/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CBR 1000F-M - Skift af bremseklodser
Fra : Hr. Kvist


Dato : 21-05-05 17:08

Hej Gruppe

Jeg står for at skulle skifte bremseklodser hele vejen rundt på min
CBR 1000F-M, årgang '91. Så jeg har fundet min Haynes frem og er
gået lidt kold på deres forklaring på hvordan man skifter på min
model. I følge Haynes skulle det kunne gøres uden at fjerne
caliperen.

Er der nogen der kan komme med en punkt for punkt vejledning til
hvordan det gøres?

på forhånd tak
Kvist
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=862


 
 
Studen (21-05-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 21-05-05 19:05


"Hr. Kvist" <kvist@distnet.dk> wrote in message
news:1116691681.401040.91210@g47g2000cwa.googlegroups.com...
Er der nogen der kan komme med en punkt for punkt vejledning til
hvordan det gøres?

på forhånd tak
Kvist
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=862

Hej Kvist
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit specifikke spørgsmål, men jeg
fristes til at spørge, hvorfor du ikke bare løsner kaliperne? Det er jo ikke
det besværligste i verden, og hvis det er det, der stopper dig i at komme
videre, så er det jo en lille pris :)

Mvh
Studen



Armand (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-05-05 01:32

Hr. Kvist wrote:
>
> Jeg står for at skulle skifte bremseklodser hele vejen rundt på min
> CBR 1000F-M, årgang '91. Så jeg har fundet min Haynes frem og er
> gået lidt kold på deres forklaring på hvordan man skifter på min
> model. I følge Haynes skulle det kunne gøres uden at fjerne
> caliperen.
> Er der nogen der kan komme med en punkt for punkt vejledning til
> hvordan det gøres?

Klodserne er ganske enkelt ilagt ovenfra og kan derfor komme samme vej ud!
Der er vist ikke engang et dæksel hen over klodserne, men hvis jeg
husker forkert så er det det enkleste at brække af. Det eneste der
forhindrer klodserne i at hoppe ud af caliberen er en stift der går
gennem et lille øje på bremseklodserne (kig på de nyindkøbte klodser!).
Stiften er som jeg husker det skruet i og derfor med kærv i enden, men
der sidder en blændprop og dækker for stift/kærv hvorfor du først skal
have dén ud.
Efter fjernelse af fixeringen kan man stadig blive drillet af at
stemplerne klemmer klodsen, ligesom en tykkere vulst langs skivens
yderkant der er forårsaget af skivens tyndslidning, vil være svær at få
klodserne forbi. Disse problemer kommer man over ved brug af et
langvarigt pres med et tungt knæ på ydersiden af caliberen således at
kaliberens påvirkning medfører at stemplerne presses ind af
skive/klodsernes modpres.
For at kunne få de friske klodser på plads skal stemplerne alligevel
trykkes helt tilbage, og til dét arbejde ér den enkleste metode det
nævnte trick

Hvis det kniber med at presse stemplerne tilbage bør du rense grundigt
omkring deres omkreds med en tandbørste og sprit, samt motionere
stemplerne v.h.a. hydraulikken til de glider ubesværet.
Det er væsentligt for overblikket og arbejdet i almindelighed at man
nøjes med at arbejde på én caliber af gangen, husk på det!
Hvis du under rensning/almen inspektion finder at der stikker et klemt
gummistykke ud mellem stempel og caliber, er det på tide at renovere
caliberen med nye pakninger, hvis spor i caliberen samtidig skal renses
for forekommende ir (der klemmer pakningen hårdere mod stemplet)

Det var vist alt :-/

/
Armand.

Hr. Kvist (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Hr. Kvist


Dato : 22-05-05 18:35

Jeg takker mange gange for de fine indlæg....

mvh
Kvist


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177561
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408954
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste