"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:42625c3e$0$759$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Præcis hvad jeg skrev: når vi ikke kan opnå resultater uanset hvad vi
>> gør, så er det altså lig med "klynkeri" ER det også klynkeri, da du
>> kæmpede mod en urimelig skoleledelse og kommune i forbindelse med din
>> egen søns skolegang? ER det også klynkeri, når du kæmpede mod mobning mod
>> din egen datter?
>
> Du er langt under bæltestedet lige nu Arne.
Det synes jeg ærlig talt ikke - jeg føler mig ramt, når du taler om at
"lærerne klynker" - jeg kan ikke genkende dette som klynkeri, men som et råb
af frustration over at vi kæmper mod vejrmøller og at vi godt er klar over
det.
>
> men Ja det var nytteløs kamp. Havde lovgivningen været en anden, så ville
> situationen også været en anden dengang. Lovgivningen tillader jo netop en
> komplet uduelig skoleleder at fortsætte sit tyrani.
Men hvad jeg ikke forstår er at du jo så stadigvæk vælger at have din
datter i samme skole, at du stadigvæk arbejder sammen med ham i
forbindelse med det politiske udvalg, du skal deltage med ham i, så vidt jeg
har forstået det. Er det ikke lidt vel masochistisk?
>
>> Er du helt ude af stand til at forstå at man kan føle afmagt over for et
>> system af politikere, der blot siger nej, uanset hvad vi foreslår?
>
> Nej det kan jeg sagtens forstå, men at man i afmagt blot læner sig tilbage
> og siger "det nytter ikke noget" DET er jeg komplet uforstående overfor.
> Ja jeg er faktisk bekymret over at de mennesker der er rollemodeller for
> mine børn, er SÅ opgivende i spørgsmålet om at øve indflydelse i et
> demokratisk samfund
Der er tale om at man skal kæmpe mod vejrmøller - og det er naturligt at man
kører træt på et tidspunkt.
>
>> Hvordan skal vi som faggruppe kunne gå ud og revolutionere skolevæsenet
>> når du som forældre ikke en gang bakker det op, men blot kalder det for
>> "klynkeri"?
>> Hvilke midler foreslår du vi anvender? Voldelig revolution? Vilde
>> strejker? Tror du at forældrene går med til dette?
>
> ikke bakker det op?????????????? Må jeg lige fortælle dig at jeg genne de
> sidste 5 måneder har holdt 2 fridage sammen med min familie. (det var i
> forbindelse med mit bryllup. Resten af min fritid (har i den forbindelse
> også nægtet al overarbejde der ikke var planlagt mindst 1 uge i forvejen)
> harjeg brugt på at påvirke lovgivningen på bl. a folkeskole området.
>
>>
>> Når en lille forening som LA (ca 3000
>>> medlemmer) kan komme til orde, så kan lærernes fagforening naturligvis
>>> også.
>>
>> Hvad er LA og hvilke resultater har de nået?
>
> La er landsforeningen Autisme. (sorry) tjae foreløbig har de opnået
> betydelig mere pressedækning end Danmarks lærerforening (og det erjo
> første skridt for at få indflydelse) Dernæst så har vi opnået at stort set
> hele oppositionen lytter til os og søger rådgivning hos os. og som prikken
> over I'et har vi opnået at lednde folk i regeringens støtte parti er
> begyndt at blive smånervøse over om der er noget de har overset, som kan
> give et politisk bagslag. (kan vi gøre den nervøsitet til "vished" så er
> vi i mål.
>
> Og mon ikke der er forskel på
>> at vende en skude med mere end 60.000 medlemmer, hvis skare dog betyder
>> noget og så kun 3000? - og mon ikke der er forskel på, hvad man skal have
>> gennemført når det drejer sig om 3000 medlemmer i forhold til vores
>> antal og vore skolebørn?
>
> "vende en skude" Hvad mener du. Der er da ikke nogen skude der skal "
> vendes". Der er en kamp der skal kæmpes (for en bedre folkeskole) Det er
> da bare at komme igang. Hvor svært kan det være??? Eller mener du med
> udtrykket "at vende skuden" at Danamrks lærerforening slet ikke har nogen
> visioner om fremtiden. Eller at I ikke harnoget ønske om at påvirke
> tingene? eller hvad mener du med den bemærkning
Vi har massevis visioner, men det er netop det, der er humlen: visioner
alene gør det ikke.
Og igen: det er forholdsvis lettere at få pressedækning når handicappede
bliver urimeligt behandlet, og når de drejer sig om 3000 forældre, så er
det overkommeligt for politikerne at tænke på.
>>
>
> Sludder og vrøvl. Autister har netop IKKE folks sympati - De opfattes af
> brede kreds i befolkningen som slet og ret uopdragne unger. Ja selv langt
> ind i fagkredse betragets forældre til autister som nogle der har
> manipuleret psykiatere til at give deres barn en diagnose, så de kan få
> "snabelen" ned i de offentlige kasser.
Suk! min pointe var netop at det er ulig lettere for en handicappet at få
sympati - at der også i den forbindelse er tale om fordomme fra nogen,
ændrer ikke ved det generelle billede.
>
> nu kan jeg ikke finde den oprindelige udtalelse fra Egelund, men lad mig
> her kort citere fra et brev som vores landsformand følte sig kaldet til at
> skrive til Professor ved Danmarks Pædagogiske universitet (altå en
> højstående person i undervisningsmiljøet) og denne polimik afspejler
> tydeligt offentlighedens holdning til autister:
>
> citat:
> Jeg skriver til dig fordi du som professor ved DPU gentagne gange har
> ytret dig i forskellige offentlige sammenhænge om børn med behov for
> specialundervisning og deres forældre.
>
> Senest torsdag den 14. oktober hvor du i TV-Avisen på DR1 udtalte, at du
> mente at forældrene higede efter at få en diagnose til deres børn for at
> få del i offentlige midler og i denne sammenhæng
>
> anden hjælp i form af medicinering.
>
> Du har også ved tidligere lejligheder udtalt at forældrene og folkeskolen
> "burde tage sig sammen" og at der ikke er dækning for det stigende antal
> børn der bliver henvist til specialundervisning.
>
> Forældre får, ifølge dit udsagn, alt for ofte diagnosticeret deres børn
> med ADHD, Autisme herunder Asperger syndrom, Tourettes syndrom og andre
> gennemgående udviklingsforstyrrelser uden grund og uden der er
> dokumenteret behov for særlig hjælp og undervisning.
>
> citat slut.
>
> så kom ikke her med dit sludder om at Autister har befolkningens sympati,
> for Egelunds udtalelser, falder meget godt i tråd med den "offentlige
> mening"
Egelund er et kapitel for sig selv -han er på samme lave niveau som
Helmuth Nyborg - hans holdninger har altid været provokatoriske og han er i
øvrigt med i den gruppe, der stod bag den danske PiSA-undersøgelse. Jeg har
mødt ham en gang - han er ganske utroværdig.
