/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
ALDI's USB bokse
Fra : Rado


Dato : 29-05-05 18:16



Jeg har selv købt et par af ALDI's NorthQ USB bokse, og synes de er
helt fine. Jeg har bare lige opdaget noget jeg vil kalde en graverende
fejl.

Problemet er at lufthullerne i frontpladen er alt for små, så ved
nornal montering kommer der slet ikke nær den mængde luft igennem som
blæseren rent faktisk kan trække. Så den aktuelle køling er langt
under det optimalt mulige.

Jeg har 2 stk, og tager jeg frontpladen af den ene kan jeg mærke der
kommer langt mere luft ud af blæseren bagpå end på den med frontpladen
monteret. På den sidste er den smule luft der kommer ud også ret varm.

Så jeg vil anbefale at man enten undlader at sætte frontpladen på når
man kører med HDD, eller borer nogle lufthuller i den. Det kan man
selvfølgelig kun med en HDD, ikke med et 51/4" drev. Her må man bore
de små huller helt ude i venstre side op (undlad for alt i verden at
bore i dem i højre side, for det er kun pyntehuller der ikke kommer
noget som helst luft igennem - borer man i dem borer man blot direkte
ind i holderen til lampen der sidder inde bagved, og ødelægger den).
Alternativt kan man bore huller i selve kabinettet. Hvordan det så er
med garantien ved jeg ikke, jeg har spurgt NorthQ men ikke fået svar
endnu.

Jeg synes efterhånden jeg har oplevet lidt for mange gange at en
fabrikant har lavet et godt produkt og så glemmer de lige at tænke sig
om på et enkelt vigtigt punkt, der burde være helt indlysende. Det er
ret frustrerende. Det mest absurde er at der i frontpladen på de her
bokse i forvejen er lavet en række riller der ligner en kølergrill,
men det er ikke andet end pynt - rillerne er bare fordybninger i
plasten. Hvorfor i alverden laver de ikke hul hele vejen igennem
rillerne så der kan komme tilstrækklelig luft ind ad den vej? Aarrgh!


--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

 
 
Gert Søgaard Jensen (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Gert Søgaard Jensen


Dato : 29-05-05 19:07

On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

>
>
>Jeg har selv købt et par af ALDI's NorthQ USB bokse, og synes de er
>helt fine. Jeg har bare lige opdaget noget jeg vil kalde en graverende
>fejl.
>
>Problemet er at lufthullerne i frontpladen er alt for små, så ved
>nornal montering kommer der slet ikke nær den mængde luft igennem som
>blæseren rent faktisk kan trække. Så den aktuelle køling er langt
>under det optimalt mulige.
>
[klip - uddybning]

Ja - det er et elendigt design. Det svarer til at puste luft i en papirspose
- den er hurtigt fuld, og så kommer der altså ikke mere luft i posen, uanset
hvor meget man puster...
Jeg har løst problemet ved at bore 2,5 mm huller i den plastic-dækplade, der
følger med boksen, og som er beregnet til montering sammen med en harddisk.
Pladen er forsynet med nogle skrå forsænkninger, som sikkert skal forestille
et eller andet gitter. Jeg har boret hullerne øverst og nederst i
forsænkningerne - på den måde er det nemt at få hullerne til at være pænt på
linie.
Virkningen var formidabel. I stedet for at være så varm, at man knap kunne
holde en hånd på boksen, er denne nu kun "lunken".

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen
Gert

Henning Præstegaard (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 29-05-05 23:21

Gert Søgaard Jensen wrote:

> Virkningen var formidabel. I stedet for at være så varm, at man knap
> kunne holde en hånd på boksen, er denne nu kun "lunken".
>
Hvad med støjen. Jeg har også sådan et USB bæst og synes at blæseren
støjer rigeligt.

mvh
Henning




Gert Søgaard Jensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Gert Søgaard Jensen


Dato : 30-05-05 21:11

On Mon, 30 May 2005 00:20:34 +0200, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@not.valid> wrote:

>Gert Søgaard Jensen wrote:
>
>> Virkningen var formidabel. I stedet for at være så varm, at man knap
>> kunne holde en hånd på boksen, er denne nu kun "lunken".
>>
>Hvad med støjen. Jeg har også sådan et USB bæst og synes at blæseren
>støjer rigeligt.
>
Ja, lydløse er sådan nogle blæsere jo sjældent.
Jeg har pt. 5 eksterne harddisk-bokse af forskellige fabrikater (Diamond,
BlueTinum, NorthQ), og NorthQ-boksen fra Aldi hører støjmæssigt til i den
bedre ende.
Faktisk høres den harddisk, jeg har siddende i boksen (en 250 GB
Medion/Seagate, også fra Aldi), mere end blæseren, og jeg kan sagtens leve
med støjniveauet fra NorthQ-boksen.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen
Gert

Rado (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 30-05-05 14:27

On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
laver huller i frontpladen.

Jeg har så skrevet tilbage og forklaret dem det dumme i den strategi.
Den forbedrede køling det vil medføre vil jo også gavne den indbyggede
strømforsyning og elektronik, så de sandsynligvis får færre
garantireparationer.

Så nu får vi se om de skifter mening.


--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

Ukendt (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-05 14:37

Rado wrote:
> On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
> wrote:
>
> Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
> laver huller i frontpladen.
>
> Jeg har så skrevet tilbage og forklaret dem det dumme i den strategi.
> Den forbedrede køling det vil medføre vil jo også gavne den indbyggede
> strømforsyning og elektronik, så de sandsynligvis får færre
> garantireparationer.
>
> Så nu får vi se om de skifter mening.
>
>
så kunne de ansætte en mand til at tage stilling til enhver garantisag
om hvorvidt den enkelte modifikation til deres produkt er en forbedring
eller hvad? jeg tror ikke du skal regne med at de giver sig... hvis de
ser det smarte i dit forslag kan det ske de tager det med i designet,
men det du 'foreslår' kommer ikke til at ske.

--
--
Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Claus Tersgov (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 01-06-05 13:04


"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> skrev

> eller hvad? jeg tror ikke du skal regne med at de giver sig... hvis de
> ser det smarte i dit forslag kan det ske de tager det med i designet,
> men det du 'foreslår' kommer ikke til at ske.

Næppe. Garanti og support firmaet er egentligt bare et uafhængigt firma, som
mod betaling forstår reklamationer, og når de skal sende noget tilbage til
producenten, så må det ikke være modificeret eller "ødelagt" på anden måde.

Jeg tvivler stærkt på, at formaet overhovedet har nogen som helst
indflydelse på produkterne, som enten laves i små serier hos forskellige
producenter, eller købes som større vare partier.

NorthQ er ligesom Medion et handelsmærke, og deres produkter er antageligvis
produceret hos 117 forskellige producenter, alt afhængigt af, hvem der er
billigst i leveringsøjeblikket. Så du skal ikke forvente, at der er de store
designmæssige overvejelser bag deres produkter.

Claus



Peter (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 30-05-05 21:05


"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:bp4m91hd2u7pdq1gp7garcr8gk0isftaoq@4ax.com...
> On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
> wrote:
>
> Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
> laver huller i frontpladen.

Det kan godt være, at en evt. garanti ryger, men du har stadig 2 års
reklamations ret.

Peter B



NFL (30-05-2005)
Kommentar
Fra : NFL


Dato : 30-05-05 21:31


"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429b71df$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det kan godt være, at en evt. garanti ryger, men du har stadig 2 års
> reklamations ret.

Jeg forstår da ikke, at garantien ville kunne forsvinde. At man borer et par
huller i en standard plastikplade, sker der jo ikke noget med elektronikken?
Hvis nu man mistede den løstsiddende plastiskplade og man isatte en anden,
da den har standardmål, er der så heller ingen garanti? Det kan da ikke være
rigtigt.

> Peter B

Nicolai



Peter (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 30-05-05 23:32


"NFL" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:qKKme.393$G05.340@news.get2net.dk...
>
> Jeg forstår da ikke, at garantien ville kunne forsvinde. At man borer et
> par huller i en standard plastikplade, sker der jo ikke noget med
> elektronikken? Hvis nu man mistede den løstsiddende plastiskplade og man
> isatte en anden, da den har standardmål, er der så heller ingen garanti?
> Det kan da ikke være rigtigt.
> Nicolai
Regler for en evt. garanti, bestemmer producenten 100 % selv, så han kan
lave alle de tåbelige regler han selv ønsker, som f.eks at skal garantien
gælde, skal evt. fejlbehæftet varer returneres i original emballage.

Reklamations retten derimod, er lov bestemt, så der kan producenten ikke
lave noget, der stiller køber ringere end loven.

Peter B



Brian Lund (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 31-05-05 06:23

> Reklamations retten derimod, er lov bestemt, så der kan producenten ikke
> lave noget, der stiller køber ringere end loven.

Jeg tror dog ikke den gælder hvis du har modificeret varen!


Brian



Rado (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 30-05-05 23:54

On Mon, 30 May 2005 22:31:24 +0200, "NFL" <news2004@mailme.dk> wrote:

>
>"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:429b71df$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Det kan godt være, at en evt. garanti ryger, men du har stadig 2 års
>> reklamations ret.
>
>Jeg forstår da ikke, at garantien ville kunne forsvinde. At man borer et par
>huller i en standard plastikplade, sker der jo ikke noget med elektronikken?

Næh, i det her tilfælde tværtimod - den bliver jo meget bedre kølet
når man gør det.


--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

Rado (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 30-05-05 23:50

On Mon, 30 May 2005 22:04:56 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>
>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:bp4m91hd2u7pdq1gp7garcr8gk0isftaoq@4ax.com...
>> On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>> wrote:
>>
>> Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
>> laver huller i frontpladen.
>
>Det kan godt være, at en evt. garanti ryger, men du har stadig 2 års
>reklamations ret.

Ja der er jo noget om at bare de evt. ændringer man har lavet ikke kan
have forårsaget den fejl der er opstået, så skal de reparere/bytte,
ikke?


--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

Flemming V. Mortense~ (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Flemming V. Mortense~


Dato : 31-05-05 08:04

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in
news:l06n911bgjpmfuqhaq535nn54t2k6543e1@4ax.com:

> On Mon, 30 May 2005 22:04:56 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
> wrote:
>
>>
>>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>news:bp4m91hd2u7pdq1gp7garcr8gk0isftaoq@4ax.com...
>>> On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>>> wrote:
>>>
>>> Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
>>> laver huller i frontpladen.
>>
>>Det kan godt være, at en evt. garanti ryger, men du har stadig 2 års
>>reklamations ret.
>
> Ja der er jo noget om at bare de evt. ændringer man har lavet ikke kan
> have forårsaget den fejl der er opstået, så skal de reparere/bytte,
> ikke?
>
>

Løsning, tag 1 stk std plastfrontplade, bor de ønskede huller, mal
sølvfarvet, isæt i USBbox og gem den originale til evt garanti/reklamation.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk
som også har et ALDI-sæt som ikke bliver varm og heller ikke støjer, jubii.

JL med Liftmaster (01-06-2005)
Kommentar
Fra : JL med Liftmaster


Dato : 01-06-05 19:22


"Flemming V. Mortensen [5492]" <fvmFJERN@DETTEnethotel.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns96675C3042C92fvmnethoteldk@62.243.74.162...
> Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in
> news:l06n911bgjpmfuqhaq535nn54t2k6543e1@4ax.com:
>
>> On Mon, 30 May 2005 22:04:56 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
>> wrote:
>>
>>>
>>>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:bp4m91hd2u7pdq1gp7garcr8gk0isftaoq@4ax.com...
>>>> On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>>>> wrote:
>>>>
>>>> Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
>>>> laver huller i frontpladen.
>>>
>>>Det kan godt være, at en evt. garanti ryger, men du har stadig 2 års
>>>reklamations ret.
>>
>> Ja der er jo noget om at bare de evt. ændringer man har lavet ikke kan
>> have forårsaget den fejl der er opstået, så skal de reparere/bytte,
>> ikke?
>>
>>
>
> Løsning, tag 1 stk std plastfrontplade, bor de ønskede huller, mal
> sølvfarvet, isæt i USBbox og gem den originale til evt
> garanti/reklamation.
>
Det er nok det bedste råd...



Gert Søgaard Jensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Gert Søgaard Jensen


Dato : 30-05-05 21:34

On Mon, 30 May 2005 15:27:17 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

>On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>wrote:
>
>Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
>laver huller i frontpladen.
>
Som nævnt i mit tidligere indlæg her i tråden har jeg boret huller i den
løse plasticplade, som kan sættes i boksen, hvis denne skal bruges sammen
med en harddisk.
Det er nok næppe denne plade, som af NorthQ betegnes som frontpladen, eller
?
Hvis NorthQ mener, at modifikation af en plastikplade til 50 øre skulle
kunne retfærdiggøre bortfald af garantien, må firmaet jo være bindegalt.
>
>Jeg har så skrevet tilbage og forklaret dem det dumme i den strategi.
>Den forbedrede køling det vil medføre vil jo også gavne den indbyggede
>strømforsyning og elektronik, så de sandsynligvis får færre
>garantireparationer.
>
>Så nu får vi se om de skifter mening.
>
Selv om garantien evt. skulle bortfalde pga. ovennævnte modifikation, så
rager det mig en stor, larmende sk..

For mig er det vigtigere at få rimelig køling på min 250 GB harddisk til 900
kr. + data end i givet fald at kunne få repareret en USB-boks til 249 kr.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen
Gert

Ukendt (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-05 23:28


"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote in message
news:ntsm919ut9g44pqq7uu47d504jberiadi5@4ax.com...
> On Mon, 30 May 2005 15:27:17 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:
>
>>On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>>wrote:
>>
>>Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
>>laver huller i frontpladen.
>>
> Som nævnt i mit tidligere indlæg her i tråden har jeg boret huller i den
> løse plasticplade, som kan sættes i boksen, hvis denne skal bruges sammen
> med en harddisk.
> Det er nok næppe denne plade, som af NorthQ betegnes som frontpladen,
> eller
> ?
> Hvis NorthQ mener, at modifikation af en plastikplade til 50 øre skulle
> kunne retfærdiggøre bortfald af garantien, må firmaet jo være bindegalt.
>>
>>Jeg har så skrevet tilbage og forklaret dem det dumme i den strategi.
>>Den forbedrede køling det vil medføre vil jo også gavne den indbyggede
>>strømforsyning og elektronik, så de sandsynligvis får færre
>>garantireparationer.
>>
>>Så nu får vi se om de skifter mening.
>>
> Selv om garantien evt. skulle bortfalde pga. ovennævnte modifikation, så
> rager det mig en stor, larmende sk..
>
> For mig er det vigtigere at få rimelig køling på min 250 GB harddisk til
> 900
> kr. + data end i givet fald at kunne få repareret en USB-boks til 249 kr.
>
> --
> <fjern to fra email-adressen>
> Venlig hilsen
> Gert

I øvrigt er det i garantiperioden hos fabrikanten bevisbyrden ligger... Det
vil nok vare lidt søgt at f. elektronikken skulle blive ødelagt af et par
lufthuller, så de vil aldrig kunne sige ' at garantien ryger ' .... da de
ikke vil kunne bevise at et par lufthuller har skadet elektronikken.......
gert henriksen




Rado (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 30-05-05 23:46

On Mon, 30 May 2005 22:34:14 +0200, Gert Søgaard Jensen
<nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote:

>On Mon, 30 May 2005 15:27:17 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:
>
>>On Sun, 29 May 2005 19:16:23 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
>>wrote:
>>
>>Vi lige sige at NorthQ har meldt tilbage at garantien ryger hvis man
>>laver huller i frontpladen.
>>
> Som nævnt i mit tidligere indlæg her i tråden har jeg boret huller i den
>løse plasticplade, som kan sættes i boksen, hvis denne skal bruges sammen
>med en harddisk.
>Det er nok næppe denne plade, som af NorthQ betegnes som frontpladen, eller
>?

Der findes jo ikke andre frontplader. Om support fyren her så helt har
fattet hvad det handler om er jo ikke sikkert. Han skrev ordret
"Garantien bortfalder selvfølgeligt hvis der bliver boret i produktet"
(og ellers ikke mere).

Men jeg gjorde det helt klart for dem i mail nr 2 hvad det handlede
om, jeg har bare ikke fået svar på den.

De har iøvrigt slettet min post fra deres deres forum, som den eneste.
Ikke særlig tillidsvækkende.

>Hvis NorthQ mener, at modifikation af en plastikplade til 50 øre skulle
>kunne retfærdiggøre bortfald af garantien, må firmaet jo være bindegalt.

Jeg synes også det virker absurd.

>>Jeg har så skrevet tilbage og forklaret dem det dumme i den strategi.
>>Den forbedrede køling det vil medføre vil jo også gavne den indbyggede
>>strømforsyning og elektronik, så de sandsynligvis får færre
>>garantireparationer.
>>
>>Så nu får vi se om de skifter mening.
>>
>Selv om garantien evt. skulle bortfalde pga. ovennævnte modifikation, så
>rager det mig en stor, larmende sk..
>
>For mig er det vigtigere at få rimelig køling på min 250 GB harddisk til 900
>kr. + data end i givet fald at kunne få repareret en USB-boks til 249 kr.

Ditto her.


--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

"Morten Bjergstrøm" (31-05-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 31-05-05 18:41

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev:

>> Reklamations retten derimod, er lov bestemt, så der kan
>> producenten ikke lave noget, der stiller køber ringere end loven.
>
> Jeg tror dog ikke den gælder hvis du har modificeret varen!

Det gør den sålænge fejlen ikke relaterer sig til den ændring man har
foretaget.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste