/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
GSX1100f - Nyt problem
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 10-06-05 13:23

Hej
Nu fik jeg så lavet den gearkasse :) , men nu har jeg fået et andet problem
:(
Den summer tilsyneladende fint , lige til jeg tænder lyset - så falder den
rigtig meget i omdrejninger ( 500-600 ) . Hvis jeg kobler generatoren fra er
der ingen problemer , motor , lys , alt virker efter hensigten .
Jeg har testet generatoren , den lader ok og reagerer fint - har haft den
skildt ad for at teste dioder og regulator hvilket virker efter bogen - så
der er tilsyneladende ingen fejl på den ?
Har i nogen foreslag ?
God week-end . jørn




 
 
Armand (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-05 16:52

Jorn Christensen Koch wrote:
> Hej
> Nu fik jeg så lavet den gearkasse :) , men nu har jeg fået et andet problem
> :(
> Den summer tilsyneladende fint , lige til jeg tænder lyset - så falder den
> rigtig meget i omdrejninger ( 500-600 ) . Hvis jeg kobler generatoren fra er
> der ingen problemer , motor , lys , alt virker efter hensigten .
> Jeg har testet generatoren , den lader ok og reagerer fint - har haft den
> skildt ad for at teste dioder og regulator hvilket virker efter bogen - så
> der er tilsyneladende ingen fejl på den ?

Zuki's ladesystem er noget specielt, og en af detaljerne er at en af
generatorens faser først kobles på laderegulatoren når lyset tændes - En
art mekanisk regulering á tilkobling af 33% af ladeeffekten når den
største forbruger, lyset, tændes
Derved at problemet følger lystændingen er det højst tænkeligt at der er
en ledning som er fejl-monteret - Måske fordi lysledningen er ført efter
klassisk opfattelse :-/

--
Armand.

Moller (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 10-06-05 20:18

Armand wrote:

> Zuki's ladesystem er noget specielt, og en af detaljerne er at en af
> generatorens faser først kobles på laderegulatoren når lyset tændes - En
> art mekanisk regulering á tilkobling af 33% af ladeeffekten når den
> største forbruger, lyset, tændes

Det kan da ikke gælde for dem alle... f.eks. GS, GSF, og GT har det
ikke sådan, ellers er det bare et tilfælde at dem jeg har haft fingerne i
indtil nu bare havde den traditinelle shunt regulator(GT'en havde den
gamle med styre spole, men GS og GSF bruger shunt regulator med fuld power
både med og uden lyset tændt.)

> Derved at problemet følger lystændingen er det højst tænkeligt at der er
> en ledning som er fejl-monteret - Måske fordi lysledningen er ført efter
> klassisk opfattelse :-/

kan du nævne en af de modeller der skulle ha det, så man lige kan
tjekke El-diagrammet over den ;) ku godt tænke mig at se hvordan den type
ser ud, når man er vandt til de 3 gule(eller sorte på nogen) går fra
stator til regulator/ensretter, og så en Brun og en rød gående ud derfra
til batteriet.

VH
Lars Molnit
Som bare er nysgerig :)


Ukendt (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-06-05 21:15


Moller skrev i meddelelsen ...

> kan du nævne en af de modeller der skulle ha det,

GS 400

mvh
Orla

> VH
> Lars Molnit
> Som bare er nysgerig :)




Armand (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-05 22:33

Moller wrote:
> Armand wrote:
>
>> Zuki's ladesystem er noget specielt, og en af detaljerne er at en af
>> generatorens faser først kobles på laderegulatoren når lyset tændes -
>> En art mekanisk regulering á tilkobling af 33% af ladeeffekten når den
>> største forbruger, lyset, tændes
>
>
> Det kan da ikke gælde for dem alle... f.eks. GS, GSF, og GT har det
> ikke sådan, ellers er det bare et tilfælde at dem jeg har haft fingerne
> i indtil nu bare havde den traditinelle shunt regulator(GT'en havde den
> gamle med styre spole, men GS og GSF bruger shunt regulator med fuld
> power både med og uden lyset tændt.)

Det er på en GS550 at systemets konstruktion i sin tid åbenbaredes for
mig; men især Gruby har sidenhen bedyret at sådan er det ikke lavet på
hans respirator-Zuki. Og p.g.a. min højagtelse for hans elektriske vid
har han fået lov til kun at nøjes med sit ord derfor!
På hylden her ved siden af min PC-hule står der en suplements-manual for
7½ og 1100 -Katana'erne og på de deri forekommende el-diagrammer er det
enkelt at se at af de tre ledninger der går fra generatoren, er det kun
de to der løber til laderegulatoren (hvis symbol befinder sig lige ved
siden af symbolet for generatoren), mens den tredie tager en omvej over
højre styrendes kontaktsæt!
Så kig lige efter igen, og modsig mig evt. med et scan af det diagram
der måtte fremvise en 3-3 -ladergulering!

>
> kan du nævne en af de modeller der skulle ha det, så man lige kan
> tjekke El-diagrammet over den

GS550 og GSX750/1100 Katana er nævnt!

;) ku godt tænke mig at se hvordan den
> type ser ud, når man er vandt til de 3 gule(eller sorte på nogen) går
> fra stator til regulator/ensretter, og så en Brun og en rød gående ud
> derfra til batteriet.

Jeg skriver jo ikke at den 3. fase ikke ender i regulatoren, men at den
er koblet fra til det øjeblik at lyset tændes :-|
Set på elnettet vil der løbe tre ensfarvede ledninger fra genaratoren,
ligesom der viil løbe ligedan farvede ledninger ind i regulatoren. Først
hvis man dissekeret hele strømpen vil man opdage at den ene
generator-ledning tager en udflugt op forbi højre styrende!

--
Armand.

Moller (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 11-06-05 13:40

Armand wrote:

> Det er på en GS550 at systemets konstruktion i sin tid åbenbaredes for
> mig; men især Gruby har sidenhen bedyret at sådan er det ikke lavet på
> hans respirator-Zuki. Og p.g.a. min højagtelse for hans elektriske vid
> har han fået lov til kun at nøjes med sit ord derfor!
> På hylden her ved siden af min PC-hule står der en suplements-manual for
> 7½ og 1100 -Katana'erne og på de deri forekommende el-diagrammer er det
> enkelt at se at af de tre ledninger der går fra generatoren, er det kun
> de to der løber til laderegulatoren (hvis symbol befinder sig lige ved
> siden af symbolet for generatoren), mens den tredie tager en omvej over
> højre styrendes kontaktsæt!
> Så kig lige efter igen, og modsig mig evt. med et scan af det diagram
> der måtte fremvise en 3-3 -ladergulering!

Behøver nu ikke at kigge efter, tror da på hvad du siger om GS400, 550,
og så kantana... Meeen, GS500 de nye, GSF600 og 1200, har ikke den ene
fase via lyskontakten. Det har ingen af Suzuki's GT'ere(de bruger så
heller ikke shunt regulator som de fleste Suzuki)... Det jeg undres over
er at du siger det er et generalt Suzuki system, men som det lyder er det
mere nogen få ud fra nogen bestemte årgange. Så vidt jeg husker har ingen
af GSX-R modellerne denne feature.

> Jeg skriver jo ikke at den 3. fase ikke ender i regulatoren, men at den
> er koblet fra til det øjeblik at lyset tændes :-|

Det jeg skam godt klar over, men som sagt er det ikke alle suzuki'er
der har denne omvej for den ene fase, som du nævner.

> Set på elnettet vil der løbe tre ensfarvede ledninger fra genaratoren,
> ligesom der viil løbe ligedan farvede ledninger ind i regulatoren. Først
> hvis man dissekeret hele strømpen vil man opdage at den ene
> generator-ledning tager en udflugt op forbi højre styrende!

Eller kigger i digramet, eller måler dem igennem, hvor man måler med
tændt og med slukket lys... ;) nemt nok at finde.

Kan du så nævne nogen nye Suzuki'er der har det ? og ikke før 90
modeller.

VH
Lars Molnir




Ukendt (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-05 17:04


Moller skrev i meddelelsen ...

>Det har ingen af Suzuki's GT'ere(de bruger så
>heller ikke shunt regulator som de fleste Suzuki)...

Hold nu lige de antikviteter uden for snakken ellers begynder jeg bare
at snakke R5 og KH

Jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, at fase over lyskontakt forsvandt
sammen med den gamle regulator med kun en thyristor, altså med regulering på
kun en fase. Det var et umådeligt "blødt" reguleringsprincip med kun
begrænset kontrol over spændingen. Med større og større generatorer, har
Skruzuki nok måttet ty til regulator med tre thyristorer, (Honda model VFR).
De regulerer bedre, og sidder på stortset alt japansk idag. Desværre er
regulatorerne stadig designet med pris for øje mere end livrem og seler i
funktion. :-| Schnabel ER det rigtige princip.

mvh
Orla
> VH
> Lars Molnir jeg viste det ville gå galt med den nye navnelov..




Armand (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-05 21:02

Moller wrote:
>
> Kan du så nævne nogen nye Suzuki'er der har det ? og ikke før 90
> modeller.

Hvornår er det lige ar omhandlende GSX1100F er fra?

Men Ok jeg har givet mig tid til at surfe efter Suzuki-diagrammer her
til aften, og er stoppet allerede efter at have fundet 3-3 ladning på SV650!
Denne tråds senere indlæg klarlægger yderligere at 1100'eren er med
feltstyret generator, hvorved at er helt udelukket!

I rest my case; men vil lige forsvare at når brug af lyskontakten
medfører ladeproblemer på en Suzuki, vil det være nærliggende at tænke
på "3-2 + 1"!

--
Armand.

Moller (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-06-05 14:11

Armand wrote:
> Men Ok jeg har givet mig tid til at surfe efter Suzuki-diagrammer her
> til aften, og er stoppet allerede efter at have fundet 3-3 ladning på SV650!
> Denne tråds senere indlæg klarlægger yderligere at 1100'eren er med
> feltstyret generator, hvorved at er helt udelukket!

ÆV, hvorfor tjekkede jeg det ikke selv til at starte med ;) har
diagrammer over de fleste med den Suzuki motortype på jo liggende.

> I rest my case; men vil lige forsvare at når brug af lyskontakten
> medfører ladeproblemer på en Suzuki, vil det være nærliggende at tænke
> på "3-2 + 1"!

Yepsen, sådan et skod system kan nemt gi den slags problemer, især når
Suzuki i forvejen ik kan lave ledningens net som ikke kortslutter sig selv
overt tiden. pga. sparet gummi oppe ved kronrøret hvor der trækkes
ledninger forbi. Men som det nu lyder til, mon så ikke det kun er GS
serien der har dem, da du har nævnt GS550 og GS400 ???

VH
Lars Molnit




Armand (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-05 16:44

Moller wrote:
> Armand wrote:
>

> Men som det nu lyder til, mon så ikke det kun er GS serien der har dem,
> da du har nævnt GS550 og GS400 ???
>

Endsamt GSX'erne (á 750 og 1100 Katana)!

--
Armand.

Steen Gruby (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-06-05 17:11

On Fri, 10 Jun 2005 14:23:04 +0200, "Jorn Christensen Koch"
<Chrisko@mail.dk> wrote:

Hej Jørn

>Den summer tilsyneladende fint , lige til jeg tænder lyset - så falder den
>rigtig meget i omdrejninger ( 500-600 ) . Hvis jeg kobler generatoren fra er
>der ingen problemer , motor , lys , alt virker efter hensigten .

Det lyder som du må vælge et "lyse" ellr at køre
Generatoren skal selvfølgelig levere noget mere når du tænder lyset,
og det belaster motoren noget, hvilket du også ser ud fra faldet i
omdrejningstallet.
For mig lyder det som om din generator kan levere fuld knald ved lave
omdrejninger, således at det er den der bliver belastet og ikke
batteriet - Det er ikke noget dårligt tegn.

>Jeg har testet generatoren , den lader ok og reagerer fint - har haft den
>skildt ad for at teste dioder og regulator hvilket virker efter bogen - så
>der er tilsyneladende ingen fejl på den ?

Det eneste du kan måle ud over spændingen over akkuen, der bør være
omkring 14,2 volt, er strømmen der forbruges.
Det rigtige instrument til det er et tangamperemeter som du sætter
omkring ledningerne til generatoren en ad gangen.
Hvis strømmen er normal, under 10 Amp., er der ingen fejl på
generatorens virkemåde.
Hvilket omdrejningstal har du i tomgang?

>Har i nogen foreslag ?
>God week-end . jørn
>
I lige måde.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jorn Christensen Koc~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 11-06-05 01:47

Jeg har målt med et tangamperemeter , og her ser det også fint ud !
Omdrejninger er sat til ca. 1000 og da den så ved tænding af lyset falder
til ca.500 , gør at ved indkobling af gear er den tilbøjelig til at gå i
stå :((
At der ikke er noget problem ved frakobling af generator , lyder jo som fejl
ved denne ... jeg kan dog ikke finde nogen fejl ved den , og da der kun er
et stik er det faktisk umulig at fejlforbinde :)



"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:vtdja156v068o6k01hladhocosgpb6qssr@4ax.com...
> On Fri, 10 Jun 2005 14:23:04 +0200, "Jorn Christensen Koch"
> <Chrisko@mail.dk> wrote:
>
> Hej Jørn
>
>>Den summer tilsyneladende fint , lige til jeg tænder lyset - så falder den
>>rigtig meget i omdrejninger ( 500-600 ) . Hvis jeg kobler generatoren fra
>>er
>>der ingen problemer , motor , lys , alt virker efter hensigten .
>
> Det lyder som du må vælge et "lyse" ellr at køre
> Generatoren skal selvfølgelig levere noget mere når du tænder lyset,
> og det belaster motoren noget, hvilket du også ser ud fra faldet i
> omdrejningstallet.
> For mig lyder det som om din generator kan levere fuld knald ved lave
> omdrejninger, således at det er den der bliver belastet og ikke
> batteriet - Det er ikke noget dårligt tegn.
>
>>Jeg har testet generatoren , den lader ok og reagerer fint - har haft den
>>skildt ad for at teste dioder og regulator hvilket virker efter bogen - så
>>der er tilsyneladende ingen fejl på den ?
>
> Det eneste du kan måle ud over spændingen over akkuen, der bør være
> omkring 14,2 volt, er strømmen der forbruges.
> Det rigtige instrument til det er et tangamperemeter som du sætter
> omkring ledningerne til generatoren en ad gangen.
> Hvis strømmen er normal, under 10 Amp., er der ingen fejl på
> generatorens virkemåde.
> Hvilket omdrejningstal har du i tomgang?
>
>>Har i nogen foreslag ?
>>God week-end . jørn
>>
> I lige måde.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Armand (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-05 11:54

Jorn Christensen Koch wrote:
>
> At der ikke er noget problem ved frakobling af generator , lyder jo som fejl
> ved denne ... jeg kan dog ikke finde nogen fejl ved den , og da der kun er
> et stik er det faktisk umulig at fejlforbinde :)
>
Hvor meget har du målt på generatoren?
Ved mistanke bør første skridt at modstandsmåle mellem de tre udgange på
generatoren: Frem for alt skal der være ens(!) modstand i alle tre
ledninger/faser/spoler og der må ikke være overgang fra disse og til
stel :-|

--
Armand.

Jorn Christensen Koc~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 11-06-05 13:08


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:%ozqe.54299$Fe7.166478@news000.worldonline.dk...
> Hvor meget har du målt på generatoren?
> Ved mistanke bør første skridt at modstandsmåle mellem de tre udgange på
> generatoren: Frem for alt skal der være ens(!) modstand i alle tre
> ledninger/faser/spoler og der må ikke være overgang fra disse og til stel
> :-|
>
> --
> Armand.

Jeg har målt alt hvad måles kan ... og det holder sig til beskrivelsen i
manualen ...
Jeg vil prøve at måle en gang til :))

Det der undrer mig mest er at det KUN opstår problemer med lyset tændt -
ellers virker det hele ok !
Med lyset tændt , men uden generator , virker det også fint !
Derfor mistænkte jeg jo straks denne ... men har ikke kunnet finde fejl på
den :(
Med påkoblet generator , skulle man jo tro , at hvis der er fejl på
generatoren , ville det også få betydning UDEN at lyset er tændt ( eller
hvad ? )
Og , hvis der er en fejl på andet end generator , skulle denne jo stadig
være tilstede , selv om jeg kobler generatoren fra ....
Hvis vi nu forudsætter at generator er ok ... kunne der så være et " element
" , der kun bliver aktiveret ved tænding af lys , og generatoren monteret ?
Må nok studere ledningsnettet en gang mere !
Jamen , jamen .... det er lidt besværlig sådan at afprøve anden generator :)
, skal jo næsten have hele cyklen adskildt for at skifte denne :)) , og det
ville jo også ærgre mig lidt , at købe ny generator , og problemet stadig
var der ...

/ jørn




Ukendt (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-05 13:30


Jorn Christensen Koch skrev i meddelelsen
<42aad42a$0$278$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Må nok studere ledningsnettet en gang mere !

Og hvis det viser sig, at den ene fase er koblet over lyskontakten, så
undersøg for kortslutning til stel i kontakten, og eller i ledningsnettet
omkring kronrøret. Det kunne meget vel være årsagen.

mvh
Orla






Jorn Christensen Koc~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 11-06-05 13:46


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42aad8b9$0$73279$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jorn Christensen Koch skrev i meddelelsen
> <42aad42a$0$278$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>>Må nok studere ledningsnettet en gang mere !
>
> Og hvis det viser sig, at den ene fase er koblet over lyskontakten, så
> undersøg for kortslutning til stel i kontakten, og eller i ledningsnettet
> omkring kronrøret. Det kunne meget vel være årsagen.
>
> mvh
> Orla

Hi Orla
Ja , jeg må nok hele cykel igennem igen :(
Hvis der er en kortslutning , skulle den vel også drille med generatoren
unplugged ...
Forbrug med headlight tændt er omkring 6amp , og det er vel ikke helt galt ?

/jørn



Moller (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 11-06-05 14:11

Jorn Christensen Koch wrote:

> Hvis der er en kortslutning , skulle den vel også drille med generatoren
> unplugged ...

Hvis det er en kortslutning af Fasen som Armand nævner, som går forbi
lyskontakten, vil du ikke se nogen problemer når generatoren ikke er
tilsluttet, da denne ledningen bare vil være til 0V og så ind i shunt
delen på laderegualtoren, altså ikke noget som vil skade regulatoren, samt
heller ikke vil vise sig som et problem.

> Forbrug med headlight tændt er omkring 6amp , og det er vel ikke helt galt ?

Har du målt på generatorens 3 Fase ledninger oppe ved regualtoren, frem
for nede ved generatoren... og så prøvet at måle de 3 med lyskontakten på
både On og med Off, derved vil du få en måling som både tester generator,
men også kontakten til den ene Fase via lyset, samt om de 3 ledninger er i
god stand helt fra start til slut.

VH
Lars Molnit


Jorn Christensen Koc~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 11-06-05 14:52


"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:d8entd$694$1@abbeden.bunk.cc...
> Jorn Christensen Koch wrote:
>
>> Hvis der er en kortslutning , skulle den vel også drille med generatoren
>> unplugged ...
>
> Hvis det er en kortslutning af Fasen som Armand nævner, som går forbi
> lyskontakten, vil du ikke se nogen problemer når generatoren ikke er
> tilsluttet, da denne ledningen bare vil være til 0V og så ind i shunt
> delen på laderegualtoren, altså ikke noget som vil skade regulatoren, samt
> heller ikke vil vise sig som et problem.
>
>> Forbrug med headlight tændt er omkring 6amp , og det er vel ikke helt
>> galt ?
>
> Har du målt på generatorens 3 Fase ledninger oppe ved regualtoren, frem
> for nede ved generatoren... og så prøvet at måle de 3 med lyskontakten på
> både On og med Off, derved vil du få en måling som både tester generator,
> men også kontakten til den ene Fase via lyset, samt om de 3 ledninger er i
> god stand helt fra start til slut.
>
> VH
> Lars Molnit

Hej Lars
Det hele er indbygget i genaratoren ( regulator o.s.v. ) , der er kun 2
ledninger ud af denne ..., hvilket lige fik mig på en lys ide :))) , jeg vil
prøve at måle HVAD der sker på disse to , når lyset bliver tændt ....( lyder
som en dansk sang :) )
Ellers har jeg målt ALT på denne hersens generator , og har ikke kunnet
finde noget unormalt !
Jeg er begyndt at tro , det må være "noget" der først bliver aktiveret ved
tænding af lys , og som kun kan aktiveres med generator plugged ...

/jørn

>



Ukendt (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-05 16:49


Jorn Christensen Koch skrev i meddelelsen
<42aadd26$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Hi Orla
>Ja , jeg må nok hele cykel igennem igen :(
>Hvis der er en kortslutning , skulle den vel også drille med generatoren
>unplugged ...

Nope ! Den er strømløs med generatoren frakoblet.

>Forbrug med headlight tændt er omkring 6amp , og det er vel ikke helt galt
?


Njaie, det kan variere en del, er det målt på en enkelt fase ? Eller på
ledningen fra regulator til akkumulator ? 6 A er stortset hvad langtlys
trækker, (60 watt).

mvh
Orla




Jorn Christensen Koc~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 11-06-05 19:43



Nope ! Den er strømløs med generatoren frakoblet.

Njaie, det kan variere en del, er det målt på en enkelt fase ? Eller på
ledningen fra regulator til akkumulator ? 6 A er stortset hvad langtlys
trækker, (60 watt).

mvh
Orla

Hej Orla
Æhh, strømløs ? ... den/det hele virker fint uden påmonteret generator - den
kan starte , køre , lyse og opfører sig "som den burde" :))
Regulatoren er indbygget i generatoren , altså en 1 thyrister type , og kun
2 ledninger ud !
Forbrug er målt mellem Akku og + ledning .
Har vist skrevet det før , men jeg tror faktisk ikke mere på min generator
fejler noget , det var dette , at cyklen opførte sig normal ved at unplugge
generatoren der fik mig på den ide...
Jeg har igen målt den igennem - statorspoler er ohms ens , ingen
kortslutning , rotorspolen er der hul igennem og ingen kortslutning ,
dioderne er ok og regulator/thyristeren virker ( lukker ved 14,5V) samt
lejer og hjul er ok :))

/jørn



Ukendt (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-05 20:20


Jorn Christensen Koch skrev i meddelelsen
<42ab30ba$0$264$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Jeg har igen målt den igennem - statorspoler er ohms ens , ingen
>kortslutning , rotorspolen er der hul igennem og ingen kortslutning ,
>dioderne er ok og regulator/thyristeren virker ( lukker ved 14,5V) samt
>lejer og hjul er ok :))

Rotorspolen ? ROTORSPOLEN ???? Glem alle de råd du har fået af mig med
flere, de gælder kun permanentmagnet-generatorer som samtlige Skruzuki'er
har, med undtagelse af gamle GT'ere, og nu GSX1100F

Jamen så er problemet vel egentlig kun at din motor trækker dårligt i
tomgang. Giv den evt. en lidt federe blanding på tomgangssystemet, (også
betegnet blandingsjusteringsskruerne.

mvh
Orla, som forlængst havde lagt feltregulerede generatorer i graven :-/






Jorn Christensen Koc~ (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 11-06-05 20:45


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42ab3886$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Rotorspolen ? ROTORSPOLEN ???? Glem alle de råd du har fået af mig med
> flere, de gælder kun permanentmagnet-generatorer som samtlige Skruzuki'er
> har, med undtagelse af gamle GT'ere, og nu GSX1100F
>
> Jamen så er problemet vel egentlig kun at din motor trækker dårligt i
> tomgang. Giv den evt. en lidt federe blanding på tomgangssystemet, (også
> betegnet blandingsjusteringsskruerne.
>
> mvh
> Orla, som forlængst havde lagt feltregulerede generatorer i graven :-/
>
Rotorspole , var hvad de kaldte den i den tyske manuel :) = Brush holder ,
kulholder !
/jørn



Moller (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-06-05 14:08

Jorn Christensen Koch wrote:
> Rotorspole , var hvad de kaldte den i den tyske manuel :) = Brush holder ,
> kulholder !

Yepsen, Det er nu for det meste kun Rotor princippet som bruger Kul ;)
mindes ik lige andre typer... at jeg ikke tænkte over det, så er min kære
GSF1200 motor jo en viderudvikling af din, og den har samme type, altså +
og Stell ledningen ud, og så indeholdene thyristor delen osv. Og hvad
rygtet siger, er de nærmest udræbelige, og meget sjældent de dør.

Så er det liiiige jeg tænker på 1000 omdr./min i tomgang, kan du så få
den op på 1200 omdr./min ;) det andet gir problemer som du selv ser, men
også problemer med for dårlig smøring af dine flotte pitteret knaster ;)
som alle vi Luft/oliekølet Skruzuki ejere lider under :)

VH
Lars Molnit
GSF 1200 S, MZ ETZ 251, FZR 1000 ... hmmm, hvor skal hestetraileren
være ?



Jorn Christensen Koc~ (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 13-06-05 19:19



> Yepsen, Det er nu for det meste kun Rotor princippet som bruger Kul ;)
> mindes ik lige andre typer... at jeg ikke tænkte over det, så er min kære
> GSF1200 motor jo en viderudvikling af din, og den har samme type, altså +
> og Stell ledningen ud, og så indeholdene thyristor delen osv.
Jeps , det er den samme type ´på GSF1200.

>Og hvad rygtet siger, er de nærmest udræbelige, og meget sjældent de dør.
Tja... Selvom jeg ikke fandt nogen fejl på fyren , har jeg alligevel
anskaffet en ny :( , nu må vi jo så se om det hjælper ....

> Så er det liiiige jeg tænker på 1000 omdr./min i tomgang, kan du så få
> den op på 1200 omdr./min ;) det andet gir problemer som du selv ser, men
> også problemer med for dårlig smøring af dine flotte pitteret knaster ;)
> som alle vi Luft/oliekølet Skruzuki ejere lider under :)

Hi ... Manuel siger 1100+/- 100 ... men du har ret !!

Lars , Fik du fat i , at " gear-uhygge-lyden " var selve lejet der kunne
rotere på akslen :(

Mvh / jørn



Moller (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-06-05 19:34

Jorn Christensen Koch wrote:
>>Og hvad rygtet siger, er de nærmest udræbelige, og meget sjældent de dør.
> Tja... Selvom jeg ikke fandt nogen fejl på fyren , har jeg alligevel
> anskaffet en ny :( , nu må vi jo så se om det hjælper ....

Hvis du ender med en i overskud, så må vi se hvem af os to der tager
livet af den først ;)

>> Så er det liiiige jeg tænker på 1000 omdr./min i tomgang, kan du så få
>> den op på 1200 omdr./min ;) det andet gir problemer som du selv ser, men
>> også problemer med for dårlig smøring af dine flotte pitteret knaster ;)
>> som alle vi Luft/oliekølet Skruzuki ejere lider under :)

> Hi ... Manuel siger 1100+/- 100 ... men du har ret !!

Tjaaa... min svinger mellem 1000 og 1200 alt efter om den er kold eller
varm.

> Lars , Fik du fat i , at " gear-uhygge-lyden " var selve lejet der kunne
> rotere på akslen :(

Av, når du siger akslen ? mener du så udgangs akslen ? det var den som
mit leje var kikset på, og jo, akslen kunne dreje rundt inde i leje, da
det var slidt op inden i.

VH
Lars Molnit

> Mvh / jørn



Jorn Christensen Koc~ (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Christensen Koc~


Dato : 13-06-05 19:58

> Av, når du siger akslen ? mener du så udgangs akslen ? det var den som
> mit leje var kikset på, og jo, akslen kunne dreje rundt inde i leje, da
> det var slidt op inden i.
>
Jeps , det var samme problem her - Ikke ligefrem slidt op ... men på vej til
det , derfor var det jo lidt periodisk
Det lyder ret voldsomt , og er jo ikke lige den "typiske" lyd for slidt leje
:)
Mvh / jørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste