet skulle efter sigende være at
klodserne vil svede olie når de opvarmes, selvom de er blevet renset
udenpå.

Først rensede jeg al olien af med benzin, hvorefter de fik lidt blæst
fra en varmepistol. Efter 10 sekunder var de nydeligt tørre klodser
atter fyldt med olie, så det passer altså (hvilket jeg egentlig også
regnede med). Efter aftørring, opvarming, gentag nogle gange røg
klodserne kun lidt istedet. Det er selvfølgelig noget fælt fusk, men
om ikke andet, så fungerer det da indtil jeg får fat i et nyt sæt
klodser.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

N/A (29-07-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-07-05 11:21



N/A (29-07-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-07-05 11:21



Jes Vestervang (28-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-07-05 23:27

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>
>> Det er selvfølgelig noget fælt fusk, men om ikke andet, så fungerer
>> det da indtil jeg får fat i et nyt sæt klodser.
>
> Been there, done that. Vær lige opmærksom på om dine skiver nu
> opvarmes så meget mere af de "velsmurte klodser" at de bliver skæve.

Det tror jeg ikke. Ved optimalt fungerende bremser vil al den fjernede
kinetiske energi i cyklen blive til varme i bremserne. Virker
bremserne ringere fjernes mindre energi og bremserne varmes ikke så
meget op. Men ok, måske olien gør at varme fra klodserne lettere ledes
til skiven og... Der er mange muligheder.

> Eller på politisk ukorrekt Rittig'sk: Smid dog lortet ud og monter
> nogle nye. Det er ofte for dyrt at være fattig.

Ja, du har ret. Jeg skal nok få skidtet skiftet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (28-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-07-05 23:34

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Orla Pedersen wrote:
>> Jes Vestervang skrev:
>>
>>> Idag skiftede jeg så den utætte pakdåse igen. Til min rædsel så
>>> jeg at inderrøret havde nogle halvdybe mærker. Umiddelbart så det
>>> ud til at det var nogen jeg selv havde lavet, da jeg hev den
>>> første, gamle pakdåse ud.
>> Sig det er løgn !! Du har "gravet" pakdåsen ud ?? >
>
> Endda sandsynligvis med den nærmeste kartoffelgreb fra hans fars
> lade :-|

Hovhov, operationen blev udført i en carport fordi der er for meget
rod i laden (jeg ferier/landmandsarbejder jo i det midtjyske her i
den lange ferie fra uni).

Men jo, jeg "gravede" pakdåsen ud. Jeg var ikke klar over at det var
så forbudt. Så kan jeg lære det. Jeg syntes ellers at jeg gjorde mig
umage med at undgå at redskabet nåede inderrøret, bla. ved at det
spidsede skråt og dermed ville arbejde sig væk fra inderrøret.

Hmm. Om ikke andet har jeg givet mig selv endnu en grund til at finde
en Thundercat-gaffel.

Af og til kunne jeg godt tænke mig at kunne rejse tilbage i tiden og
give mig selv et los over skinnebenet. Det bliver altid noget pis, når
man tager den "nemme" løsning
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

N/A (29-07-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-07-05 11:21



Mikkel Christensen (29-07-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-07-05 11:21

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> Gæt fx hvordan jeg fandt ud af at det er vigtigt at efterspænde ting
> som bremsekalibre og kædehjulsbolte

....og boltene til baghjulet på en cykel med monosvinger. Pyha...

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.

Jes Vestervang (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 31-07-05 01:10

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> Af og til kunne jeg godt tænke mig at kunne rejse tilbage i tiden
>> og give mig selv et los over skinnebenet. Det bliver altid noget
>> pis, når man tager den "nemme" løsning
>
> LOL!

Ved nærmere eftertanke ville jeg nok have temmeligt ømme skinneben,
hvis jeg havde haft evnen til at rejse i tiden

> Den følelse har jeg dælme haft tit!

Rart at høre at jeg ikke er den eneste

> Trøst dig, erfaringer er noget man samler sig hvergang man vælger
> den forkerte løsning. Nogle gange følger der "oplevelser" med
> også. Gæt fx hvordan jeg fandt ud af at det er vigtigt at
> efterspænde ting som bremsekalibre og kædehjulsbolte

Hmm, den lyder farlig. Gæt så hvordan man kombinerer det at glemme at
spænde møtrikken på bagakslen og at transportere en 27 mm
ringgaffelnøgle 135 km De må have gloet en del ude på motorvejen
Godt at det var en låsemøtrik...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408954
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste