/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsret - original emballage?
Fra : anders


Dato : 09-05-05 12:57

Hej

Jeg står for at skal sende en mp3-afspille retur til mumusic.dk da den skal
repareres. På deres hjemmeside står der:

"Regler for at benytte reklamationsretten (varen er defekt) indenfor
garanti/reklametionperioden:
a.. Produktet eller tilbehør dertil, skal have en produktionsfejl
b.. Produktet skal indsendes i original emballage
c.. En kopi af den originale salgsfaktura skal vedlægges produktet ved
returnering
Behandlingstiden er typisk mellem 2 & 4 uger fra vi modtager produktet til
din returvare sag er afsluttet (at dit produkt enten er repareret eller
ombyttet samt returneret til dig)."

Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis man
sender den retur i original emballage?



Mvh

Anders



 
 
Jimmy (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 09-05-05 13:21

> Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis man
> sender den retur i original emballage?

Nej. Man kan ikke forvente/forlange at køber gemmer original emballage
mht. reklemationsretten. Hvis de yder garanti, kan de stille det som en
betingelse for garantien, men det har ikke noget at gøre med
reklemationsretten.
Men en helt anden ting er at hvis det f.eks. var et TV du havde købt, så
ville du slippe for ubehagelige transportskader ved at sende det i
original emballage, så det er ikke en dårlig ide at gemme det :).

Per Christoffersen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 09-05-05 13:39


"anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:deIfe.4078$Fe7.48347@news000.worldonline.dk...
> Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis
> man sender den retur i original emballage?

Nej overhovedet ikke.
http://www.forbrug.dk/oss/61/

Men varen skal naturligvis emballeres forsvarligt ved forsendelsen.
Her kan det være en god ide at bruge den samme emballage som forretningen
anvendte, fordi man så kommer ud over alle diskussioner om emballeringen var
god nok.

/Per



Grunt (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 09-05-05 13:41

On Mon, 9 May 2005 13:57:28 +0200, "anders" <junk@xotfjerndette.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej
>
>Jeg står for at skal sende en mp3-afspille retur til mumusic.dk da den skal
>repareres. På deres hjemmeside står der:
>
>"Regler for at benytte reklamationsretten (varen er defekt) indenfor
>garanti/reklametionperioden:
> a.. Produktet eller tilbehør dertil, skal have en produktionsfejl
> b.. Produktet skal indsendes i original emballage
> c.. En kopi af den originale salgsfaktura skal vedlægges produktet ved
>returnering
>Behandlingstiden er typisk mellem 2 & 4 uger fra vi modtager produktet til
>din returvare sag er afsluttet (at dit produkt enten er repareret eller
>ombyttet samt returneret til dig)."

Obs, at 4 uger er absolut maksimum.
>
>Kan det virkelig være rigtigt at man kun kan få repareret en vare, hvis man
>sender den retur i original emballage?

Det er nok fordi det evt. var indpakket i foam eller lign. og at de evt. kan se
om der er transportskader ved leveringen.
Men forbrugerombudsmanden har den mening at det blot skal sendes forsvarligt
embaleret og stødsikkert m.m. Hvis de ikke vil reparere fordi det ikke
originalt, er fremgangsmåden sådan at du sender forretningen en skriftlig klage
hvor du vil have svar inden 8 dage, og ved negativitet derfra så en klage til
forbrugerklagenævnet.


>
>
>
>Mvh
>
>Anders
>


thedaene@hotmail.com (12-05-2005)
Kommentar
Fra : thedaene@hotmail.com


Dato : 12-05-05 12:15

Jeg har engang tabt en sag imod postdk pga en computer ikke var send i
original emballage, som anses for at være korrekt emballage. Der findes vist
en lov om dette mht. erstatning ved foresndelse.



Per Christoffersen (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 12-05-05 12:39


<thedaene@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:428339ff$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har engang tabt en sag imod postdk pga en computer ikke var send i
> original emballage, som anses for at være korrekt emballage. Der findes
> vist en lov om dette mht. erstatning ved foresndelse.

Det har ikke noget direkte at gøre med købers mangelsbeføjelser
('reklamationsretten').

Det er klart, at PostDK ikke kan være erstatningsansvarlig for forsendelser
der ikke er tilstrækkeligt godt emballeret.

/Per



Jonathan Stein (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 12-05-05 16:31

thedaene@hotmail.com wrote:

> Jeg har engang tabt en sag imod postdk pga en computer ikke var send i
> original emballage, som anses for at være korrekt emballage. Der findes vist
> en lov om dette mht. erstatning ved foresndelse.

Er du sikker på, at du tabte sagen fordi det ikke var den originale
emballage?

Det er muligt, at Post Danmark pr. automatik betragter den originale
emballage som forsvarlig, men det er jo ikke det samme som, at man ikke
på anden vis kan emballere forsendelsen forsvarligt.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

thedaene@hotmail.com (12-05-2005)
Kommentar
Fra : thedaene@hotmail.com


Dato : 12-05-05 20:08

Jeg sendte en PC til reperation i en passende kasse, og den var fyldt op med
flamingschips som isolerings/beskyttelses materiale.

Kassen var hel og normal og forsvarlig tapet til ved indlevering på
posthuset, som også modtog den uden bemærkninger.

Da PC'n ankom til firmaet var det ene hjørne af kassen flået op og
kabinettet knust.

PostDK fik medhold i retten, at PC'r skal forsendes i original emballage med
de originale formstøbte flamingoskåle der beskytter hjørnerne, derfor var de
heller ikke erstatningspligtig over for mig.



Jonathan Stein (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 12-05-05 20:20

thedaene@hotmail.com wrote:

> PostDK fik medhold i retten, at PC'r skal forsendes i original emballage med
> de originale formstøbte flamingoskåle der beskytter hjørnerne, derfor var de
> heller ikke erstatningspligtig over for mig.

Har du en domsudskrift? Jeg synes det lyder helt ud i skoven, at retten
skulle forlange, at man bruger den originale emballage.

Det er muligt, at computeren har flyttet sig i flamingo-chips, og derfor
har lagt sig op mod et hjørne, men det kan jo løses på mange andre måder
end ved at anvende den originale emballage.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

bem (12-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 12-05-05 20:58

thedaene@hotmail.com wrote:
> Jeg sendte en PC til reperation i en passende kasse, og den var fyldt
> op med flamingschips som isolerings/beskyttelses materiale.
>
> Kassen var hel og normal og forsvarlig tapet til ved indlevering på
> posthuset, som også modtog den uden bemærkninger.
>
> Da PC'n ankom til firmaet var det ene hjørne af kassen flået op og
> kabinettet knust.
>
> PostDK fik medhold i retten, at PC'r skal forsendes i original
> emballage med de originale formstøbte flamingoskåle der beskytter
> hjørnerne, derfor var de heller ikke erstatningspligtig over for mig.

Jeg har netop modtaget en bærbar fra reparation hos Amitech. Den blev
returneret i - ja, rigtigt gættet, en papkasse med flamingochips (jeg havde
indleveret den personligt). Hvis jeg nu sender den tilbage til Amitech til
en ny reparation, og det lykkes Post Danmark at knuse den, er det så mit
eget ansvar eller er det Amitech, der skal erstatte computeren? Det er jo
Amitech, der har valgt våben, så at sige...

/Bo


Flemming Lynggaard (15-05-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 15-05-05 14:15


"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
news:4283b533$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> thedaene@hotmail.com wrote:
>
> Jeg har netop modtaget en bærbar fra reparation hos Amitech. Den blev
> returneret i - ja, rigtigt gættet, en papkasse med flamingochips (jeg
havde
> indleveret den personligt). Hvis jeg nu sender den tilbage til Amitech til
> en ny reparation, og det lykkes Post Danmark at knuse den, er det så mit
> eget ansvar eller er det Amitech, der skal erstatte computeren? Det er jo
> Amitech, der har valgt våben, så at sige...
>
> /Bo

Dig - du vælger forsendelsesformen og har ansvaret for indpakning - at de
sjusker også tror jeg næppe vil hjælpe.


Lå den virkeligt løst i en papkasse bare med chips?

F



bem (16-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 16-05-05 21:15

Flemming Lynggaard wrote:
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> news:4283b533$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> thedaene@hotmail.com wrote:
>>
>> Jeg har netop modtaget en bærbar fra reparation hos Amitech. Den blev
>> returneret i - ja, rigtigt gættet, en papkasse med flamingochips
>> (jeg havde indleveret den personligt). Hvis jeg nu sender den
>> tilbage til Amitech til en ny reparation, og det lykkes Post Danmark
>> at knuse den, er det så mit eget ansvar eller er det Amitech, der
>> skal erstatte computeren? Det er jo Amitech, der har valgt våben, så
>> at sige...
>>
>> /Bo
>
> Dig - du vælger forsendelsesformen og har ansvaret for indpakning -
> at de sjusker også tror jeg næppe vil hjælpe.
>
>
> Lå den virkeligt løst i en papkasse bare med chips?

Jeps.

/Bo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste