/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
telefonsalg eller chikane?
Fra : MooreHojer


Dato : 31-03-05 21:28

Hej NG

Er det tilladt som virksomhed at slå op i en telefonbog og ringe til en
tilfælde person og lire sin salgstale af?
Er det ligeledes tilladt efter samme tilfældighedsprincip at udsende
brev, folder m.m. med reklame eller tilbud om en handel til personer
eller viksomheder. F.eks. man finder i telefonbogen eller på Krak.dk

Jens Jensen
Bullervej 14
9999 Herlufmagle

og sender ham et brev:

Til Hr. Jens Jensen

Vi vil gerne tilbyde dig bla. bla. bla.

Hilsen FupOgFusk I/S

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/


 
 
per christoffersen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 31-03-05 22:15


"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
news:424c5d4f$0$43987$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Er det tilladt som virksomhed at slå op i en telefonbog og ringe til en
> tilfælde person og lire sin salgstale af?

Virksomheder må (med nogle få undtagelser) ikke rette henvendelse til
privatpersoner pr. telefon.
Undtagelserne er bla. abonnemetssalg på magasiner og aviser, og
abbonnementer på redningstjenester der er tilstede i mere end en kommune
(Den sidste undtagelse er ganske mærkværdig, men Falck må have gjort et godt
stykke lobbyarbejde).

> Er det ligeledes tilladt efter samme tilfældighedsprincip at udsende brev,
> folder m.m. med reklame eller tilbud om en handel til personer eller
> viksomheder. F.eks. man finder i telefonbogen eller på Krak.dk

Der er bredere rammer for adresserede udsendelser. De må sendes til folk,
der ikke har frabedt sig det ved registrering i CPR-registreret, eller
overfor det enkelte firma.
Firma der vil udsende adresserede henvendelser skal checke adresserne imod
CPRs register (Den såkaldte Robinsonliste), som opdateres hvert kvartal.

/Per



Kim Petersen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Kim Petersen


Dato : 31-03-05 22:23

> Virksomheder må (med nogle få undtagelser) ikke rette henvendelse til
> privatpersoner pr. telefon.
> Undtagelserne er bla. abonnemetssalg på magasiner og aviser, og
> abbonnementer på redningstjenester der er tilstede i mere end en kommune
> (Den sidste undtagelse er ganske mærkværdig, men Falck må have gjort et
godt
> stykke lobbyarbejde).

Ja, man har jo næsten ikke tal på alle de gange man bliver ringet op og
spurgt om navn og adresse, de må vel nærmest have en auto-dial machine (som
i Simpsons . En skam at man ikke kan overfuse dem med at det er
ulovligt.



Henning Makholm (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 31-03-05 23:01

Scripsit "Kim Petersen" <kems@cool.dk>

> Ja, man har jo næsten ikke tal på alle de gange man bliver ringet op og
> spurgt om navn og adresse, de må vel nærmest have en auto-dial machine (som
> i Simpsons .

Automatiske opkaldssystemer er forbudt i Danmark uanset om man hører
til den gruppe der godt må telefonsælge i øvrigt.

Men de findes skam i virkeligheden. Her i Skotland sker det omtrent en
gang om måneden at jeg bliver ringet op af en båndoptager der
fortæller at jeg har vundet et eller andet, som jeg aldrig når at
finde ud af hvad er før jeg kyler røret på. Og det er desværre lovligt
her.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Henrik Stidsen (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-04-05 16:38

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in
news:87y8c3tqzq.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net

>> Ja, man har jo næsten ikke tal på alle de gange man bliver
>> ringet op og spurgt om navn og adresse, de må vel nærmest have
>> en auto-dial machine (som i Simpsons .

> Automatiske opkaldssystemer er forbudt i Danmark uanset om man
> hører til den gruppe der godt må telefonsælge i øvrigt.

Tror du ikke han mener et system hvor sælgeren blot trykker "ring
næste person" ? - du ved, noget TAPI noget.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

MooreHojer (01-04-2005)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 01-04-05 14:08

> Firma der vil udsende adresserede henvendelser skal checke adresserne
> imod CPRs register (Den såkaldte Robinsonliste), som opdateres hvert
> kvartal.

Kan det gøres online? Er der gebyr på?

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/


Kevin Edelvang (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 31-03-05 22:08

MooreHojer wrote:

> Er det tilladt som virksomhed at slå op i en telefonbog og ringe til
> en tilfælde person og lire sin salgstale af?

Nej, det må man ikke, med mindre man tilhører de særlige grupper, der må den
slags, f.eks. aviser. For præcisering af disse særlige grupper, se
Forbrugeraftalelovens § 6.

> Er det ligeledes tilladt efter samme tilfældighedsprincip at udsende
> brev, folder m.m. med reklame eller tilbud om en handel til personer
> eller viksomheder. F.eks. man finder i telefonbogen eller på Krak.dk

Ja, det er tilladt, såfremt modtageren ikke har frabedt sig den slags
(typisk gennem CPR-registret). Dog skal virksomheden ved første henvendelse
gøre modtageren klart opmærksom på retten til at frabede sig denne slags
henvendelser. Her gælder Markedsføringslovens § 6a.

Mvh
Kevin Edelvang



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste