/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kølervæske på gpz500s
Fra : Berthil


Dato : 30-06-05 09:16

hey ng.

Skal jeg bare fylde demineraliseret vand på køleren på min gpz500s, og skal
den bare fyldes 'jævnt' op?

mvh berthil
gpz500s '92



 
 
Peter Hasselby (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Hasselby


Dato : 30-06-05 09:57

Jeg bruger noget der hedder MOTUL som kan købes hos din lokale mc pusher



Kenneth Østrup (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 30-06-05 10:03

Berthil wrote:
> hey ng.
>
> Skal jeg bare fylde demineraliseret vand på køleren på min gpz500s, og skal
> den bare fyldes 'jævnt' op?
>

Ja, du skal bare bruge demineraliseret vand blandet op med kølevæske så
det passer til minimums temperaturen din motorcykel vil blive udsat for.
Kølevæsken burde efter min bedste overbevisning ikke være nødvendig
medmindre du udsætter den for frost temperaturer.

Der plejer at være en ekspansionsbeholder hvorfra du påfylder væsken,
der plejer du at kunne se en minimumsgrænse for væsken, ellers er det
bare lige at fylde op.

Du kan muligvis rissikere at hele systemet ikke bliver fyldt op første
gang, så start eventuelt motorcyklen efter at have fyldt på og lad den
så stå i tomgang i måske 30 sek. Derefter kan du tjekke standen i
radiatoren eller ekspansionsbeholderen igen, for en sikkerhedsskyld.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Bjørn S (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 30-06-05 10:25

Kenneth Østrup wrote:

> Ja, du skal bare bruge demineraliseret vand blandet op med kølevæske så
> det passer til minimums temperaturen din motorcykel vil blive udsat for.
> Kølevæsken burde efter min bedste overbevisning ikke være nødvendig
> medmindre du udsætter den for frost temperaturer.

Kølervæsken har flere funktioner end at forhindre frysning !
Den hjælper bl.a med at lede bort varme, smører vandpumpen, og forhindrer
korrosion, hvilket er meget aktuelt. Derfor er det også vigtigt at
overholde skifteintervallene, da disse egenskaber forringes over tid.

Demineralisert vand...bum, bum, hvordan er det nu egentlig med det, andre
steder end på batteriet og strygejernet ?
Det er lidt religion over det, lidt som olie. Nogle fabrikanter anbefaler
det, andre forbyder det til kølesystemer (Bl.a. på Mazda personbile). Har
hørt noget med at det kunne trække metaller ud af motordelene, eller skabe
qalvaniske spændinger i kølesystemet. Anyone ?

Men igen, find, eller lån en instruktionsbog, der står det nok specificert
hvad du skal bruge på lige din model.

--
/Bjørn - www.chookfeet.dk





Kenneth Østrup (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 30-06-05 10:29

Bjørn S wrote:
> Demineralisert vand...bum, bum, hvordan er det nu egentlig med det,
> andre steder end på batteriet og strygejernet ?
> Det er lidt religion over det, lidt som olie. Nogle fabrikanter
> anbefaler det, andre forbyder det til kølesystemer (Bl.a. på Mazda
> personbile). Har hørt noget med at det kunne trække metaller ud af
> motordelene, eller skabe qalvaniske spændinger i kølesystemet. Anyone ?
>

Ideen med demineraliseret vand er at det ikke skal forkalke i
kølesystemet, så vidt jeg ved?

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Eg Egemarke (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 01-07-05 08:16

Uanset hvad skal du STADIG bruge frostvæske i dit kølesystem da det netop,
forebygger korrosion samt smører pumpe mm.
Så rent vand dur ikk

--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk


Ukendt (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-07-05 08:46


Eg Egemarke skrev i meddelelsen
<42c4edc2$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>...
>Uanset hvad skal du STADIG bruge frostvæske i dit kølesystem da det netop,
>forebygger korrosion samt smører pumpe mm.


>Så rent vand dur ikk


Nemlig ja, øhh nej

En tidlig GW ejer her på egnen lærte det på den hårde måde. Sådan en
motorblok var ikke helt gratis dengang først i firserne

50% postevand og 50% monoethylenglykol er blandingen der forhindrer tæring.
Skiftes hvert andet år.

mvh
Orla




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste