/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tjekke om cyklen lader
Fra : M. Cruusberg


Dato : 19-06-05 20:33

Hej

Hvordan kan man tjekke om MCen lader på batteriet ?

Startede forleden op på et batteri der lige havde kræfter til at få cyklen
igang ,
Kørte ca 80Km uden lys på, hvorefter jeg prøvede at slukke og starte,,,
startmotoren kørte en 1/4 omgang og jeg måtte løbe den igang...

Da jeg kørte hjem, satte jeg lys på, og kørte de 80Km hjem igen, her prøvede
jeg at starte og den sprang i gang med det samme,?????

Kan sgu ikke lige gennemskue hvad der sker..

Lader den når der er lys på og ikke når det er slukket ?

Er batteriet dødt, det er 1år gammelt, har været helt afladdet 2 gange?

Hjælp!



På forhånd tak

M.Cruusberg

GSXR600 årg1999



 
 
Lars T. Thomsen (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 19-06-05 21:04

M. Cruusberg wrote:
> Hej
>
> Hvordan kan man tjekke om MCen lader på batteriet ?

Sætter et voltmeter over batteripolerne og betragter en stigning af
polspænding ved gasgivning. Har man ikke noget voltmeter, så kan man kigge
efter forøget lysstyrke i forlygten ved øget omdrejningstal: Generatoren
lader!

Om ikke andet, så har Suzuki haft en del problemer med ladesystemet, så
problemet er nok ikke utænkeligt
>
> Startede forleden op på et batteri der lige havde kræfter til at få
> cyklen igang ,
> Kørte ca 80Km uden lys på, hvorefter jeg prøvede at slukke og
> starte,,, startmotoren kørte en 1/4 omgang og jeg måtte løbe den
> igang...
>
> Da jeg kørte hjem, satte jeg lys på, og kørte de 80Km hjem igen, her
> prøvede jeg at starte og den sprang i gang med det samme,?????
>
> Kan sgu ikke lige gennemskue hvad der sker..
>
> Lader den når der er lys på og ikke når det er slukket ?

Dét skal man ikke bryde sin hjerne med... dét får man det skidt af!

> Er batteriet dødt, det er 1år gammelt, har været helt afladdet 2
> gange?

Afladdet?! - Uha! - Dét mås du ikke!

Hilsen
Lars



Mikael Jørgensen (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 19-06-05 21:06

M. Cruusberg wrote:


> Er batteriet dødt, det er 1år gammelt, har været helt afladdet 2 gange?
> Hjælp!

Hmm jeg har ladet mig fortælle at hvis et batteri som det jeg har i min
bike (standard bly/syre batteri vil jeg tro) bliver mere afladt end 20%
ville det tage skade af det... Du kan evt. prøve at måle for mange volt
den giver ved slukket motor, prøve at tænde motoren i tomgang (her gav min
lidt mere end den skulle, 14,8 mener jeg) men da den fik bare 3k rpm så
mener jeg den faldt lidt så den stod 100% på 14,00V
mit batteri er kun opgivet til at være 12V men kunne forestille mig den
køre med lidt mere for at lade evt...
Min bike var flad fordi den havde stået med lys på... (fik bare 5 minutte
rmed oplader og den ku starte)


Henrik Nielsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 20-06-05 07:30

Skulle det vise sig at være laderelæ'et, så gør dig selv en tjeneste og køb
et nyt hos Schnabel i KBH. De er langt bedre end de originale.

Og det kunne lyde sådan. Jeg har haft en del afbrændte laderelæ'er. Nogle af
dem ladede periodisk til sidst....


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Lars T. Thomsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 20-06-05 08:18

Henrik Nielsen wrote:
> Skulle det vise sig at være laderelæ'et, så gør dig selv en tjeneste
> og køb et nyt hos Schnabel i KBH. De er langt bedre end de originale.

Men man bør nok checke statorviklingerne på generatoren. Et defekt
laderegulator/ensretter (jeg vil ikke kalde det et laderelæ, da det ikke er
et laderelæ! ) kan smadre statorviklingerne...

Hilsen
Lars



Hekto (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-06-05 08:54

In article <42b66db2$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>,
oz0ltt@ofir.deltakilo says...
> Men man bør nok checke statorviklingerne på generatoren. Et defekt
> laderegulator/ensretter (jeg vil ikke kalde det et laderelæ, da det ikke er
> et laderelæ! ) kan smadre statorviklingerne...
>
Schnabel rules!

Statoren kan tage skade hvis batteriet sender strøm 'baglæns' i
systemet ved en defekt/kortsluttet regulator.
En kortslutning af udgangen på statoren medfører at den ikke afgiver
strøm overhovedet ... det er nemlig sådan reguleringen virker! =

De tre vindinger ohm-måles i forhold til hinanden, og skal være
heeeeelt ens! Det ligger i størrelsesordenen 1-2 ohm.
Der må heller ikke være en kortslutning fra vindingerne og til stel.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Henrik Nielsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 20-06-05 09:49

"En kortslutning af udgangen på statoren medfører at den ikke afgiver strøm
overhovedet ... det er nemlig sådan reguleringen virker"

Jep, der er også kæmpe forskel på varmeudviklingen på et originalt og et
schnabelrelæ. Schnabel er stort set helt kold...


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hekto (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-06-05 11:52

In article <42b682f4$0$728$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
xng@post.cybercity.dk says...
> Jep, der er også kæmpe forskel på varmeudviklingen på et originalt og et
> schnabelrelæ. Schnabel er stort set helt kold...
>
Forskellen er at den 'normale' regulering lægger en vinding til stel,
og derved 'falder feltet sammen' og der går ingen strøm = spændingen
fastholde på ca. 14,5 volt.

Schnabel's afbryder staroren og så går der heller ingen strøm; men det
er mere skånsomt og koster 5,- kr mere til komponenter! Produktions
omkostningerhne skal jo holdes på minimum, når man leverer 1000-vis af
MC'er til verdensmarkedet!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Henrik Nielsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 20-06-05 12:17

"Forskellen er at den 'normale' regulering lægger en vinding til stel..."

Jep.

"Schnabel's afbryder staroren og så går der heller ingen strøm; men det er
mere skånsomt og koster 5,- kr mere til komponenter! Produktions
omkostningerhne skal jo holdes på minimum, når man leverer 1000-vis af MC'er
til verdensmarkedet!!!"

Ja, egentlig lidt ærgerligt. Jeg ville gerne have givet lidt ekstra for min
MC, med et ordentlig laderelæ på. Men sådan er der jo så meget...



--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Henrik Nielsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 20-06-05 09:53

"jeg vil ikke kalde det et laderelæ, da det ikke er et laderelæ"

Jeg ved godt det består af halvledere mv. Har faktisk selv forsøgt at bygge
et, men endte med et schabel, det er genialt.
Jeg vil i fremtiden altid kører med Schnabel, og det vil være det første jeg
skifter på en ny MC.
Dog har jeg et lille problem på min seneste anskaffelse, FJ1100/1200, der
sidder en del af elektronikken såvidt jeg kan se nede ved generator, så den
skal jeg have splittet ad på et tidspunkt....

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste