/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
For svaj ? Hvordan ?
Fra : Bruno


Dato : 09-06-05 19:55

For tredje gang er min 6 m båd "stukket af" fra svajbøjen. Jeg ligger
på ca 1 m vand, pæl banket 2 m ned i bunden, bildæk om pælen, kæde
gennem dækket ud til bøjen (ca 5 m), dobbelt reb fra bøje til båd.
Rebet ryger -

Nogen gode råd/ideer ??

 
 
Henning (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 09-06-05 21:07

On 9 Jun 2005 11:54:35 -0700, poulbr@hotmail.com (Bruno) wrote:

>For tredje gang er min 6 m båd "stukket af" fra svajbøjen. Jeg ligger
>på ca 1 m vand, pæl banket 2 m ned i bunden, bildæk om pælen, kæde
>gennem dækket ud til bøjen (ca 5 m), dobbelt reb fra bøje til båd.
>Rebet ryger -

Hvordan "ryger"? Bliver det revet over - brug et tykkere tov? Holder
dine knob ikke - brug nogle andre/bedre?



Henning
hsb(at)image.dk

Lars Kristensen (09-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 09-06-05 23:13

Henning wrote:
> On 9 Jun 2005 11:54:35 -0700, poulbr@hotmail.com (Bruno) wrote:
>
>
>>For tredje gang er min 6 m båd "stukket af" fra svajbøjen. Jeg ligger
>>på ca 1 m vand, pæl banket 2 m ned i bunden, bildæk om pælen, kæde
>>gennem dækket ud til bøjen (ca 5 m), dobbelt reb fra bøje til båd.
>>Rebet ryger -
>
>
> Hvordan "ryger"? Bliver det revet over - brug et tykkere tov? Holder
> dine knob ikke - brug nogle andre/bedre?

Nej. Du kan ikke bruge reb her. Det bliver ganske enkelt gnavet over.
Det eneste der holder er kæde.
I vores svajerområde i klubben er det ikke tilladt at benytte tovværk
som primær fortøjning. Hvad man har af backup er der ikke regler for,
men der skal være kæde hele vejen fra p-ringen til skibet.

- Lars

Bruno (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 10-06-05 06:54

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> wrote in message news:<42a8beb1$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
> Henning wrote:
> > On 9 Jun 2005 11:54:35 -0700, poulbr@hotmail.com (Bruno) wrote:
> >
> >
> >>For tredje gang er min 6 m båd "stukket af" fra svajbøjen. Jeg ligger
> >>på ca 1 m vand, pæl banket 2 m ned i bunden, bildæk om pælen, kæde
> >>gennem dækket ud til bøjen (ca 5 m), dobbelt reb fra bøje til båd.
> >>Rebet ryger -
> >
> >
> > Hvordan "ryger"? Bliver det revet over - brug et tykkere tov? Holder
> > dine knob ikke - brug nogle andre/bedre?
>
> Nej. Du kan ikke bruge reb her. Det bliver ganske enkelt gnavet over.
> Det eneste der holder er kæde.
> I vores svajerområde i klubben er det ikke tilladt at benytte tovværk
> som primær fortøjning. Hvad man har af backup er der ikke regler for,
> men der skal være kæde hele vejen fra p-ringen til skibet.
>
> - Lars


Tak for svar til alle. Jeg bliver af mit forsikringsselskab samt andre
frarådet at bruge uflexible fortøjning som kæde eller stålwire da
disse i en storm vil hugge røstingsjernet ud af båden.
Jeg har indtil nu brugt dobbelt 14 mm reb bundet m pælestik til såvel
båd som bøje. Jeg tror jeg prøver en kombination nu m reb, kovser,
brandmadshager samt gummiben i rebet. Vi får se om det dur -

Carsten Holck (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 10-06-05 08:36

Bruno said the following on 10-06-2005 07:53:
> Lars Kristensen <spam@acdc.dk> wrote in message news:<42a8beb1$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>
>>Henning wrote:
>>
>>>On 9 Jun 2005 11:54:35 -0700, poulbr@hotmail.com (Bruno) wrote:
>>>
>>>
>>>
>>>>For tredje gang er min 6 m båd "stukket af" fra svajbøjen. Jeg ligger
>>>>på ca 1 m vand, pæl banket 2 m ned i bunden, bildæk om pælen, kæde
>>>>gennem dækket ud til bøjen (ca 5 m), dobbelt reb fra bøje til båd.
>>>>Rebet ryger -
>>>
>>>
>>>Hvordan "ryger"? Bliver det revet over - brug et tykkere tov? Holder
>>>dine knob ikke - brug nogle andre/bedre?
>>
>>Nej. Du kan ikke bruge reb her. Det bliver ganske enkelt gnavet over.
>>Det eneste der holder er kæde.
>>I vores svajerområde i klubben er det ikke tilladt at benytte tovværk
>>som primær fortøjning. Hvad man har af backup er der ikke regler for,
>>men der skal være kæde hele vejen fra p-ringen til skibet.
>>
>>- Lars
>
>
>
> Tak for svar til alle. Jeg bliver af mit forsikringsselskab samt andre
> frarådet at bruge uflexible fortøjning som kæde eller stålwire da
> disse i en storm vil hugge røstingsjernet ud af båden.
> Jeg har indtil nu brugt dobbelt 14 mm reb bundet m pælestik til såvel
> båd som bøje. Jeg tror jeg prøver en kombination nu m reb, kovser,
> brandmadshager samt gummiben i rebet. Vi får se om det dur -

Kæde er helt fint - det vil jo virke ligesom en ankerkæde hvor det er
kædens vægt (og træk igennem vandet) der er en meget væsentlig del af
forankringen.
Evt kan en vægt på dit tov fordele belastningen, men det kommer an på
hvorfor det er revet over. Og så er et længere tov nok også en god ide -
men det er ikke nemt at råde uden at have set hvad det er der er gået galt.

/carsten

Henning Rasmussen (10-06-2005)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 10-06-05 19:05


> Jeg har indtil nu brugt dobbelt 14 mm reb bundet m pælestik til såvel
> båd som bøje. Jeg tror jeg prøver en kombination nu m reb, kovser,
> brandmadshager samt gummiben i rebet. Vi får se om det dur -

Hej Bruno.

Det er en god ide, husk at lave lange splejsninger. Pælestik holder kun
sålænge det er belastet, hænger det løst, går det op.


--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk


Lars Holst (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 11-06-05 01:29

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> said in news:kDkqe.115
$yn3.21@news.get2net.dk:

>
>> Jeg har indtil nu brugt dobbelt 14 mm reb bundet m pælestik til såvel
>> båd som bøje. Jeg tror jeg prøver en kombination nu m reb, kovser,
>> brandmadshager samt gummiben i rebet. Vi får se om det dur -
>
> Hej Bruno.
>
> Det er en god ide, husk at lave lange splejsninger. Pælestik holder kun
> sålænge det er belastet, hænger det løst, går det op.
>
>

Det gør det da ikke hvis det har været strammet een gang.
Desuden kan man da sikre et pælestik med et stik om øjet lavet med den løse
part.
Pælestik og dobbelt halvstik om egen part (evt. med rundtørn) er da de
foretrukne til fortøjning netop fordi de ikke bare går op.

--
Lars Holst

Henning Rasmussen (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 12-06-05 20:03


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns96721934485E625689lh236589@62.243.74.162...
>
> Det gør det da ikke hvis det har været strammet een gang.

Jo det gør, hvis det hænger og dingler lidt. Prøv bare.

> Desuden kan man da sikre et pælestik med et stik om øjet lavet med den
> løse
> part.

Så er det jo heller ikke et pælestik.

> Pælestik og dobbelt halvstik om egen part (evt. med rundtørn) er da de
> foretrukne til fortøjning netop fordi de ikke bare går op.
>
> --
> Lars Holst

Der er den forskel på en fortøjning til en pæl og til et anker, at hvis
stikket ikke er belastet om en pæl, så hænger det stille, men er det
ikke belastet på et anker, så bliver det bevæget af strøm, rystelser af
båden fra bølger og måske skruevand fra forbisejlende. Desuden er tov
under vand næsten vægtløs.


--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste