|
| Oncable - Er det bare mig.... Fra : Michael Vilhelmsen |
Dato : 23-06-05 11:50 |
|
Hej
Jeg sad igår hos en bekendt og rodede med at få noget trådløst udstyr til at virke.
Han havde fået en bærbar med WLAN i, havde i forvejen en stationær PC og ville gerne have begge på, og den bærbare via WLAN.
Dette har jeg gjort mange gange, og der har aldrig været problemer.
Men lige igår drillede det ad h...... til !
Jeg fandt så ud af (efter en del tid), at TDC's oncable kræver, at man ved skift af hardware påsat cable modem, skal genregistrere sig.
Og af en eller anden (stadigvæk ukendt) årsag, fik jeg aldrig registrerings siden op, når den nyindkøbte Sandberg router (med AP og 4 ports switch) sad op.
Men satte jeg den bærbare direkte på, kom den godt nok.
Jeg ringede så til TDC, som MEGET kort fortalte,
"Vi kan ikke hjælpe. Du har ikke købt Sandberg router hos os!"
Sådan set fint nok, men ikke særlig kunde venligt. Kom vist også til at svine hende service medarbejderen lidt til (og det er jo ikke hendes skyld). :-@
Jeg har før sat WLAN op hos folk der bruger CyberCity, Alm. TDC bredbånd, Galnet og adskillige andre udbydere.
Ingen af dem, kræver genregistrering ved skift af hardware. Værste ting er nok TDC's alm. bredbånd, som først efter ca. en time tildeler nye IP adresser. Det kan jeg imidlertid leve med. Jeg venter
bare en times tid, også virker det.
Men hvorfor har TDC valgt, at der på OnCable abon. skal være registrering ?
Hvad får de ud af det ?
Og hvad f...... gør alm. "hvide" mennesker, når de f.eks. vil have WLAN og ikke lige kender nogen, der kan hjælpe dem ?
I mine øjne er det bare endnu et argument til ikke at vælge TDC som udbyder.
Jeg syntes simpelthen, der er for mange irriterende småting, som driller eller kræver lidt speciel viden.
Jeg bruger selv Galnet, og her skal jeg (som andre steder), bare lige slukke kabel modemmet, og tænde det igen.
Så virker det.
Jeg sidder tit hjemme, og klargøre et AP, hvorefter jeg kører ud til bekendte, og sætter det til.
Dette tager så ca. 10 minutter, når det er andre end TDC.
Måske det bare er mig - men jeg syntes nu det er åndsvagt lavet af TDC.
Michael
--
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
| |
Ove Kjeldgaard (23-06-2005)
| Kommentar Fra : Ove Kjeldgaard |
Dato : 23-06-05 16:32 |
|
"Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk>
wrote:
>Jeg har før sat WLAN op hos folk der bruger CyberCity, Alm. TDC bredbånd, Galnet og adskillige andre udbydere.
>Ingen af dem, kræver genregistrering ved skift af hardware. Værste ting er nok TDC's alm. bredbånd, som først efter ca. en time tildeler nye IP adresser. Det kan jeg imidlertid leve med. Jeg venter
>bare en times tid, også virker det.
>
>Men hvorfor har TDC valgt, at der på OnCable abon. skal være registrering ?
>Hvad får de ud af det ?
Som jeg ser det, så er den omtalte OnCable den eneste KabelInternet forbindelse
i de forskellige ISP'er du lister op.
Ved modem over telefonlinien (analog modem, ISDN og ADSL) har man direkte fat
med ens egen ledning til noget modemudstyr på centralen.
Ved internet over kabelnet går man gennem det samme kabel som mange andre
brugere af TV, radio og internet, og man kan ikke fra centralen se hvor modemmet
fysisk er placeret eller hvem brugeren rent faktisk er.
Så for at få sendt regningen til den rigtige bruger er man nødt til at
registrere hvad for en router eller netkort der har fat i modemmet.
Og når man så skifter første led efter modemmet, bliver den såkaldte MAC adresse
ændret og man er nødt til at identificere den nye adresse før adgangen kan
opnås.
--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: < http://hiker.dk>
| |
jamen (23-06-2005)
| Kommentar Fra : jamen |
Dato : 23-06-05 17:55 |
|
Ove Kjeldgaard wrote:
> Ved internet over kabelnet går man gennem det samme kabel som mange andre
> brugere af TV, radio og internet, og man kan ikke fra centralen se hvor modemmet
> fysisk er placeret eller hvem brugeren rent faktisk er.
Jeg tør ikke sige præcis hvordan TDC gør det, men der er som regel flere
måder at gøre tingene på.
At identificere en bestemt bruger kan også gøres ud fra selve modemet,
og mac adressen på wan interfacet af dette. Det er da også denne mac
adresse som bestemmer hviklen hastighed modemet får tildelt ved opstart.
At man på galnet bare kan slukke modemet (og slette mac
adresse-tabellen), tyder på, at de kun benytter metoden med
identificering ud fra modemets mac adresse.
| |
Michael Vilhelmsen (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Michael Vilhelmsen |
Dato : 24-06-05 07:20 |
|
>
> Som jeg ser det, så er den omtalte OnCable den eneste KabelInternet forbindelse
> i de forskellige ISP'er du lister op.
>
> Ved modem over telefonlinien (analog modem, ISDN og ADSL) har man direkte fat
> med ens egen ledning til noget modemudstyr på centralen.
>
> Ved internet over kabelnet går man gennem det samme kabel som mange andre
> brugere af TV, radio og internet, og man kan ikke fra centralen se hvor modemmet
> fysisk er placeret eller hvem brugeren rent faktisk er.
>
> Så for at få sendt regningen til den rigtige bruger er man nødt til at
> registrere hvad for en router eller netkort der har fat i modemmet.
Så er TDC de eneste der gør det.
Som sagt bruger jeg Galnet (også via kabel TV) og her har jeg ikke problemet.
De kan godt finde ud af det, selvom TDC åbenbart ikke kan ...
Michael
--
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
| |
Bjarne Wichmann Pete~ (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Bjarne Wichmann Pete~ |
Dato : 24-06-05 06:22 |
|
Michael Vilhelmsen wrote:
> "Vi kan ikke hjælpe. Du har ikke købt Sandberg router hos os!"
>
> Sådan set fint nok, men ikke særlig kunde venligt. Kom vist også til at
> svine hende service medarbejderen lidt til (og det er jo ikke hendes
> skyld). :-@
ahh... disse minder... < http://www.mekanix.dk/index.php?p=47>
Bjarne
| |
Michael Vilhelmsen (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Michael Vilhelmsen |
Dato : 24-06-05 07:23 |
|
Bjarne Wichmann Petersen pretended :
> Michael Vilhelmsen wrote:
>
>> "Vi kan ikke hjælpe. Du har ikke købt Sandberg router hos os!"
>>
>> Sådan set fint nok, men ikke særlig kunde venligt. Kom vist også til at
>> svine hende service medarbejderen lidt til (og det er jo ikke hendes
>> skyld). :-@
>
> ahh... disse minder... < http://www.mekanix.dk/index.php?p=47>
>
> Bjarne
Ja, det er mere eller mindre sådan jeg føler det.
Som de siger i Monkey Business i disse dage på P3 - BUT WHY ?
Michael
--
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
| |
Morten Birkelund (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 24-06-05 16:45 |
|
"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote in message
news:mn.bb017d5690a8e5e7.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...
> Jeg fandt så ud af (efter en del tid), at TDC's oncable kræver, at man ved
> skift af hardware påsat cable modem, skal genregistrere sig.
> Og af en eller anden (stadigvæk ukendt) årsag, fik jeg aldrig
> registrerings siden op, når den nyindkøbte Sandberg router (med AP og 4
> ports switch) sad op.
Husk at tving din router til at bruge de 2 navneservere som TDC skriver i
velkomstbrevet, ellers kommer
siden ikke.
Sådan var det anyways for mig. :)
--
Morten Birkelund
| |
Michael Vilhelmsen (27-06-2005)
| Kommentar Fra : Michael Vilhelmsen |
Dato : 27-06-05 07:51 |
|
Morten Birkelund formulated the question :
> "Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote in message news:mn.bb017d5690a8e5e7.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...
>
>> Jeg fandt så ud af (efter en del tid), at TDC's oncable kræver, at man ved skift af hardware påsat cable modem, skal genregistrere sig.
>> Og af en eller anden (stadigvæk ukendt) årsag, fik jeg aldrig registrerings siden op, når den nyindkøbte Sandberg router (med AP og 4 ports switch) sad op.
>
> Husk at tving din router til at bruge de 2 navneservere som TDC skriver i velkomstbrevet, ellers kommer
> siden ikke.
>
> Sådan var det anyways for mig. :)
Se - det er jo noget jeg kunne have brugt til noget, da jeg sad med det.
Men om der er nogen hos TDC, der vil HJÆLPE mig. Næ, for jeg har ikke købt routeren af dem....
Tænk sig, hvis nu der ikke skulle mere til - så havde hun bare skulle sige det.
Og jeg havde afprøvet det.
Hun kunne endda sige, kontroller dine navneservere - mere kan jeg ikke hjælpe med.
Michael
--
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen
| |
|
|