> Derudover ja vi forældre er vælgere. Højest 6ooo hvis man går ud fra at
hver
> familie kun melder 1 familiemedlem ind i foreningen (men her kan jeg dog
> fortælle at det tal er højt sat. Her i Viborg amt er både mand og kone for
> 83% vedkommende medlemmer, og dermed allerede talt med i de 3000) Hvor
> mange vælgere udgør Danmarks lærerforening???
Mange, men vi er jo ikke en gruppe af forældre, der frit kan råbe op - vi er
en gruppe lærere, der har nogle begrænsede muligheder hvis vi ytrer os -
sporene skræmmer, som vi har set det gang på gang.
Jeg kan godt udtrykke mig nogenlunde frit -men skriver jeg som privatmand
noget om min skole eller skolesystemet, risikerer jeg en fyringssag -det er
der fortilfælde for.
>
> >>
>> Eller hvad med sygeplejerskerne? ER det sådan at du mener at
>> sygeplejerskerne udfører et mere samfundsnyttigt arbejde end lærerne? Det
>> tror jeg, du gør
>
> Og nu viser du så at du godt ved du er ude på meget tynd is i denne
> diskussion. Ja faktisk at du har tabt den men blot ikke vil give mig ret i
> at jeres fagforening simpelthed sover i timen. Hvordan kan jeg nu påstå
> det. Jo for du er nødt til at tillægge mig holdninger som du udmærket godt
> ved jeg ikke har.
Jeg har ikke tabt nogen som helst diskussion -jeg refererer den politiske
virkelighed som den blev aktuel ved OK-forhandlingerne for et par gange
siden.
> Du ved udmærket godt at jeg båder i gruppen her og i dk.politik, gentagne
> gange har påpeget den vigtige betydning lærerne som gruppe har for
> Danmarks fremtid og overlevelses chance som nation. At jeg så mener at I
> forvalter det ansvar elendigt er jo bladt andet det som denne diskussion
> drejer sig om, men som du nu forsøger at afspore ved at tillægge mig en
> holdnig som jeg ikke har
Næ, Peter - det, du gør, og det er sådan jeg ser det, er at du lægger
lærerne for had. Vi forvalter ansvaret for den opvoksende generation både
samvittighedsfuldt, engageret og i overensstemmelse med de politiske
konditioner, der er mulighed for. Jeg kan ikke se at du på nogen måde
dokumenterer at vi forvalter det pågældende ansvar elendigt. Det kræver vist
en uddybning.
>
[..]}
>
> Det er simpelt hen noget sludder Arne og det ved du godt. Stop nu det
> klynkeri
Det er den rene, skære sandhed: folk har større sympati for sygeplejerskerne
end for lærerne, og derfor var det at sygeplejerskerne kunne true sig til
bedre lønstigning end lærerne og i øvrigt bedre forhold.
>>
>> Da lærerne og sygeplejerskerne skulle i konflikt, valgte sygeplejerskerne
>> at gå enegang - og de fik derfor langt mere i lønningsposen, fordi de
>> vidste at de havde folks umiddelbare sympati -det har lærerne ikke.
>
> Ja de KÆMPER Arne - har du helt glemt hvad det ord indebærer - er det her
> vi går fejl af hinanden.
Vi kæmper også, men vi er bundet af de udemokratiske
sammenkædningsregler,som sygeplejerskerne ikke er en del af. Nogle grupper
vil absolut kunne vinde ved at stå sammen med andre faggrupper, andre
grupper kan sagtens stå alene.
>
> De eneste gange jeg har set lærerne kæmpe, var når det var i deres egen
> personlige interesse (måske derfor I mangler lidt gennemslagskraft?)
Det er løgn, og du ved det - vi har altid kæmpet for nogle ordentlige
forhold for børnene, men hver eneste gang er der folk, der blot siger at det
er for at mele vor egen kage, at vi skubber børnene foran os som gidsler
etc.
Jeg beder dig kun om at rette skytset mod politikerne - dette med "del og
hersk" - er politikerne åbenbart mestre i; sæt to "kombattanter" over for
hinanden, indtil den ene slår den anden ihjel, så kan man derefter eller
umiddelbart før, sagtens høste frugterne af "anstrengelserne" - og det er
det, du er faldet for.
>
>> - næ, politikerne skærer ned og skærer ned, og forlanger samtidig bedre
>> og bedre resultater - det hænger ikke sammen, og gør ikke sagen bedre for
>> eleverne.
>
> præcis - hvor er I henne i den debat. Jeg har emærket at I i pressen har
> været ude med det synspunkt du her fremfører, men det har hvergang været
> EFTER skaden er sket og skalndalerne ruller.
Vi har altid henvendt os FØR -endda lang tid før, men det er ikke
interessant for medierne, der jo ikke lader sig styre og som medaktør kan
man slet ikke vælge hvordan og hvornår ens historie er interessant nok at
komme på tryk.
>> Jeg har da flere opfattelser om vores forening, men jeg kan ikke
acceptere
>> at du omtaler det som om "lærerne" ikke gør nok - en organisation som
>> 60.000 lærere, hvoraf mange er fra det mørke Jylland, må have nogle
>> forskellige holdninger til tingene
>
> nåeh - så det er fordi jyderne er for dumme, og der er for mange af dem,
> at det hele går så galt for jer?
Jeg vil sige det på den måde - hver eneste gang der har været tæt på et nej
til en elendig overenskomst, er den blevet reddet af jyderne - især
vestjyderne.
>
> Forsøger du at bilde mig ind at man f. eks ikke kan enes om at
> klassekvotienterne er for høje, eller at undervisningsmaterialerne er for
> dårlige. Jamen det forklarerjo en hel del
I Jylland er der - alt andet lige -ikke de store klassekvotienter at
diskutere - det er kun i de massivt befolkede områder , læs større byer,
hvor tingene er problematiske.
>
> -og når vi fx har været parat til at gå i konflikt,
>> så er det næsten hver eneste gang stemt ned på grund af nogle jyske
>> tranlamper ikke mener at vi skal på barrikaderne. Det vakte derfor
>> sensation da overenskomsten blev forkastet af en yderst stor mængde
>> lærere i et omfang, vi aldrig har set før - men alligevel blev den
>> vedtaget, da de udemokratiske sammenkædningsregler forhindredede os i at
>> gå i konflikt.
>>>
>>>> Men vi kan kun gå på to ben: det fagforeningsmæssige og det
>>>> pædagogiske - vi kan ikke også rumme alle aspekter i samfundet - derfor
>>>> bliver vi nødt til at holde os til det, vi har forstand på, nemlig
>>>> undervisning.
>
> Se DET var da en holdning der vil fremad. "vi kan kun bekymre os om det
> pædagogiske og det faforeningsmæssige - vi kan ikke bekymre os om det
> samfundsmæssige aspekt af det vi laver. Ja det forklarer jo hvorfor
> sygeplejeskerne har mere gennemslagskraft - eller landsforeningen Autisme
> for den sags skyld.
Vi skal ikke tage socialdemokratiske briller på og sige: "nu skal vi ikke
handle "overilet" og kræver for meget. Vi må endelig ikke bruge
overbudspolitik for det har samfundet ikke råd til."
Men sådan er der desværre en hel del der tænker. Vi skal ikke tage
samfundsmæssige hensyn, men tage hensyn til børnene og de vilkår vi har som
lærere - der må være grænser for hensynsbetændelse.
>
Det er da en fair holdning at have, men så er jeg nødt til at sige: "Hold
> kæft og udfør jeres arbejde" - forstået på den måde at hvis man ser SÅ
> snævert på sin opgave, så har man da i allerhøjeste grad vist at man ikke
> VIL tages alvorligt som faggruppe.
'
Hvis vi ikke ønsker at tage samfundsmæssige hensyn, så er det galt, men hvis
vi gør det, opnår vi ikke nogen resultater, og så er det også galt. Damn if
you do, damn if you don't.
>> Det har vi sagt adskillige gange, men politikerne er fuldkommen
>> ligeglade - og i øvrigt kan man da godt finde lærere, der er så
>> himmelråbende naive at de mener det samme. Men de hører heldigvis til
>> fåtallet skulle jeg mene.
>
> Har I det??? Sjovt jeg har ikke hørt det EN ENESTE gang i de sidste 3
> måneder. og lige netop nu har I en muighed for at være medvirkende til at
> I ikke kommer til at undervise autister, Downssyndrom, damp og retarderede
> i den SAMME klasse som normale børn. Men hvis strukturreformen vedtages
> som den ser ud nu så BLIVER det konsekvensen.
Det hævder politikerne at det ikke bliver - i hvert fald når man spørger
dem.
>
> Det er jo DET der er hele min pointe i denne diskussion. Vi har en
> situation der med usvigelig sikkerhed, vil være dræbende for folkeskolen
> (og de autistiske børn) og stort set ALLE forsøger at ændre de forslag til
> love der ligge på det område UNDTAGEN Danmarks lærerforening (som jo
> aldrig tøver med at hyule om manglende opbakning fra forældrene)
Det er simpelthen ikke sandt - DLF skriver gang på gang om samarbejdet med
forældrene og skriver om hvordan vi får dette samarbejde til at fungere - så
det er IKKE korrekt, at DLF hyler op om manglende opbakning fra forældrene -
jeg ved ikke hvor du har det fra, men for mig at se er det rent gætværk.
Prøv at læse Folkeskolen fx, hvor du kan få syn for sagn.
>
> ENGAGER jer NU for pokker
Vi bestiller ikke andet -men siden du er så klog på vores område, så forstår
jeg ikke hvorfor du ikke skriver præcis på hvilken måde, vi skal engagere
os - vi har i min tid som lærer både deltaget i polemikker, debatter og
demonstrationer på alle mulige måder - så det passer simpelthen ikke at vi
ikke engagerer os -men der må være grænser for tyndskid - vi skal
naturligvis ikke engagere os i sager, der på forhånd er tabt.
>> Hvad fanden vil du have vi skal gøre? hvad tror du der vil ske, hvis jeg
>> nægtede at undervise en elev, der som følge af sit handicap, sin
>> livssituation i øvrigt, ikke kunne eksistere i en almindelig skole? Jeg
>> ville få fem kolde tæer i røven - og så ud af vagten.
>
> ja forhåbentlig. Ansatte der nægter at udføre sit arbejde skal fyres. Det
> er en naturlig konsekvens af det vedtagne princip, at arbejdsgiver har
> ledelsesretten
Og så er vi tilbage ved start: du brokker dig over at vi ikke engagerer os,
du hævder at vi ikke "bare" protesterer, og når vi så gør det så er det også
galt: så står du på arbejdsgivernes side (politikerne) og forlanger os ud af
vagten fordi vi protesterer mod urimelige forhold.
Det er jo helt absurd.
>
> >Og tro mig, jeg har
>> faktisk mere end antydet at jeg ikke kunne påtage mig ansvaret for
>> undervisningen af en elev i en alvorlig situation fordi jeg ikke er
>> uddannet til det- svaret var fra min chef: jeg hørte vist ikke rigtigt
>> at du nægter at efterkomme en tjenestelig ordre?
>
> ja hvad vil du eller have at han skal svare??
Sige til det politiske system at vi ikke kan magte opgaven, vise lidt mod og
mandshjerte og sige nej til en urimelig opgave -men det gør han naturligvis
ikke: han er embedsmand og vil ikke sætte sin stilling ind på det
eksperiment -og det kan han roligt undlade for det er ikke ham der skal stå
i lorten bagefter.
Og når vi som lærere så siger fra, som du altså skoser os for ikke at gøre,
så er det også ifølge din egen opfattelse galt. Så igen: damn if you do,
damn if you don't.-
>
>
> klynk klynk - åhh hvor er det altså synd for dig Arne
Og du taler om hvem der skyder under bæltestedet? Tja, jeg havde nu ventet
noget andet.
>>
>> Nej, du - du taler mod bedre vidende og skyder på lærerne som vitterlig
>> gør alt hvad der står i deres magt, og du skyder på fagforeningen, som
>> ganske vist består af mange lærere, men hvor man også har hensynet til
>> helheden at tage sig af.
>
> Nej Arne jeg skyder netop IKKE på den enkelte lærer - tværtimod - men du
> kommer hele tiden med eksempler på hvor umuligt DU har det, som følge af
> at du skal overholde landets love.
Nej, jeg beder dig om at fortælle mig, hvad fanden i hede hule helvede du
mener jeg og mine kolleger skal gøre, når du på den ene side mener at vi
skal holde landets love og på den anden side mener at det skal vi så
ikke -manifesteret ved at du siger at vi ikke protesterer.
Det er da fandens så klog på vores job, du er blevet - jeg konstaterer koldt
og WC-agtigt at du nægter at indse de simpleste kendsgerninger: vi prosterer
dagligt og har altid gjort det, men politikerne er fuldkommen ligeglade med
vores protester. Vi har kun civil ulydighed tilbage -og det er efter din
opfattelse galt. Så derfor vil jeg igen og igen bede dig om at forklare mig
og mine kolleger, hvad fanden du vil have vi skal gøre, når vi ikke må gøre
noget alligevel! Du må da kende svaret, siden du er så fantastisk klog på
vore vegne.
>
> Nu er det nu engang sådan at i et demokratisk samfund, så skal man
> overholde landets love. Hvis man ikke bryder sig om dem, så må man forsøge
> at ændre disse love, og man må forsøge at påvirke politikkerne til at lave
> hensigtsmæssige love. Jeg torede ikke at det var nødvendigt at forklare
> demokrati og de demokratiske spilleregler for en folkeskole lærer (men
> selvfølgelig - det kan jo være at du ikke underviser i samfundsfag
Hør nu her -jeg har samfundsfag som linjefag - og ved udmærket hvordan
klaveret spiller - derfor er det jeg beder dig om igen for syttende gang at
forklare mig, hvordan du vil have vi skal reagere. Du hævder helt
udokumenteret at vi IKKE gør noget- det er en infam løgn, men du læser
åbenbart ikke de blade, jeg og mine kolleger gør - prøv at læse Folkeskolen,
hvor du finder jævnlige indlæg om urimelighederne sådan som vi ser det.
Vi har i årevis protesteret og forsøgt at råbe politikerne op, men ligemeget
hjælper det, og så kan vi faktisk ikke gøre mere, med mindre vi skal
overtræde landets love, og det er du jo imod.
Vi kan ikke tvinge politikerne til at se tingene fra vores side, med mindre
deres egne børn kommer i klemme og så kan de godt se det, men de fleste
politikere sender jo deres børn i privatskole, så de har intet i klemme
her.
> > jamen for fanden da Arne - har du slet ikke fatte hvad denne diskussion
går
> ud på???
Det var faktisk mig, der startede denne diskussion.
>
> Den enkelte lærer har ikke en chance (og skal heller ikke) kæmpe alene -
> og da slet ikke ved brug af lydighedsnægtelse (hvis det udtryk stadig
> findes)
> Det er en FAGFORENINGSOPGAVE. Det er de store linjer vi taler om. Vi taler
> om at påvirke RAMMERNE. Når først en lov ER vedtaget så er det for det
> meste for sent at gøre noget. og under alle omstændigheder for sent for
> lærere som enkeltpersoner at gøre noget.
Vi har gjort hvad vi kan - vores synspunkter er kendte, du kan blot læse de
links, jeg gav dig -
>
> Strukturreformen har også andre konsekvenser for folkeskolen, end blot
> autisternes problemer. Glem nu mit personlige engagement for Autisterne et
> øjeblik (de er kun relevante i denne debat, fordi det er lige det område
> hvor jeg er rimelig sikker på at jeg ser/hører de fleste udtalelser) Jeg
> har ikke set Danmarks lærerforening blande sig i lovgivningsområdet.
Så har du ikke læst aviser! De få gange vi har fået lov til at komme til
orde, har vi gentaget tingene gang på gang. Jeg har personlig i Politiken
sammen med lærerforeningens daværende formand skrevet Lars Løkke Rasmussen
midt imod, da han kom med en løgnagtig påstand om folkeskolen, der var
plantet af en uvederhæftig journalist i ugebrevet mandag morgen. Men
alligevel fortsætter han sin kamp mod folkeskolen, alligevel hævder han -
mod bedre vidende - at vi er verdens dyreste folkeskole. Det er præcis der,
vi er henne: uverderhæftige og direkte usande rapporter, bliver ophøjet til
den rene, skære sandhed og folk sluger det råt.
[..]
> ja den endte godt takket være en god rådgivning fra bl. a. DIG (tak for
> det) men uden at jeg ønsker at trække den sag frem igen, så er den jo
> netop et eksempel på hvor galt det kan gå hvis en lovgivning ikke er
> hensigtsmæssig. Den viser også at det er for sent at reagere når
> problemerne ER opstået. Man kan sige at jeg "sov i timen" da
> folkeskoleloven sidst blev revideret.
Ingen kan forlange at forældre skal følge med i alle mulige detaljer
omkring en skolelov - og hvad angår min rådgivning, så var det det, jeg
kunne gøre - vi behøver ikke være enige af den grund, men lad os i det
mindste kæmpe med blanke våben: pejorativer som "klynk" og "lærerne ligger i
hængekøjen og foretager sig intet" - er ikke alene en infam løgn, men
fremmer ikke nogen god debattone.
Hvad angår vores uenighed i øvrigt, så skal den ikke kædes sammen med min
rådgivning - man bør kunne adskille tingene. Skæg for sig og snot for sig.
>
>>Men "nissen" ser jo ud til at flytte med:
>
> Nej nissen flyttede ikke med. Barnet blev hos nissen.
ja, åbenbart - hvor smart er det? Men all right - det er dit/jeres valg.
>
> Man kan i øvrigt bruge de 2 sager som "skoleeksempler" på hvad forskel en
> dygtig skoleleder og en uduelig skoleleder gør på foældreopbakning til
> skolen.
ja!
>
> i det første tilfælde har man en skole hvor jeg ikke har mødt en eneste
> forældre eller (og det er endnu mere usædvanligt) lærer der taler positivt
> om skolelederen.
ja, og en sådan leder er svær at slippe af med på et sagligt grundlag.
>
> I det andet tilfælde har man en skoleleder der har 100% opbakning i
> forældre og lærerkredsen, og som nu efter 25 år ikke har haft en eneste
> klage eller "sag" og det på trods af at der i det daglige er mange
> situationer der er særdeles ømtålelige. og som normalt ville kunne få både
> forældre og ekstra bladet op af stolen.
Nogle ledere er rummelige mennesker -andre er blot ledere end andre.
>
>
>>din datter er jo stadig udsat for mobning, og selvom du sikkert øver en
>>heftig indsats mod det, endte du jo også med at strække våben af hensyn
>>til "bekvemmeligheden" og til "barnets tarv" - du accepterer jo tingenes
>>tilstand og lader din datter fortsætte på en skole, du i bund og grund
>>føler er voldsom urimelig og som ikke tager din situation alvorlig.
>
> tror du det? så kender du mig meget dårligt. (det overrasker mig faktisk,
> når jeg nu ved at du kender mine private forhold så godt som du gør)
Og det overrasker mig faktisk at du mener at jeg "klynker" når du ellers ved
selvsyn har kunnet konstatere hvilket engagement jeg altid har lagt for
dagen i skolesager, inklusive din.
>
> Næeh Arne, Jeg har bestemt ikke strukket våben, eller accepteret tingenes
> tilstand. Det er med mig som med bønderne. Det er når jeg holder kæft at
> jeg bliver rigtig farlig. For når jeg pl.udselig begynder at holde mund
> med/om noget der virkelig betyder noget for mig, så er det fordi jeg har
> gemt følelserne væk og er begyndt at tænke strategisk og taktisk. Og her
> må du tro mig. jeg er 4 gange i mit liv blevet trængt derud, og hvergang
> har det haft store og alvorlige konsekvenser, for dem der drev mig derud.
> en enkelt opdagede slet ikke hvem/hvad der ramte ham, og som totalt
> ændrede hans liv. Men blot fordi jeg kan se at jeg ikke kan ramme den
> uduelige skoleinspektør lige nu, så betyder det ikke at jeg har opgivet.
> Jeg har bare tålmodighed, men hold nu lige mine personlige forhold uden
> for denne diskussion, for det er ikke det den drejer sig om
Jeg inddrager ikke dine personlige forhold mere end du selv lægger op til.
Det kunne ikke falde mig ind at fremdrage dem, men jeg bad dig - med
henvisning til sager vi begge kender - at forsøge at få dig til at forstå
den afmagt man kan komme i når man som menig lærer forsøger at få ændret
tingenes tilstand for blot at konstatere at man kun er en lille skid i det
foretagende.
>
> Jeg forstår
>> ikke hvorfor du ikke kan forstå at vi på mange måder har en situation,
>> der fuldkommen ligner din?
>
> Igen - det er ikke dig personligt det her drejer sig om., men din
> fagforenings manglende evner/vilje til at påvirke tingene på tidspunkter
> hvor der er en realistisk mulighed for det
Og jeg kan kun gentage, at der ikke er tale om manglende evner eller vilje,
men der er tale om at fagforeningen faktisk har sagt og gjort det, man har
kunnet og det har jeg dokumenteret.
>>
>> Og igen: når folk ser handicappede, så ser de oftest handicappede som
>> børn i kørestole, som er spastikere eller som er "mongoler" - og det kan
>> folk se, hvorfor de har let ved at føle sympati. Og når vi -takket være
>> en folkekær skuespiller - også har set hvordan autister kan have det, så
>> er det nemt at føle sympati.
>
> hvis du tænker på Dustin Hoffmann i Rainmann, (som han iøvrigt spiller
> fantastisk flot) så er detkorrekt at han via denrolle har gjort meget for
> autister, men ikke kun godt.
Jeg tænkte nu på Lone Hertz
Jeg har slev oplevet at folk der har mødt
> Jacob, når de får at vide at han er autist, siger : "han er da ikke
> autist, han er jo slet ikke som Rainman" Autismespektrumforstyrrelser er
> et meget bredt handicap, hvor rainmann er i den dårlige ende, medens
> "valomanden" hvis du så den film er i den anden ende. En anden autist er
> Mr. Bean (altså karateren - ikke skuespilleren) han ville også være autist
> selv om han havde haft et sprog. Så nej Arne problemet er at autisme er et
> usynligt handicap
Jeg kender ikke alle aspekter af autisme, men jeg er godt klar over at det
er et bredt defineret handicap.
>
> Men hvordan er det nu lige det går på det psykiatriske område
>> i øvrigt? Hvor mange børn tror du venter på behandling fordi de er
>> psykotiske, grænsepsykotiske, selvmordstruede etc.? Og hvordan er det nu
>> lige de økonomiske ressourcer ser ud på dette område?
>
> Også her kæmper vi, men her forvente vi ikke opbakning fra Danmarks
> lærerforening, da det jo er lidt uden for deres "ressort" område. men vi
> har god opbakning fra sundhedssektoren
Det er igen det, der pisser mig af - du udtaler dig simpelthen ikke fair i
disse sager. DLF HAR råbt op adskillige gange om de manglende ressourcer
også på dette område, da det jo netop er foreningens medlemmer, der har
tingene inde på deres egen krop.
Kunne du ikke snart gøre mig den tjeneste at læse, hvad Folkeskolen faktisk
HAR skrevet om disse sager. For det ser ud til at du åbenbart fortsætter
dine fordomme om hvad vi som lærere i fagforeningsregi har udtalt os om
eller ikke har udtalt os om.
>
[..]
>
> jep enig, men også her kæmper vi, men her forvente vi ikke opbakning fra
> Danmarks lærerforening, da det jo er lidt uden for deres "ressort" område,
> og har god opbakning fra sundhedssektoren
>>
>> Nej, jeg bliver nødt til at sige det som det er : der er visse former
>> for handicaps, der har politisk bevågenhed og en lang række der ikke har,
>> fordi de ikke er så synlige.
>
> ja og autisterne hører til de ikke synlige
I visse tilfælde - jo! jf. Lone Hertz' søn.
>
>> Og der er visse jobs, der har befolkningens bevågenhed, og andre der ikke
>> har . Til de sidste hører lærernes job.
>
> det er jeg ikke enig med dig i. Du er jo også selv kommet med utallige
> eksempler på hvordan du føler dig udsat for urimelig bevågenhed.
Jeg er i hvert fald udsat for "bevågenhed" -om den er urimelig? tja, hvis
jeg skulle sige det, så ja, men jeg kan da godt forstå at andre ikke synes
det, da jeg jo ustandselig kæfter op -nåeh, nej, jeg ligger jo og slanger
den i hængekøjen, ikke sandt?
>
> I har osm gruppe ikke særlig megen gennemslagskraft, men det ernoget
> andet. og imho selvforskyldt
Nej, det er IKKE selvforskyldt- det svarer til at kalde folk der er
arbejdsløse for noget de selv er skyld i. Det er for fanden ikke os, der
bestemmer hvad aviserne skal skrive, vel?
>
[..]
>
> påvirke politikerne på de tidspunkter hvor det er realistisk.
Tomt udsagn - det svarer til de personer, der i sin tid forsvarede klø til
børn ved at sige:de tager ikke skade af at få en gang tæsk på "rette tid og
sted", for hvad er rette tid og sted? hvornår er det realistisk?
Og ikke når
> løbet ER kørt, og i såtr foran kopimaskinen og opdager at I sørme har
> brugt flere penge på copydan end på at købe bøger.
Det er jo noget vrøvl - vi fik kopimaskinerne før der kom nogen aftaler på
området. Det indså politikerne og derfor skar de ned på midlerne, for vi
kunne jo bare kopiere- det var billigere - dernæste kom der den ene elendige
aftale efter den anden, men det ændrede ikke på midlerne, der blev færre og
færre. Vi kan da for fanden ikke bruge pengene på forventet efterbevilling,
vel?
Før der var kopimaskiner, fik vi midler til bøger. Da vi fik disse maskiner,
blev beløbene altså reduceret, så for at få undervisningen til at hænge
sammen, blev der kopieret flere ting - det kostede i den sidste ende, men
det betød ikke at vi fik flere penge til bøger og andet - tværtimod fik vi
endnu mindre, og så står vi der nu med en mangel på omkring 100.000 kr.
årligt (eller mere) og dem kan vi naturligvis ikke købe bøger for, da
midlerne allerede er brugt. Vi kan jo ikke bruge pengene to gange, vel?
>
>> Det er så let at pege fingre ad lærerne og sige en hel masse sludder om
>> vores undervisning m.v., men hvornår kommer DU og andre med forslag til
>> løsninger, der er bæredygtige?
>
> jeg har stort set ikke bestilt andet det sidste halve år, men hvor er
> Danmarks lærerforening
Jeg har aldrig læst noget fra din hånd i medierne om hvad du mener vi skal
gøre - betyder det så at de ikke eksisterer dine forslag eller er det blot
fordi jeg ikke har læst dem?
>
> >Hvornår kommer du frem med løsninger, der gør
>> at politikerne vil yde de midler, de skal? Og hvad stemte den
>> manipulerede danske befolkning på? De partier, der ærligt sagde at vi
>> ikke kunne beholde velfærden samtidig med at vi holdt skatten i ro?
>> næ,nej - der blev stemt på nuværende regering, fordi det tilsyneladende
>> på kort sigt kostede mindst.
>
> ikke af mig
Nej, og heller ikke af mig, men af flertallet af "Die dumme Dänen".
[..]
>>
>> Hvad fanden tror du vi har gjort? Jeg har personlig haft flere sager med
>> børn, hvor vi har forsøgt at få børnene hen til steder, hvor de kunne få
>> den rette behandling og hver eneste gang har forældrene strittet imod -
>> de gjorde I jo også i forbindelse med jeres søn, ikke sandt?
>
> jo da, for jeg mente og mener STADIG at det var den optimale løsning
Og jeg mente og mener stadig at det var den optimale løsning for de børn jeg
havde med at gøre - men jeg indtog en anden holdning til jeres situation,
som jeg altså ikke har lyst til at nævne offentligt- jeg har -som du sikkert
har bemærket - forsøgt at holde det inden for de oplysninger, du selv
åbenlyst har givet til kende her på nettet - og jeg har ingen intentioner om
at gøre det til en offentlig svælgen. Jeg nævner altså kun din søn fordi du
selv adskillige gange har givet udtryk for det helt åbent på nettet, ellers
ville jeg end ikke have nævnt det. Det håber jeg, du forstår.
>
> >Jeg siger IKKE at
>> I blev behandlet ordentligt og jeg fortryder IKKE på nogen måde at jeg
>> gav jer en håndsrækning - det gjorde jeg af ærligt hjerte, men det er
>> kreperligt at opleve at blive angrebet som en del af en faggruppe, fordi
>> vi ikke skulle have gjort nok, fra personer, der om nogen ved hvor
>> vanskeligt eller direkte umuligt det er at komme ud med budskabet og
>> vinde.
>
> jamen det er jo fordi du konsekvent blander tingene sammen.
Næ, det synes jeg ikke -jeg synes at min fagforening i en række tilfælde
gør det elendigt - så meget vil jeg give dig, men det er ikke elendigt at
gøre opmærksom på problematikkerne, selvom vi ikke er blevet hørt i den
brede offentlighed.
>
> Jeg taler om at påvirke lovgivningsarbejdet så de umulige situationer ikke
> opstår. Du taler konskvent om at kæmpe efter de umulige situationer ER
> opstået
Nej, jeg taler om at vi både har kæmpet før, under og efter situationerne,
men alligevel har politikerne gjort som de ville. Vi påviste allerede ved
sidste PISA-undersøgelse at hvis politikerne ville have en bedre skolegang
for eleverne, så måtte de til lommerne for at udbygge skolevæsenet - men
nej, det ville de ikke , da den første forskrækkelse havde lagt sig. Nu er
de begyndt at skære igen.
>>
>> Vi har i dag alene på min skole 80 elever der venter på at blive
>> behandlet af skolepsykologerne -denne liste har ikke ændret sig i de
>> sidste tre år, og blot i den tid, har vi haft tre forskellige
>> skolepsykologer, der alle har ment at de skulle begynde forfra igen på
>> undersøgelsen i stedet for at bygge videre på de tidligere foretagne og
>> så se at komme videre.
>
> ja det er også en af de ting vi kæmper med
Det er skrækkeligt.
>
>>
>> Det forbløffer mig at du ikke forstår at vi INTET kan gøre uden
>> forældresamtykke, og selv i jeres tilfælde kunne I have trukket tiden ud
>> i det uendelige, hvis I havde ønsket det -I havde nok tabt på sigt, men
>> hvis I netop IKKE havde taget jeres søns situation alvorligt, så havde
>> han været på den pågældende skole den dag i dag, med mindre man havde
>> kørt et endnu tungere skyts frem -og det skal der dælme ekstremt meget
>> til at man gør -og da slet ikke over for elever, der har adfærdsmæssige
>> problemer.
>
> jeg gider ikke blive ved med at kommentere min personlige sag i et
> offentlig forum i en debat hvor den ikke har relevans.
Du synes at din personlige sag er til debat - det er den ikke. Jeg henviser
kun til ting, der allerede er kendte i forvejen. Jeg har ingen intentioner,
hverken åbne eller skjulte om at nævne personlige sager - men problemet er
at du føler - fordi du naturligvis kender den - at mere er afsløret end
godt er.
Jeg bruger kun oplysninger, som du allerede har nævnt offentligt og jeg
henviser alene til disse ting -hvis du føler at det alligevel er gået for
tæt på, så beklager jeg straks og holder inde omgående. Det er ikke min stil
at komme med personlige forhold i offentlig forum. Jeg mener blot at du ikke
har lagt skjul på din søns tilstand og de skolemæssige forhold, men hvis du
mener at det er ukorrekt, så holder jeg som sagt straks inde. Det manglede
da bare.
>
> Prøv at læse
>> aviserne om den skole, hvor forældrene har taget deres børn ud af skolen
>> for selv at undervise dem, fordi man ikke må /kan fjerne en voldelig elev
>> fra en 4.klasse?
>
> som garanteret ikke er voldelig, men som formentlig har en psykiatrisk
> diagnose, og som slet ikke hører hjemme i en normal klasse.
> endnu et skræk eksempel p den elendig lovgivning der hersker lige nu, men
> hvad der er værrer. Med det lovforslag der ligger lige nu, så kan jeg
> forsikre dig for at du vil komme til at se RIGTIG mange eksempler at den
> slags, hvis ikke vi får den ændret.
Det er jeg ikke i tvivl om.
>
> Og her er vi jo inden ved sagens kerne. Som faggruppe kan I ikke kæmpe mod
> at få den slags børn efter den nugældende lov. Det vil sige at det kan I
> godt, og I kan sikkert også på lang sigt få det ændret, men det kræver
> mange års hård kamp (og uffattelig mange børn som bliver skadet for livet)
> at lave om på det hvis I først kommer ud af hullerne når sagerne opstår.
> Netop i disse dage er man ved at vedtage et lovkompleks som netop vil skab
> flere af den slags børn. Netop i disse dage kan vi i fællesskab påvirke
> politikkerne til at ændre præcis de § der muliggør at disse børn havner i
> en normal klasse.
Og det mener politikerne så ikke det vil ske. Og igen må jeg konstatere at
vi gang på gang råber op om det.
>
> For de interesserede kan jeg oplyse at det drejer sig om folkeskoleloven
> og service loven. Det er sådan at ½20.1 og 20.2 helt forsvinder i
> folkeskole loven og erstattes af §108, men samtidig bliver der i
> serviceloven en bestemmelse om at KUN kommunen kan indstille til
> psykiatrisk udredning. Det vil sige at en tilfældig socialrådgiver UDEN
> nogen som helst pædagogisk eller lægelig baggrund kan bestemme om der er
> grundlag for at undersøge et barn, og en sådan afgørelse vil ikke kunne
> ankes. Du må sgu godt nok undskylde Arne. når du siger at Danamrks
> lærerforening med 60000 lærere og lønnede medarbejdere ikke kan overskue
> at sætte sig ind i andet en fagforeningsmæssige og pædagogiske forhold,
> når lille Peter K. Nielsen magter det i sin fritid. Så aftvinger det ikke
> den største respekt for Danmarks lærerforening. KOM NU UD AF RØRET
Det kunne jo hænde at jeg var enig i at det ville være et fremskridt, hvis
forældrene fik stækket deres magt til at kunne blokere for fornuftige
anbringelser, i stedet for at de skulle tvinge deres børn til - mod deres
tarv -at fortsætte i et system, der ikke er gearet til at løfte disse
vanskelige opgaver. Men naturligvis er der da også en fare ved at det kan
blive nogle få mennesker, der vil få en kolossal magt - og det kan man
naturligvis blive betænkelig ved. Så jeg står her mellem to stole. Jeg har
oplevet sager, der burde være afgjort forlængst -medens der er andre, der
burde have fået et helt andet forløb.
Men jeg har ikke set lovteksten /lovforslaget endnu - hvis du har det, må du
gerne henvise til det eller sende den som et attachment - du kender min
adresse (e-mail)
>>
>> Så ærlig talt: giv gerne udtryk for din mening om skolen - men gør det
>> til de rette, nemlig politikerne, der IKKE ønsker at se virkeligheden i
>> øjnene, da det koster dem vælgere at bede om at skatten skal hæves.
>
> Det gør jeg så sandelig også, men det vil unægteligt give LIDT mere
> gennemsllagskraft, hvis man også fik lidt opbakning fra dem der kommer til
> at slås med problemerne bagefter
Der er al den opbakning du kan ønske - også fra min side, hvis du altså vil
være så elskværdig at tilflyde mig ordlyden af lovforslaget og det viser sig
at det er sådan som du skriver.
>>
>> Prøv blot at se dagens avis, Politiken, hvor socialdemokratiets
>> overborgmesterkandidat Ritt Bjerregaard mener at privatskolerne skal
>> trækkes i det tilskud de får, hvis de ikke gør nok for integrationen af
>> de to-sprogede. Det bliver skudt i sænk med det samme af friskolefolkene,
>> der nødigt ser at de 80 procents tilskud fra staten skal gå fløjten. De
>> siger at RB burde lade friskolerne have lov til at være frie - jeg er
>> enig -lad dem selv betale, men det er nok ikke det, de mener.
>
> ja det bliver skudt i sænk af friskole folkene, UDEN at folkeskole folkene
> blander sig
Vi bliver jo ikke spurgt - vi har nok at gøre med at forsvare os mod
urimeligheder fra den borgerlige regering, og vi skal ikke ud og forsvare
friskolerne. Jeg synes nemlig at det er et godt forslag, Ritt er kommet
med - jeg har altid ment at friskoler skulle være en mulighed, men det
skulle ikke ske på statens bekostning, især ikke når friskolerne har kunnet
håne folkeskolerne på den urimelige facon, vi også har set.
>>
>> Vi kunne sagtens bruge de sparede penge på at gøre folkeskolen bedre, men
>> se om der er politisk opbakning til det. Jeg tvivler.
> > Jeg har satdig ikke set Lærerforeningen argumentere særligt
> > konstrruktivt
Så er det fordi du ikke har læst Folkeskolen.
>>
>> Og når resultaterne så viser sig - så tager politikerne IKKE ansvaret for
>> deres laden-stå-til, desværre, men forsøger at tørre den af på os
>> lærere - det er jo fuldkomen absurd - og det er trist at du hopper med på
>> den vogn -men endnu mere trist at Kim2000 også bejaer dig i din
>> opfattelse, har jeg læst, men det skyldes at han er så ung og uerfaren i
>> forhold til skolepolitik, at han gratis kan udtrykke sine synspunkter
>> uden at vise, hvad han egentlig har bidraget med for at ændre status quo.
>
> den sidste bemærkning synes jeg ikke var særlig fair over for Kim
Jeg synes da den er temmelig fair.
>
>> Jeg er ved at blive godt gammeldags vred og kunne nu sige noget
>> personligt, men jeg vil holde mig for god til det - blot bede dig om at
>> gribe i egen barm.
>
> Brug i stedet din vrede til at påvirke tingene - så er der da komet noget
> konstruktivt ud af din vrede
Jeg har ikke bestilt andet i mit lange liv end at kæmpe for samfundets
svageste - at få at vide, at jeg ikke har forsøgt at påvirke tingene, er en
hån.
>
>> For syvtusind ulykker - det ER vedtaget - og vi har ikke haft nogen
som
>> helst viden om det, før vi blev præsenteret for en underskreven aftale.
>> Hvad fanden vil du have vi skal gøre her?
>
> HVad??? mig bekendt er den folkeskolelov, der skal vedtages i forbindelse
> med strukturreformen da ikke vedtaget. Ja der er endnu ikke skrevet
> betænkning. Det bliver der nemlig ikke gjort før jeg har været i
> foretræde. Så for syvtusind ulykker KOM UD AF RØRET
Jeg taler om CopyDan-sagen, ikke om folkeskoleloven.
>
> Det er præcis det jeg gør, men ikke nok med atjeg læser aviser. Jeg læser
> også de forskellige høringssvar - Jeg savner stadig at høre hvad Danmarks
> lærerforening har bidraget med
Jeg har givet dig et par links -har du læst dem?
>
>>
>> Nåeh, du har altså en patentløsning på hvem vi så skal få i tale? Jamen,
>> udbred da dine ypperlige kundskaber om dette, dølg ikke din viden på
>> området, men lad os undermålere få lov til at sole os i dit vid.
>
> jeg har jo stort set ikke bestilt andet i 2 indlæg nu
Og jeg har ligeledes ikke bestilt andet end at tilbagevise det som noget
vrøvl - vi HAR råbt op når der var noget at råbe op for.
>> >
>> Sådan er virkeligheden, Peter.
>
> ja den virkelighed Danmarks lærerforening ifølge dig ikke orker at forsøge
> at påvirke
Det er ikke korrekt- læs Folkeskolen.
>
> ET høringssvar (dateret den 19 Marts) -flot gået - oven i købet med
> argumentation der til forveksling ligner LA høringssvar af 7. november
>
>
>
http://www.autismeforening.dk/dokumenterdiv/hoeringssvar060105.pdf
>
> så langt så godt. Der er i hvert tilfælde fælles fodslag for så vidt angår
> holdningen. Men 1 høringssvar er nu ikke nok Arne. Jeg savner stadigvæk
> "synlighed"
Igen og igen må jeg lidt træt og endnu nærmere pensionsalderen (du sanker
grå hår på mit hovede, Peter K.Nielsen) - at vi ikke uden videre kan komme
til orde i medierne Jeg fandt to artikler i Folkeskolen ved en enkelt
søgning. Der er naturligvis skrevet mange flere, men du glemmer at der er
også er andre sager med interesse for os.
>>
>> og hvem - spørger jeg sikkert utilladelig dumt: hvem er det egentlig der
>> laver lovene i dette land? Lærerne? Om igen.
>
> ja hvis du selv troede på dit spørgsmål, så var det dumt, men det ved jeg
> jo at du ikke gør. men LÆRERNE kan PÅVIRKE lovGIVNINGEN
Det er yderst beskedent hvad vi kan påvirke her. Prøv at se at vi nu i to
PISA-undersøgelser mindst har forsøgt at forklare politikerne at vi IKKE kan
hekse med de midler vi har - de VIL ikke høre, men søger en syndebuk - her
bliver det lærerne, selvom ansvaret er politikernes.
>
>>>
>>> mine personlige oplevelser er denne diskussion irrelevant
>>
>> IKKE når jeg mere end appellerer til dig om at forsøge at forstå hvor
>> frustrerende det må være for OS som lærere at ramle panden mod den
>> berømte mur den ene gang efter den anden, og så opleve at vi oven i købet
>> trædes på af de personer, som vi har ofret temmelig meget opmærksomhed,
>> nemlig de børn, der er i klemme.
>
> jamen det er jo det der er problemet Arne. Havde I nu ikke været så
> opgivende blot fordi I har ramlet panden mod en mur så havde I måske ikke
> skullet bruge så megen tid på de børn der er i klemme. Det er jo det der
> er min pointe. I skal hjælpe til så der ikke er så MANGE børn derkommer i
> klemme
Vi HAR ingen muligheder - dem vi har, er udtømte - sådan er virkeligheden.
Jeg beklager at du ikke har set det.
>
> Jeg har vist aldrig påstået at det er let. JEg vil heller ikke påstå at
> man altid kommer igennem. Men der er kun EN måde at finde ud af om man KAN
> komme igennem på¨og det er ved at blive ved med at kæmpe, og ikke ved at
> sige at " vi har ramlet panden mod en mur så ofte, så det er umuligt. Kan
> du se forskellen.
Jeg kan se så meget at vi kæmper en daglig kamp for at få tingene til at
hænge sammen. Du vil ikke erkende at vi gør det -det kan jeg sådan set ikke
gøre for. Du vil ikke lade dig overbevise, så er mine demokratiske
muligheder udtømte (og nej, jeg sender ikke et tæske-hold efter dig af den
grund
)
>>>
>>
>> jamen, så lad os da se, hvad der kommer ud af det. Hvad er dine ønsker og
>> hvor mange af dem får du gennemført når strukturreformen er på plads?
>> Fortæl, fortæl - og helst nu, så vi kan sammenligne det med de
>> resultater, du i virkeligheden har opnået efter. Det vil være mere
>> troværdigt. Det er let nok bagefter at sige: jeg har gjort dette eller
>> hint, hvis det ikke kan dokumenteres -
>
> jamen det vil jeg da gerne. Hovedmålet er at ansvaret for
> specialundervisningen bliver lagt i regionerne. alternativt at den
> endelige beslutning bliver udskudt i 2-3 år
> Derudover har vi nogle mål på det retspolitiske område, men de kommer
> ligesom ikke denne debat ved. og på psykiatriområdet, og med hensyn til
> bosteder
> Ved konstant at påvirke beslutningstagerne, skaffe sig "venner" blandt
> disse, og hele tiden argumentere sagligt, OG passe på ikke at tabe hovedet
> når en politikker er alt for "fatsvag" eller arrogant (min svage side)
> Heldigvis reddede Pernille Black Hansen mig sidst da Jesper Langballe for
> 5 gang afviste et argument med "vi er nødt til at gå ud fra at det er
> fornuftige fok der sidder i kommunerne, som aldrig kunne drømme om at
> forringe vilkårene blot for at spare penge" Det sagde han gudhjælpe mig.
> Som sagt PBH opdagede at jeg var ved at trække vejret ind og skyndte sig
> at afbryde med et "strategisk" spørgsmål til Pastoren. Derudover er
> læserbreve og kronikker gode som "meningsdannere" proffessionelle fagfolks
> udtalelser gør også indtryk. Der er mange flere hjælpemidler, men fælles
> for dem er at ingen af dem kan stå alene, og bør koordineres. Altså at
> skrive et høringssvar er ikke nok.
> Det KAN nu undre at jeg skal sidde og forklare en lærer mekanismerne i et
> demokratisk samfund
>>>
>> [..]
>>
>>>
>>> jamen hvor var I henne da den lovgivning der muliggjorde dette blev
>>> vedtaget?? Lå I i hængekøjen og tænkte "det må forældrene tage sig af"
>>
>> Hvad!!! tror du virkelig at vi får at vide på forhånd at nu handler
>> staten med CopyDan og får en aftale skruet så elendigt sammen at vi bør
>> protestere?
>
> nu er der jo mange måder at få viden på. en af dem er selv at opsøge
> viden. En anden måde er at vente på atman tilfældigvis hører om det. en
> tredie måde er igen at skabe sig "venner" i systemet, så vil man opleve at
> disse faktisk ringer en op og siger noget i retning af: " har du set det
> lovforslag - det betyder dette eller hint.
Altså: ved snyd og bedrag (det er jo ikke "lovligt" at få oplysninger, der
ellers skal være skjult indtil sagen endelig er afgjort) skal man skaffe sig
nogle oplysninger. Interessant synspunkt fra en, der ellers fortæller at man
bør fyres som lærer, hvis man ikke vil overholde lovgivningen.
> Det er det jeg mener med at Lærerene har været for passive
vi har ikke været for passive, men hvad nu hvis vi er enige? behøver vi så
at modarbejde det?
>
> næeh - intet foregår i hemmelighed. Det er der en lov der forhindrer,
> nemlig loven om offentlighed i forvaltningen (LOV nr 572 af 19/12/1985 med
> senere ændringer)
Den har sine begrænsninger og man kan altså stadig ikke få en lov at vide,
før den er vedtaget.
> ja specielt UT var en katastrofe. Og det er rigtig fint at du gør noget.
> Bliv endelig ved med det, selv om det til tider kan føles håbløst, men
> Arne, som enkelt person, er det svært at få indflydelse, så hvis ikke din
> fagforening og andre med en tilgang til emnet gør deres del af arbejdet,
> så nytter det ikke særligt meget.
> Men nu er vi jo tilbage i at du tager det hele som et angreb på din
> person. DET ER DET IKKE.
Nej, jeg tager det IKKE som et personangreb - men jeg føler mig personligt
ramt af det med hængekøjen, for det har aldrig ligget til mig -jeg tror ikke
jeg nogensinde har haft en hængekøje endsige ligget i en - og det med
hængekøjen ligner alt for meget - gys - SFs Gert Petersen, der netop blev
forlenet med "hængekøjeproblematikken".
>>
>> Jf. mine links - der ER gjort noget, men se om det virker.
>
> ja der ER gjort noget, men laaaaaangt fra nok. I er praktisk talt usynlige
> i debatten
jf. tidligere - vi bestemmer IKKE hvad aviserne skal skrive.
>> Du må være politisk naiv - når selv DF hører på jer, så skyldes det at de
>> gerne vil fremstå som et "stuerent" parti, men de vil da ikke tage noget
>> som helst alvorligt, hvis det ikke lige gavner dem selv.
>
> nej det vil de ikke det har du ret i, men hvis der er noget de frygter så
> er det at få lavet noget der kan skade deres "image" som et socialt
> ansvarligt parti
De har "de gamle" på programmet og mener at altsammen er muslimernes skyld.
Bortset fra det er de temmelig kyniske.
>
> ja hvis det er med den holdning man går ind i sagerne, så kan man være
helt
> sikker på ikke at få indflydelse
Jeg kalder det "realpolitik".
>>
>> De gange jeg har fået noget offentliggjort, har jeg modtaget flere
>> trusselbreve, som jeg naturligvis har overgivet til rette myndigheder -
>> de er blot blevet mødt med: lad hellere være med at ytre dig, så undgår
>> du al balladen og trusler mod din familie.
>
> og den ene gang hvor det kom til mit kendskab at du var blevet truet
> p.g.a. dine holdninger fik du vist også min 100% opbakning
Det er korrekt - men der er desværre forskel på at få det i form af angreb
på nettet og hvor personen er kendt og har haft svært ved at bortforklare
det og så få det via snail-mail.
--
ahw