/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ændring af tandhjul
Fra : Peter Hasselby


Dato : 26-06-05 22:14

Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
tandhjul. Eller giver det så lidt i acceleration at det ikke er værd at
nævne.



 
 
MN (27-06-2005)
Kommentar
Fra : MN


Dato : 27-06-05 16:04


"Peter Hasselby" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
news:42bf1a8a$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
> tandhjul. Eller giver det så lidt i acceleration at det ikke er værd at
> nævne.

Hej jeg ville nu prøve med 1 af gangen , på min vfr 400 gik jeg fra 15 til
14 og det var en stor ændring, meget mærkbar.

Mikael

>
>



Richard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 27-06-05 17:40

Peter Hasselby wrote:

> Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
> tandhjul. Eller giver det så lidt i acceleration at det ikke er værd at
> nævne.

Sikkert en hel del, men kan du ikke sætte større tandhjul bagpå i stedet?
- 16 eller evt. 15 tænder er ikke kritisk, men du får generelt mindre slid
på kæde og forreste kædehjul, hvis du holder de 17 foran og ændrer
tilsvarende på det bageste hjul. Se evt. på www.jtsprockets.com hvad de
laver af hjul til din mc - leveres gennem MC-Nøglens forhandlere herhjemme.

--
Richard pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-05 21:14


Richard skrev i meddelelsen ...
>Peter Hasselby wrote:
>
>> Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
>> tandhjul.

>- 16 eller evt. 15 tænder er ikke kritisk, men du får generelt mindre slid
>på kæde og forreste kædehjul, hvis du holder de 17 foran og ændrer
>tilsvarende på det bageste hjul

Og ikke mindst mindre polygon-effekt > mindre vibrationer med et 17 tands
kædehjul. Ud over JT-sprockets findes AFAM og Renthal, begge med aluminium
kædehjul til baghjulet.

mvh
Orla

>--
>Richard pade, Sorgenfri, DK
>



Kai Harrekilde-Peter~ (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 28-06-05 10:19

"Peter Hasselby" <spam@spam.com> writes:

> Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
> tandhjul. Eller giver det så lidt i acceleration at det ikke er værd at
> nævne.

Jeg har lige skiftet fra 16 til 15 tænder foran på min R6 ræser, og
der var *markant* forskel da jeg var på Anderstorp igår.

Et skift fra 16 til 15 tænder svarer ca til at du går et halvt gear
ned over hele rækken.


Kai, med ny personlig rekord på 1:53:86 :)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Bo-gsxR (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 27-06-05 07:03


> der var *markant* forskel da jeg var på Anderstorp igår.

er der ikke støjkrav ved trackdays på anderstorp?
så orig. potte er et krav?

mvh
Bo-gsxr med meget uoriginal potte



Kai Harrekilde-Peter~ (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 29-06-05 14:22

"Bo-gsxR" <anj"slettes"a-b@webspeed.dk> writes:

>> der var *markant* forskel da jeg var på Anderstorp igår.
>
> er der ikke støjkrav ved trackdays på anderstorp?

Korrekt. Jeg gidder faktisk ikke at skifte rundt til den Akrapovic
slip-on jeg har liggende, når jeg skal på f.eks. Sturup, så det er
standardpotte hele året rundt.

> så orig. potte er et krav?

Larmen er den samme og du kører med 15 eller 16 tænder på det
forreste tandhjul, så hvad går det spørgsmål på?


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Bo-gsxR (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 01-07-05 14:08


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
news:u1x6ljo1z.fsf@harrekilde.dk...
> "Bo-gsxR" <anj"slettes"a-b@webspeed.dk> writes:
>
> >> der var *markant* forskel da jeg var på Anderstorp igår.
> >
> > er der ikke støjkrav ved trackdays på anderstorp?

> > så orig. potte er et krav?
> Larmen er den samme og du kører med 15 eller 16 tænder på det
> forreste tandhjul, så hvad går det spørgsmål på?
> Kai

blot en gentagelse af det første "?" blot omformuleret.
Bo-gsxR



Moller (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 28-06-05 11:44

Peter Hasselby wrote:

> Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
> tandhjul. Eller giver det så lidt i acceleration at det ikke er værd at
> nævne.

Går an på maskinen ? for er det en lille tingest med meget kort 1.gear
er det ødelæggende for start og kørsel...

Men for de fleste 500cc og op efter, så kan det mærkes... det er
nærmest den billigste form for tunning, men hele 2 tænder ned på foreste
tandhjul er MEGET ... nøjes med 1 tand ned, eller tilsvarende 3 tænder op
bagpå, da det ca. svare til 1 ned foran, men samtidig ikke vil fordre til
problemer med foreste tandhjul, som på nogen maskiner kan give problemer
hvis man ændre det pga. kæden vil skrave på huset det sider i, eller på
bagsvingeren alt efter om man går op eller ned.

VH
Lars Molnit
Som har 18-19-20-21 og 22 tands liggende til MZ'en alt efter humør.. og
Banditten har fået 3 tænder mere bagpå, og det kan mærkes.



"J.C.Kløve" (28-06-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 28-06-05 13:14

Moller wrote:
> Peter Hasselby wrote:
>
>> Kan det betale sig at skifte et 17 tands tandhjul ud med et 15 tands
>> tandhjul. Eller giver det så lidt i acceleration at det ikke er værd
>> at nævne.
>
[zip]
> Men for de fleste 500cc og op efter, så kan det mærkes... det er
> nærmest den billigste form for tunning, men hele 2 tænder ned på foreste
> tandhjul er MEGET ... nøjes med 1 tand ned, eller tilsvarende 3 tænder
> op bagpå, da det ca. svare til 1 ned foran, men samtidig ikke vil fordre
> til problemer med foreste tandhjul, som på nogen maskiner kan give
> problemer hvis man ændre det pga. kæden vil skrave på huset det sider i,
> eller på bagsvingeren alt efter om man går op eller ned.
>

Som udgangspunkt er det heller ikke ønskværdigt at gøre det forreste
kædehjul mindre (slet ikke 2 tænder) men IMO bedre at øge bagerste kæde
hjul med en 2-3 tænder.

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste